Anonym bruker Skrevet 16. november 2021 #26 Skrevet 16. november 2021 Anonym bruker skrev (8 timer siden): SV er forøvrig et tøyseparti når det kommer til skatt etter min mening. SV er et tøyseparti på mange områder, men IKKE på skatt synes jeg. Støtter forslaget fullt ut. Anonymkode: 7f80a...06e
Anonym bruker Skrevet 16. november 2021 #27 Skrevet 16. november 2021 Milfy Way skrev (3 timer siden): Tror du virkelig det blir gratis tannlege? Unnskyld altså, men 🤣🤣 Av alle de gode svarene du fikk, var det dette du valgte å svare på? Med ler så jeg griner emoji faktisk. Det viser hvor du legger deg når du går tom for argumenter. Anonymkode: 2da38...34f
Anonym bruker Skrevet 16. november 2021 #28 Skrevet 16. november 2021 Kjennes litt surt at 2 stykker i husstanden kan tjene over 1 mill til sammen uten økt skatt. Mens jeg som er eneforsørger kan tjene litt over halvparten og må ut med mere skatt. Anonymkode: 51b3f...164
Anonym bruker Skrevet 16. november 2021 #29 Skrevet 16. november 2021 Anonym bruker skrev (40 minutter siden): Kjennes litt surt at 2 stykker i husstanden kan tjene over 1 mill til sammen uten økt skatt. Mens jeg som er eneforsørger kan tjene litt over halvparten og må ut med mere skatt. Anonymkode: 51b3f...164 Det stemmer ikke. De som tjener over 1 mill skatter jo mye, og større andel enn de med lavere inntekt? Men skjønner poenget ditt med at enslige kommer dårligere ut av det Anonymkode: 43cb9...6d9
Anonym bruker Skrevet 16. november 2021 #30 Skrevet 16. november 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): SV er et tøyseparti på mange områder, men IKKE på skatt synes jeg. Støtter forslaget fullt ut. Anonymkode: 7f80a...06e Da er vi grunnleggende uenig i den 😅 Anonymkode: 0c961...860
Anonym bruker Skrevet 16. november 2021 #31 Skrevet 16. november 2021 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Det stemmer ikke. De som tjener over 1 mill skatter jo mye, og større andel enn de med lavere inntekt? Men skjønner poenget ditt med at enslige kommer dårligere ut av det Anonymkode: 43cb9...6d9 Det stemmer jo det hun sier. I en husstand med to som jobber som tjener inntil 600.000 hver vil ikke de få noe skatteskjerpelse, mens den som bor alene og tjener over 600.000 vil få skatteskjerpelse. samfunnet er allerede tilpasset de som er flere. Ta feks alle størrelser på mat i butikkene. Mye dyrere hvis man skal kjøpe mindre pakninger osv dette vil jo øke forskjellene hvis ikke de går på husstand. Det er flere og flere som bor alene og barn som vokser opp med skilte foreldre. Anonymkode: 4bea1...684
Anonym bruker Skrevet 16. november 2021 #32 Skrevet 16. november 2021 Hva mener SV er lav skatt på en årslønn på 500 000? - Har ikke sett oversikten foreløpig. Anonymkode: c3e3e...ce1
Anonym bruker Skrevet 16. november 2021 #33 Skrevet 16. november 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Hva mener SV er lav skatt på en årslønn på 500 000? - Har ikke sett oversikten foreløpig. Anonymkode: c3e3e...ce1 Hadde du lest tråden, så hadde du sett det stå på første side. Anonymkode: d45c0...ba3
Anonym bruker Skrevet 16. november 2021 #34 Skrevet 16. november 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det stemmer jo det hun sier. I en husstand med to som jobber som tjener inntil 600.000 hver vil ikke de få noe skatteskjerpelse, mens den som bor alene og tjener over 600.000 vil få skatteskjerpelse. samfunnet er allerede tilpasset de som er flere. Ta feks alle størrelser på mat i butikkene. Mye dyrere hvis man skal kjøpe mindre pakninger osv dette vil jo øke forskjellene hvis ikke de går på husstand. Det er flere og flere som bor alene og barn som vokser opp med skilte foreldre. Anonymkode: 4bea1...684 Men snille deg. Verken SV eller noen andre partier kan trylle. Du får skaffe deg et mindre hus, så har du lavere utgifter. Eller bo i et kollektiv. Anonymkode: e0802...842
Anonym bruker Skrevet 16. november 2021 #35 Skrevet 16. november 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Jeg er i akkurat samme posisjon som deg. Jeg tjener 1 030 000, og jobber nesten dobbelt så mye som mine venninner som er vernepleiere og førskolelærere. Jeg bor også i Oslo og har sammen med min mann 5 millioner i lån for et lite rekkehus. Vennene mine som bor på bygda, har ferdig nedbetalte hus til 2 millioner kroner og vanlige jobber har en mye høyere økonomisk levestandard enn meg. Anonymkode: ba655...d1d Selvsagt har man høyere økonomisk levestandard om man kjøper seg en billig bolig på bygda. Forventer du å kunne bosette deg i landets hovedstad OG ha lave bokostnader? Ingen tvinger deg til å bo dyrt i Oslo. (Og før du kommer med jobbargumentet: vi er MANGE som pendler til jobb i byen). Anonymkode: edbe5...c31
Anonym bruker Skrevet 16. november 2021 #36 Skrevet 16. november 2021 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Men snille deg. Verken SV eller noen andre partier kan trylle. Du får skaffe deg et mindre hus, så har du lavere utgifter. Eller bo i et kollektiv. Anonymkode: e0802...842 Det handler jo ikke om det. Tror du enslige som tjener 650.000 bor i store hus? Greit å bo i kollektiv med barn? politikken som de fleste partier fører baserer seg på to voksne to barn. Sånn er det ikke lenger. 1,4 millioner bor alene - dette er ikke en liten gruppe mennesker. Det er ikke det at de 2-4000 ekstra man må skatte er så enormt mye, men det er prinsippene her. Og spesielt sv ønsker å minske forskjellene. Forskjellene blir også større at inntekter mellom hjem med en eller to inntekter blir vurdert på denne måten. Samboende burde da egentlig blitt lignet sammen og tatt de sin samlet inntekt og beregnet skatt utifra det. Anonymkode: 4bea1...684
Luksusdyret Skrevet 16. november 2021 #37 Skrevet 16. november 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Av alle de gode svarene du fikk, var det dette du valgte å svare på? Med ler så jeg griner emoji faktisk. Det viser hvor du legger deg når du går tom for argumenter. Anonymkode: 2da38...34f Jepp, jeg er skikkelig lavmål. Sånn er det bare. Sorry not sorry.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2021 #38 Skrevet 16. november 2021 Milfy Way skrev (42 minutter siden): Jepp, jeg er skikkelig lavmål. Sånn er det bare. Sorry not sorry. Evne til selvkritikk og ydmykhet har du i hvert fall ikke. Anonymkode: 1ebc6...9a0
Anonym bruker Skrevet 16. november 2021 #39 Skrevet 16. november 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Evne til selvkritikk og ydmykhet har du i hvert fall ikke. Anonymkode: 1ebc6...9a0 Anonymkode: dc871...678
Anonym bruker Skrevet 17. november 2021 #40 Skrevet 17. november 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det handler jo ikke om det. Tror du enslige som tjener 650.000 bor i store hus? Greit å bo i kollektiv med barn? politikken som de fleste partier fører baserer seg på to voksne to barn. Sånn er det ikke lenger. 1,4 millioner bor alene - dette er ikke en liten gruppe mennesker. Det er ikke det at de 2-4000 ekstra man må skatte er så enormt mye, men det er prinsippene her. Og spesielt sv ønsker å minske forskjellene. Forskjellene blir også større at inntekter mellom hjem med en eller to inntekter blir vurdert på denne måten. Samboende burde da egentlig blitt lignet sammen og tatt de sin samlet inntekt og beregnet skatt utifra det. Anonymkode: 4bea1...684 Er selv enslig (enke) i rekkehus og har 3 barn, så ja, jeg vet litt om dette! Og jeg har aldri tjent så mye som 650.000 i året selv om jeg er lektor. Dette fordi jeg ikke kunne jobbe fullt etter at jeg ble aleine. Og jeg må si at det virkelig IKKE er planene fra SV som ville vippe min økonomi av pinnen! Selv om jeg hadde hatt full jobb og fått de 650.000, så betyr jo det uansett bare en 500-lapp i året. Pr i dag tjener jeg 400.000 og klarer meg fint. Hva er det med den offerrollen din bare for at du ikke har noen å dele regningene med? Tjener du over 600K så er det ikke du som er underklassen i Norge! Sett tæring etter næring! Anonymkode: e0802...842
Luksusdyret Skrevet 17. november 2021 #41 Skrevet 17. november 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Evne til selvkritikk og ydmykhet har du i hvert fall ikke. Anonymkode: 1ebc6...9a0 Nope 🤣 Men jeg har evnen til å lese forumsreglene
Anonym bruker Skrevet 17. november 2021 #42 Skrevet 17. november 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Men snille deg. Verken SV eller noen andre partier kan trylle. Du får skaffe deg et mindre hus, så har du lavere utgifter. Eller bo i et kollektiv. Anonymkode: e0802...842 Klarte du ikke å spare deg for hersketeknikk? Tror alle med vettet i behold skjønner at aleneforeldre ikke kan flytte i kollektiv, det er vel heller ikke ønskelig med den type fordeling i samfunnet? Kanskje derfor vi har særfradrag i skatten for enslige forsørgere som får utvidet barnetrygd? Så politikere kan trylle litt, hvis de ønsker. Anonymkode: 0c961...860
Anonym bruker Skrevet 17. november 2021 #43 Skrevet 17. november 2021 Ut fra hva jeg ser av reisebudsjett, klesbudsjett, budsjett for å spise ute, underholdningsbudsjett osv for folk i helt vanlige jobber i Oslo-området er det uproblematisk med økning av skattene. Det har bitt slik at folk tror det er nødvendig for voksne med nye klær flere ganger i året, at de fortjener å kunne gå ut å spise, på kino, konsert eller teater hver måned, at man trenger 3 strømetjenester og at det er forventet å reise utenlands på ferie hvert år. Luksusforbruket er så hinsides høyt at en innskjerping bare er sunt. Anonymkode: 06122...218
Anonym bruker Skrevet 17. november 2021 #44 Skrevet 17. november 2021 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Er selv enslig (enke) i rekkehus og har 3 barn, så ja, jeg vet litt om dette! Og jeg har aldri tjent så mye som 650.000 i året selv om jeg er lektor. Dette fordi jeg ikke kunne jobbe fullt etter at jeg ble aleine. Og jeg må si at det virkelig IKKE er planene fra SV som ville vippe min økonomi av pinnen! Selv om jeg hadde hatt full jobb og fått de 650.000, så betyr jo det uansett bare en 500-lapp i året. Pr i dag tjener jeg 400.000 og klarer meg fint. Hva er det med den offerrollen din bare for at du ikke har noen å dele regningene med? Tjener du over 600K så er det ikke du som er underklassen i Norge! Sett tæring etter næring! Anonymkode: e0802...842 Det handler absolutt ikke noe om offerrolle i det hele tatt. Ser du ikke det? Skrev for min del kan jeg betale det, det er ikke noe problem. Det er systemet jeg er i mot. De fleste partier snakker om at de skal skattelegge hardere de som tjener over en sum. Uavhengig om det er SV som har 600.000, AP har 750.000. Det er ikke snakk om mye penger, men jeg kan ikke helt skjønne tanken bak når partiene skal motvirke forskjellene at skatteskjerpelsene skal gå på person og ikke ha innslag av noe når det er to inntekter. De fleste lever jo etter evne og at du klarer å leve på 400 er helt irrelevant i denne diskusjonen. Anonymkode: 4bea1...684
Anonym bruker Skrevet 17. november 2021 #45 Skrevet 17. november 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det handler absolutt ikke noe om offerrolle i det hele tatt. Ser du ikke det? Skrev for min del kan jeg betale det, det er ikke noe problem. Det er systemet jeg er i mot. De fleste partier snakker om at de skal skattelegge hardere de som tjener over en sum. Uavhengig om det er SV som har 600.000, AP har 750.000. Det er ikke snakk om mye penger, men jeg kan ikke helt skjønne tanken bak når partiene skal motvirke forskjellene at skatteskjerpelsene skal gå på person og ikke ha innslag av noe når det er to inntekter. De fleste lever jo etter evne og at du klarer å leve på 400 er helt irrelevant i denne diskusjonen. Anonymkode: 4bea1...684 Det å velge å dele hus/leilighet med noen er et valg akkurat som bosted er det. Man må ikke være gift for å bo sammen. Anonymkode: 06122...218
Anonym bruker Skrevet 17. november 2021 #46 Skrevet 17. november 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Det handler absolutt ikke noe om offerrolle i det hele tatt. Ser du ikke det? Skrev for min del kan jeg betale det, det er ikke noe problem. Det er systemet jeg er i mot. De fleste partier snakker om at de skal skattelegge hardere de som tjener over en sum. Uavhengig om det er SV som har 600.000, AP har 750.000. Det er ikke snakk om mye penger, men jeg kan ikke helt skjønne tanken bak når partiene skal motvirke forskjellene at skatteskjerpelsene skal gå på person og ikke ha innslag av noe når det er to inntekter. De fleste lever jo etter evne og at du klarer å leve på 400 er helt irrelevant i denne diskusjonen. Anonymkode: 4bea1...684 Nei? Det er det da ikke? At du mener 500 kroner ekstra er en urimelig inngripen i ditt liv bare fordi du er singel, er da like irrelevant. Særlig når ditt eneste argument er at det fins folk som til sammen tjener mer, men som hver for seg få skattelette - altså, igjen: ingen kan trylle deg sammen med en partner. Men hvorfor forlanger du at de som har en partner skal straffes med skatteøkning? Hvis utjevning er målet ditt, så utfordrer jeg deg til å finne et parti med bedre utjevningspolitikk enn SV… legg gjerne ved lenke til program! Anonymkode: e0802...842
Anonym bruker Skrevet 17. november 2021 #47 Skrevet 17. november 2021 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Klarte du ikke å spare deg for hersketeknikk? Tror alle med vettet i behold skjønner at aleneforeldre ikke kan flytte i kollektiv, det er vel heller ikke ønskelig med den type fordeling i samfunnet? Kanskje derfor vi har særfradrag i skatten for enslige forsørgere som får utvidet barnetrygd? Så politikere kan trylle litt, hvis de ønsker. Anonymkode: 0c961...860 Er det en hersketeknikk å påpeke at personlige valg ikke kan bli generalisert til politikk? Det er ikke aleneboende med inntekt over 600.000 som er underklassen i Norge eller som lever mest prekært. 600K er en GOD lønn! Også for en singel person. Utjevningspolitikk er ikke synonymt med å gjøre livet lettere for yrkesaktiv middelklasse, altså! Anonymkode: e0802...842
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå