Gå til innhold

SV vil skatte oss hardt - fra 600 000?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Javel, da er det altså tydeligvis slik at de "rike" man skal ta fra er de med en helt vanlig, småtrist årslønn som knapt klarer seg på boligmarkedet om man er enslig. Del godene!

Anonymkode: ca825...e4f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var vel bare snakk om noen hundrelapper? 

Anonymkode: 3a6bc...6bf

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det var vel bare snakk om noen hundrelapper? 

Anonymkode: 3a6bc...6bf

Ja. Den som tjener 599 999 kroner vil få lav skatt. Den som tjener 600 001 kroner vil få lav skatt på de første 600 000 kronene, og så skattes litt hardere på den ene kronen.

Anonymkode: dc871...678

Skrevet

Skatten er progressiv og det er marginalskatt det er snakk om. Det er ikke en annen prosent for de over, det er samme for inntil og høyere på det over. 

SV er forøvrig et tøyseparti når det kommer til skatt etter min mening. 

Anonymkode: 0c961...860

Skrevet

Dette øker jo bare forskjellene. Det er 1,4 millioner eneboende. Dette bygger bare opp under 50-talls politikken alle partier fører med at alt skal legges til rett for de med to inntekter. 

Anonymkode: 4bea1...684

Skrevet

Hvilken motivasjon skal man ha for å ta høyere utdanning, med fattig student-tilværelse, færre pensjonspoeng sammenlignet med dem som begynner å jobbe rett etter videregående og beinharde studier for så å bli skattlagt slik at man gjerne kan begynne å jobbe i stedet for å ta utdanning, og heller øke lønnen med å "gå gradene" i bedriften der man er ansatt?

Skrevet
Milfy Way skrev (2 minutter siden):

Hvilken motivasjon skal man ha for å ta høyere utdanning, med fattig student-tilværelse, færre pensjonspoeng sammenlignet med dem som begynner å jobbe rett etter videregående og beinharde studier for så å bli skattlagt slik at man gjerne kan begynne å jobbe i stedet for å ta utdanning, og heller øke lønnen med å "gå gradene" i bedriften der man er ansatt?

👇👇👇

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Ja. Den som tjener 599 999 kroner vil få lav skatt. Den som tjener 600 001 kroner vil få lav skatt på de første 600 000 kronene, og så skattes litt hardere på den ene kronen.

Skrevet
Milfy Way skrev (10 minutter siden):

Ganske ubegripelig det du skriver her...

Forresten tjener en tømrer bedre enn en sykepleier, så lønnen er ikke motivasjonen for tre år på høyskole ihvertfall.

Anonymkode: 0e9b9...ca4

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

👇👇👇

Det er vanlig for sivilingeniører å tjene 700 000 kroner eller mer. Så det blir ikke med "denne ene kronen". Man har allerede toppskatt i dag, hvorfor skal man ha toppskatt på toppskatt?

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Ganske ubegripelig det du skriver her...

Forresten tjener en tømrer bedre enn en sykepleier, så lønnen er ikke motivasjonen for tre år på høyskole ihvertfall.

Anonymkode: 0e9b9...ca4

Tømrer er også en utdanning der man går i lære og ikke bare kan begynne å jobbe etter videregående. Jeg sammenlignet dem som tar utdanning med dem som begynner å jobbe rett etter skolen, altså uten noen tilleggskvalifikasjoner.

Skrevet
Milfy Way skrev (38 minutter siden):

Tømrer er også en utdanning der man går i lære og ikke bare kan begynne å jobbe etter videregående. Jeg sammenlignet dem som tar utdanning med dem som begynner å jobbe rett etter skolen, altså uten noen tilleggskvalifikasjoner.

Så du sammenligner med dem som går ut i jobb etter ungdomsskolen? Merkelig, dem er det jo ganske få av, så ikke særlig relevant. 

Å gå ut i lære etter to år på vgs gir en del ekstra år i lønnet arbeid og oppsparing av pensjon sammenlignet med 3 år vgs + 3 år bachelor-studier. Selv om man starter på ganske lav timelønn som lærling. 

Anonymkode: 6fb7d...cd3

Skrevet
Milfy Way skrev (1 time siden):

Motivasjonen der er vel å i det hele tatt få en jobb, da det faktisk er flere søkere og mer kamp om jobber som ikke krever kvalifikasjoner vs en jobb som gjør. Er du autorisert innen ett fag, vil du ikke kjempe om den jobben mot flere hundre andre søkere. Jeg er det og da en av byens mest attraktive arbeidsgivere la ut en ledig stilling var vi 39 søkere og jeg var med til siste runde. Det er lettere for meg å få jobb innen dette enn en butikkjobb. 

Uansett, høyeste marginalskatt i Norge for vanlige lønnsmottakere er 46 %, dvs at du alltid sitter igjen med mer av hver krone du tjener enn du betaler i skatt. 

Skrevet

Sjekk nå hva som faktisk er planlagt før dere får apoplektisk anfall. Her er ratene. Over 2 mill i årsinntekt blir beskattet hardt med SVs forslag. Før det snakker vi småtterier. 

70124E76-E046-4C83-89FF-5320C1EE3380.jpeg

Anonymkode: e0802...842

Skrevet

Det er vanlig for sivilingeniører å tjene 700 000 kroner eller mer. Så det blir ikke med "denne ene kronen". Man har allerede toppskatt i dag, hvorfor skal man ha toppskatt på toppskatt?

Det er ikke toppskatt, det er trinnskatt. Flere år siden toppskatten ble fjernet. 

Skrevet

Ja, og opp til 750 000 vil skatteøkninga bli på 500 kroner. Det har en ingeniør råd til. 

Anonymkode: e0802...842

Skrevet

Jeg tjener over 600 000 og under 750 000 i året.  Jeg klarer fint å betale 536 kroner ekstra i året, selv om jeg bor alene med to barn.  Jeg stemte ikke SV men Rødt.  Og tenker at dersom mine barn f.eks. ender opp med gratis tannlege ut livet skal jeg betale de 536 kronene i året, resten av mitt liv, med stor glede.  

Anonymkode: 1cca9...5e7

Skrevet

Men de som tjener over 1 mill betaler jo allerede mer i skatt. Og det er enormt stor forskjell på å tjene 1 mill og 2 mill. Dobbelt sp stor faktisk. 

Jeg tjener 1 mill i året. Jeg jobber deretter, har mye ansvar og lite fri. Jobben blir mer livsstil enn jobb. Jeg skatter allerede mer enn enkelte tjener i året, pga høy lønn. Med dette forslaget vil jeg miste en månedslønn (utbetalt) i året ca. Hvorfor er det rett? Jeg er en helt vanlig person. Med helt vanlig liv og forbruk. Jeg bidrar allerede mer pga høy lønn. Men jeg er ikke rik og bør tappes for penger. 

Jeg er sosialist. Og bidrar gjerne til jevnere levestandard og gode velferdsstandarder. Men når det blir så ekstremt som dette, så tipper de et stort flertall av oss høytlønnede sosialister fra seg. Dessverre.

Anonymkode: f0ef7...3f0

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg tjener over 600 000 og under 750 000 i året.  Jeg klarer fint å betale 536 kroner ekstra i året, selv om jeg bor alene med to barn.  Jeg stemte ikke SV men Rødt.  Og tenker at dersom mine barn f.eks. ender opp med gratis tannlege ut livet skal jeg betale de 536 kronene i året, resten av mitt liv, med stor glede.  

Anonymkode: 1cca9...5e7

Tror du virkelig det blir gratis tannlege? Unnskyld altså, men 🤣🤣

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Men de som tjener over 1 mill betaler jo allerede mer i skatt. Og det er enormt stor forskjell på å tjene 1 mill og 2 mill. Dobbelt sp stor faktisk. 

Jeg tjener 1 mill i året. Jeg jobber deretter, har mye ansvar og lite fri. Jobben blir mer livsstil enn jobb. Jeg skatter allerede mer enn enkelte tjener i året, pga høy lønn. Med dette forslaget vil jeg miste en månedslønn (utbetalt) i året ca. Hvorfor er det rett? Jeg er en helt vanlig person. Med helt vanlig liv og forbruk. Jeg bidrar allerede mer pga høy lønn. Men jeg er ikke rik og bør tappes for penger. 

Jeg er sosialist. Og bidrar gjerne til jevnere levestandard og gode velferdsstandarder. Men når det blir så ekstremt som dette, så tipper de et stort flertall av oss høytlønnede sosialister fra seg. Dessverre.

Høres ut som om du har det tøft. 😢

FD24aQ1WEAAUjxj.jpg

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Høres ut som om du har det tøft. 😢

FD24aQ1WEAAUjxj.jpg

Det har jeg aldri forsøkt å påstå at jeg har. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg er i akkurat samme posisjon som deg. Jeg tjener 1 030 000, og jobber nesten dobbelt så mye som mine venninner som er vernepleiere og førskolelærere. Jeg bor også i Oslo og har sammen med min mann 5 millioner i lån for et lite rekkehus. Vennene mine som bor på bygda, har ferdig nedbetalte hus til 2 millioner kroner og vanlige jobber har en mye høyere økonomisk levestandard enn meg. 

Anonymkode: ba655...d1d

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Jeg er i akkurat samme posisjon som deg. Jeg tjener 1 030 000, og jobber nesten dobbelt så mye som mine venninner som er vernepleiere og førskolelærere. Jeg bor også i Oslo og har sammen med min mann 5 millioner i lån for et lite rekkehus. Vennene mine som bor på bygda, har ferdig nedbetalte hus til 2 millioner kroner og vanlige jobber har en mye høyere økonomisk levestandard enn meg. 

Anonymkode: ba655...d1d

Jeg må bare si meg helt enig. Jeg tjener 1 mill, og 3 000 kr mindre i måneden ville jeg merket kjempegodt!

Det handler ikke om at det er synd på meg, det er det selvfølgelig ikke.

Jeg er opptatt av at vi skal bevare velferdsgodene våre, og at vi skal ha små sosiale forskjeller.

Anonymkode: 43cb9...6d9

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Javel, da er det altså tydeligvis slik at de "rike" man skal ta fra er de med en helt vanlig, småtrist årslønn som knapt klarer seg på boligmarkedet om man er enslig. Del godene!

Anonymkode: ca825...e4f

Typisk SV, men du merker nok ikke så mye til det. 

Anonymkode: ec8a9...fbb

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Jeg må bare si meg helt enig. Jeg tjener 1 mill, og 3 000 kr mindre i måneden ville jeg merket kjempegodt!

Det handler ikke om at det er synd på meg, det er det selvfølgelig ikke.

Jeg er opptatt av at vi skal bevare velferdsgodene våre, og at vi skal ha små sosiale forskjeller.

Anonymkode: 43cb9...6d9

Hadde det enda bare vært små sosiale forskjeller så, men det er det ikke.

Anonymkode: d45c0...ba3

Skrevet
Milfy Way skrev (8 timer siden):

For å lære, for å oppleve, for å bidra? Jeg har et barn som gikk yrkesfag og fikk fagbrev og fast jobb som 19 åring og et som er i gang med master nr to i en alder av 25. For ingen av dem var forventet lønn grunnen til valg av yrke. 

Anonymkode: 2da38...34f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...