Anonym bruker Skrevet 16. november 2021 #26 Skrevet 16. november 2021 Milfy Way skrev (21 minutter siden): 1. NAV forbyr "ekteskapslignende forhold". Hvis man bor hver for seg og ikke har felles husholdning, har man jo ikke "ekteskapslignende forhold". 2. Man er ikke kjærester bare man ligger sammen. Mange menn og kvinner har "venner med fordeler" og sexvenner uten å være kjærester med dem. 3. NAV kan ikke kreve innsyn i hvem man ligger med. Når det er sagt, hadde jeg aldri gjort det HI tenker å gjøre. Men svindel er det ikke etter regelverket. 1: Da bør alle som lever med en partner som enten studerer et annet sted, ukependler, jobber offshore osv. melde seg som enslige forsørger. 2: Joda man kan ligge med den man vil men ikke med barnets far/mor. Synes man skal være forsiktig med å gi råd som oppfordrer til svindel. Til HI: Om det er for en periode for å teste om det vil kunne fungere igjen mellom dere så ville jeg tatt dette opp med NAV, hørt om flere som har fått en "test"-periode. Anonymkode: 6e537...f02
Luksusdyret Skrevet 16. november 2021 #27 Skrevet 16. november 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): 1: Da bør alle som lever med en partner som enten studerer et annet sted, ukependler, jobber offshore osv. melde seg som enslige forsørger. 2: Joda man kan ligge med den man vil men ikke med barnets far/mor. Synes man skal være forsiktig med å gi råd som oppfordrer til svindel. Til HI: Om det er for en periode for å teste om det vil kunne fungere igjen mellom dere så ville jeg tatt dette opp med NAV, hørt om flere som har fått en "test"-periode. Anonymkode: 6e537...f02 HVOR står det at man ikke kan ha sex med barnets far/mor, og hvordan skal man kontrollere sex? Jeg gir ingen råd - jeg sier jo selv at jeg aldri hadde gjort det HI ønsker å gjøre. Men jeg kan ikke se at dette er "ekteskapslignende forhold" å ha sex med noen i ny og ne.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2021 #28 Skrevet 16. november 2021 Milfy Way skrev (54 minutter siden): HVOR står det at man ikke kan ha sex med barnets far/mor, og hvordan skal man kontrollere sex? Jeg gir ingen råd - jeg sier jo selv at jeg aldri hadde gjort det HI ønsker å gjøre. Men jeg kan ikke se at dette er "ekteskapslignende forhold" å ha sex med noen i ny og ne. Ikke "noen", barnas far. Anonymkode: 94ac4...f4b
Luksusdyret Skrevet 16. november 2021 #29 Skrevet 16. november 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Ikke "noen", barnas far. Anonymkode: 94ac4...f4b Igjen, hvor står det og hvordan skal det kontrolleres? Og på hvilken måte kan man sette som vilkår for en pengeytelse at man ikke har sex med en bestemt person?
Anonym bruker Skrevet 16. november 2021 #30 Skrevet 16. november 2021 Milfy Way skrev (16 minutter siden): Igjen, hvor står det og hvordan skal det kontrolleres? Og på hvilken måte kan man sette som vilkår for en pengeytelse at man ikke har sex med en bestemt person? Det er nå bare sånn da at å ha sex med barnas far ved stønader for enslig inngår i nav sin regel i ekteskapelig omgang. Gammeldags ja, men sånn flisespikkeri og trass som du har hengt deg oppi nå kan du bare slutte med. Nei de sjekker ikke ned kamera, men folk kan være vitne til besøk osv. Uansett, ha litt moral kvinne! Anonymkode: 94ac4...f4b
Luksusdyret Skrevet 16. november 2021 #31 Skrevet 16. november 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Det er nå bare sånn da at å ha sex med barnas far ved stønader for enslig inngår i nav sin regel i ekteskapelig omgang. Gammeldags ja, men sånn flisespikkeri og trass som du har hengt deg oppi nå kan du bare slutte med. Nei de sjekker ikke ned kamera, men folk kan være vitne til besøk osv. Uansett, ha litt moral kvinne! Anonymkode: 94ac4...f4b Folk kan være vitne til sex? Besøk er vel lov? Det står ingen steder at barnefar ikke kan komme inn på en kopp kaffe for å diskutere temaer som gjelder barna. Fra rundskriv på Lovdata: "Sammenhengen mellom «ekteskapslignende forhold» og «felles husholdning» Retten til stønad som enslig forsørger faller bort når forsørgeren lever i et ekteskapslignende forhold og har felles husholdning. Begge forholdene må være til stede. Det er ikke tilstrekkelig grunnlag for stans av stønad at vedkommende har felles husholdning hvis ikke vedkommende også lever i et ekteskapslignende forhold. Dette innebærer at andre bofellesskap, for eksempel nære slektninger som bor sammen, bokollektiv hvor partene ikke har ekteskapslignende forhold, vennepar som ikke har ekteskapslignende forhold osv. ikke medfører tap av stønadsrett som enslig forsørger. Hvordan de samboende i ekteskapslignende forhold ordner økonomien seg i mellom har ingen betydning i denne sammenhengen. Det antas at selv i forhold med delt økonomi, er det rimeligere for partene å ha en husholdning hvor de deler på utgiftene, enn to adskilte husholdninger". Og: "Det er forsørgerens egne opplysninger om hun/han lever i et ekteskapslignende forhold eller ikke som skal legges til grunn. NAV skal i utgangspunktet ikke overprøve forsørgerens svar på dette spørsmålet, med mindre det foreligger klare objektive opplysninger som tilsier at svaret ikke kan være riktig. Eksempel: Forsørgeren opplyser at hun ikke lever i et ekteskapslignende forhold med ham hun deler leilighet med. NAV skal ikke overprøve dette, med mindre det foreligger klare objektive opplysninger som tilsier at dette ikke er riktig. Dette kan for eksempel være tilfelle der vedkommende overfor en annen offentlig etat har oppgitt å leve i et ekteskapslignende forhold med ham hun deler leilighet med". Ut fra rundskrivet kan jeg ikke se at sex er nevnt noe sted. Det er nevnt: a. felles husholdning b. opplysninger til offentlige etater om at man bor sammen c. dele leiligheten med noen. Ikke ett ord om sex, fordi norsk lovgivning ikke tillater at man setter forbud mot sex med en bestemt person for å kunne motta ytelse fra staten. Det er snakk om moralske skranker i en rettsstat, altså hva borgerne kan pålegges og hvordan det kontrolleres. Så hvis HI flytter fra mannen og blir separert, de har hver sin husholdning og adskilt økonomi, kan de etter rundskrivene ikke sies å ha "ekteskapslignende forhold og felles husholdning", bare fordi de har sex med hverandre i ny og ne.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2021 #32 Skrevet 16. november 2021 Milfy Way skrev (25 minutter siden): Folk kan være vitne til sex? Besøk er vel lov? Det står ingen steder at barnefar ikke kan komme inn på en kopp kaffe for å diskutere temaer som gjelder barna. Fra rundskriv på Lovdata: "Sammenhengen mellom «ekteskapslignende forhold» og «felles husholdning» Retten til stønad som enslig forsørger faller bort når forsørgeren lever i et ekteskapslignende forhold og har felles husholdning. Begge forholdene må være til stede. Det er ikke tilstrekkelig grunnlag for stans av stønad at vedkommende har felles husholdning hvis ikke vedkommende også lever i et ekteskapslignende forhold. Dette innebærer at andre bofellesskap, for eksempel nære slektninger som bor sammen, bokollektiv hvor partene ikke har ekteskapslignende forhold, vennepar som ikke har ekteskapslignende forhold osv. ikke medfører tap av stønadsrett som enslig forsørger. Hvordan de samboende i ekteskapslignende forhold ordner økonomien seg i mellom har ingen betydning i denne sammenhengen. Det antas at selv i forhold med delt økonomi, er det rimeligere for partene å ha en husholdning hvor de deler på utgiftene, enn to adskilte husholdninger". Og: "Det er forsørgerens egne opplysninger om hun/han lever i et ekteskapslignende forhold eller ikke som skal legges til grunn. NAV skal i utgangspunktet ikke overprøve forsørgerens svar på dette spørsmålet, med mindre det foreligger klare objektive opplysninger som tilsier at svaret ikke kan være riktig. Eksempel: Forsørgeren opplyser at hun ikke lever i et ekteskapslignende forhold med ham hun deler leilighet med. NAV skal ikke overprøve dette, med mindre det foreligger klare objektive opplysninger som tilsier at dette ikke er riktig. Dette kan for eksempel være tilfelle der vedkommende overfor en annen offentlig etat har oppgitt å leve i et ekteskapslignende forhold med ham hun deler leilighet med". Ut fra rundskrivet kan jeg ikke se at sex er nevnt noe sted. Det er nevnt: a. felles husholdning b. opplysninger til offentlige etater om at man bor sammen c. dele leiligheten med noen. Ikke ett ord om sex, fordi norsk lovgivning ikke tillater at man setter forbud mot sex med en bestemt person for å kunne motta ytelse fra staten. Det er snakk om moralske skranker i en rettsstat, altså hva borgerne kan pålegges og hvordan det kontrolleres. Så hvis HI flytter fra mannen og blir separert, de har hver sin husholdning og adskilt økonomi, kan de etter rundskrivene ikke sies å ha "ekteskapslignende forhold og felles husholdning", bare fordi de har sex med hverandre i ny og ne. Men dette skrivet handler ikke om barnefar, men om en ny kjæreste. Nav har ganske tydelig skille på det altså. Du kan bo i et bokollektiv med egentlig hvem du vil og fortsatt være enslig forsørger, men du kan ikke bo i et bokollektiv med barnefar. Anonymkode: 52693...cae
Luksusdyret Skrevet 16. november 2021 #33 Skrevet 16. november 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Men dette skrivet handler ikke om barnefar, men om en ny kjæreste. Nav har ganske tydelig skille på det altså. Du kan bo i et bokollektiv med egentlig hvem du vil og fortsatt være enslig forsørger, men du kan ikke bo i et bokollektiv med barnefar. Anonymkode: 52693...cae Ok, gi meg link til sted i rundskrivet som nevner sex.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2021 #34 Skrevet 16. november 2021 Milfy Way skrev (7 minutter siden): Ok, gi meg link til sted i rundskrivet som nevner sex. Hvorfor er du så opphengt i sex? Hi skriver at hun er særboer med et forhold til barnefar, og lurer på om det er lurt å skille seg på papiret. Det er det ikke, for hun har et forhold til barnefar og kan bli tatt for svindel. At noen har sex med eksen av og til er ikke det samme i det hele tatt, og det er heller ikke ulovlig. Anonymkode: 52693...cae
Luksusdyret Skrevet 16. november 2021 #35 Skrevet 16. november 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor er du så opphengt i sex? Hi skriver at hun er særboer med et forhold til barnefar, og lurer på om det er lurt å skille seg på papiret. Det er det ikke, for hun har et forhold til barnefar og kan bli tatt for svindel. At noen har sex med eksen av og til er ikke det samme i det hele tatt, og det er heller ikke ulovlig. Anonymkode: 52693...cae Det er flere i tråden som påstår at det er ulovlig.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2021 #36 Skrevet 16. november 2021 Milfy Way skrev (5 minutter siden): Det er flere i tråden som påstår at det er ulovlig. Jeg mener det har vært helt oppe i retten når en enslig mor har blitt gravid igjen, og det er samme far. Da har nav trukket alle stønader fordi de har et "ekteskaplignende forhold". Men mor har da ment at de ikke er kjærester, de har bare hatt sex, også har hun blitt gravid. Husker ikke hvordan dette har endt i retten? Vet det var en sak her i byen hvor nav fikk medhold, for der fant de bevis for at mannen hadde både klær, tannbørste osv hos mor og de mente han hadde bodd der. Mulig det har endt annerledes andre ganger? Anonymkode: 52693...cae
Anonym bruker Skrevet 16. november 2021 #37 Skrevet 16. november 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jeg mener det har vært helt oppe i retten når en enslig mor har blitt gravid igjen, og det er samme far. Da har nav trukket alle stønader fordi de har et "ekteskaplignende forhold". Men mor har da ment at de ikke er kjærester, de har bare hatt sex, også har hun blitt gravid. Husker ikke hvordan dette har endt i retten? Vet det var en sak her i byen hvor nav fikk medhold, for der fant de bevis for at mannen hadde både klær, tannbørste osv hos mor og de mente han hadde bodd der. Mulig det har endt annerledes andre ganger? Anonymkode: 52693...cae https://www.ung.no/oss/126634 Denne er gammel, men jeg tror ikke reglene er endret? Det er altså lov å ha sex, men ikke lov å ha et forhold utover det... Anonymkode: 52693...cae
Luksusdyret Skrevet 16. november 2021 #38 Skrevet 16. november 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg mener det har vært helt oppe i retten når en enslig mor har blitt gravid igjen, og det er samme far. Da har nav trukket alle stønader fordi de har et "ekteskaplignende forhold". Men mor har da ment at de ikke er kjærester, de har bare hatt sex, også har hun blitt gravid. Husker ikke hvordan dette har endt i retten? Vet det var en sak her i byen hvor nav fikk medhold, for der fant de bevis for at mannen hadde både klær, tannbørste osv hos mor og de mente han hadde bodd der. Mulig det har endt annerledes andre ganger? Anonymkode: 52693...cae Hun har altså blitt gravid og beholdt barnet. I den andre saken var det indikasjon på at han BODDE der, altså hadde felles husholdning. Så det å ha sex med eksen ISOLERT SETT innebærer ikke at man lever i "ekteskapslignende forhold". Da lever man jo i "ekteskapslignende forhold" med alle småflørtene og ONS'ene sine. Bruker du å si at du er i ekteskapslignende forhold med en fyr du plukket hjem fra byen for et par netter? jobb, Tromsø | Kvinnen løy om at hun var alenemor. Nå må hun sone, og betale NAV én million kroner (nordlys.no) Her er typisk svindelsak: bodd sammen i flere år og hadde antydning til felles økonomi
Luksusdyret Skrevet 16. november 2021 #39 Skrevet 16. november 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): https://www.ung.no/oss/126634 Denne er gammel, men jeg tror ikke reglene er endret? Det er altså lov å ha sex, men ikke lov å ha et forhold utover det... Anonymkode: 52693...cae Nettopp.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2021 #40 Skrevet 16. november 2021 Dere som flisespikker om sex - slutt med det, det hjelper på ingen måte Hi. HI trenger gode råd, ikke flisespikking om hun kan ha sex eller ikke med sin mann. Slik Hi fremstiller det er de gift, men ønsker å separere seg på papiret, men fortsette å være kjærester for slik å få rettigheter på økonomisk stønad fra Nav. Det kan de ikke så lenge de har barn sammen. Enten må de fortsette forholdet. Eller så så må de avslutte forholdet. De kan ikke spekulere i å late som om de ikke lenger er i et fast forhold, mens de faktisk er det. Så lenge de har barn sammen og er sammen, da vil det Hi spør om anses som svindel. Ikke bare kan de da straffes for det, men de kan miste stønader og de vil måtte betale tilbake stønader de da har svindlet til seg. Nå vil ikke HI svare på hvorfor de ikke kan bo sammen, men siden de er gifte og nå av ulike årsaker ikke kan bo sammen, og HI planlegger å være alene om barna uten et ord om at far skal ha samvær, så er det nærliggende å tro at barnevernet har vært inne i bildet, at Hi faktisk ikke har et valg, at hun må avslutte forholdet om hun vil beholde barna. I så fall er det også snakk om vold, enten den er fysisk eller/og psykisk. Da er det å fortsette et forhold etter han er flyttet ut galskap mtp. barna og egen fremtid. Du må gjerne korrigere meg om jeg tar helt feil i dette, HI. Men uansett er det svært dumt å gjøre noe som vil bli sett på som en svindel ovenfor Nav, nemlig å fortsette å ha et kjæresteforhold til dine barns far, når du opplyser Nav om at dere ikke lenger er sammen. Du risikerer å skaffe deg selv store økonomiske problemer som ikke vil gå bort på mange år. Så her må du velge - enten holder du og far sammen (hvis det er et reelt valg), eller så kutter dere forholdet. Avslutter dere forholdet, da kan du selvfølgelig få stønader som enslig forsørger fra Nav. Men ikke ta sjansen på å svindle Nav, for det er du som i ettertid får problemene av det, fordi det da er du som har løyet til Nav og mottatt penger du ikke hadde rett på. Jeg synes dette er noe du bør diskutere åpent med barnevernet, om de er inne i bildet, eller at du diskuterer det på familiekontoret eller med andre som kan regelverket og kjenner til din og barnas situasjon. Anonymkode: 5bf43...129
Anonym bruker Skrevet 16. november 2021 #41 Skrevet 16. november 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Dere som flisespikker om sex - slutt med det, det hjelper på ingen måte Hi. HI trenger gode råd, ikke flisespikking om hun kan ha sex eller ikke med sin mann. Slik Hi fremstiller det er de gift, men ønsker å separere seg på papiret, men fortsette å være kjærester for slik å få rettigheter på økonomisk stønad fra Nav. Det kan de ikke så lenge de har barn sammen. Enten må de fortsette forholdet. Eller så så må de avslutte forholdet. De kan ikke spekulere i å late som om de ikke lenger er i et fast forhold, mens de faktisk er det. Så lenge de har barn sammen og er sammen, da vil det Hi spør om anses som svindel. Ikke bare kan de da straffes for det, men de kan miste stønader og de vil måtte betale tilbake stønader de da har svindlet til seg. Nå vil ikke HI svare på hvorfor de ikke kan bo sammen, men siden de er gifte og nå av ulike årsaker ikke kan bo sammen, og HI planlegger å være alene om barna uten et ord om at far skal ha samvær, så er det nærliggende å tro at barnevernet har vært inne i bildet, at Hi faktisk ikke har et valg, at hun må avslutte forholdet om hun vil beholde barna. I så fall er det også snakk om vold, enten den er fysisk eller/og psykisk. Da er det å fortsette et forhold etter han er flyttet ut galskap mtp. barna og egen fremtid. Du må gjerne korrigere meg om jeg tar helt feil i dette, HI. Men uansett er det svært dumt å gjøre noe som vil bli sett på som en svindel ovenfor Nav, nemlig å fortsette å ha et kjæresteforhold til dine barns far, når du opplyser Nav om at dere ikke lenger er sammen. Du risikerer å skaffe deg selv store økonomiske problemer som ikke vil gå bort på mange år. Så her må du velge - enten holder du og far sammen (hvis det er et reelt valg), eller så kutter dere forholdet. Avslutter dere forholdet, da kan du selvfølgelig få stønader som enslig forsørger fra Nav. Men ikke ta sjansen på å svindle Nav, for det er du som i ettertid får problemene av det, fordi det da er du som har løyet til Nav og mottatt penger du ikke hadde rett på. Jeg synes dette er noe du bør diskutere åpent med barnevernet, om de er inne i bildet, eller at du diskuterer det på familiekontoret eller med andre som kan regelverket og kjenner til din og barnas situasjon. Anonymkode: 5bf43...129 Hvorfor spekulerer du i barnevernet? Enkelte par fungerer ikke når de bor sammen, de bare krangler og skaper destruktivt hjemmemiljø. For slike par er det greit å bo hver for seg. Det er også bedre for barnet som får harmonisk mor og far på hver sin kant. Anonymkode: 609c2...5a8
Anonym bruker Skrevet 16. november 2021 #42 Skrevet 16. november 2021 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Hvorfor spekulerer du i barnevernet? Enkelte par fungerer ikke når de bor sammen, de bare krangler og skaper destruktivt hjemmemiljø. For slike par er det greit å bo hver for seg. Det er også bedre for barnet som får harmonisk mor og far på hver sin kant. Anonymkode: 609c2...5a8 Jeg har spurt HI tidligere om årsaken, hun velger å ikke svare, noe hun har all rett til. Men måten hun skrev i hovedinnlegget sier ikke noe om at far skal ha samvær, noe som ville vært naturlig å nevne der eller på spørsmål. Hun skriver bare at hun blir alene med barna, ergo er det nærliggende å tro at far ikke skal ha samvær, spesielt siden hun holder sitt kjæresteforhold til ham separat fra det med barna/stønader. Det ville også vært nærliggende at Hi snakket om bidrag fra far i en slik situasjon, noe hun heller ikke nevner. Bare HI, hvis hun vil ha mer hjelp, kan oppklare om hva som stemmer. Fortsetter man forholdet til barnas andre forelder som fast kjæreste har man heller ikke rett på ekstrastønader fra Nav. Man regnes, iflg. Nav, ikke som enslig mor eller far hvis man er så mye sammen med barnas andre forelder at man ikke anses som enslig mor eller far. Hi planlegger å fortsette forholdet til barnas far, at de bare på papiret skal være separert, de planlegger å fortsette som kjærester, da har de ikke rett på ekstra Nav-støtte. Anonymkode: 5bf43...129
Anonym bruker Skrevet 16. november 2021 #43 Skrevet 16. november 2021 Når det gjelder overgangsstønad: Du regnes ikke som enslig mor eller far hvis du er så mye sammen med den andre av barnets foreldre at du ikke regnes som enslig mor eller far https://www.nav.no/overgangsstonad-enslig Anonymkode: 5bf43...129
Anonym bruker Skrevet 16. november 2021 #44 Skrevet 16. november 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Du har et trangt syn på ekteskapet også. Anonymkode: a0392...2c4 Nei, her har Milfy Way rett. Anonymkode: 4a3bc...8f6
Anonym bruker Skrevet 16. november 2021 #45 Skrevet 16. november 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Ikke "noen", barnas far. Anonymkode: 94ac4...f4b Det endrer ikke på noe. Forholdet må innebære noe mer. Anonymkode: 4a3bc...8f6
Anonym bruker Skrevet 16. november 2021 #46 Skrevet 16. november 2021 Anonym bruker skrev (8 timer siden): 1: Da bør alle som lever med en partner som enten studerer et annet sted, ukependler, jobber offshore osv. melde seg som enslige forsørger. 2: Joda man kan ligge med den man vil men ikke med barnets far/mor. Synes man skal være forsiktig med å gi råd som oppfordrer til svindel. Til HI: Om det er for en periode for å teste om det vil kunne fungere igjen mellom dere så ville jeg tatt dette opp med NAV, hørt om flere som har fått en "test"-periode. Anonymkode: 6e537...f02 Å herregud! Separasjon er test periode! For å ikke ta overilte beslutninger når det gjelder skilsmisse Anonymkode: 0291b...c08
Anonym bruker Skrevet 16. november 2021 #47 Skrevet 16. november 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Jeg har spurt HI tidligere om årsaken, hun velger å ikke svare, noe hun har all rett til. Men måten hun skrev i hovedinnlegget sier ikke noe om at far skal ha samvær, noe som ville vært naturlig å nevne der eller på spørsmål. Hun skriver bare at hun blir alene med barna, ergo er det nærliggende å tro at far ikke skal ha samvær, spesielt siden hun holder sitt kjæresteforhold til ham separat fra det med barna/stønader. Det ville også vært nærliggende at Hi snakket om bidrag fra far i en slik situasjon, noe hun heller ikke nevner. Bare HI, hvis hun vil ha mer hjelp, kan oppklare om hva som stemmer. Fortsetter man forholdet til barnas andre forelder som fast kjæreste har man heller ikke rett på ekstrastønader fra Nav. Man regnes, iflg. Nav, ikke som enslig mor eller far hvis man er så mye sammen med barnas andre forelder at man ikke anses som enslig mor eller far. Hi planlegger å fortsette forholdet til barnas far, at de bare på papiret skal være separert, de planlegger å fortsette som kjærester, da har de ikke rett på ekstra Nav-støtte. Anonymkode: 5bf43...129 Hi her! Vi har vært på mekling og vi har samværsordning! Far har barnet etter avtalen. Jeg har søkt bidrag gjennom nav! Vi sees minimalt. Men vi har god kontakt på tlf. Vi håper det kommer til å gå seg til. Hvis man er separert så er man fremdeles formelt gift og kan ikke gifte seg med andre. Rent praktisk er vi skilt! Fordi vi er så lite sammen. Han er aldri innom her. Men vi håper vi kan finne tilbake til hverandre. Å søke om separasjon gjør vondt i hjerte. Men vi er jo det i praksis... å være gift på papiret gjør at jeg ikke kan søke om flere stønader og jeg får heller ikke skattelette. Hvis dere sammenligner dette med ukespendling og det å jobbe offshore så forstår jeg ingenting. Anonymkode: 0291b...c08
Anonym bruker Skrevet 16. november 2021 #48 Skrevet 16. november 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Men dette skrivet handler ikke om barnefar, men om en ny kjæreste. Nav har ganske tydelig skille på det altså. Du kan bo i et bokollektiv med egentlig hvem du vil og fortsatt være enslig forsørger, men du kan ikke bo i et bokollektiv med barnefar. Anonymkode: 52693...cae Jeg bor ikke med far. Anonymkode: 0291b...c08
Anonym bruker Skrevet 16. november 2021 #49 Skrevet 16. november 2021 Ukependlere.. går de også til mekling? Jeg har forresten ikke fått svar på det jeg lurte på, dere har bare gått ut i fra at jeg ønsker å svindle nav. Jeg har oppgitt til nav at vi er gift, men de kunne likevel sette bidrag for oss. Har fått svar både på tlf og brev. Tenk dere om før dere hogger løs Anonymkode: 0291b...c08
Anonym bruker Skrevet 16. november 2021 #50 Skrevet 16. november 2021 Anonym bruker skrev (48 minutter siden): Hi her! Vi har vært på mekling og vi har samværsordning! Far har barnet etter avtalen. Jeg har søkt bidrag gjennom nav! Vi sees minimalt. Men vi har god kontakt på tlf. Vi håper det kommer til å gå seg til. Hvis man er separert så er man fremdeles formelt gift og kan ikke gifte seg med andre. Rent praktisk er vi skilt! Fordi vi er så lite sammen. Han er aldri innom her. Men vi håper vi kan finne tilbake til hverandre. Å søke om separasjon gjør vondt i hjerte. Men vi er jo det i praksis... å være gift på papiret gjør at jeg ikke kan søke om flere stønader og jeg får heller ikke skattelette. Hvis dere sammenligner dette med ukespendling og det å jobbe offshore så forstår jeg ingenting. Anonymkode: 0291b...c08 Dette er et helt annet inntrykk enn det du skrev i hovedinnlegget ditt. Bra at far har samvær og holder seg til avtalen dere gjorde ved meklingen og at han betaler bidrag. Snakk med Nav om veien videre, de kan best vurdere deres helhetssituasjon og hvilke andre stønader du ev. har rett på i denne situasjonen. Bare vær ærlig med Nav hele veien, og meld fra om det skjer så store endringer at du og barnas far igjen blir mye sammen, for det kan påvirke det du får i støtte. Hvis dere finner tilbake til hverandre og dere får det til å fungere bra for dere og barna igjen, så er jo ingenting bedre enn det. Lykke til Anonymkode: 5bf43...129
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå