Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gurr på 6 år. Han legger seg til fast tid i hverdagen, og får være oppe lenger i helgene.

I går var han oppe lengre men i dag våkna han 06.40. Han våkner alltid mellom 06.30 og 07 00. 

Når lærer de seg å sove LITT lengre når de kan???? 😔

Anonymkode: 15cdb...5e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er individuelt, noen gjør det aldri. 😛 Jeg har alltid våknet senest kl 7 uansett når jeg la meg, til og med som tenåring. Kjedelig når vennene mine stod opp mellom 12 og 14 i ferier. ;)

Men sønnen min på 10 våknet senest 6 frem til han var 7-8 (hvis jeg husker riktig), da begynte han gradvis å sove litt lenger om han var oppe lenger, men sover fortsatt færre timer om han legger seg sent. Han sover ennå nå. :)

Anonymkode: 71045...b39

Skrevet

Du må jo bare sette grenser for når det er lov å stå opp å ikke! Så lenge han får lov å stå opp så tidlig å du underholder han/lar han se på skjerm,så er det klart han velger å stå tidlig opp! Gi beskjed hver gang han prøver å stå opp eller når han bråker,at nå er det natt du må sove. Å ellers ikke gi noe respons når han snakker,da blir det kjedelig å barnet sovner igjen. 

Anonymkode: 36440...263

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Du må jo bare sette grenser for når det er lov å stå opp å ikke! Så lenge han får lov å stå opp så tidlig å du underholder han/lar han se på skjerm,så er det klart han velger å stå tidlig opp! Gi beskjed hver gang han prøver å stå opp eller når han bråker,at nå er det natt du må sove. Å ellers ikke gi noe respons når han snakker,da blir det kjedelig å barnet sovner igjen. 

Det er ikke natt kl 06.40 og det er jo bare slemt å tvinge barn til å ligge våkne til det passer foreldrene å stå opp. 

Min 9 åring sover sjelden lenger enn 7 uansett, men han får ta med dyna og kose seg foran tv til vi står opp. 

Anonymkode: 5dede...bef

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Men ro deg ned da vel? Vi snakker ikke om en baby her, det er en 6-åring. Så nei, han sovner ikke igjen. Men han får ikke stå opp, han blir ikke underholdt, han får ikke se på skjerm. Hva er poenget med svaret ditt, hadde jeg hatt behov for at andre skrev utfyllende info som ikke stemmer så hadde jeg kontaktet deg for å skrive hovedinnlegget for meg. 

Han får beskjed om at han ikke kan stå opp, han slår ikke på lyset på rommet heller, og han blir liggende i senga og slappe av til han får stå opp. Men hele problemet er at JEG våkner og får ikke sove mer, så uansett hvor flink han er så hjelper det ikke meg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke natt kl 06.40 og det er jo bare slemt å tvinge barn til å ligge våkne til det passer foreldrene å stå opp. 

Min 9 åring sover sjelden lenger enn 7 uansett, men han får ta med dyna og kose seg foran tv til vi står opp. 

Slemt kommer vel an på barnet. Sønnen min ligger våken (eller slapper av meg øynene igjen) i senga etter at han våkner. 

Men pga hosting, snufsing eller andre lyder får ikke jeg sove mer. Er ikke det samme om han ligger rolig i senga og slapper av, for jeg får ikke sove.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Slemt kommer vel an på barnet. Sønnen min ligger våken (eller slapper av meg øynene igjen) i senga etter at han våkner. 

Men pga hosting, snufsing eller andre lyder får ikke jeg sove mer. Er ikke det samme om han ligger rolig i senga og slapper av, for jeg får ikke sove.

Det er faktisk slik det er å ha barn. Når tid må han stå opp i ukedagene? Man kan ikke forvente at småbarn regulerer seg etter helg og hverdag, om noe så syns jeg de har en tendens til å våkne tidligere i helgene. 

Du får legge deg tidligere om du trenger mer søvn og heller nyte å ligge og slappe av om morgenen. 

Skrevet

Hvorfor kan ikke 6-åringen bare stå opp og sette på tv, film eller nettbrett? Det har min sønn gjort siden han var 4. Da ble jeg med opp og sov på sofaen mens han spilte/så på noe, etterhvert stod han bare opp selv. Han har aldri vært en gutt som finner på mye rart hjemme. 

Nå er han 8 år og storkoser seg med alenetid på morran. Jeg står som regel opp 8.30 i helgene. Han er fortsatt morgenfugl og våkner før 6.30.

Anonymkode: 238ff...960

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Ligger dere på samme rom?

Som svar på spørsmålet ditt, så kan barnet våkne så tidlig i flere år ennå. Her tenker jeg egentlig at du ikke har så mange andre muligheter enn å jobbe med deg selv, og enten tilpasse egen leggetid eller øve på å finne roen etter han har våknet.

Det er ikke rimelig at han skal ligge våken og vente for lenge, og det ser uansett ikke ut til å hjelpe deg. Hva om han slapper av til for eksempel syv, og så får stå opp og holde på med rolige aktiviteter? 

Man kan dessverre ikke oppdra A-mennesket ut av en morgenfugl. Alt man kan be om er hensyn, og det viser han allerede. 

Skrevet

Hallo? La en 6 åring ligge i senga fordi det er "natt kl 06:45?" 😂😂😂😂😂 Holder på å dette ned fra sofaen! 

Helt vanlig å stå opp rundt da i den alderen :) alle mine har vært sånn, da tar vi med oss dyner ut i sofaen så ser de på tv mens vi andre slumrer ved siden av :)

Anonymkode: 01865...c1a

Skrevet

Gjør vel ingenting ??? Du trenger ikke stå opp å holde en 6 åring i hånden(ved mindre det er snakk om diagnoser) . De klarer selv å skru på tvn, ordne seg enkel mat osv. Ser ikke problemet😅

Har 3 stk og de har klart seg litt alene på morgenen fra de var rundt 4. De setter pris på denne stunden hvor de er alene 😊 

legg polarbrød og tubeost klart og forklar at barnet kan få ordne seg litt selv om morgenen. At du er på soverommet hvis det er noe. 

Anonymkode: c7999...724

Skrevet

Altså, her var både 12-åringen, 17-åringen og jeg oppe kl. 7. Alle hadde vært våken en liten stund. Vi sliter alle litt med å regulere oss etter å ha stilt klokken, og vi er alle dessverre utstyrt med indre vekkerklokke. Vi våkner rett og slett til vanlig tid uansett om det er hverdag eller helg. Fordelen er at jeg aldri noen gang har forsovet meg, ulempen er at jeg ytterst sjeldent klarer å sovne igjen. Det er utrolig frustrerende! 

Noen av oss er bare sånn. Man kan ikke tvinge noen til å sovne igjen om morgenen når man først er våken, så at han våkner tidlig må du nesten bare leve med. Derimot bør en normal 6-åring klare seg alene et par timer om morgenen, altså. Han får se tv, ha nettbrett el. Når de er så store klarer de jo fint å lage seg litt mat selv også.

Anonymkode: 7e84d...421

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men ro deg ned da vel? Vi snakker ikke om en baby her, det er en 6-åring. Så nei, han sovner ikke igjen. Men han får ikke stå opp, han blir ikke underholdt, han får ikke se på skjerm. Hva er poenget med svaret ditt, hadde jeg hatt behov for at andre skrev utfyllende info som ikke stemmer så hadde jeg kontaktet deg for å skrive hovedinnlegget for meg. 

Han får beskjed om at han ikke kan stå opp, han slår ikke på lyset på rommet heller, og han blir liggende i senga og slappe av til han får stå opp. Men hele problemet er at JEG våkner og får ikke sove mer, så uansett hvor flink han er så hjelper det ikke meg. 

Seriøst?

Stakkars gutt, han våkner men må ligge rolig i mørket fordi mamma vil sove?

Jeg har fire barn, to er skikkelig A mennesker og to er ganske B mennesker. De to morgen fuglene er nå 14 og 20 år gamle og våkner fremdeles tidlig. De er trøtte om kvelden og tidlig våkne om morgenen, de har aldri sovet veldig lenge. Eldste har alltid stått opp og ventet i timevis på at kompisene skal våkne ;)

Kanskje har du en sønn som for alltid kommer til å være en morgenfugl, du må jo lære han å klare seg selv litt om morgenen, ta litt hensyn, men å tvinge han til å ligge rolig i mørket og vente på at mamma våkner er da bare kjipt og nærmest til ondskapsfullt. Skal han straffes for å være et A menneske?

Han er mer enn gammel nok til å tusle ut i stuen, sette på TV og kose seg med noe enkelt å spise. Skjær opp litt frukt og sett i kjøleskapet eller noe og lær han at han må være stille for mange ønsker å sove litt lenger når det er fri, men han kan vekke mamma om det er noe spesielt.

Anonymkode: 562bf...b7f

Skrevet

Hallo, jeg har en 8 åring og en 6 åring,  som står opp tidlig hver helg.  Er ganske lenge siden vi sluttet å stå opp med de . De vekker ikke oss, går ned, ser på nettbrett og smører seg en skive hvis de er sultne . 

Anonymkode: 16051...854

Skrevet

640 hadde jeg vært veldig fornøyd med. 10 åringen sover aldri lenger enn 530, våkner noen ganger 445! 😳 8 åringen våkner som regel mellom 530 og 6. 

de tusler inn i stua og ser litt tv til vi våkner. 

Noen er veldig a mennesker.. 

kan nevne at 10 åringen legger deg ca 20-2030 hverdager og litt senere i helger. Er sjelden trøtt og gjør det veldig bra akademisk, sosialt, innen sport og musikk. Så er ikke bekymret for sove rutinene hennes. 

Anonymkode: fbbce...5d2

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hallo? La en 6 åring ligge i senga fordi det er "natt kl 06:45?" 😂😂😂😂😂 Holder på å dette ned fra sofaen! 

Helt vanlig å stå opp rundt da i den alderen :) alle mine har vært sånn, da tar vi med oss dyner ut i sofaen så ser de på tv mens vi andre slumrer ved siden av :)

Helt enig!

Dere har tydeligvis ikke mye erfaring med barn😱. Helt vanlig at barn står opp kring kl 0700. 
Skjerp dere voksne!! Sånn er livet med unger.

Anonymkode: 99c59...3c2

Skrevet

Hva er problemet? Helga er den tida du kan være sammen med barna dine. Stå opp og ha det hyggelig, ikke klag.

Anonymkode: eff64...dee

Skrevet

Jeg aner ikke når barna står opp i helgene, fra 4-5-årsalder slutta de å vekke oss før de ville ha frokost i 9-tiden.

Anonymkode: e2d5c...b59

Skrevet

Barn er ofte slik at de våkner til samme tid hver dag, og at en 6 åring ikke sover lenger enn til 7 synes jeg er helt innenfor hva man må regne med, selvom man såklart gjerne vil ligge litt lenger som voksen. Prøv å få han til å leke litt på rommet en stund før dere står opp eller sett på en film og slumre litt på sofaen mens han ser på. Plutselig er han stor og du står der og prøver å dra han opp før kl 14 så han får noe ut av dagen 😉

Anonymkode: ab7be...621

Skrevet

Noen våkner bare tidlig. Men han er jo så stor at han kan underholde seg selv littegrann. Det er ikke ukristelig tidlig tross alt, sikkert vanlig i hverdagene, det er jo sånn sett praktisk at han ikke må dras ut av senga ellers i uka (kjenner de som våkner kl fire også😅). 

Anonymkode: db017...dc6

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Helt enig!

Dere har tydeligvis ikke mye erfaring med barn😱. Helt vanlig at barn står opp kring kl 0700. 
Skjerp dere voksne!! Sånn er livet med unger.

Anonymkode: 99c59...3c2

Det er jo tydeligvis flere som ikke har noen erfaring, vi andre med erfaring forstår at mennesker er FORSKJELLIGE, så selv om alle dine barn våkner før fuglene fiser så betyr ikke det at det er hovedregelen.

Har forøvrig fire barn, eldste straks myndig, og ingen av dem våkner eller har våknet før 08-09-10 om de ikke må pga skole etc. Jeg klarer likevel å forstå at det finnes barn som våkner tidligere.

Veldig rart at det er så akseptert å være A-menneske, mens B-menneskene får gjennomgå og blir nærmest kalt unormale.

Anonymkode: 71b1c...75c

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Det er jo tydeligvis flere som ikke har noen erfaring, vi andre med erfaring forstår at mennesker er FORSKJELLIGE, så selv om alle dine barn våkner før fuglene fiser så betyr ikke det at det er hovedregelen.

Har forøvrig fire barn, eldste straks myndig, og ingen av dem våkner eller har våknet før 08-09-10 om de ikke må pga skole etc. Jeg klarer likevel å forstå at det finnes barn som våkner tidligere.

Veldig rart at det er så akseptert å være A-menneske, mens B-menneskene får gjennomgå og blir nærmest kalt unormale.

Anonymkode: 71b1c...75c

Nei, det folk reagerer på er foreldre som mener at barna skal ligge i senga si for det er natt kl 06:45!

Skrevet

Minstemann på 5 år står alltid opp 6, hverdag som helg. Han kan stå opp selv, men jeg står som regel opp sammen med han for jeg våkner selv. Så godt med litt tid alene med han på morgenen. Idag fikk vi litt over 1 time alene før mannen sto opp. De to andre kom 2 timer etter oss.

Er alltid opp tidlig hele gjengen egentlig. Og du finner oss ofte ut av huset kl.9 lørdag/søndag 😊

Anonymkode: 47d84...554

Skrevet

Minstemann på 5 år står alltid opp 6, hverdag som helg. Han kan stå opp selv, men jeg står som regel opp sammen med han for jeg våkner selv. Så godt med litt tid alene med han på morgenen. Idag fikk vi litt over 1 time alene før mannen sto opp. De to andre kom 2 timer etter oss.

Er alltid opp tidlig hele gjengen egentlig. Og du finner oss ofte ut av huset kl.9 lørdag/søndag 😊

Anonymkode: 47d84...554

Skrevet

Det er jo ikke natt kl 06.40 vel?

Anonymkode: ae966...38d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...