Gå til innhold

Av og til skjønner jeg ikke hva andre tenker...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man sier god morgen, nikker eller smiler til kolleger. Jeg arbeider på en plass med flere hundre ansatt. Jeg ser ofte mennesker jeg kjenner og andre jeg ikke kjenner i det hele tatt. Så jeg deler garderobe med mange forskjellige folk. Men jeg er en person som sier god morgen eller nikker og smiler til folk uansett, de er jo kolleger. Men mange bare går forbi uten å gidde å bry seg, eller svare tilbake. Hvorfor er noen sånn? Synes det er litt uhøflig. 

Anonymkode: 31912...778

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen folk er sånn og det får vi ikke gjort noe med. Jeg smiler og hilser, så får de som anser det som uinteressant bare leve med det. 

Anonymkode: f2bf7...efd

Skrevet

Ja, det er litt rart. Er sånn her jeg jobber og. Jeg har sluttet å se på, eller hilse på, de jeg vet ignorerer meg. 

Anonymkode: 35d14...452

Skrevet

Jeg har jobbet i en stor bedrift. Da hilste jeg på de jeg jobbet mest med, og smilte til de andre. Ingen morgen er så god at man kan si god morgen 99 ganger... 

Anonymkode: 5d295...da1

Skrevet

Da jeg jobbet en plass med over tusen ansatte hilste jeg tilbake om jeg fikk det med meg. Om morgenen var jeg gjerne litt trøtt og fordypet i tanker/på vei ned i dagens problemstillinger og da kan det gå meg hus at det er meg de hilser på. I tillegg ble jeg frøset ut fra midten av barneskolen og hele ungdomsskolen så jeg er fortsatt ikke vant med at folk (spesielt ikke fremmede) hilser på meg og det er fortsatt ikke naturlig å hilse på helt fremmede. Går jeg forbi de samme flere dager kan jeg være den første som hilser 😊 Nå jobber jeg på en mindre plass og der er det mer naturlig å hilse på alle

Anonymkode: caf28...127

Skrevet

Jeg har litt tunnelsyn om morgenen og enser ikke alt rundt meg😅Så jeg kunne vært en av de som hadde kunnet gå forbi og ikke oppfatte at noen sier hei, nikker, smiler til meg. Ikke fordi jeg ignorerer, men fordi jeg ikke får det med meg.

Anonymkode: 05789...6e3

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Da jeg jobbet en plass med over tusen ansatte hilste jeg tilbake om jeg fikk det med meg. Om morgenen var jeg gjerne litt trøtt og fordypet i tanker/på vei ned i dagens problemstillinger og da kan det gå meg hus at det er meg de hilser på. I tillegg ble jeg frøset ut fra midten av barneskolen og hele ungdomsskolen så jeg er fortsatt ikke vant med at folk (spesielt ikke fremmede) hilser på meg og det er fortsatt ikke naturlig å hilse på helt fremmede. Går jeg forbi de samme flere dager kan jeg være den første som hilser 😊 Nå jobber jeg på en mindre plass og der er det mer naturlig å hilse på alle

Men du møtte vel ikke på alle tusen hver morgen? Jeg jobber også ved en stor bedrift, men holder meg jo til min avdeling og hilser vel på en 20-30 stk hver dag. Det går helt fint. 

Skrevet

Det er da alminnelig høflighet å i hvert fall nikke og smile tilbake. 

Skrevet

Ja, jeg smiler og sier god morgen til alle jeg går forbi i hvert fall. På bussen, på toget, på gaten, på butikken... Jeg skjønner bare ikke hvordan de tenker, de som ikke i alle fall nikker og smiler tilbake. Det koster så lite så!

Anonymkode: 54396...af0

Skrevet

Det ser teit ut å stå å nikke til folk for å hilse. Smile er greit nok, men å forvente det tilbake er også teit. Om morgenen på jobb trenger jeg minst to kopper kaffe før jeg begynner å bli et hyggelig menneske, og jeg tror det er mange som er trøtte og slitne om morgenen

Anonymkode: 63b7a...de0

Skrevet

Mange er livredde for "mas" og nye bekjentskaper, så for å slippe at du plutselig begynner snakke til dem overser de deg...

Men jeg er enig, det er veldig rart å ikke gjengjelde en hilsen om morgenen.

Anonymkode: 7e316...7b9

Skrevet

Jeg jobber i en middels stor bedrift, men vi er maks 15 stk på kontoret. Jeg sier hei og god morgen hver gang, men det er ikke alltid han svarer. Han snakker nesten ikke med noen. Jeg fortsetter å si god morgen, men jeg prater aldri med han lengre, det tror jeg nesten ikke noen av de andre heller gjør. Det er litt rart ja, for jeg ser at han sitter mye alene. Men jeg antar at det er sånn han helst vil ha det. 

Anonymkode: ad227...8d0

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Det ser teit ut å stå å nikke til folk for å hilse. Smile er greit nok, men å forvente det tilbake er også teit. Om morgenen på jobb trenger jeg minst to kopper kaffe før jeg begynner å bli et hyggelig menneske, og jeg tror det er mange som er trøtte og slitne om morgenen

Å smile tilbake til noen er teit fordi du er sliten og trøtt om morgenen? Akkurat........

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Å smile tilbake til noen er teit fordi du er sliten og trøtt om morgenen? Akkurat........

Nei. Å forvente et smil tilbake fra meg er teit når jeg er trøtt

Skrevet

Jeg jobber ikke på en så voldsomt stor plass, men jeg sliter med sosial angst og i dårlige perioder kan jeg være den som ikke hilser, fordi jeg har nok med å fokusere på å komme meg dit jeg skal.

Anonymkode: d2b97...42f

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Er dessverre flere som deg... 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Men du møtte vel ikke på alle tusen hver morgen? Jeg jobber også ved en stor bedrift, men holder meg jo til min avdeling og hilser vel på en 20-30 stk hver dag. Det går helt fint. 

Der jeg jobbet gikk alle inn nede og opp trappene. Trappene var i åpent landskap så vi var gjerne mange som gikk både opp og ned trappene rett bak hverandre og gjennom fellesarealene med kaffemaskiner og diverse. Da var det ikke så lett å vite om den som kom mot hilste på meg eller noen av de som kom rett bak eller gikk like foran. I tillegg var der kunder og samarbeidspartnere som kom og gikk. Det var mange som gikk i trappene samtidig på vei til og fra jobb eller til og fra møterom (man måtte ofte til andre etasjer for å finne ledige møterom). Det ligger ikke i min refleks å tro det er meg fremmede hilser på, så om jeg går i egne tanker kan jeg ha gått fordi noen uten å hilse tilbake. Forstår jeg at de hilser, hilser jeg selvsagt tilbake. 

På avdelingen min hilste jeg selvsagt på alle og på alle andre jeg treffer på som jeg har sett noen ganger og kjenner igjen. Da har jeg lettere for å tro at de hilser på meg og reagere raskt nok til å hilse tilbake. Kan også hilse først selv.  

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Er dessverre flere som deg... 

Hva er problemet med «sånne som meg»?

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jøss. Mangler helt folkeskikk du. 

Anonymkode: c4f34...f1a

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jøss. Mangler helt folkeskikk du. 

Anonymkode: c4f34...f1a

Nei. Men jeg har ikke et behov for å smile og nikke til folk jeg ikke kjenner eller skal ha noe med å gjøre. Det er bare så enkelt. Folk er forskjellige. Forventninger om at andre skal ha samme behov er merkelig

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Nei. Men jeg har ikke et behov for å smile og nikke til folk jeg ikke kjenner eller skal ha noe med å gjøre. Det er bare så enkelt. Folk er forskjellige. Forventninger om at andre skal ha samme behov er merkelig

Ikke alt man gjør handler om eget behov, veit du. F.eks normal folkeskikk.

Anonymkode: 5578e...a53

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Da bør du kanskje legge deg, og stå opp, tidligere, sånn at folkeskikken er våknet når du kommer på jobb.

Anonymkode: 1e707...682

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Ikke alt man gjør handler om eget behov, veit du. F.eks normal folkeskikk.

Anonymkode: 5578e...a53

Men det er viktig at jeg dekker en persons behov for å bli nikket og smilt til? Det er ikke normal folkeskikk å gå rundt på arbeidsplassen og nikke og smile til alle som måtte nikke og smile til meg. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Da bør du kanskje legge deg, og stå opp, tidligere, sånn at folkeskikken er våknet når du kommer på jobb.

Anonymkode: 1e707...682

Noen er trøtt uansett hvor tidlig man legger seg

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men det er viktig at jeg dekker en persons behov for å bli nikket og smilt til? Det er ikke normal folkeskikk å gå rundt på arbeidsplassen og nikke og smile til alle som måtte nikke og smile til meg. 

Noen er trøtt uansett hvor tidlig man legger seg

Jo, det er faktisk normal folkeskikk og hilse tilbake når noen hilser på deg, uansett om det er "hei" eller et nikk/smil. Siden foreldrene dine åpenbart har forsømt seg i barneoppdragelsen sin her, får du heller ta til deg her at dette er regnet som vanlig og normal folkeskikk. Om du fortsetter å ignorere andre som hilser på deg, vil du også bli betraktet som uhøflig og uoppdragen av andre, uansett hvor uenig du måtte være, og så får du selv vurdere om det er noe du lever greit med eller ikke. 

Anonymkode: 8b559...489

Skrevet

Folk som ikke smiler og hilser når andre hilser på og smiler til dem er bare sosialt tilbakestående og usiviliserte

Anonymkode: 21e0d...27f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...