Anonym bruker Skrevet 10. november 2021 #1 Skrevet 10. november 2021 Hva skjer om man blander/bruker medisiner som ikke skal tas samtidig? Varierer det fra medisin til medisin? Hva er det verste som kan skje? Anonymkode: fdb27...44e
gale damen Skrevet 10. november 2021 #2 Skrevet 10. november 2021 Det verste som kan skje, er at du dør.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2021 #3 Skrevet 10. november 2021 Noen medisiner virker ikke om de tas sammen, andre medisiner kan bli farlige sammen fordi de f.eks sammen påvirker hjertet og andre viktige organer. Anonymkode: 1a64c...2fc
Anonym bruker Skrevet 10. november 2021 #4 Skrevet 10. november 2021 gale damen skrev (8 minutter siden): Det verste som kan skje, er at du dør. Er mange skjebner som er verre enn å dø. Thalidomid, som var en medisin mot morgenkvalme, for eksempel, er en grusom skjebne jeg ikke ønsker noen. Som er verre enn å dø. Å leve med kunnskapen om at, "hvis jeg bare ikke hadde tatt den medisinen når jeg ble kvalm, hvis jeg bare lot kvalmen gå over av seg selv...", er en skjebne jeg ser for meg er verre enn den å dø selv en smertefull død. Jeg vet, det er en floskel. Det er en floskel jeg stusser litt over hver gang jeg hører den. Anonymkode: 5c4d0...938
Anonym bruker Skrevet 10. november 2021 #5 Skrevet 10. november 2021 Det varierer ettersom hvilke typer medisiner som blandes. Noen medisiner kan gi økt effekt/for høy serumkonsentrasjon av andre medisiner mens andre medisiner kan redusere effekten av en medisin de tas sammen med. Det kan også gi uønskede bivirkninger i forskjellige alvorlighetsgrader. Snakk med legen og/eller apoteket snarest dersom du har fått utskrevet medisiner som du ikke er sikker på om kan brukes samtidig. Anonymkode: a9831...e03
gale damen Skrevet 10. november 2021 #6 Skrevet 10. november 2021 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Er mange skjebner som er verre enn å dø. Thalidomid, som var en medisin mot morgenkvalme, for eksempel, er en grusom skjebne jeg ikke ønsker noen. Som er verre enn å dø. Å leve med kunnskapen om at, "hvis jeg bare ikke hadde tatt den medisinen når jeg ble kvalm, hvis jeg bare lot kvalmen gå over av seg selv...", er en skjebne jeg ser for meg er verre enn den å dø selv en smertefull død. Jeg vet, det er en floskel. Det er en floskel jeg stusser litt over hver gang jeg hører den. Anonymkode: 5c4d0...938 Jeg ser den, men her var spørsmålet om hva som var det verste som kunne skje om man blandet medisiner som ikke skulle blandes, ikke hva som kunne skje dersom man tok medisiner beregnet på å kurere forbigående tilstander som er helt normale.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2021 #7 Skrevet 10. november 2021 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Er mange skjebner som er verre enn å dø. Thalidomid, som var en medisin mot morgenkvalme, for eksempel, er en grusom skjebne jeg ikke ønsker noen. Som er verre enn å dø. Å leve med kunnskapen om at, "hvis jeg bare ikke hadde tatt den medisinen når jeg ble kvalm, hvis jeg bare lot kvalmen gå over av seg selv...", er en skjebne jeg ser for meg er verre enn den å dø selv en smertefull død. Jeg vet, det er en floskel. Det er en floskel jeg stusser litt over hver gang jeg hører den. Anonymkode: 5c4d0...938 «Verre enn å dø». Hvor dum går det faktisk an å bli 🙄 Anonymkode: 15ad6...6ee
gale damen Skrevet 10. november 2021 #8 Skrevet 10. november 2021 Anonym bruker skrev (48 minutter siden): «Verre enn å dø». Hvor dum går det faktisk an å bli 🙄 Anonymkode: 15ad6...6ee Det lurer jeg også på. Det er flere ting jeg tenker på som verre enn å dø, men jeg har naturligvis ikke vrangforestillinger om helvete.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2021 #9 Skrevet 10. november 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): «Verre enn å dø». Hvor dum går det faktisk an å bli 🙄 Anonymkode: 15ad6...6ee Jeg tenker at å være skyld i at et barn fødes sterkt handikappet og må leve med det hele livet er verre enn å dø... Anonymkode: 1a64c...2fc
Anonym bruker Skrevet 10. november 2021 #10 Skrevet 10. november 2021 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Jeg tenker at å være skyld i at et barn fødes sterkt handikappet og må leve med det hele livet er verre enn å dø... Anonymkode: 1a64c...2fc Mødrene som tok Thalidomid ble jo ofte anbefalt av lege å bruke preparatet og fikk resept av lege. Mødrene hadde da ikke skyld i at ungene deres fikk slike skader når legemiddelprodusent ikke hadde sjekket ut bivirkningene godt nok! Mødrene i disse tilfellene var like mye ofre som det barna var, og de var uten skyld. Anonymkode: a9c0e...9e4
gale damen Skrevet 10. november 2021 #11 Skrevet 10. november 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Mødrene som tok Thalidomid ble jo ofte anbefalt av lege å bruke preparatet og fikk resept av lege. Mødrene hadde da ikke skyld i at ungene deres fikk slike skader når legemiddelprodusent ikke hadde sjekket ut bivirkningene godt nok! Mødrene i disse tilfellene var like mye ofre som det barna var, og de var uten skyld. Anonymkode: a9c0e...9e4 Og du tror de følte det slik?
Anonym bruker Skrevet 10. november 2021 #12 Skrevet 10. november 2021 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Jeg tenker at å være skyld i at et barn fødes sterkt handikappet og må leve med det hele livet er verre enn å dø... Anonymkode: 1a64c...2fc Sikkert, men pasienten som tok medisinen har ikke skylda for det. Et medisinfirma som ikke testet produktene sine godt nok, er skyld i at alle disse barna fødtes handikappet. For øvrig går det fint an å leve et godt liv med funksjonshemming. Det er bare ableism å drive og bedømme deres liv som uverdige og dårlige. Anonymkode: 15ad6...6ee
Anonym bruker Skrevet 10. november 2021 #13 Skrevet 10. november 2021 gale damen skrev (6 timer siden): Og du tror de følte det slik? Følelser er ikke alltid rasjonelle. Jeg føler f eks survival guilt over at mannen min er død, men det var beviselig ikke jeg som drepte ham. Anonymkode: 15ad6...6ee
Anonym bruker Skrevet 11. november 2021 #14 Skrevet 11. november 2021 I verste fall kan man for eksempel få økt blødningstendens, som kan gi blødninger i hjernen, som igjen kan føre til død. Spesielt eldre står i fare for å bli alvorlig syke og evt dø av interaksjoner og feilmedisinering/feil administrering. Apoteket skal kunne fange opp interaksjoner mellom legemidler som er forskrevet til pasienten, men interaksjoner kan jo skje med reseptfrie legemidler og andre næringsstoffer. Hvis du lurer på hvilke interaksjoner som kan forekomme, anbefaler jeg interaksjoner.no Anonymkode: 89e1e...b96
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå