Anonym bruker Skrevet 8. november 2021 #1 Skrevet 8. november 2021 Hei. Jenta mi fikk brev fra en annen kommune med personsensitive opplysninger om en annen elev med omtrent samme navn. Det har til og med kommet feilsendt brev i Digipost! Hallo, er en offentlig etat så slack? Skal selvsagt ta kontakt med kommunen det gjelder i morgen, stakkars elev dette gjelder! Kan ikke forstå at det går an! Anonymkode: 3eabf...ecf
Anonym bruker Skrevet 8. november 2021 #2 Skrevet 8. november 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Hei. Jenta mi fikk brev fra en annen kommune med personsensitive opplysninger om en annen elev med omtrent samme navn. Det har til og med kommet feilsendt brev i Digipost! Hallo, er en offentlig etat så slack? Skal selvsagt ta kontakt med kommunen det gjelder i morgen, stakkars elev dette gjelder! Kan ikke forstå at det går an! Anonymkode: 3eabf...ecf Det går helt fint ann og skjer oftere enn man tror. Jenta mi opplevde det samme, 2 år etterhverandre. Fikk en annen jentes brev /også digitalt, med personnummer og andre opplysninger som ikke hører hjemme på avveie. Denne jenta har samme etternavn som oss, men jeg skjønner likevel ikke hvordan det i det hele tatt skal gå ann. Vi meldte fra til kommunen, de lovet å ordne opp, året etter kom der enda et brev med sensitiv informasjon om samme jenta, så da valgte jeg å lete opp moren til denne jenta (da jenta faktisk var mindreårig). Jeg meldte igjen ifra til kommunen om feilen, samtidig som jeg informerte om at jeg hadde tatt kontakt med mor til dette barnet. Først da ble det ordet opp og siden har ikke jenta mi fått flere feilsendte brev. Selv har jeg fått brev med sensitiv informasjon om en pasient som tydeligcvis er bruker av samme sykehus som meg, men har bor i en annen kommune langt vekk og ikke har vi samme etternavn, så skjønner heller ikke hvordan de har klart å rote det så voldsomt til. Skummelt når sensitiv info kommer på avveie og særlig hvis de havner i gale hender.. Anonymkode: 4794f...e37
Anonym bruker Skrevet 8. november 2021 #3 Skrevet 8. november 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Det går helt fint ann og skjer oftere enn man tror. Jenta mi opplevde det samme, 2 år etterhverandre. Fikk en annen jentes brev /også digitalt, med personnummer og andre opplysninger som ikke hører hjemme på avveie. Denne jenta har samme etternavn som oss, men jeg skjønner likevel ikke hvordan det i det hele tatt skal gå ann. Vi meldte fra til kommunen, de lovet å ordne opp, året etter kom der enda et brev med sensitiv informasjon om samme jenta, så da valgte jeg å lete opp moren til denne jenta (da jenta faktisk var mindreårig). Jeg meldte igjen ifra til kommunen om feilen, samtidig som jeg informerte om at jeg hadde tatt kontakt med mor til dette barnet. Først da ble det ordet opp og siden har ikke jenta mi fått flere feilsendte brev. Selv har jeg fått brev med sensitiv informasjon om en pasient som tydeligcvis er bruker av samme sykehus som meg, men har bor i en annen kommune langt vekk og ikke har vi samme etternavn, så skjønner heller ikke hvordan de har klart å rote det så voldsomt til. Skummelt når sensitiv info kommer på avveie og særlig hvis de havner i gale hender.. Anonymkode: 4794f...e37 Herlighet! Tror jeg tar og kontakter en av de som er ansvarlig for innholdet i brevet, kanskje det er bedre enn kommunen..blir vel bare lagt i en skuff hvis ikke. Anonymkode: 3eabf...ecf
Anonym bruker Skrevet 9. november 2021 #4 Skrevet 9. november 2021 Det bør jo unngås, men noen krise er det vel ikke? Hva så om en fremmed vet om en diagnose eller liknende? Anonymkode: 1fdaa...359
Anonym bruker Skrevet 9. november 2021 #5 Skrevet 9. november 2021 Slike avvik skal meldes til Datatilsynet. Virksomheten som gjør feilen skal melde seg selv, men jeg hadde kontaktet tilsynet direkte hvis jeg ikke stolte på at det ble gjort korrekt (ref. deg som har opplevd det flere ganger). Dette er faktisk veldig alvorlig og bør meldes slik at man kan avdekke systemsvikt (både i rutiner og it-løsninger). Anonymkode: f090a...f83
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå