Gå til innhold

Invitert i bryllup - til kaffe og kaker


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva tenker dere er passende gave å gi?

Normalt ville vi ha gitt brudeparet kr 2000,- i gave, men nå skal vi ikke være med på middagen. 

Vi er invitert til kaffe og kaker? Er ikke det en litt rar vri? Jeg føler nok ikke at vi kan gi kr 2000,- for kun å være med på kaffe og kake delen?

Anonymkode: 659bc...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilken relasjon har dere til brudeparet og hvorfor velger de å dele gjestene i middags- og kaffegjester? Det syns jeg er relevant for å svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeiteH skrev (1 minutt siden):

Hvilken relasjon har dere til brudeparet og hvorfor velger de å dele gjestene i middags- og kaffegjester? Det syns jeg er relevant for å svare.

De har valgt å invitere nærmeste venner og familie til middag. Jeg er barndomsvenn og får komme til kaffe og kaker. Vi vurderer jo å takke nei, men det er muligens bedre å komme med en liten gave, for så å takke nei. Vi andre må jo skaffe barnevakt  på lik linje som andre inviterte, men som får middag.  Jeg føler at vi er invitert på restekaker......

Anonymkode: 659bc...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

De har valgt å invitere nærmeste venner og familie til middag. Jeg er barndomsvenn og får komme til kaffe og kaker. Vi vurderer jo å takke nei, men det er muligens bedre å komme med en liten gave, for så å takke nei. Vi andre må jo skaffe barnevakt  på lik linje som andre inviterte, men som får middag.  Jeg føler at vi er invitert på restekaker......

Anonymkode: 659bc...159

Er du litt fornærmet? Jeg har også blitt invitert til "kaffe" dvs da rabalderet begynner. Det er jo det som er gøy. Middag og taler er jo kjedelig. Slå deg sammen med noen å spleis på et gavekort eller noe lignende. 

Anonymkode: c7028...645

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke helt vanlig å invitere til kaffe? Det er det i allfall her i traktene.  Man inviterer kun nærmeste familie og forlovere til middag, så inviterer man storfamilien,  venner, kollegaer,  naboer og tanta til Beate til kaffen.  Er jo festen som er gøy! 

Anonymkode: 895c3...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

De har valgt å invitere nærmeste venner og familie til middag. Jeg er barndomsvenn og får komme til kaffe og kaker. Vi vurderer jo å takke nei, men det er muligens bedre å komme med en liten gave, for så å takke nei. Vi andre må jo skaffe barnevakt  på lik linje som andre inviterte, men som får middag.  Jeg føler at vi er invitert på restekaker......

Anonymkode: 659bc...159

Det er helt vanlig å gjøre det sånn, men jeg syns også det er stusselig. Hadde likevel ikke latt det avgjøre hvor mye jeg hadde gitt gave for til en barndomsvenninne. Mine har alle fått det samme. Også hun som dro bort og ikke hadde selsksp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da en snodig måte å fastsette størrelsen på gaven på? Du vil gi en billigere gave pga at dere er bedt til kaffe, som er en helt vanlig måte å få samlet alle brudeparet bryr seg om til feiring av giftemålet. Alternativet er vel at dere ikke blir bedt i det hele, det er sikkert et økonomisk spørsmål for brudeparet. 
 

Jeg hadde gitt det jeg hadde planlagt, uansett om jeg fikk middag eller ikke. 

Anonymkode: 754bc...d45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg velger aldri pris på gave utifra om jeg får komme til middag eller kaffe. Jeg velger utifra hvilken relasjon jeg har til paret og deres ønsker.

Det er jo som regel da festen starter, du slipper å lide deg gjennom gamle tante Olgas tørre tale, sitte flere timer tilbords med en slektning av brudgommen du ikke kjenner (typ fetter på 21 år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes generelt sett at det å dele gjester i middag og kaffe er en uting, men det er jo ikke maten  som legger føringene for hva jeg gir i gave. Jeg gir det jeg ønsker (uavhengig av kroner og øre og meny) basert på relasjonen jeg har til brudeparet.

Min kjære svigerinne og min bror gifter seg snart, de skal ikke ha andre enn forloverne og foreldrene sine. Skulle jeg ikke kjøpt gave, da?  Selvfølgelig kjøper vi gave. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde ca 35 gjester til middag og ytterligere 30 til påfølgende fest. Rommet vi spiste i og størrelsen på kjøkkenet begrenset antall middagsgjester. Familie og nære venner som kom fra ulike deler av landet, og fire ulike land var naturlig nok invitert hele dagen. Venner som ikke er så nære, men fysisk i nærheten, kom til kaffe og kake, dvs festen. Vi var bevisst på å holde middagen på tiden slik at de nye gjestene ikke skulle bli sittende på gangen å vente. Det ble god tid og mye gøy fra ca kl 19. Åpen bar, dj og god plass å mingle på. Mitt inntrykk er at alle hadde det veldig gøy! 
 

En gruppe av venner hadde vært ute og spist sammen i forkant for å utvide, det var en god idé. 

Anonymkode: f931b...137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En uting å invitere kun til kaffe. Har de ikke råd til å invitere alle til middag får de heller la vær. 
 

Anonymkode: 739d7...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Anonym bruker skrev (På 20.11.2021 den 12.34):

En uting å invitere kun til kaffe. Har de ikke råd til å invitere alle til middag får de heller la vær. 
 

Anonymkode: 739d7...af4

Enig - vi er jo tydeligvis ikke så nær dem at de trengte å invitere oss til HELE festen. Det jeg mente er at vi gir kr 2000,- til bryllup vi deltar i, hva gjelder venner. I de bryllup vi ikke deltar i, gir vi selvsagt lavere sum. Spørsmålet mitt var jo om det var innafor å gi lavere sum. Det endte med at vi ga noen brikker til borddekking og takket nei til invitasjon. 

Merkelig å svare at vi differensierer mellom venner, det var jo dem som differensierte. 

Anonymkode: 659bc...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...