Gå til innhold

Erik Bertrand Larsen hva synes dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Milfy Way skrev (27 minutter siden):

Men det er jo nettopp dette som er kjernen - dere liker ikke fyren og fordømmer ham for å være borte fra familien store deler av året og utsette seg for fare. Men ingen fordømte Marit Bjørgen eller andre toppidrettsutøvere med 300 reisedøgn i året for å være dårlige foreldre eller utsette seg selv for fare (man har masse eksempler på både hjertestans og andre livstruende helsetilstander under utøvelse av toppidrett), fordi det er folk man LIKER. Det er slik overalt - forskningen viser at pene arbeidssøkere automatisk blir oppfattet som smarte og snille, kun basert på utseendet. Og at berømte, gjerne kjekke skuespillere, blir oftere trodd i saker der de blir beskyldt for seksuelle overgrep og andre lignende ting, enn avdankede alkoholikere fra nabolaget. 

Det har vel rett og slett med at det ikke er dem som diskuteres i denne tråden. Ikke alle har samme trang som deg når det kommer til å spore av en diskusjon. I denne tråden har du allerede rukket å dra inn spisevaner, tv-vaner, overvekt, kjendiser, utseende, pendlere, andre yrker, fritidsaktiviteter, toppidrettsutøvere og en del ting til. Det du derimot har sagt lite om er trådens tema. Opprett gjerne egne tråder om noe av alt det andre du er opptatt av, så får du nok svar der på om Marit Bjørgen var en dårlig mor eller om andre enn deg synes bingewatching er direkte sammenlignbart med polferder. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Himmel og hav skrev (3 minutter siden):

Det har vel rett og slett med at det ikke er dem som diskuteres i denne tråden. Ikke alle har samme trang som deg når det kommer til å spore av en diskusjon. I denne tråden har du allerede rukket å dra inn spisevaner, tv-vaner, overvekt, kjendiser, utseende, pendlere, andre yrker, fritidsaktiviteter, toppidrettsutøvere og en del ting til. Det du derimot har sagt lite om er trådens tema. Opprett gjerne egne tråder om noe av alt det andre du er opptatt av, så får du nok svar der på om Marit Bjørgen var en dårlig mor eller om andre enn deg synes bingewatching er direkte sammenlignbart med polferder. 

Tråden dreide seg opprinnelig om at fem barn bør være nok mening med tilværelsen i seg selv. Og så vidt jeg ser, er det ingen av oss som har bidratt med noe til den OPPRINNELIGE problemstillingen - altså om man kan anse barna sine som den eneste meningen med livet. Det er derfor jeg dro frem sammenligningen med Netflix og sofa - hvis barna er selve meningen med tilværelsen, skal man jo ikke gjøre noe for selvrealiseringen? 

Skrevet
Milfy Way skrev (1 time siden):

Hva med fiskere som er borte et halvt år om gangen? Det er greit. Hva med oljearbeidere? Det er greit. Hva med profesjonelle idrettsutøvere som Ole Einar Bjørndalen, eller musikere som Ole Edvard Antonsen, som er nesten aldri hjemme? Ingen sier at de er dårlige fedre. Hvorfor?

Må du dra "hva med"-argumentet her også? Det er rimelig avsporende.

Skrevet
sug lut skrev (10 minutter siden):

Må du dra "hva med"-argumentet her også? Det er rimelig avsporende.

Jepp.

Skrevet
Milfy Way skrev (29 minutter siden):

Tråden dreide seg opprinnelig om at fem barn bør være nok mening med tilværelsen i seg selv. Og så vidt jeg ser, er det ingen av oss som har bidratt med noe til den OPPRINNELIGE problemstillingen - altså om man kan anse barna sine som den eneste meningen med livet. Det er derfor jeg dro frem sammenligningen med Netflix og sofa - hvis barna er selve meningen med tilværelsen, skal man jo ikke gjøre noe for selvrealiseringen? 

Du overser helt at overskriften også hører med i hovedinnlegget. 

Skrevet
Himmel og hav skrev (Akkurat nå):

Du overser helt at overskriften også hører med i hovedinnlegget. 

Overskriften er "Hva synes dere", så kommer en konkret problemstiling/spørsmål - er ikke barn i seg selv meningen med livet? Det var ikke spørsmål om hva han ellers har gjort, om han er dårlig far eller noe sånt. Jeg kjenner for øvrig ikke hvem fyren er, og har kanskje derfor ikke så mange fordommer. Jeg kan ikke se at det han gjør er annerledes enn det skuespillere, idrettsfolk, eventyrere a la Lars Monsen eller fiskere gjør ift. familieliv.

Skrevet
Milfy Way skrev (1 minutt siden):

Overskriften er "Hva synes dere", så kommer en konkret problemstiling/spørsmål - er ikke barn i seg selv meningen med livet? Det var ikke spørsmål om hva han ellers har gjort, om han er dårlig far eller noe sånt. Jeg kjenner for øvrig ikke hvem fyren er, og har kanskje derfor ikke så mange fordommer. Jeg kan ikke se at det han gjør er annerledes enn det skuespillere, idrettsfolk, eventyrere a la Lars Monsen eller fiskere gjør ift. familieliv.

Hvis du ikke kjenner til fyren, ikke har lest artikkelen om han og polferden, hva var det som lokket deg inn i tråden? Hva var det som grep fatt i deg og fikk deg til å tenke at du hadde noe vettugt å komme med? 

Jeg gir meg for øvrig her. Jeg gidder ikke bidra mer til at nok en tråd handler mer om deg og dine avsporinger enn innlegget til HI. 

Skrevet
Milfy Way skrev (1 time siden):

Du skrev at jeg trakk argumentasjonen forbi normal oppførsel. Tror du virkelig at det er unormalt for familiefedre og -mødre å bingewatche Netflix med potetgull og cola på kveldene? Det er vel heller hovedregel enn unntaket, eller så hadde vi ikke hatt så mange overvektige i dette landet. Du fremstiller dette som noe unormalt, noe det ikke er. Jeg synes sammenligningen er helt innenfor - hvorfor er det greit at man ødelegger helsa si med junk og inaktivitet (fare for tidlig død og livsstilssykdommer), enn at man drar på en ekspedisjon?

Du snakker om at det er forskjell på fritid og jobb. Hva med alle de som deltar på farlige FRITIDSaktiviteter, som slalåm, snowcross, fallskjermhopping, rafting og lignende? Jeg kjenner flere som har skadet seg på slalåm enn på polarekspedisjoner. Likevel er det helt normalt at voksne familiefedre står på slalåm sammen med barna sine.

Jeg skjønner ikke helt hva andre foreldres bingewatche-vaner har med denne mannen sine valg å gjøre?  Jeg har heller aldri hevdet at det er greit at noen ødelegger helsa med junk og inaktivitet - hvorfor trekker du det inn? Finnes det ingen mellomting i din verden? Enten polferd eller å gro fast i sofaen?

Jeg tipper også at det medfører mindre fare å stå slalåm enn dra på ekspedisjon - grunnen til at flere skader seg i alpinbakken har vel med antall personer som bedriver den slags kontra antall folk som drar på polferd? 

Jeg kjenner ikke til denne mannen som man diskuterer her, jeg svarer på generelt grunnlag at en fembarnsfar som velger å være borte fra familien så lenge "for å finne seg sjæl" er ikke en mann jeg har respekt for. Jeg anser han som egoistisk og selvsentrert. Alle dine andre "hva med" orker jeg ikke å forholde meg til, det blir så utrolig langt på siden av diskusjonen. 

Anonymkode: 8ba3a...bda

Skrevet
Himmel og hav skrev (1 minutt siden):

Hvis du ikke kjenner til fyren, ikke har lest artikkelen om han og polferden, hva var det som lokket deg inn i tråden? Hva var det som grep fatt i deg og fikk deg til å tenke at du hadde noe vettugt å komme med? 

Jeg gir meg for øvrig her. Jeg gidder ikke bidra mer til at nok en tråd handler mer om deg og dine avsporinger enn innlegget til HI. 

Jeg lurer mer på hva som grep deg til å gå inn i tråden og svare meg på ting JEG skriver, uten å bidra med noe i tråden. Du har jo bidratt med null og niks til diskusjonen av innlegget, kun svart til meg og bidratt til avsporing. Så hva er det som grep deg til å bidra til avsporingen? 

Jeg har for øvrig lest artikkelen om polferden, men det var egentlig det. Jeg diskuterer ikke konkret sak ut fra hva personen har gjort i løpet av hele sitt liv. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner ikke helt hva andre foreldres bingewatche-vaner har med denne mannen sine valg å gjøre?  Jeg har heller aldri hevdet at det er greit at noen ødelegger helsa med junk og inaktivitet - hvorfor trekker du det inn? Finnes det ingen mellomting i din verden? Enten polferd eller å gro fast i sofaen?

Jeg tipper også at det medfører mindre fare å stå slalåm enn dra på ekspedisjon - grunnen til at flere skader seg i alpinbakken har vel med antall personer som bedriver den slags kontra antall folk som drar på polferd? 

Jeg kjenner ikke til denne mannen som man diskuterer her, jeg svarer på generelt grunnlag at en fembarnsfar som velger å være borte fra familien så lenge "for å finne seg sjæl" er ikke en mann jeg har respekt for. Jeg anser han som egoistisk og selvsentrert. Alle dine andre "hva med" orker jeg ikke å forholde meg til, det blir så utrolig langt på siden av diskusjonen. 

Hvorfor er det på siden av diskusjonen at ingen reagerer på Bjørgen og andre utøvere som tilbringer nesten hele året borte fra barna sine for å "finne seg selv" (ingen MÅ drive med toppidrett)? Situasjonen er den samme - man driver med en egoistisk aktivitet for å få penger og bli berømt, og tilbringer tid borte fra barna sine.

Skrevet
Milfy Way skrev (44 minutter siden):

Hvem i all verden sitter og bestemmer hva meningen med livet og tilværelsen er for andre? Jeg har barn og de er ikke meningen med livet. De har sitt eget liv og sin egen mening å finne. De har ikke ansvar for meningen i mitt liv, den meningen må jeg finne gjennom andre ting. Jeg elsker mine barn og livet med de er supert. Livet mitt var også bra før barn. 
Jeg kjenner jeg blir helt matt av foreldre som messer om at unger er meningen med livet. For deg muligens, men synes oppriktig synd på deg hvis det er meningen med livet.

Livet er uendelig mye mer enn å oppdra barn. Det er jobb, reise, være i balanse og mestre livets opp og nedturer. Å finne noe som gir det påfyll som utvikler deg. Å gi barna ansvaret for å gi livet til mor og far mening er bare bullshit. 

Anonymkode: ed941...c98

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hvem i all verden sitter og bestemmer hva meningen med livet og tilværelsen er for andre? Jeg har barn og de er ikke meningen med livet. De har sitt eget liv og sin egen mening å finne. De har ikke ansvar for meningen i mitt liv, den meningen må jeg finne gjennom andre ting. Jeg elsker mine barn og livet med de er supert. Livet mitt var også bra før barn. 
Jeg kjenner jeg blir helt matt av foreldre som messer om at unger er meningen med livet. For deg muligens, men synes oppriktig synd på deg hvis det er meningen med livet.

Livet er uendelig mye mer enn å oppdra barn. Det er jobb, reise, være i balanse og mestre livets opp og nedturer. Å finne noe som gir det påfyll som utvikler deg. Å gi barna ansvaret for å gi livet til mor og far mening er bare bullshit. 

Anonymkode: ed941...c98

Nettopp. Hvis man slutter å utvikle seg når man har fått barn, er det slik at man egentlig er ferdig med livet? At den eneste funksjonen man har, er å være forelder? Det blir på samme måte som at man blir i et vanvittig dårlig forhold "av hensyn til barna". Du sa det godt, at man gir barna ansvaret for å fylle foreldrenes liv med mening. Jeg har selv både tatt utdanning, reist og utviklet meg på andre måter etter jeg fikk barn. Fullført universitetsstudier med baby på armen. Har også lyst til å begynne med en idrett semiprofesjonelt, men velger å vente med det til de minste barna blir større, fordi det rett og slett ikke er nok tid. Jeg ser imidlertid ikke noe problem med at folk som har avlastning, prioriterer å ta en slik polfarertur. Man blir ikke yngre med årene, og for hvert år blir det tyngre å gjennomføre en slik ekspedisjon. 

Skrevet
Milfy Way skrev (10 minutter siden):

Hvorfor er det på siden av diskusjonen at ingen reagerer på Bjørgen og andre utøvere som tilbringer nesten hele året borte fra barna sine for å "finne seg selv" (ingen MÅ drive med toppidrett)? Situasjonen er den samme - man driver med en egoistisk aktivitet for å få penger og bli berømt, og tilbringer tid borte fra barna sine.

Tråden handler ikke om folk som er mye borte fra barna sine. De handler om denne mannen spesifikt. Jeg har ikke for vane å trekke inn all slags folk og all slags ‘hva med’ i tråder jeg deltar i. 

Jeg ønsker dog et svar på hvorfor du hevder at jeg syns at det er bedre at folk er inaktive enn at de drar på polferd. Hvorfor hevder du at jeg mener det? 

Skrevet
Milfy Way skrev (14 timer siden):

Jeg snakker mer om de virkelig farlige yrker som anleggsarbeidere og bønder. Politi er forholdsvis ufarlig yrke i Norge. 

TOOLS - Dette er Norges farligste arbeidsplass

Jeg er selv gift med en håndverker, og på hans to arbeidsplasser de siste åtte årene har de hatt ca. 15-20 alvorlige ulykker. Jeg sier ikke at han skal sette seg på et kontor fordi han har barn.

Han jobber vel neppe som håndverker bare fordi det gjør at han føler seg mer levende? Man må jo anta at han er håndverker fordi det er levebrødet hans, og fordi han er god til det. En sydpolekspedisjon er bare utgifter, og dessuten er det et flere måneder langt fravær fra familien - rein skulking, som den andre forelderen må dekke over. Jeg antar at dine barn har barnehage eller skole, og at pappaen kommer hjemom i alle fall i helgene, selv om han jobber?

Anonymkode: 55717...db5

Skrevet
Milfy Way skrev (10 timer siden):

Hvorfor det er på siden? Fordi det er whataboutism.

Hvis en person sier "jeg syns ikke det er OK å forbruke så mye bensin på å bare kjøre matpakka si inn til byen, når det går tog samme vei", så kan man diskutere det. Men da blir det bare rart å si "men hva med alle dem som har badestamp på verandaen? De bruker jo også mange ressurser på å varme opp vann!" Sikkert et interessant emne det også, men hvis vi snakker om transport, hvorfor dra inn vann? Hvis vi snakker om selvrealisering hos én person, hvorfor må vi ta inn toppidretten? Den har jo en annen misjon i tillegg til å være morsom for Bjørgen selv. Hun skal være et forbilde for unge utøvere. Breddeidretten bygger jo på interesse for toppidretten. 

Skrevet
Milfy Way skrev (11 timer siden):

Jeg lurer mer på hva som grep deg til å gå inn i tråden og svare meg på ting JEG skriver, uten å bidra med noe i tråden. Du har jo bidratt med null og niks til diskusjonen av innlegget, kun svart til meg og bidratt til avsporing. Så hva er det som grep deg til å bidra til avsporingen? 

Jeg har for øvrig lest artikkelen om polferden, men det var egentlig det. Jeg diskuterer ikke konkret sak ut fra hva personen har gjort i løpet av hele sitt liv. 

Det er du som driver med avsporing

Anonymkode: c4c36...743

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det er du som driver med avsporing

Anonymkode: c4c36...743

Nope. Det er iiie avsporing bare fordi jeg har meninger som er annerledes enn dine. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Han jobber vel neppe som håndverker bare fordi det gjør at han føler seg mer levende? Man må jo anta at han er håndverker fordi det er levebrødet hans, og fordi han er god til det. En sydpolekspedisjon er bare utgifter, og dessuten er det et flere måneder langt fravær fra familien - rein skulking, som den andre forelderen må dekke over. Jeg antar at dine barn har barnehage eller skole, og at pappaen kommer hjemom i alle fall i helgene, selv om han jobber?

Pappaen til de eldste er død, så han kommer dessverre ikke. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Tråden handler ikke om folk som er mye borte fra barna sine. De handler om denne mannen spesifikt. Jeg har ikke for vane å trekke inn all slags folk og all slags ‘hva med’ i tråder jeg deltar i. 

Jeg ønsker dog et svar på hvorfor du hevder at jeg syns at det er bedre at folk er inaktive enn at de drar på polferd. Hvorfor hevder du at jeg mener det? 

@Milfy Wayjeg registrerer at du velger å ikke svare på hvorfor du tillegger meg meningene jeg ikke har gitt uttrykk for. Men det er vel måten du ‘diskuterer’ på, å trekke deg unna når du blir svar skyldig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

@Milfy Wayjeg registrerer at du velger å ikke svare på hvorfor du tillegger meg meningene jeg ikke har gitt uttrykk for. Men det er vel måten du ‘diskuterer’ på, å trekke deg unna når du blir svar skyldig. 

Jepp! 😁

Skrevet
Milfy Way skrev (8 minutter siden):

Pappaen til de eldste er død, så han kommer dessverre ikke. 

Her valgte du å ignorere alt det andre som ble skrevet? Det snakkes vel om den mannen du selv har skrevet at du har, og ikke denne avdøde mannen. 

Anonymkode: f8297...664

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Her valgte du å ignorere alt det andre som ble skrevet? Det snakkes vel om den mannen du selv har skrevet at du har, og ikke denne avdøde mannen. 

Anonymkode: f8297...664

Faren til yngste har henne 50 prosent av tiden. Det vil si at barnet ikke ser faren halve året, og heller ikke ser meg halve året. Så til sammen blir det mer enn en tur til sydpolen. 

Skrevet
Milfy Way skrev (38 minutter siden):

Faren til yngste har henne 50 prosent av tiden. Det vil si at barnet ikke ser faren halve året, og heller ikke ser meg halve året. Så til sammen blir det mer enn en tur til sydpolen. 

Så at dere er elendige foreldre gjør det greit at andre også er det? Det er også en måte å klare å leve med egne valg på. 

Det er forøvrig en viss forskjell på å være borte fra barnet sitt annenhver uke enn fem mnd, men det er det kanskje ikke alle som klarer å skjønne. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Så at dere er elendige foreldre gjør det greit at andre også er det? Det er også en måte å klare å leve med egne valg på. 

Det er forøvrig en viss forskjell på å være borte fra barnet sitt annenhver uke enn fem mnd, men det er det kanskje ikke alle som klarer å skjønne. 

Er 50/50-deling det samme som å være elendige foreldre? Du vet at de aller, aller fleste barnepsykologer og andre sakkyndige ANBEFALER 50/50-deling som hovedregel for samvær? De anbefaler altså folk til å være elendige foreldre? Det er greit at du er ute etter å ta meg, men baser dine angrep på forskning, ikke IMOT forskning. Ja, det er forskjell. Men til sammen er tiden man tilbringer borte fra barna ved delt samvær, er 6 måneder. Har man helgesamvær, så er man enda mer borte fra barna sine i løpet av ett år. Men det er det ingen som kritiserer.

Skrevet
Milfy Way skrev (12 minutter siden):

Er 50/50-deling det samme som å være elendige foreldre? Du vet at de aller, aller fleste barnepsykologer og andre sakkyndige ANBEFALER 50/50-deling som hovedregel for samvær? De anbefaler altså folk til å være elendige foreldre? Det er greit at du er ute etter å ta meg, men baser dine angrep på forskning, ikke IMOT forskning. Ja, det er forskjell. Men til sammen er tiden man tilbringer borte fra barna ved delt samvær, er 6 måneder. Har man helgesamvær, så er man enda mer borte fra barna sine i løpet av ett år. Men det er det ingen som kritiserer.

Jeg skjønner at du ikke er emosjonelt i stand til å se forskjellen på å være borte fra en forelder 1-2 uker i strekk (noen skifter hver 14 dag) og ikke å få se, klemme eller krype på fanget på fem mnd. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...