Anonym bruker Skrevet 1. november 2021 #1 Skrevet 1. november 2021 Er det ingen krav til attester fra politiet lenger? En person som røyker hasj daglig har begynt å jobbe med barn. Jeg vet han har hatt en sak på seg som innebærer rusbruk og da skulle en jo tro dette dukket opp på en politiattest? Anonymkode: 7fb12...d4d
Anonym bruker Skrevet 1. november 2021 #2 Skrevet 1. november 2021 Du kan jo tipse om dette, hvis du med sikkerhet vet at personen ruser seg daglig. Anonymkode: 7cc3a...20d
Anonym bruker Skrevet 1. november 2021 #3 Skrevet 1. november 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Er det ingen krav til attester fra politiet lenger? En person som røyker hasj daglig har begynt å jobbe med barn. Jeg vet han har hatt en sak på seg som innebærer rusbruk og da skulle en jo tro dette dukket opp på en politiattest? Anonymkode: 7fb12...d4d Røyker vel ikke hasj før jobb? Mange som tar seg en øl eller 3 på kveldene også Anonymkode: 9624d...25a
Anonym bruker Skrevet 1. november 2021 #4 Skrevet 1. november 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Du kan jo tipse om dette, hvis du med sikkerhet vet at personen ruser seg daglig. Anonymkode: 7cc3a...20d Jeg vet det med 100% sikkerhet, men vil likevel ikke skape trøbbel for vedkommende. Personen er jo oppegående og grei, ikke noe utagerende adferd eller noe. Men jeg trodde slikt var i politiattest? Anonymkode: 7fb12...d4d
Anonym bruker Skrevet 1. november 2021 #5 Skrevet 1. november 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Røyker vel ikke hasj før jobb? Mange som tar seg en øl eller 3 på kveldene også Anonymkode: 9624d...25a Nei, ikke før jobb. Men hver ettermiddag og kveld… Anonymkode: 7fb12...d4d
Anonym bruker Skrevet 1. november 2021 #6 Skrevet 1. november 2021 Nei politiattest går kun på om han/hun har gjort noe mot barn. Anonymkode: c0721...65a
Anonym bruker Skrevet 1. november 2021 #7 Skrevet 1. november 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Nei politiattest går kun på om han/hun har gjort noe mot barn. Anonymkode: c0721...65a Synes det er bra. Noen kan bli tatt i å røyke hasj i sin ungdom. Dumt at det forfølger de resten av livet i en politiattest Anonymkode: 9624d...25a
Anonym bruker Skrevet 1. november 2021 #8 Skrevet 1. november 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Synes det er bra. Noen kan bli tatt i å røyke hasj i sin ungdom. Dumt at det forfølger de resten av livet i en politiattest Anonymkode: 9624d...25a Det er jeg enig i! Men når man gjør det hver dag…? I voksen alder…? Alle kan jo gjøre dumme ting i ungdommen. Og i voksen alder for den saks skyld, men. Kanskje bare jeg som overreagerer Anonymkode: 7fb12...d4d
Anonym bruker Skrevet 1. november 2021 #9 Skrevet 1. november 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det er jeg enig i! Men når man gjør det hver dag…? I voksen alder…? Alle kan jo gjøre dumme ting i ungdommen. Og i voksen alder for den saks skyld, men. Kanskje bare jeg som overreagerer Anonymkode: 7fb12...d4d Er enig ja. Hver dag er ikke bra. Da er jo man avhengig Anonymkode: 9624d...25a
Anonym bruker Skrevet 1. november 2021 #10 Skrevet 1. november 2021 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Det er jeg enig i! Men når man gjør det hver dag…? I voksen alder…? Alle kan jo gjøre dumme ting i ungdommen. Og i voksen alder for den saks skyld, men. Kanskje bare jeg som overreagerer Anonymkode: 7fb12...d4d Problemet er ikke at du overreagerer. Problemet er at du underreagerer ved å ikke ville tipse noen om at denne personen som røyker hasj daglig jobber med barn. Siden 2010 er mengden rusgivende stoff i hasj mer enn tredoblet. Opptil 24 timer etter bruk svekkes koordinasjon, konsentrasjon og reaksjonsevne. Symptomer som psykose eller paranoia kan oppstå akutt, men man kan også få disse og andre psykiske problemer som varer lenge, som i dager og uker. Jo hyppigere bruk, jo større risiko for dette. Bruker man hasj jevnlig er det målbart i tester i mange uker etter sist inntak. Jo tidligere personen startet med denne rusbruken, jo større er risikoen for å bli varig påvirket negativt på psyken og kongnitive funksjoner. Ville du synes det var helt ok at en rusmisbruker som brukte så mye at han/hun hadde stor økt risiko for større kognitive problemer og psykisk sykdom, også akutt psykiatrisk sykdom som krever sykehusinnleggelse, passet dine barn i barnehagen? Du ville sikkert synes det var ok at denne personen også hadde ansvaret for dine barn og flere andre barn når de skulle på utflukter med barnehagen og kanskje må forholde seg til trafikk eller andre situasjoner som kan få fra idyll til livsfare på sekunder? Den personen du vet om trenger hjelp. Det er ved å ikke varsle om dette at du bidrar med å skape problemer for personen. Varsler du har den i det minste en mulighet til å ta tak i problemene sine på en bedre måte enn den tydeligvis gjør nå. Men du varsler selvfølgelig videre om dette - for barnas skyld! Anonymkode: 7cc3a...20d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå