Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2021 #1 Skrevet 30. oktober 2021 Jeg har fire barn, to med ADHD og to uten. Alle er relativt store nå, yngste er 12 år. Det jeg lurer litt på er om det bare er mine barn som er litt sære her, eller om det er vanlig med diagnosen? Greien er at begge de to med ADHD ikke er spesielt glad i å ha med venner hjem etter skolen, og ingen av dem trives så godt med overnattingsbesøk, spesielt ikke hjemme hos oss. Begge forklarer det med at de da føler at de ikke har noen mulighet til å trekke seg tilbake hvis de blir sliten. Hos andre kan de jo bare gå hjem, men de føler ikke at de kan kaste ut venner. Og overnatting kan bli for intenst. De ville gjerne da de var yngre, men har lært at den første spenningen gjerne går over tidlig på kveld og så blir de rastløse og slitne og vil helst være i fred litt, og det er jo vanskelig på overnattingsbesøk. I tillegg merker jeg at begge er mye med noen venner i perioder, og så bytter til andre venner i andre perioder. Dette blir forklart med at de kjeder seg etter en tid og må ha andre/nye impulser, men er veldig glad i alle vennene sine uansett. De to andre ungdommene mine er ikke slik. De er mer stabilt med samme venner og trives godt med overnatting. Og selv om de to med ADHD er veldig ulike på mye, er altså dette noe de tydeligvis er ganske enige om/føler likt rundt. Anonymkode: b7d46...393
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2021 #2 Skrevet 30. oktober 2021 Høres veldig kjent ut. Vår sønn med adhd er akkurat lik. Når han kommer hjem fra skolen har han behov for å holde på med sitt. Trenger også hvile. Merker de gangene noen kommer på ettermiddag så blir han veldig intenst. Han blir veldig oppgiret og intens når han er sliten. Vi har mast veldig om kompiser og aktiviteter, men han har ikke behov for det og trenger hvilen mere. Han er veldig sosial på skolen og flakker litt i mellom kompiser. Men trur ikke han føler seg ensom. Anonymkode: 5bace...81f
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2021 #3 Skrevet 30. oktober 2021 Min med adhd liker også best å være og overnatte hos andre. Blir fort sliten (og sur) når folk er for lenge her. Anonymkode: ffb21...73f
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2021 #4 Skrevet 30. oktober 2021 Min 15-åring med ADHD har aldri hatt overnattingsbesøk, og heller ikke spurt etter det. Har sjeldent besøk av venner overhode. Det sosiale får han dekket ved å dra ut og er veldig happy med å trekke hjem når han trenger det og være i fred. Anonymkode: 8132c...514
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2021 #5 Skrevet 30. oktober 2021 Min er også sånn, han er 10. Det med overnatting er jo greit forsåvidt, men det med å bytte mellom venner bekymrer meg litt av og til. De kan jo tro at han ikke vil være venn med dem lenger når han sier nei hver gang de spør om å treffes i to uker, fordi han har vært så mye med dem i det siste. Så jeg har prøvd å snakke litt med ham om viktigheten av å ta vare på vennene sine hvis man vil beholde dem. Anonymkode: b1b13...839
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2021 #6 Skrevet 30. oktober 2021 Så spennende å lese svarene deres! Der kan jo se ut for at dette er et ganske vanlig trekk, da. Da mine var yngre snakket jeg litt med foreldrene til de andre barna også om dette med vennebytter, så det har heldigvis gått veldig bra. De har dessuten blitt litt mer stabile med alderen. HI Anonymkode: b7d46...393
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2021 #7 Skrevet 30. oktober 2021 Min er bare åtte, men hun strever med besøk etter skolen - behøver å skjerme seg. Kan be de nærmeste vennene gå hjem eller bare sette seg for seg selv mens de leker. Anonymkode: 2c1d8...b32
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2021 #8 Skrevet 30. oktober 2021 Min på 12 har gjerne overnattingsbesøk men han blir sliten av det. Han går skjeldent til andre. Han er tryggest hjemme. Kompisene er vant til at han av og til melder seg litt ut og godtar at det er sånn han er. Han er veldig glad i vennene sine, er svært loyal og har hatt de samme 3-4 nære vennene i årevis, men er utrolig sosial og godt likt blant mange. Han trenger mye ro og avkobling på ettermiddager og mest sosial i helgene. Anonymkode: 552b3...d22
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2021 #9 Skrevet 31. oktober 2021 Kjenner det igjen ja. Min er 9 år (Adhd og autistiske trekk) og har veldig sjelden venner med hjem for hun er sliten etter en skoledag og blir fort sliten av å være sosial. Når hun har venner på besøk i helger/fridager så er de her max 2 timer før hun trekker seg tilbake. De vennene hun har forstår heldigvis det og lar henne gjøre det. Noen går hjem mens andre ser en film eller spiller litt på telefon/ipad mens hun henter seg inn igjen. Overnatting har hun bare hatt en gang. Anonymkode: 49e04...c58
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2021 #10 Skrevet 31. oktober 2021 Anonym bruker skrev (På 30.10.2021 den 18.03): Så spennende å lese svarene deres! Der kan jo se ut for at dette er et ganske vanlig trekk, da. Da mine var yngre snakket jeg litt med foreldrene til de andre barna også om dette med vennebytter, så det har heldigvis gått veldig bra. De har dessuten blitt litt mer stabile med alderen. HI Anonymkode: b7d46...393 Finnes grupper på Facebook. Prøv det 👍 Anonymkode: 11ac4...441
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå