Gå til innhold

NAV ansatt ba om opplysninger uten samtykke


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk en tlf igår fra en helseinstitusjon med spørsmål om de kunne gi ut informasjon om meg fra tiden jeg brukte de. De hadde reagert på jeg hadde strøket ut flere steder/helse kontorer. Jeg er kjempeglad for at de kontaktet meg, for på den måten fikk jeg vite Nav konsulenten ikke følger loven, og gjør forsøk på taushetsplikten.

Jeg har signert et samtykkeskjema, og strøket over de jeg ikke tillater Nav og hente informasjon fra.  Jeg har akseptert de kan kontakte lege og psykolog. Alle de andre plassene Nav konsulenten ba om, aksepterte jeg ikke. De får den informasjon de trenger fra fastlege og psykolog. 

Hva gjør jeg nå? Det er ikke ok at denne Nav personen bryter loven, og ser det som en krenkelse mot meg. Vedkommende får ikke slippe unna dette. Gud vite hvor mange plasser konsulenten har kontaktet uten min tillatelse. Jeg blir så sinna.

Anonymkode: 4e516...adf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men penger fra NAV vil du ha. Men bare at de kan hente info fra de som er enige med deg? 

Anonymkode: 1c2b2...d2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen svar. Og hvilke konklusjoner dere tar er hårreisende. 

Skjønner det var feil å spørre her inne, for dere dømmer uten å vite noe. 

 

Anonymkode: 4e516...adf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvsagt er det alle andre det er noe galt med. Hvorfor i alle dager skal ikke NAV ha den dokumentasjonen de trenger for å behandle søknaden din?  Tror du de har god tid på jobben sin, og bare vil snoke litt for nysgjerrigheten skyld?

Hvis du ikke har noe å skjule, trenger du vel ikke å skjule noe?

Anonymkode: 65f03...6fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ja, selvsagt er det alle andre det er noe galt med. Hvorfor i alle dager skal ikke NAV ha den dokumentasjonen de trenger for å behandle søknaden din?  Tror du de har god tid på jobben sin, og bare vil snoke litt for nysgjerrigheten skyld?

Hvis du ikke har noe å skjule, trenger du vel ikke å skjule noe?

Anonymkode: 65f03...6fa

Har jeg sagt det gjelder en søknad? 

Svarene jeg får her vitner om ønske å psyke meg ned. Skam dere ! Leser ikke mer av svarene her. Ønsker dere en fin dag, nett troll😡

Anonymkode: 4e516...adf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Har jeg sagt det gjelder en søknad? 

Svarene jeg får her vitner om ønske å psyke meg ned. Skam dere ! Leser ikke mer av svarene her. Ønsker dere en fin dag, nett troll😡

Anonymkode: 4e516...adf

Nav henter ikke opplysninger med mindre du har søkt om noe...

Anonymkode: 611e9...e23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke hør på de bitre hønsa som svarer deg, de har det garantert så dritt i livet at de prøver alt de kan på å gi den videre. Men du trenger ikke ta imot og "gaver" man ikke tar imot går i retur så den dritten kan de bare behandle selv.

Jeg har personlig ikke mye peiling på nav men kan da umulig være rett at de ringer rundt på den måten. Bare å kontakte noen viser jo at du har noe med nav å gjøre som igjen bryter med taushetsplikt. Så for meg er det veldig merkelig om saksbehandler har lov til det, mest sannsynlig så har hun ikke det. Er det noe hjelp å få for brukere av NAV som du kan ta kontakt med? Har du snakket med saksbehandler om dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 21-4.Innhenting av opplysninger og uttalelser

Arbeids- og velferdsetaten, Helsedirektoratet eller det organ Helsedirektoratet bestemmer har rett til å innhente de opplysninger som er nødvendige for å kontrollere om vilkårene for en ytelse er oppfylt, vil kunne være oppfylt eller har vært oppfylt i tilbakelagte perioder, eller for å kontrollere utbetalinger etter en direkte oppgjørsordning. Opplysninger kan innhentes fra helsepersonell, andre som yter tjenester forutsatt at de gjør det for trygdens regning, arbeidsgiver, tidligere arbeidsgiver, tilbyder av posttjenester, utdanningsinstitusjon, barnetilsynsordning, offentlig virksomhet, Folkeregisteret, pensjonsinnretning, forsikringsselskap og annen finansinstitusjon og regnskapsfører. Adgangen til å innhente opplysninger etter første og andre punktum omfatter også opplysninger om andre enn stønadstakeren. Arbeids- og velferdsetaten har også rett til å innhente opplysninger fra arbeidsgiver og tidligere arbeidsgiver i forbindelse med utredning og produksjon av statistikk på de områdene etaten administrerer. Den som blir pålagt å gi opplysninger, plikter å gjøre dette uten godtgjørelse. Departementet kan i forskrift bestemme at opplysninger som er nødvendige for å kunne behandle saker om ytelser etter loven og som ikke skal gis uoppfordret etter reglene i a-opplysningsloven, skal gis elektronisk til Arbeids- og velferdsetaten.

 

NAV må ikke innhente samtykke fra deg, men de må informere deg om at opplysningene er innhentet

Anonymkode: 4a1f4...204

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

§ 21-4.Innhenting av opplysninger og uttalelser

Arbeids- og velferdsetaten, Helsedirektoratet eller det organ Helsedirektoratet bestemmer har rett til å innhente de opplysninger som er nødvendige for å kontrollere om vilkårene for en ytelse er oppfylt, vil kunne være oppfylt eller har vært oppfylt i tilbakelagte perioder, eller for å kontrollere utbetalinger etter en direkte oppgjørsordning. Opplysninger kan innhentes fra helsepersonell, andre som yter tjenester forutsatt at de gjør det for trygdens regning, arbeidsgiver, tidligere arbeidsgiver, tilbyder av posttjenester, utdanningsinstitusjon, barnetilsynsordning, offentlig virksomhet, Folkeregisteret, pensjonsinnretning, forsikringsselskap og annen finansinstitusjon og regnskapsfører. Adgangen til å innhente opplysninger etter første og andre punktum omfatter også opplysninger om andre enn stønadstakeren. Arbeids- og velferdsetaten har også rett til å innhente opplysninger fra arbeidsgiver og tidligere arbeidsgiver i forbindelse med utredning og produksjon av statistikk på de områdene etaten administrerer. Den som blir pålagt å gi opplysninger, plikter å gjøre dette uten godtgjørelse. Departementet kan i forskrift bestemme at opplysninger som er nødvendige for å kunne behandle saker om ytelser etter loven og som ikke skal gis uoppfordret etter reglene i a-opplysningsloven, skal gis elektronisk til Arbeids- og velferdsetaten.

 

NAV må ikke innhente samtykke fra deg, men de må informere deg om at opplysningene er innhentet

Anonymkode: 4a1f4...204

Det er helt feil ! Jeg har signert samtykkeskjema, som er lovpålagt for at nav kan hente inn.  Det er en grunn for at jeg reagerer her. 

Anonymkode: 4e516...adf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både NAV, barnevern og politiet kan innhente opplysninger utover det vedkommende har samtykket til. Vedkommende har innsynsrett i alle opplysninger som blir innhentet 

Anonymkode: 356e3...84c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er helt feil ! Jeg har signert samtykkeskjema, som er lovpålagt for at nav kan hente inn.  Det er en grunn for at jeg reagerer her. 

Anonymkode: 4e516...adf

Ja, helt sikkert feil 😂😂😂😂

Og hvorfor skal de ikke kunne hente opplysninger om deg, mener du? Hva har du å skjule?

Anonymkode: 86b9b...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja, helt sikkert feil 😂😂😂😂

Og hvorfor skal de ikke kunne hente opplysninger om deg, mener du? Hva har du å skjule?

Anonymkode: 86b9b...277

Patetisk. Jeg er ikke dum og biter ikke på disse nedverdigende svarene. 

Her er link du bør lese før du fortsetter med latter emojiene dine.

https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/om-nav/relatert-informasjon/taushetsplikt-og-samtykke

Anonymkode: 4e516...adf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Både NAV, barnevern og politiet kan innhente opplysninger utover det vedkommende har samtykket til. Vedkommende har innsynsrett i alle opplysninger som blir innhentet 

Anonymkode: 356e3...84c

Men om jeg ikke tar helt feil så må de til retten først og en dommer må signere på at de kan innhente opplysninger. Det er ikke slik at offentlige etater bare kan ringe rundt å få opplysninger om alle og enhver. 

Så ja, du kan nekte på innsyn. Men ja, de kan likevel få innsyn men det er en mye lengre prosess. Og det er heller ikke sikkert de får medhold i at de skal ha innsyn for det må da være veldig godt begrunnet.

Hvorfor tror du ellers folk skriver under på at opplysninger kan gis ut eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elina skrev (21 minutter siden):

Men om jeg ikke tar helt feil så må de til retten først og en dommer må signere på at de kan innhente opplysninger. Det er ikke slik at offentlige etater bare kan ringe rundt å få opplysninger om alle og enhver. 

Så ja, du kan nekte på innsyn. Men ja, de kan likevel få innsyn men det er en mye lengre prosess. Og det er heller ikke sikkert de får medhold i at de skal ha innsyn for det må da være veldig godt begrunnet.

Hvorfor tror du ellers folk skriver under på at opplysninger kan gis ut eller ikke?

Riktig. Det er en grunn for Nav leverer ut samtykkeskjema. De har nemlig ikke lov. Her i min situasjon ble jeg kontaktet av en person som lurte på om han kunne gi ut informasjon om meg, da han reagerte på at jeg hadde strøket over deres kontor. 

Denne Nav ansatte får nå problemer, da han ba ulovlig om informasjon. Denne Nav ansatt har også rykte på seg for å være en bitch. Forventet allikevel ikke at han driter i lovverket 

Anonymkode: 4e516...adf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Riktig. Det er en grunn for Nav leverer ut samtykkeskjema. De har nemlig ikke lov. Her i min situasjon ble jeg kontaktet av en person som lurte på om han kunne gi ut informasjon om meg, da han reagerte på at jeg hadde strøket over deres kontor. 

Denne Nav ansatte får nå problemer, da han ba ulovlig om informasjon. Denne Nav ansatt har også rykte på seg for å være en bitch. Forventet allikevel ikke at han driter i lovverket 

Anonymkode: 4e516...adf

 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Patetisk. Jeg er ikke dum og biter ikke på disse nedverdigende svarene. 

Her er link du bør lese før du fortsetter med latter emojiene dine.

https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/om-nav/relatert-informasjon/taushetsplikt-og-samtykke

Anonymkode: 4e516...adf

Men dette er samtykke til å gi UT opplysninger om deg. Ikke til å INNHENTE. Dersom du søker om en ytelse fra NAV kan NAV innhente nødvendige opplysninger for å kunne vurdere søknaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeiteH skrev (53 minutter siden):

 

Men dette er samtykke til å gi UT opplysninger om deg. Ikke til å INNHENTE. Dersom du søker om en ytelse fra NAV kan NAV innhente nødvendige opplysninger for å kunne vurdere søknaden.

Poenget er nav ga meg samtykkeskjema FØR de kunne hente inn innformasjon. 

Anonymkode: 4e516...adf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Poenget er nav ga meg samtykkeskjema FØR de kunne hente inn innformasjon. 

Anonymkode: 4e516...adf

Ja, for å utveksle info. For å innhente uten å gi ut trenger de ikke ditt samtykke dersom du har søkt om en ytelse.

Man kommer oftest lengst med å samarbeide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeiteH skrev (På 27.10.2021 den 13.36):

Ja, for å utveksle info. For å innhente uten å gi ut trenger de ikke ditt samtykke dersom du har søkt om en ytelse.

Man kommer oftest lengst med å samarbeide.

Dette er nok ikke hi sin eneste misoppfatning.

Anonymkode: 86b9b...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...