Gå til innhold

Bruker eksen som eksempel på god barneoppdragelse

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 21.10.2021 den 10.49):

Her hadde jeg bedt ham klappe igjen og slutte å nevne eksen. Sammenligner han deg med eksen en gang til, så kan du spørre hvorfor han gikk fra henne hvis hun var så perfekt? Da kan han jo bare bli sammen med henne igjen. Hvis han ikke vil det, må han slutte å nevne henne.

Anonymkode: 746d7...737

Nevne henne må han gjerne, men ikke som eksempel på hvor fantastisk hun er og på alt hun gjør riktig. 
Der støtter jeg deg i at HI godt kan si «hvis hun er så bra, hvorfor er det slutt da?»

Anonymkode: 028ff...b27

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (På 21.10.2021 den 11.25):

Neida, han gjør ikke det. Han pleier å være nyansert. Hun kommer heller til kort på veldig mange områder som har med barneoppdragelse og ansvarsfullhet å gjøre, ifølge ham, og han beskriver henne oftest som er ganske dårlig mor, mye dårligere enn meg. Men noen innimellom er han sånn, "men det skal hun ha, ..." og så kommer det noe som hun har gjort eller gjør bra. 

Anonymkode: 36cd8...3d8

Det kan hende han selv irriterer seg over tenåringen, men projiserer det over på henne.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 21.10.2021 den 10.17):

Jeg er tenåringsmor (og har også tre voksne barn) og har en kjæreste med tre voksne barn. 

Min tenåring på 17 er snill og grei, oppfører seg bra. Men hn er ganske lat og er vanskelig å få med på søndagsturer og til å drive med aktiviteter på egen hånd. Hn trener litt vekter og sånt her hjemme, og er ellers mye sammen med venner. De "chiller" for det meste,  spiller av og til litt basket, skater eller sykler. Det blir også en god del dataspill og Youtube-videoer, og hn er mye på rommet sitt her hjemme.

Jeg har prøvd mye for å få hn mer aktiv, og hn har tidligere drevet med ulike idretter, men aldri blitt veldig god i noe. 

Både mine eldre barn og kjærestens barn er mer aktive enn denne tenåringen, de liker å holde seg i form.

Selv er jeg ikke voldsomt bekymret. Jeg prøver å oppmuntre, men tvinger ingen. De eldste var også late i den alderen, men nå er de spreke. Kjæresten syns tydeligvis jeg er for slapp, syns jeg er for snill. Og for å understreke det bruker han eksen som eksempel:
hun TVANG dem alltid med på tur hver helg og kastet dem ut av huset hver dag i ukedagene, uansett, for at de måtte være ute og få frisk luft 
Det kan godt hende det er bra å gjøre det sånn. Deres barn er ikke mer spreke enn mine, men de er litt mer friluftsmennesker. 

Likevel irriterer det meg at han bruker henne som eksempel (underforstått: hun var bedre på oppdragelse enn meg).  Kanskje er jeg for snill, men jeg liker å snakke til barna mine som om de var selvstendige mennesker, spesielt når de er nesten voksne.

Har jeg ikke litt grunn til å bli irritert over dette, eller er jeg for hårsår

Han kan bare klappe igjen. At han bruker eksen som et eksempel er jo helt idiotisk. Han kan gå tilbake til henne da.

Er guttens valg, han skal ikke tvinges til noe han ikke vil. Skjønner at du er forbanna. 

Anonymkode: 71d78...689

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Jeg går litt kjerringa mot strømmen her. Men enig i at det å argumentere med hva eksen ville ha gjort, ikke er bra. Uansett har han gode poeng. Det er vi foreldre som er med å danne sunne livsvaner fra barnsben av, vi skal sette grenser (også når de er større og bor i samme hus), og normal høflig. Selvfølgelig hilser man på de som kommer på besøk, uavhengig av hvem, men absolutt med familiemedlemmer. Og middag spises sammen, iallefall i vårt hus.

Hi, beklager, men jeg synes du virker ganske veik ovenfor barnet ditt. Det virker som du ikke kan sette grenser, og er redd for å få mot hva barnet ditt selv ønsker. Det til tross for at det er du som skal lære ungdommen til å fungere i en verden, hvor han ikke senere blir pakket inn i bomull.

Anonymkode: afec2...8b0

Man kan ha gode livsvaner uten å kaste barna ut for å tvinge dem til friluftsliv.
Man er heller ikke «veik» om man anerkjenner at en 17-åring skal ha meget stor grad av selvbestemmelse. Han er i ferd med å bli myndig. I den alderen har man sluttet med å «oppdra» barna, da er man over på kun å rådgi dem. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Man kan ha gode livsvaner uten å kaste barna ut for å tvinge dem til friluftsliv.
Man er heller ikke «veik» om man anerkjenner at en 17-åring skal ha meget stor grad av selvbestemmelse. Han er i ferd med å bli myndig. I den alderen har man sluttet med å «oppdra» barna, da er man over på kun å rådgi dem. 

Helt sant. Ingen av oss vet alle fakta. Men vi vet at en annen voksen har en annen mening enn mor. Kanskje legger han ikke så mye i at han mener eksen, men kanskje han selv har innsett at det er hun som tok hovedansvaret for deres barn, og deres oppdragelse, og det er derfor han nevner henne. Men alt blir spekulasjoner. Det jeg har lært er iallefall å ta til seg kritikk, for å se om det er noe i det og om det er noe å lære. Fremfor å gå i forsvar med en gang. Og jeg mener det er spesielt å måtte få beskjed om å hilse på gjester som kommer når man er 17 år. Det er jo en fakta vi vet. Men dog, vet vi ikke hva mer som ligger bak. Mitt råd, er uansett å si klart fra hva moren tolerere og ikke vedrørende sammenligning med eksen, men også se om det er noe bak kritikken. 

Anonymkode: afec2...8b0

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hi her. gammel tråd, men nå skjedde det igjen. Det var nå i helgen vi hadde en middag, og en av hans barn og mine kom også for å spise med oss. De er alle ganske mye eldre enn ham, så han hadde ikke lyst til å delta i denne middagen. 
Jeg syns det er helt ok, men sa at han i det minste måtte komme og si hei til kjærestens barn.

Kjæresten tok meg da til side og sa at "det hadde *eksen* aldri funnet seg i". Hun hadde altså krevd at 17-åringen skulle delta i den middagen. Ble litt oppgitt igjen, men klarte ikke å si noe annet enn, OK, men jeg er ikke sånn eller noe lignende.

Tror jeg må forberede et godt svar til neste gang.

Du omtaler mannen konsekvent som kjæresten - er dere samboere?

Er dere samboere så tenker jeg at jeg ville forventet at 17-åringen ble med på middagen, da det er å regne for en familiemiddag, selv om 17-åringen kanskje mener det er kjedelig. Å spise sammen og så heller gå til sitt etterpå, det greier han.

Men helt ærlig forstår jeg også 17-åringen, for de holdningene som denne kjæresten/samboeren din viser, de merker garantert ungdommen din også! Er dere kun særboende kjærester er det enda mindre grunn for 17-åringen å skulle måtte omgås en mann som har slike holdninger til ungdommen. Og er dere samboere vil jeg anta at det ikke bare er enkelt for ungdommen å måtte leve med at din samboer har slike holdninger, for de merker ungdommen garantert også i andre sammenhenger. Ungdommen opplever å aldri være god nok, og det er vondt å vokse opp med.

Og han fjotten av en mann - han er enten ikke helt over eksen, eller så har han manipulerende sider. Han greier ikke å lage og stå for egne argumenter alene, så han må trekke frem sin eks, i et forsøk på å få mer tyngde bak hans egne argumenter. Og ikke bare det, dette gjør han på nytt og på nytt, selv om du har tatt opp med ham og han garantert vet at dette er sårende for deg. En slik mann hadde jeg hatt vansker med å respektere, selv om jeg hadde en 17-åring jeg kanskje burde stilt litt mer krav til ;)

Anonymkode: 27eb9...aab

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Hi her. gammel tråd, men nå skjedde det igjen. Det var nå i helgen vi hadde en middag, og en av hans barn og mine kom også for å spise med oss. De er alle ganske mye eldre enn ham, så han hadde ikke lyst til å delta i denne middagen. 
Jeg syns det er helt ok, men sa at han i det minste måtte komme og si hei til kjærestens barn.

Kjæresten tok meg da til side og sa at "det hadde *eksen* aldri funnet seg i". Hun hadde altså krevd at 17-åringen skulle delta i den middagen. Ble litt oppgitt igjen, men klarte ikke å si noe annet enn, OK, men jeg er ikke sånn eller noe lignende.

Tror jeg må forberede et godt svar til neste gang.

Bor 27-åringen hjemme ig nekter å drive middag med resten av familien når han likevell er hjemme? Det er både zært og uhøflig.

Anonymkode: 6d4cf...60a

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 2021-10-21 den 14.19):

Han mener nok ikke at vi skal tvinge 17-åringen på tur med oss, men at han ikke skal få lov til å sitte inne en hel dag i helgen f.eks. Hn pleier som oftest å komme seg ut etter hvert, gå og være med venner, men kan sitte mange timer inne selv om været er fint. Det er jo ikke så bra, og jeg prøver å oppmuntre hn til å komme seg ut, men vil ikke tvinge til det heller. Det er bare ikke min måte å være på.

hi

17 åringer driter i om det er fint vær altså. Det er bare vi voksne som får dårlig samvittighet for å ikke gå ut. La 17 åringen ordne seg selv. 

Anonymkode: 9d8dc...1dc

Skrevet

Jeg er enig i at det er unødvendig å sammenligne deg med eksen. Samtidig synes jeg det høres ut, på det du forteller, som at du setter litt lite grenser. Jeg hadde ikke godtatt at min 17 år gamle sønn ikke ville spise middag sammen med gjestene, kun fordi de er eldre enn ham og at det da blir «kjedelig». Det holder ikke. Alt er ikke gøy, sånn er det bare. Men bevares…du har fått og kommer til å få masse støtte her inne. Kun i kraft av at han er mann, så tar han selvsagt feil. Venter bare på at noen skal be deg dumpe han/hive han på hue og ræva ut😆

Skrevet
Hengebukksvinet skrev (5 minutter siden):

Jeg er enig i at det er unødvendig å sammenligne deg med eksen. Samtidig synes jeg det høres ut, på det du forteller, som at du setter litt lite grenser. Jeg hadde ikke godtatt at min 17 år gamle sønn ikke ville spise middag sammen med gjestene, kun fordi de er eldre enn ham og at det da blir «kjedelig». Det holder ikke. Alt er ikke gøy, sånn er det bare. Men bevares…du har fått og kommer til å få masse støtte her inne. Kun i kraft av at han er mann, så tar han selvsagt feil. Venter bare på at noen skal be deg dumpe han/hive han på hue og ræva ut😆

Men det er fortsatt hennes barn og hennes valg. Hvis han ikke liker måten hun gjør tingene på, kan han jo flytte tilbake til den perfekte eksen og oppdra deres felles barn sammen?

Skrevet

Han er tydeligvis ikke så imponert over seg selv som oppdrager heller, siden han hele tiden drar opp hvordan eksen har oppdratt barna hans 😂😂😂

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Men det er fortsatt hennes barn og hennes valg. Hvis han ikke liker måten hun gjør tingene på, kan han jo flytte tilbake til den perfekte eksen og oppdra deres felles barn sammen?

Ja det er det, men han bør få lov til å ytre sin mening uten å få slengt i trynet at han kan flytte til eksen sin. Og ja..han bør droppe å nevne eksen. Hvis jeg leste riktig, så har denne mannen voksne barn, så det er nok liten vits i å flytte tilbake til eksen for å oppdra dem!

Skrevet
Hengebukksvinet skrev (5 timer siden):

Har jo ikke noe å gjøre med at han er mann. Hvordan tror du tråden hadde sett ut dersom en stemor ville inn og blande seg, med sin eksmann som eksempel? 

Og fyren det er snakk om her, er jo bare mors kjæreste, og har heller ikke noen oppdragerfunksjon i hjemmet. 17-åringer kan oppfordres til mye, men ikke tvinges. Og HI har ikke de samme verdiene som eksen hans, hun skal ikke måtte forandre personlighet og stil bare fordi typen syns det. 

Skrevet
Hengebukksvinet skrev (4 timer siden):

Ja det er det, men han bør få lov til å ytre sin mening uten å få slengt i trynet at han kan flytte til eksen sin. Og ja..han bør droppe å nevne eksen. Hvis jeg leste riktig, så har denne mannen voksne barn, så det er nok liten vits i å flytte tilbake til eksen for å oppdra dem!

Det er liten vits i å prøve å oppdra en annens snart myndige ungdom også, særlig med ekskonas verdisett i verktøykassen. 

Skrevet

Ville bare sagt: jeg blir ikke en bedre mamma av at du fyller dagen min med informasjon om hvor fantastisk eksen din er. (!)

Anonymkode: 6d86d...7ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...