Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2021 #1 Skrevet 21. oktober 2021 Jeg er tenåringsmor (og har også tre voksne barn) og har en kjæreste med tre voksne barn. Min tenåring på 17 er snill og grei, oppfører seg bra. Men hn er ganske lat og er vanskelig å få med på søndagsturer og til å drive med aktiviteter på egen hånd. Hn trener litt vekter og sånt her hjemme, og er ellers mye sammen med venner. De "chiller" for det meste, spiller av og til litt basket, skater eller sykler. Det blir også en god del dataspill og Youtube-videoer, og hn er mye på rommet sitt her hjemme. Jeg har prøvd mye for å få hn mer aktiv, og hn har tidligere drevet med ulike idretter, men aldri blitt veldig god i noe. Både mine eldre barn og kjærestens barn er mer aktive enn denne tenåringen, de liker å holde seg i form. Selv er jeg ikke voldsomt bekymret. Jeg prøver å oppmuntre, men tvinger ingen. De eldste var også late i den alderen, men nå er de spreke. Kjæresten syns tydeligvis jeg er for slapp, syns jeg er for snill. Og for å understreke det bruker han eksen som eksempel: hun TVANG dem alltid med på tur hver helg og kastet dem ut av huset hver dag i ukedagene, uansett, for at de måtte være ute og få frisk luft Det kan godt hende det er bra å gjøre det sånn. Deres barn er ikke mer spreke enn mine, men de er litt mer friluftsmennesker. Likevel irriterer det meg at han bruker henne som eksempel (underforstått: hun var bedre på oppdragelse enn meg). Kanskje er jeg for snill, men jeg liker å snakke til barna mine som om de var selvstendige mennesker, spesielt når de er nesten voksne. Har jeg ikke litt grunn til å bli irritert over dette, eller er jeg for hårsår Anonymkode: 36cd8...3d8
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2021 #2 Skrevet 21. oktober 2021 Ungen er 17. Og aktiv nok, vel? Min 17 åring trener masse, men hun spiller håndball 3 ganger i uka og er opptatt av å holde seg i form. Min 14 åring kommer ikke til å være sånn når han blir 17, men så lenge han holder på med noe annet enn gaming så får det være greit. Om man chiller eller trener eller hva man gjør så spiller vel ikke det noen rolle så lenge ungdommen har noen å henge med? Anonymkode: 3d7d4...c93
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2021 #3 Skrevet 21. oktober 2021 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Jeg er tenåringsmor (og har også tre voksne barn) og har en kjæreste med tre voksne barn. Min tenåring på 17 er snill og grei, oppfører seg bra. Men hn er ganske lat og er vanskelig å få med på søndagsturer og til å drive med aktiviteter på egen hånd. Hn trener litt vekter og sånt her hjemme, og er ellers mye sammen med venner. De "chiller" for det meste, spiller av og til litt basket, skater eller sykler. Det blir også en god del dataspill og Youtube-videoer, og hn er mye på rommet sitt her hjemme. Jeg har prøvd mye for å få hn mer aktiv, og hn har tidligere drevet med ulike idretter, men aldri blitt veldig god i noe. Både mine eldre barn og kjærestens barn er mer aktive enn denne tenåringen, de liker å holde seg i form. Selv er jeg ikke voldsomt bekymret. Jeg prøver å oppmuntre, men tvinger ingen. De eldste var også late i den alderen, men nå er de spreke. Kjæresten syns tydeligvis jeg er for slapp, syns jeg er for snill. Og for å understreke det bruker han eksen som eksempel: hun TVANG dem alltid med på tur hver helg og kastet dem ut av huset hver dag i ukedagene, uansett, for at de måtte være ute og få frisk luft Det kan godt hende det er bra å gjøre det sånn. Deres barn er ikke mer spreke enn mine, men de er litt mer friluftsmennesker. Likevel irriterer det meg at han bruker henne som eksempel (underforstått: hun var bedre på oppdragelse enn meg). Kanskje er jeg for snill, men jeg liker å snakke til barna mine som om de var selvstendige mennesker, spesielt når de er nesten voksne. Har jeg ikke litt grunn til å bli irritert over dette, eller er jeg for hårsår Anonymkode: 36cd8...3d8 Her hadde jeg bedt ham klappe igjen og slutte å nevne eksen. Sammenligner han deg med eksen en gang til, så kan du spørre hvorfor han gikk fra henne hvis hun var så perfekt? Da kan han jo bare bli sammen med henne igjen. Hvis han ikke vil det, må han slutte å nevne henne. Anonymkode: 746d7...737
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2021 #4 Skrevet 21. oktober 2021 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Her hadde jeg bedt ham klappe igjen og slutte å nevne eksen. Sammenligner han deg med eksen en gang til, så kan du spørre hvorfor han gikk fra henne hvis hun var så perfekt? Da kan han jo bare bli sammen med henne igjen. Hvis han ikke vil det, må han slutte å nevne henne. Anonymkode: 746d7...737 Blir ikke dette litt vel passiv-aggressivt? I tillegg får det HI til å fremstå som sjalu og sårbar. HI: Driver han og fremhever eksens fortreffelige egenskaper på andre områder også? Hvis dette gjelder flere forskjellige temaer, driver han antakelig og psyker deg ut. I så fall ville jeg tatt det alvorlig, fordi det sier noe om ham og hans væremåte i parforholdet. Hvis det først og fremst gjelder dette ene temaet, ville jeg sagt noe i retning av: "Ja, det har du nevnt noen ganger nå. Jeg gjør det på denne måten, fordi jeg mener det er riktig." Anonymkode: abeec...3a3
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2021 #5 Skrevet 21. oktober 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Blir ikke dette litt vel passiv-aggressivt? I tillegg får det HI til å fremstå som sjalu og sårbar. HI: Driver han og fremhever eksens fortreffelige egenskaper på andre områder også? Hvis dette gjelder flere forskjellige temaer, driver han antakelig og psyker deg ut. I så fall ville jeg tatt det alvorlig, fordi det sier noe om ham og hans væremåte i parforholdet. Hvis det først og fremst gjelder dette ene temaet, ville jeg sagt noe i retning av: "Ja, det har du nevnt noen ganger nå. Jeg gjør det på denne måten, fordi jeg mener det er riktig." Anonymkode: abeec...3a3 Jeg er tilbøyelig til å være passiv-aggressiv når partneren mangler sosiale antenner så mye at han sammenligner meg med eksen, og jeg taper i sammenligningen. Hadde han fortsatt å gnåle om eksen, ville jeg ha sammenlignet ham med en av eksene mine i senga, og ikke i en positiv retning. Noen ganger må menn smake sin egen medisin for å forstå hva det er de driver med. Anonymkode: 746d7...737
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2021 #6 Skrevet 21. oktober 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Blir ikke dette litt vel passiv-aggressivt? I tillegg får det HI til å fremstå som sjalu og sårbar. HI: Driver han og fremhever eksens fortreffelige egenskaper på andre områder også? Hvis dette gjelder flere forskjellige temaer, driver han antakelig og psyker deg ut. I så fall ville jeg tatt det alvorlig, fordi det sier noe om ham og hans væremåte i parforholdet. Hvis det først og fremst gjelder dette ene temaet, ville jeg sagt noe i retning av: "Ja, det har du nevnt noen ganger nå. Jeg gjør det på denne måten, fordi jeg mener det er riktig." Anonymkode: abeec...3a3 Neida, han gjør ikke det. Han pleier å være nyansert. Hun kommer heller til kort på veldig mange områder som har med barneoppdragelse og ansvarsfullhet å gjøre, ifølge ham, og han beskriver henne oftest som er ganske dårlig mor, mye dårligere enn meg. Men noen innimellom er han sånn, "men det skal hun ha, ..." og så kommer det noe som hun har gjort eller gjør bra. Anonymkode: 36cd8...3d8
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2021 #7 Skrevet 21. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg er tilbøyelig til å være passiv-aggressiv når partneren mangler sosiale antenner så mye at han sammenligner meg med eksen, og jeg taper i sammenligningen. Hadde han fortsatt å gnåle om eksen, ville jeg ha sammenlignet ham med en av eksene mine i senga, og ikke i en positiv retning. Noen ganger må menn smake sin egen medisin for å forstå hva det er de driver med. Anonymkode: 746d7...737 haha 😄 Anonymkode: 36cd8...3d8
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2021 #8 Skrevet 21. oktober 2021 Anonym bruker skrev (38 minutter siden): Her hadde jeg bedt ham klappe igjen og slutte å nevne eksen. Sammenligner han deg med eksen en gang til, så kan du spørre hvorfor han gikk fra henne hvis hun var så perfekt? Da kan han jo bare bli sammen med henne igjen. Hvis han ikke vil det, må han slutte å nevne henne. Anonymkode: 746d7...737 Dette er et barnslig svar. Uansett, han trenger ikke legge seg i hvordan du oppdrar eget barn. Jeg kjenner at jeg selv hadde vurdert hele forholdet om en ny kjæreste snakker slik til meg egentlig. Jeg hadde sagt fra at dette er et tema han ikke trenger å legge seg oppi. Å bry seg med oppdragelse av et nesten voksent barn er unødvendig. Anonymkode: b767f...b38
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2021 #9 Skrevet 21. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Dette er et barnslig svar. Uansett, han trenger ikke legge seg i hvordan du oppdrar eget barn. Jeg kjenner at jeg selv hadde vurdert hele forholdet om en ny kjæreste snakker slik til meg egentlig. Jeg hadde sagt fra at dette er et tema han ikke trenger å legge seg oppi. Å bry seg med oppdragelse av et nesten voksent barn er unødvendig. Anonymkode: b767f...b38 Enig. Og toget er jo mer eller mindre gått. Grunnlaget for å gjøre barna glade i friluftsliv må jo legges gjennom gode opplevelser i tidlig alder. At steforeldre legger press på tenåringer er bare egnet til å forsterke aversjon. Anonymkode: abeec...3a3
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2021 #10 Skrevet 21. oktober 2021 Vet ikke mange 17 åringer som drar på søndagstur med far og mor. Det hadde jeg heler tenkt på som rart. Høres ut som ditt barn er helt normalt. Å tvinge noen har jeg ingen tro på at er bra. Anonymkode: 65f3d...a0d
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2021 #11 Skrevet 21. oktober 2021 Hvilken vanlig 17 åring gidder å dra på søndagstur med mor og far? Han virker da helt normal. Når han blir 18år gjør han som han vil uansett, skal man ødelegge en god relasjon frem til da med å tvinge han it på tur? Tvinge han i si, 5mnd til også misliker han deg i stedet. Nei vet du hva. Kjæresten kan glemme å sammenligne deg med eksen, og slutte å blande seg inn i ditt forhold til ditt straks voksne barn! Anonymkode: 81eca...baf
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2021 #12 Skrevet 21. oktober 2021 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Hvilken vanlig 17 åring gidder å dra på søndagstur med mor og far? Han virker da helt normal. Når han blir 18år gjør han som han vil uansett, skal man ødelegge en god relasjon frem til da med å tvinge han it på tur? Tvinge han i si, 5mnd til også misliker han deg i stedet. Nei vet du hva. Kjæresten kan glemme å sammenligne deg med eksen, og slutte å blande seg inn i ditt forhold til ditt straks voksne barn! Anonymkode: 81eca...baf Han mener nok ikke at vi skal tvinge 17-åringen på tur med oss, men at han ikke skal få lov til å sitte inne en hel dag i helgen f.eks. Hn pleier som oftest å komme seg ut etter hvert, gå og være med venner, men kan sitte mange timer inne selv om været er fint. Det er jo ikke så bra, og jeg prøver å oppmuntre hn til å komme seg ut, men vil ikke tvinge til det heller. Det er bare ikke min måte å være på. hi Anonymkode: 36cd8...3d8
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2021 #13 Skrevet 21. oktober 2021 Mine barn/ungdommer har fått styre sine liv med hvor lenge dem er ute av huset eller tilbringer av tid på rommet sitt. Alle har vert ulike så å sammenligne med andre familier blir bare helt feil. Anonymkode: 9e1e5...571
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2021 #14 Skrevet 21. oktober 2021 Mine unger kan godt sitte inne hele dagen når det er fint vær, men gå ut på ettermiddag/kveld. Deres venner har ulike aktiviteter de driverr med, så det er kvelden det passer best for alle. Helt greit tenker jeg når de er ute med venner eller har besøk av venner, såfremt de har det. Når jeg vokste opp så var det ikke like mye aktiviteter som vi hadde og dermed hadde mer tid til å være sammen. Nå er ting veldig organisert og fritiden de da kan være med vennerr begrenser seg. Og da må de faktisk være sammen på den tiden det passer for flest, ikke når det er sol og fint vær ute. Mine unger er ikke mer på tur, det er det mange år siden de slutta med. Jeg spør alltid om de vil være med eller om vi skal gjøre noe, jeg ramler nesten sv stolen hver gang jeg får ja siden jeg er vant til å få nei. De syns det er feil om jeg ikke spør også, så jeg spør og får nei eller ja. Ingen diskusjon om hvorfor eller maser på de. Anonymkode: a01bc...aac
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2021 #15 Skrevet 21. oktober 2021 Du er jo sekunda vare. Anonymkode: c2eb2...e46
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2021 #16 Skrevet 21. oktober 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Jeg er tenåringsmor (og har også tre voksne barn) og har en kjæreste med tre voksne barn. Min tenåring på 17 er snill og grei, oppfører seg bra. Men hn er ganske lat og er vanskelig å få med på søndagsturer og til å drive med aktiviteter på egen hånd. Hn trener litt vekter og sånt her hjemme, og er ellers mye sammen med venner. De "chiller" for det meste, spiller av og til litt basket, skater eller sykler. Det blir også en god del dataspill og Youtube-videoer, og hn er mye på rommet sitt her hjemme. Jeg har prøvd mye for å få hn mer aktiv, og hn har tidligere drevet med ulike idretter, men aldri blitt veldig god i noe. Både mine eldre barn og kjærestens barn er mer aktive enn denne tenåringen, de liker å holde seg i form. Selv er jeg ikke voldsomt bekymret. Jeg prøver å oppmuntre, men tvinger ingen. De eldste var også late i den alderen, men nå er de spreke. Kjæresten syns tydeligvis jeg er for slapp, syns jeg er for snill. Og for å understreke det bruker han eksen som eksempel: hun TVANG dem alltid med på tur hver helg og kastet dem ut av huset hver dag i ukedagene, uansett, for at de måtte være ute og få frisk luft Det kan godt hende det er bra å gjøre det sånn. Deres barn er ikke mer spreke enn mine, men de er litt mer friluftsmennesker. Likevel irriterer det meg at han bruker henne som eksempel (underforstått: hun var bedre på oppdragelse enn meg). Kanskje er jeg for snill, men jeg liker å snakke til barna mine som om de var selvstendige mennesker, spesielt når de er nesten voksne. Har jeg ikke litt grunn til å bli irritert over dette, eller er jeg for hårsår Anonymkode: 36cd8...3d8 Du har grunn til å bli sur Anonymkode: 2e625...1ed
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2022 #17 Skrevet 17. januar 2022 Hi her. gammel tråd, men nå skjedde det igjen. Det var nå i helgen vi hadde en middag, og en av hans barn og mine kom også for å spise med oss. De er alle ganske mye eldre enn ham, så han hadde ikke lyst til å delta i denne middagen. Jeg syns det er helt ok, men sa at han i det minste måtte komme og si hei til kjærestens barn. Kjæresten tok meg da til side og sa at "det hadde *eksen* aldri funnet seg i". Hun hadde altså krevd at 17-åringen skulle delta i den middagen. Ble litt oppgitt igjen, men klarte ikke å si noe annet enn, OK, men jeg er ikke sånn eller noe lignende. Tror jeg må forberede et godt svar til neste gang. Anonymkode: 36cd8...3d8
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2022 #18 Skrevet 17. januar 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Hi her. gammel tråd, men nå skjedde det igjen. Det var nå i helgen vi hadde en middag, og en av hans barn og mine kom også for å spise med oss. De er alle ganske mye eldre enn ham, så han hadde ikke lyst til å delta i denne middagen. Jeg syns det er helt ok, men sa at han i det minste måtte komme og si hei til kjærestens barn. Kjæresten tok meg da til side og sa at "det hadde *eksen* aldri funnet seg i". Hun hadde altså krevd at 17-åringen skulle delta i den middagen. Ble litt oppgitt igjen, men klarte ikke å si noe annet enn, OK, men jeg er ikke sånn eller noe lignende. Tror jeg må forberede et godt svar til neste gang. Anonymkode: 36cd8...3d8 Jeg hadde nok trumfet gjennom at han skulle delta i middagen. Det er familie, hans barn også. Men å si at eksen aldri hadde funnet seg i det er for dumt. Du er ikke eksen hans og du gjør ting på din måte Anonymkode: 3d7d4...c93
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2022 #19 Skrevet 17. januar 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Hi her. gammel tråd, men nå skjedde det igjen. Det var nå i helgen vi hadde en middag, og en av hans barn og mine kom også for å spise med oss. De er alle ganske mye eldre enn ham, så han hadde ikke lyst til å delta i denne middagen. Jeg syns det er helt ok, men sa at han i det minste måtte komme og si hei til kjærestens barn. Kjæresten tok meg da til side og sa at "det hadde *eksen* aldri funnet seg i". Hun hadde altså krevd at 17-åringen skulle delta i den middagen. Ble litt oppgitt igjen, men klarte ikke å si noe annet enn, OK, men jeg er ikke sånn eller noe lignende. Tror jeg må forberede et godt svar til neste gang. Anonymkode: 36cd8...3d8 Vel. Da kan han flytte tilbake til eksen. Jeg hadde aldri funnet meg i å bli sammenlignet med eksene til mannen, særlig i negativ betydning. Hvis eksen hans var så perfekt, bør han flytte tilbake dit. Han skal ikke forlange at du skal være lik eksen hans. Anonymkode: 746d7...737
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2022 #20 Skrevet 17. januar 2022 For en fjott. Du får si til han at han gjerne må være uenig med deg, og argumentere for hvorfor, men at hva eksen hans ville mene om saken er uinteressant. Anonymkode: 802d8...dc8
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2022 #21 Skrevet 17. januar 2022 Vet du, at nå er det på tide å bli forbanna på ham på dette. Du skal da ikke finne deg i dette 😯 Jeg hadde tatt en alvorsprat om dette altså, og sagt at å dra eksen frem er overhodet ikke greit. Fra nå av får han respektere dine valg/metoder og ALDRI navne den helvetes eksen igjen noensinne. 😖 Anonymkode: 7d302...075
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2022 #22 Skrevet 17. januar 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): For en fjott. Du får si til han at han gjerne må være uenig med deg, og argumentere for hvorfor, men at hva eksen hans ville mene om saken er uinteressant. Anonymkode: 802d8...dc8 Sitat Ja, noe sånt tenker jeg at jeg skal si neste gang. hi Anonymkode: 36cd8...3d8
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2022 #23 Skrevet 17. januar 2022 Jeg går litt kjerringa mot strømmen her. Men enig i at det å argumentere med hva eksen ville ha gjort, ikke er bra. Uansett har han gode poeng. Det er vi foreldre som er med å danne sunne livsvaner fra barnsben av, vi skal sette grenser (også når de er større og bor i samme hus), og normal høflig. Selvfølgelig hilser man på de som kommer på besøk, uavhengig av hvem, men absolutt med familiemedlemmer. Og middag spises sammen, iallefall i vårt hus. Hi, beklager, men jeg synes du virker ganske veik ovenfor barnet ditt. Det virker som du ikke kan sette grenser, og er redd for å få mot hva barnet ditt selv ønsker. Det til tross for at det er du som skal lære ungdommen til å fungere i en verden, hvor han ikke senere blir pakket inn i bomull. Anonymkode: afec2...8b0
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2022 #24 Skrevet 17. januar 2022 Jeg skjønner ikke hvorfor du finner deg i at han setter eksen som et godt eksempel overfor deg. Han ser på henne som en person det er mer verdt å respektere. Denne mannen må være temmelig tafatt også, for det høres vitterlig ut som om eksen hans oppsto både han og barna. Hadde ikke orket det der. Anonymkode: c634f...0f4
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2022 #25 Skrevet 17. januar 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Jeg går litt kjerringa mot strømmen her. Men enig i at det å argumentere med hva eksen ville ha gjort, ikke er bra. Uansett har han gode poeng. Det er vi foreldre som er med å danne sunne livsvaner fra barnsben av, vi skal sette grenser (også når de er større og bor i samme hus), og normal høflig. Selvfølgelig hilser man på de som kommer på besøk, uavhengig av hvem, men absolutt med familiemedlemmer. Og middag spises sammen, iallefall i vårt hus. Hi, beklager, men jeg synes du virker ganske veik ovenfor barnet ditt. Det virker som du ikke kan sette grenser, og er redd for å få mot hva barnet ditt selv ønsker. Det til tross for at det er du som skal lære ungdommen til å fungere i en verden, hvor han ikke senere blir pakket inn i bomull. Anonymkode: afec2...8b0 Problemet er ikke om han hadde gode poenger eller ei. Problemet er at han bruker eksen sin som prakteksempel overfor sin nye kone flere ganger. Han kunne ha sagt det samme uten å si "eksen min gjorde ditt og datt, og jeg synes det er riktig". Min mann har en gang satt eksen som eksempel - ikke for å irettesette meg, men som et forslag til noe vi ikke har snakket om tidligere. Jeg sa fra med en gang at dette ikke var greit. Jeg er ikke interessert i hva eksen hans gjorde - hun er ikke en del av familien. Jeg hører gjerne på HANS mening, men ikke på mening til totalt uvedkommende person. Anonymkode: 746d7...737
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå