Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2021 #26 Skrevet 22. oktober 2021 Som du kanskje selv leser, HI, er du i mindretall om å mene at dette er noe negativt. Selv får jeg litt fordommer når jeg leser innlegget ditt. Tenker at barnet ditt er en som bruker mye tid på å være inne generelt sett, gamer, skjermtid mm. Men som sagt, det er bare fordommer fordi jeg ikke vet. Det jeg vet, er at barn som er vant til å være ute, som regel elsker slik læring. Og ja, det er mye læring i å ha utedag. Det er jo bare å lese på de andre svarene du har fått. Anonymkode: 83b90...e08
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2021 #27 Skrevet 22. oktober 2021 Jeg blir stadig overrasket. At fast turdag blir sett på som noe negativt tror jeg kanskje er noe av det merkeligste og tristeste jeg har lest her inne på en god stund. Vet ikke om jeg skal begynne å legge ut om alle de positive sidene ved turdag for de er mange, med jo, de lærer nok mer enn du tror, samtidig som om JEG tenker at opplevelser og samhold er viktig nok i seg selv til at turdag bør være fast en dag i uka. Anonymkode: 079ab...7ad
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2021 #28 Skrevet 22. oktober 2021 Hei alle sammen! HI her. Takk for alle svar! Til de som følte behov for å rakke ned på både meg og barnet mitt så kan jeg prøve å svare: Nei, vi sitter ikke bare inne, og nei, jeg er ikke negativ til tur ovenfor barnet mitt, og nei, barnet gamer ikke hele dagen. Men pga. en diagnose stemmer det at barnet ikke liker turdag, noe han aldri har gjort helt siden barnehagen. Det handler nok mye mer om annerledesdager enn at det er tur og fysisk fostring. Jeg prøver selvsagt å overføre positive holdninger til tur hver eneste uke, men skal være helt ærlig å si at det er fryktelig tungt å ta kampen hver eneste uke. Det ender som regel med sinne, tårer og frustrasjon hvis jeg i det hele tatt får ham avgårde på skolen, og da ligger «alt» til rette med både utstyr, klær og mat. Samtidig snakker vi foreldre mye sammen, og det er flere foreldre som er frustrerte over turdagen. Det er veldig ofte vikarer som er med ungene ut, og de ender som regel rett i nabolaget på en lekepark. De er sjelden, om aldri, i skog eller mark. Jeg har til dags dato aldri sett noe mål for disse dagene, selv om jeg selvsagt kan gå med på at det er mye sosial trening som sikkert foregår i samspill med hverandre. Mulig også skepsisen min ligger i at jeg synes mange i klassen har et faglig ganske svakt nivå (gjennom samtaler med både barnets venner og deres foreldre som tenker det samme), og at det derfor virker mye med en hel dag knyttet til aktiviteter de tilsynelatende like gjerne kunne ha hatt litt hyppigere i skolegården. Planlagte turer med et faglig innhold hvor ungene får oppleve ulike aspekt med å være på tur har jeg ingen problemer med å forsvare, men som lærer på eldre trinn gjennom mange år er jeg helt oppriktig litt bekymret for utviklingen av elevenes faglige nivå for tiden. Nylig overtok jeg tre klasser (ungdomsskolen) hvor under halvparten av elevene kunne bøye et vanlig verb, og veldig mange heller ikke visste hva et substantiv var. Da blir jeg bekymret - og dette er kun noen eksempler på hva elevene ikke har kontroll på. Mattekunnskapene er også ofte veldig labre. Litt på siden det siste her, samtidig henger nok skepsisen min litt sammen med dette inntrykket jeg har fått mer og mer de siste årene. Innimellom har jeg følelsen av litt for mye kos og litt for lite fag i norsk skole, spesielt barneskole. Anonymkode: 82b9e...dea
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 23. oktober 2021 #29 Skrevet 23. oktober 2021 Det går jo fint an å etterspørre opplegget ved turdagene. Hva er fokus og hvorfor drar de dit de skal? Om flere barn er misfornøyde så må det jo være ekstremt dårlig, for jeg antar at de fleste 4.-klassinger glatt ville valgt utelek fremfor klasseromsundervisning. Når det gjelder din sønn med diagnoseutfordringer så bør det vel tas opp på et samarbeidsmøte om dette er det beste faglige opplegget for han i iop-planen. Bør han heller tilbys alternativt opplegg på skolen? Det kan også være at det er positivt for han å trigges litt på at ulike dager har ulikt innhold, men det vet ikke jeg nok om han til å mene noe om.
Jaina Skrevet 27. oktober 2021 #30 Skrevet 27. oktober 2021 Her har 1 - 7 trinn turdag hver uke. Helt topp, flinke lærere.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2021 #31 Skrevet 27. oktober 2021 1-4 trinn hadde de en dag i uken, 5-7 har de en dag i mnd. De kaller der uteskole her da. De har naturfag, matte og k&h for det meste. Det fine med dette er at målene for den sosiale kompetansen som nå er innført i skolen (det er ikke bare faglig lenger) lettere nås når de sosialiseres utenfor klasserommet. Anonymkode: 6b8e2...5ce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå