Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2021 #1 Skrevet 20. oktober 2021 Dette har de hatt siden 1. klasse, altså at de er ute en hel dag fast hver uke. Det virker litt sporadisk hva de faktisk lærer på disse turdagene. Noen ganger har de lært seg å smake på litt forskjellige ting som lærerne lager, men som oftest virker det mest som «kosedager», uten at jeg SELVSAGT kan si at dette stemmer. Jeg syntes turdager både i 1. og 2. klasse var helt topp - men nå føler jeg kanskje litt at det er litt vel mye skoletid som går med til dette - følger vi vanlig skoleplan så vil jo dette utgjøre 39 skoledager i året. Hva er vanlig på skolen til barna deres? Anonymkode: 82b9e...dea
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2021 #2 Skrevet 20. oktober 2021 Vår går i 5. og har fast turdag. Enig med deg, det er for mye kos og for lite læring. Anonymkode: 3b7bc...a0a
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2021 #3 Skrevet 20. oktober 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Dette har de hatt siden 1. klasse, altså at de er ute en hel dag fast hver uke. Det virker litt sporadisk hva de faktisk lærer på disse turdagene. Noen ganger har de lært seg å smake på litt forskjellige ting som lærerne lager, men som oftest virker det mest som «kosedager», uten at jeg SELVSAGT kan si at dette stemmer. Jeg syntes turdager både i 1. og 2. klasse var helt topp - men nå føler jeg kanskje litt at det er litt vel mye skoletid som går med til dette - følger vi vanlig skoleplan så vil jo dette utgjøre 39 skoledager i året. Hva er vanlig på skolen til barna deres? Anonymkode: 82b9e...dea Så bra! Ungene har i dag altfor mye teoretisk læring. Bevegels og oppdagelse ute er fantastisk, selv om de ikke kan fortelle akkurat hva de har lært den dagen. Heia lærere som gidder! Anonymkode: ba3fa...7ed
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2021 #4 Skrevet 20. oktober 2021 Joda, både tredje- og fjerdeklassingen har fast turdag. No har småskulen fleire timar i veka enn det som er minimum, fordi dei som brukar buss må følge samme buss som storskulen. Men uansett, dei lærer på tur også. Og lat oss vere ærlige, læringstrykket på barneskolen er til å leve med og vel så det. Dei har ikkje vanskar med å kome gjennom pensum sjølv med ein turdag i veka.. Anonymkode: 02dfb...172
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2021 #5 Skrevet 20. oktober 2021 Her er det fast utedag én gang i uken året rundt fra 1. til 7. klasse. Ganske lei av de dagene, er overhodet ikke alltid noe særlig læring nei. Anonymkode: 3d4e4...709
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2021 #6 Skrevet 20. oktober 2021 Turdag er vanlig, også på mellomtrinnet. Er nok en del unger som ikke skjønner at de undervises underveis😉 Matteoppgaver med konkreter feks, blir nok sett på som en lek. Samfunnsfag, alt fra transporten til andre ting de kommer forbi på veien. Subtil læring, men fortsatt læring. Naturfag, mange muligheter til å snike inn det daget i løpet av en dag i skogen. Norsk - ungene lærer både ord og uttrykk på veien, som får komme inn i en naturlig setting i stedet for at det skal leses om i en bok. Dessuten, forskning viser at fysisk aktivitet er enormt viktig for all teoretisk læring. Anonymkode: 5bfbb...a17
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2021 #7 Skrevet 20. oktober 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Her er det fast utedag én gang i uken året rundt fra 1. til 7. klasse. Ganske lei av de dagene, er overhodet ikke alltid noe særlig læring nei. Anonymkode: 3d4e4...709 Men ungen lærer vel det den skal? Og lei turdag? Du er lei eller ungen er lei? Om ungen er lei må det enten vere at turane er veldig dårleg organisert eller at ungen generelt er kjip.. Anonymkode: 02dfb...172
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2021 #8 Skrevet 20. oktober 2021 Samme her men de lærer masse. Helt supert. Naturfag ute og så skrive og tegne det det har sett og lært. Læringen sitter mye bedre. Datter kom hjem og fortalte og viste alt hun hadde lært om maur og andre småkryp sist. Imponert over alt hun husket. Anonymkode: 7637f...046
frk Nilsen Skrevet 20. oktober 2021 #9 Skrevet 20. oktober 2021 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Turdag er vanlig, også på mellomtrinnet. Er nok en del unger som ikke skjønner at de undervises underveis😉 Matteoppgaver med konkreter feks, blir nok sett på som en lek. Samfunnsfag, alt fra transporten til andre ting de kommer forbi på veien. Subtil læring, men fortsatt læring. Naturfag, mange muligheter til å snike inn det daget i løpet av en dag i skogen. Norsk - ungene lærer både ord og uttrykk på veien, som får komme inn i en naturlig setting i stedet for at det skal leses om i en bok. Dessuten, forskning viser at fysisk aktivitet er enormt viktig for all teoretisk læring. Anonymkode: 5bfbb...a17 Dette! I tillegg lærer de om sporløsferdsel, matlaging ute i naturen. De lærer å spikke, tenne bål og mange andre praktiske ting som er nyttige for dem i fremtiden. Når vi ser hvordan uvante turfolk halvveis raserer skogen etter lang tid med skogen som eneste underholdning heier jeg virkelig på skolene som lærer ungene dette.
*Miss Marple* Skrevet 20. oktober 2021 #10 Skrevet 20. oktober 2021 Så heldige barn som får komme ut på tur! Det skulle jeg virkelig ønsket at de gjorde på vår skole også. Hvordan er det egentlig mulig å klare å vinkel fysisk fostring kombinert med læring til noe negativt??
Listedamen Skrevet 20. oktober 2021 #11 Skrevet 20. oktober 2021 (endret) Anonym bruker skrev (1 time siden): Men ungen lærer vel det den skal? Og lei turdag? Du er lei eller ungen er lei? Om ungen er lei må det enten vere at turane er veldig dårleg organisert eller at ungen generelt er kjip.. Anonymkode: 02dfb...172 Både ungen og flere andre i klassen. Ikke veldig bra organisert dessverre. Endret 20. oktober 2021 av Listedamen
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2021 #12 Skrevet 20. oktober 2021 4. klasse her og. De har fast dag i uka ute. Kaller det for uteskole. Barna digger det. Har aldri tenkt på det som negativt. Tenker hvor mye de sitter hjemme, sitter på skolen og generelt er passive. De lærer masse på uteskole og har et opplegg hver gang de er ute. Anonymkode: 41a53...e60
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2021 #13 Skrevet 20. oktober 2021 Jeg vet ike hvor vanlig det er, men det er supert at de gjennomfører det. Ungene lærer masse av å være ute og oppleve ting. De ser mark, kjenner vind, fårcet forholdtil avstander osv. Selv om det ikke er så lett for foreldrene å se hva e lærer så utvikler de seg voldsomt med å være ute og oppleve ting sammen. Anonymkode: d9a8d...b6d
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2021 #14 Skrevet 20. oktober 2021 Ja, det har de her og. Helt topp! Heldige barn. Anonymkode: 2323c...f3f
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2021 #15 Skrevet 20. oktober 2021 Så heldige som får lære gjennom utelek. Blir litt overrasket over at det kan bli sett på som negativt. Anonymkode: 6133f...885
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2021 #16 Skrevet 20. oktober 2021 Heldige barn som har turdag en dag i uka! Uansett om lærerne har spikret et faglig opplegg, eller har mer lek på tur, så lærer uansett barna mye av dette. Tro det eller ei, det er ikke bare ren teori som står i læreplanen. Det er mange sosiale mål som også skal jobbes med - ut i naturen er en perfekt arena i så måte. Anonymkode: 7c345...d0e
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2021 #17 Skrevet 20. oktober 2021 Her er det aktivitet hver dag! 👏🏻👏🏻 6 klassing! mandag: gymsalen tirsdag: turdag onsdag:gymsalen torsdag: 2 timer costering eller svømme i sjøen med våtdrakter. fredag: gården i 2 timer. Jeg opplever de lærer masse ute! Våres går i vanlig klasse, men de har prosjekt der de jobber med tema ute. Ofte matteoppgaver de må løse på tur, rebuser, på gården ha fler det nå om dyrking av mark, hva finner de i de ulike jordlagene/geografi, hvirdan var det her før i tiden osv. barna elsker det - og får lov å være barn enda lenger ❤️ Anonymkode: 8465d...371
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2021 #18 Skrevet 21. oktober 2021 Tenk at noen klager på én turdag i uka. Dette er bra for barna tenker jeg. Anonymkode: 81cd3...16e
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2021 #19 Skrevet 21. oktober 2021 Så bra at de får være ute å røre på seg👏 3 klassingene vår har turdag en dag i uka, synes det er topp. Mye de kan lære på disse turene. All læring trenger ikke skje ved et bord eller tavle. Mange lærer også mer ved praktisk læring. Nå er det jo fint å lære om forandringene i naturen, se etter frosttegn ol. Og ikke minst lære seg å kle seg riktig etter vær og temperaturer😊 Anonymkode: e13e0...428
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2021 #20 Skrevet 21. oktober 2021 Her har de fast turdag helt fra barnehagen opp gjennom videregående (friluftsfag eller tilpasset opplæring). De lærer turglede, ferdes uten å legge igjen søppel og spor, matte, matlaging og regne med enheter, hygiene, førstehjelp, naturfag, fiske, respekt for insekts-fugl-og dyreliv, norsk, fysisk fostring, samhold og mye mer. Jeg er ikke spesielt stor fan av tur og slikt, men det er fornuftig med en alternativ læringsarena i barnehagen, barneskolen og ungdomsskolen. På videregående bør det være valgfritt. Anonymkode: ff880...059
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2021 #21 Skrevet 21. oktober 2021 Det er vel kanskje de ungene som sitter mest foran tv/gaming som klager på uteskole/turdag? Så bra at ungene får beveget seg og vært ute i frisk luft en dag. Mye læring, godt for psykisk helse og fysisk aktivitet. Ofte endrer vennskap seg ute i forhold til inne. Man lærer å kle på seg, å fryse litt, huske hvordan turen var sist uke og at man har med litt mer klær, passe på tingene sine, gå i ulendt terreng, observere ting langs veien, kanskje litt småskader, høre på beskjeder og holde seg der man skal selv om det er på ukjent område, finner ting i naturen, blir mer kreativ osv. du bør være positiv til turene! Hvorfor liker ikke ungen din disse? Hva skal til for at turdag blir kjekt? Anonymkode: 96128...ebf
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2021 #22 Skrevet 21. oktober 2021 Barna liker vel ikke turdag, fordi foreldrene er negative til å komme seg ut tenker jeg. Barn som er vant til søndagsturer, liker å være ute. Alle har godt av frisk luft. Anonymkode: 81cd3...16e
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2021 #23 Skrevet 21. oktober 2021 Fjerde trinn her har uteskole/turdag en gang i uken. Eldste på syvende har det en gang i blant, men ikke noe fast. Anonymkode: c322f...1ac
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2021 #24 Skrevet 21. oktober 2021 23 hours ago, Anonym bruker said: Dette har de hatt siden 1. klasse, altså at de er ute en hel dag fast hver uke. Det virker litt sporadisk hva de faktisk lærer på disse turdagene. Noen ganger har de lært seg å smake på litt forskjellige ting som lærerne lager, men som oftest virker det mest som «kosedager», uten at jeg SELVSAGT kan si at dette stemmer. Jeg syntes turdager både i 1. og 2. klasse var helt topp - men nå føler jeg kanskje litt at det er litt vel mye skoletid som går med til dette - følger vi vanlig skoleplan så vil jo dette utgjøre 39 skoledager i året. Hva er vanlig på skolen til barna deres? Anonymkode: 82b9e...dea Nei var kun 1 og 2 klasse, nå går hn i 3 klasse og går når de kan ,veldig sjelden Anonymkode: 9db84...994
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2021 #25 Skrevet 22. oktober 2021 På min sønn sin skole så har de som nå går i 3 og 6.trinn hatt turdag/utedag en dag i uken siden 2.klasse. Mens de andre trinnene har ikke det. Jeg skulle ønske mitt barn også fikk turdag en dag i uken. Min sønn har vel kanskje 5-6 utedager i løpet av en skoleår. Det synes jeg er altfor lite. Anonymkode: 20305...864
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå