Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2021 #1 Skrevet 19. oktober 2021 Hvordan gjør man med samværsfordeling av barna ved brudd når ene parten jobber skift? Når mannen jobber tidlig må jeg levere barna, når han jobber sent må jeg følge opp alt av aktiviteter, lekser og legging. Og ferier og helgedager han jobber må jeg ta meg av dem. Så 50/50 vil jo ikke kunne gå, feks en uke hos hver av oss. Ingen slektninger i nærheten som kan hjelpe ham når han jobber heller. Så hva da? Må jeg fortsatt leve etter hans skiftplan? Må barna flyttes hit og dit etter når han har fridager? Han har 2 eller 3 dager fri hver uke avhengig om han jobber helg eller ikke. Hvordan gjør man det? Blir fryktelig mas for barna når det ikke blir noe fast mønster tenker jeg. Lite forutsigbarhet. Hvis jeg har dem mest, slipper jeg å betale bidrag til far da? Jeg tjener mest. Anonymkode: d2b2a...5df
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2021 #2 Skrevet 19. oktober 2021 Vi følger skiftplanen til far og har gjort det i over 9 år. Den rullerer jo etter en fast rytme så det blir jo en rutine på samværet uansett. Ungene håndterer det helt fint. Far hadde 25% de første årene, men nå når barna er eldre og far bor et stykke unna har han de kanskje bare 15%. Anonymkode: 6add9...7b6
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2021 #3 Skrevet 19. oktober 2021 Han må jo ha en slags forutsigbarhet i dette? Han må forplikte seg til en fast samværsplan og holde seg til den. Hvis det blir slik at du «bare må hente, levere eller ha ekstra dag» fordi han må jobbe ekstra så noter alt og ta det umiddelbart. Ikke la det skure og gå i år før du får nok. Anonymkode: 9d968...b65
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2021 #4 Skrevet 19. oktober 2021 Anonym bruker skrev (48 minutter siden): Han må jo ha en slags forutsigbarhet i dette? Han må forplikte seg til en fast samværsplan og holde seg til den. Hvis det blir slik at du «bare må hente, levere eller ha ekstra dag» fordi han må jobbe ekstra så noter alt og ta det umiddelbart. Ikke la det skure og gå i år før du får nok. Anonymkode: 9d968...b65 Det er en slags rytme på 9 uker, som gjentas delvis. Det er ekstravakter og ekstrafridager innimellom som forstyrrer rytmen. Vi har vært sammen i ti år, men jeg har aldri greid å finne rytmen. Han husker heller ikke hvordan de neste ukene blir utfra rytmen. Og den endres jo også noe pga de ekstra dagene av og på. Det blir vanskelig å lage noe fast, blir jo å avtale at det følger planen hans da, at han henter dem på skole når han er ferdig tidlig eller har fri, og leverer dem igjen siste dag han har fri eller jobber sent. Det har vært veldig stress for meg å forholde meg til dette siden jeg jobber med team som sitter i USA. Umulig å avtale faste møter feks når jeg må hente fordi han jobber. Det er jo alltid hans plan som trumfer, at jeg også kunne trengt faste dager med sene møter feks må jo vike. Jeg må alltid tilpasse meg. Lei det... Anonymkode: d2b2a...5df
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2021 #5 Skrevet 19. oktober 2021 Da må nok han snakke med arbeidsgiveren sin og forlange en fast turnus som ikke kan endres. Han har etter arbeidsmiljøloven krav på det, det er 14 dagers varslingsplikt på endringer. Søsteren min er skilt, og der henger vaktplanen til eksmannen på kjøleskapet og samvær er tilpasset den. Anonymkode: cb39a...935
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2021 #6 Skrevet 19. oktober 2021 Jeg slipper heldigvis dette problemet selv, men har to venninner som jobbet skift og har barna ca 50%. Hun ene endte opp med å skifte jobb så hun stort sett jobber dag, men har noen reiser hun legger til de ukene hun ikke har barna. For den var det like uforutsigbart som hos dere og det ble alt for mye frem og tilbake til at hun kunne fortsette i jobben sin. Hun andre har fått tilpasset skiftene så hun har flest mulig fridager og tilpassede dagvaktene når hun harr barna, så jobber hun kveld og natt når hun ikke har barna. Hun jobber også annenhver helg, ikke 3. hver som er vanlig i hennes jobb, for å kunne ha mer fri i ukene. Anonymkode: af668...b3b
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2021 #7 Skrevet 19. oktober 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Det er en slags rytme på 9 uker, som gjentas delvis. Det er ekstravakter og ekstrafridager innimellom som forstyrrer rytmen. Vi har vært sammen i ti år, men jeg har aldri greid å finne rytmen. Han husker heller ikke hvordan de neste ukene blir utfra rytmen. Og den endres jo også noe pga de ekstra dagene av og på. Det blir vanskelig å lage noe fast, blir jo å avtale at det følger planen hans da, at han henter dem på skole når han er ferdig tidlig eller har fri, og leverer dem igjen siste dag han har fri eller jobber sent. Det har vært veldig stress for meg å forholde meg til dette siden jeg jobber med team som sitter i USA. Umulig å avtale faste møter feks når jeg må hente fordi han jobber. Det er jo alltid hans plan som trumfer, at jeg også kunne trengt faste dager med sene møter feks må jo vike. Jeg må alltid tilpasse meg. Lei det... Anonymkode: d2b2a...5df At han kan få ekstra ekstra fridager kan da neppe være noe problem. Ekstravakter kan han selvfølgelig ikke ta på seg når han har barna. Husker han ikke rytmen så får han printe ut planen og henge den på kjøleskapet. Anonymkode: db582...c4b
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2021 #8 Skrevet 19. oktober 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): At han kan få ekstra ekstra fridager kan da neppe være noe problem. Ekstravakter kan han selvfølgelig ikke ta på seg når han har barna. Husker han ikke rytmen så får han printe ut planen og henge den på kjøleskapet. Anonymkode: db582...c4b Nei, det er jo ikke noe problem, men da blir det jo litt uforutsigbart når skiftene ikke er like hver syklus. Ekstravakter er noe helt annet, det er altså ekstradager jobb jeg mener som ikke følger rytmen ellers. Skiftene er ikke like hver syklus. Det er jo ikke det at han ikke husker det som er problemet, det er jo å få til en smidig samværsordning. Er jo litt lettere man feks har annenhver uke, eller hver onsdag til lørdag. Hos oss blir det man, ti, fre en uke, så lør søn og så ons, Tor, fre feks. Veldig vanskelig å venne seg til å måtte flytte barna rundt til noe sånt. Anonymkode: d2b2a...5df
Anonym bruker Skrevet 19. oktober 2021 #9 Skrevet 19. oktober 2021 Anonym bruker skrev (52 minutter siden): Nei, det er jo ikke noe problem, men da blir det jo litt uforutsigbart når skiftene ikke er like hver syklus. Ekstravakter er noe helt annet, det er altså ekstradager jobb jeg mener som ikke følger rytmen ellers. Skiftene er ikke like hver syklus. Det er jo ikke det at han ikke husker det som er problemet, det er jo å få til en smidig samværsordning. Er jo litt lettere man feks har annenhver uke, eller hver onsdag til lørdag. Hos oss blir det man, ti, fre en uke, så lør søn og så ons, Tor, fre feks. Veldig vanskelig å venne seg til å måtte flytte barna rundt til noe sånt. Anonymkode: d2b2a...5df Nå legger du dine følelser over på barna. Du synes det er slitsomt, men det er slett ikke sikkert ungene gjør det. De lever i nuet, så å få beskjed om morgenen om at i dag henter pappa deg trenger ikke bli feil. For små barn er ikke bytte en gang i uken anbefalt, det blir for lang tid uten å se den andre forelderen. Anonymkode: cb39a...935
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2021 #10 Skrevet 20. oktober 2021 Jeg kjenner et par som ble skilt hvor mannen jobbet turnus. Her nektet hun å godta tilpassing av at han jobbet skift, så endte at han måtte omskolere seg. Anonymkode: 150cb...d08
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2021 #11 Skrevet 20. oktober 2021 Spørsmålet er jo om barna synes det er slitsomt. Så lenge de vet at far jobber turnus, de vet at de får vite når de skal til far feks to uker av gangen, så er det ikke sikkert at det er et problem. At du synes det er slitsomt er faktisk irrelevant. Og så er det jo noe med hvor slitsomt du gjør det for barna da. Hvis du hele tiden legger følelsene dine over på barna, så synes de også det er slitsomt, så det viktigste er at du er positiv. Anonymkode: 43c2f...bac
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2021 #12 Skrevet 20. oktober 2021 Dere må finne en ordning som fungerer. Noen må bytte jobb ved skilsmisse. Noen finner løsninger med eksisterende arbeidsgiver. Det er selvfølgelig ikke greit at eksen kommer hver morgen for å levere i barnehagen. Slik tilrettelegging må mannen klare selv. Men her tenker jeg mannen bør ta en prat med arbeidsgiver for å få forutsigbarhet nok til å få til stabil samværsordning. Jeg tenker ellers at samvær kan ordnes på mange andre måter enn annenhver uke med bytte på mandager. Det bør gå helt fint at barna er hos far tre dager i en periode, og ni dager i neste periode, og sju i den siste. Så lenge disse samværsperiodene er faste, er det forutsigbart nok for både barn og foreldre. På spørsmål om du må betale bidrag: For å svare på det må vi vite prosenten barna er hos hver av dere, og hvor stor differanse det er på din og hans inntekt. hvis inntekten er nesten lik, og samværet er 50/50 blir det lite bidrag. Hvis du tjener mest, men også har 70% samvær, kan det også gå «opp i opp». Dette finner du ut av på Navs bidragskalkulator. Anonymkode: 11898...6c6
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2021 #13 Skrevet 20. oktober 2021 Han må ordne det med sin jobb slik at samværet går opp og han blir en forutsigbar far (hadde han gjort det i utgangspunktet ville dere kanskje ikke blitt skilt) Har dere vært på mekling? Skriv en skikkelig detaljert samværsavtale. Hvis han bryter den må dere reforhandle slik at han får mindre samvær og mer bidrag Anonymkode: 8d5e6...ed0
Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2021 #14 Skrevet 20. oktober 2021 Før mekling må han ta en samtale med arbeidsgiver og få en fast turnus uten bytter i hytt og pine fordi han må sette opp en samværsavtale. Han kan kreve det på jobb, og det må han gjøre. Så kjøper dere hver deres kalender og henger på veggen på f.eks hvert deres kjøkken og fargelegger dagene i to farger. De blå dagene skal barna til pappa og de rosa til mamma, da ser de hver dag hva de skal den neste dagen og det blir helt uproblematisk for barna å bytte hjem på litt forskjellige dager. Du skriver ikke hvor gamle barna er, men å bytte en gang i uka er ikke anbefalt for små barn. Små barn trenger å se foreldrene sine oftere, så å bytte ofte trenger overhodet ikke være stressende for dem. Din huffing, pusting og klaging over byttene kan derimot være veldig negativt for dem, så det skal du passe deg for altså. Anonymkode: cb39a...935
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2021 #15 Skrevet 21. oktober 2021 Det låter ikke som om fars jobb er egnet for familieliv. Hvis det ikke lar seg kombinere med hjemmeboende barn uten at en masse arbeid faller på deg, så bør han ikke ha 50%. Anonymkode: 68e15...f3b
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2021 #16 Skrevet 21. oktober 2021 Anonym bruker skrev (19 timer siden): Før mekling må han ta en samtale med arbeidsgiver og få en fast turnus uten bytter i hytt og pine fordi han må sette opp en samværsavtale. Han kan kreve det på jobb, og det må han gjøre. Så kjøper dere hver deres kalender og henger på veggen på f.eks hvert deres kjøkken og fargelegger dagene i to farger. De blå dagene skal barna til pappa og de rosa til mamma, da ser de hver dag hva de skal den neste dagen og det blir helt uproblematisk for barna å bytte hjem på litt forskjellige dager. Du skriver ikke hvor gamle barna er, men å bytte en gang i uka er ikke anbefalt for små barn. Små barn trenger å se foreldrene sine oftere, så å bytte ofte trenger overhodet ikke være stressende for dem. Din huffing, pusting og klaging over byttene kan derimot være veldig negativt for dem, så det skal du passe deg for altså. Anonymkode: cb39a...935 Yngste er 8, eldste 11. Anonymkode: d2b2a...5df
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå