Gå til innhold

15.5 åring, hjemme alene en natt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg starter en tråd til om emnet.
Jeg jobber natt, han skal på skolen. Redd for brann, og at han ikke skal våkne. Vi har sånn alarm så hvis brann kommer security da. Far bor 300 m unna, men han vil være alene, da det aldri skjer iflg han selv. Min mann og de minste er bortreist.

Anonymkode: 8661d...d40

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så store barn tror jeg faktisk begynner å innstille hjernen sin på at de er alene hjemme. Altså vet de i underbevisstheten at de er alene og vil lettere våkne av lyder, som en evt brannalarm.

Vet en tenåringshjerne i underbevisstheten at "mamma passer på" så kan de sove seg gjennom jordskjelv, men vet de at de er alene vil de våkne.

Jeg tror ikke det er noe problem.

Anonymkode: c86ec...f61

Skrevet

Mine tenåringer våkner med en gang av brannalarm. Den er ganske gjennomtrengende. Faren for brann er jo også veldig liten.

Hva er alternativet til at han er alene hjemme?

Anonymkode: e36b7...ee0

Skrevet

Mange flytter på hybel i den alderen, så det tror jeg skal gå helt fint👍😊

Anonymkode: 0e36c...ce7

Skrevet

Selvfølgelig kan han være hjemme alene!! 

Han er jo nesten voksen!!

Anonymkode: af315...095

Skrevet

Mine måtte flytte på hybel da de var 15-16 år, så jeg hadde ikke tenkt på dette som et problem. 

Skrevet

Selvfølgelig. Risiko finnes det alltid, men man får et skikkelig begrenset liv hvis man skal helgardere. Tenker at min får lov fra ca 13-14 år. 

Anonymkode: 8aa7c...35a

Skrevet

Test det da, det er jo bare å utløse alarmen en gang dere begge er hjemme når han sover og se om han våkner. Ellers ser jeg ingen problem med at en snart 16-åring er alene hjemme…

Anonymkode: c1ff0...fc5

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Ja, jeg starter en tråd til om emnet.
Jeg jobber natt, han skal på skolen. Redd for brann, og at han ikke skal våkne. Vi har sånn alarm så hvis brann kommer security da. Far bor 300 m unna, men han vil være alene, da det aldri skjer iflg han selv. Min mann og de minste er bortreist.

Da er det jaggu på tide at ungdommen får prøvd seg. 😊Ikke hindre han i å utvikle seg. 

Anonymkode: 823bc...114

Skrevet

Det går selvsagt helt greit. Han er i samme alder som mange flytter på hybel. 

Anonymkode: 64588...3f2

Skrevet
Superdolly skrev (På 19.10.2021 den 19.08):

Mine måtte flytte på hybel da de var 15-16 år, så jeg hadde ikke tenkt på dette som et problem. 

Det er ingen 15 åringer som flytter på hybel mutters alene i våre dager, så bare slutt med den teite begrunnelsen!  I verste fall bor de på internat som hører til den vgs eller hva det nå er de må flytte bort for å kunne fortsette skolegangen.  Evt bor de hos vertsfamilie. Særlig en 15 åring styrer seg helt selv i egen husholdning.

Anonymkode: d3a24...d59

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er ingen 15 åringer som flytter på hybel mutters alene i våre dager, så bare slutt med den teite begrunnelsen!  I verste fall bor de på internat som hører til den vgs eller hva det nå er de må flytte bort for å kunne fortsette skolegangen.  Evt bor de hos vertsfamilie. Særlig en 15 åring styrer seg helt selv i egen husholdning.

For dette vet du? 
Det må være deilig å sitte på fasiten! 

Selv om du tar feil. 

Til HI: Ja, han kan være alene. Om han ikke våkner og kommer seg på skolen - javel, da har han lært at han må ha en noe heftigere alarm. Risikoen for brann er heldigvis svært liten, så det hadde jeg ikke tenkt på engang. 

Anonymkode: e3171...4bd

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Det høres ut som om du er bosatt på det sentrale Østlandet? Og du tar feil.

En del må faktisk på hybel for å gå ungdomsskole.

Og nei, det finnes ikke internat på alle vgs. Det finnes faktisk på de færreste. Mitt fylke har 23 vgs, og 3 internat. Og ingen av dem er på skoler med landslinjer, og der er det mange hybelelever. 

Anonymkode: 82dd9...3f2

Skrevet

Kan melde om at han fikk lov. Rakk ikke å ringe han engang pga hektiske tilstander. Huset stod og han var på vei ut døra i det jeg kom hjem. Så det blir ikke siste gang han får lov til det.

God helg!😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Selvsagt er det mange 15-åringer som flytter på hybel for å ta videregående skole. Elevheimen har bare så så mange rom og fylkeskommunen har ikke flust med vertsfamilier. 
Yngste min (blir 16 i november) flytta på hybel nå i høst for å ta videregående

Anonymkode: f8f13...6a5

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Alle mine tre måtte flytte på hybel for å gå på videregående. Skolen har ikke internat. Vertsfamilier? Aldri hørt om, annet enn for utvekslingsstudenter. Så jo, helt vanlig hybel og styre sin egen husholdning.

Dette har du ikke greie på, så bare slutt med sånne teite svar.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Og nei, det finnes ikke internat på alle vgs. Det finnes faktisk på de færreste. Mitt fylke har 23 vgs, og 3 internat. Og ingen av dem er på skoler med landslinjer, og der er det mange hybelelever. 

For noen øde steder dere lar ungene vokse opp. Stakkars 15 åring som tydeligvis må sitte på en pitteliten hybel for å få gå på ungdomsskolen. Glad min by har 24 vgs og 28 ungdomsskoler, så mine barn kan få bo hjemme til de er klare for noe annet.

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Og du lever i hvilken fantasiverden?

Mine barn er alle født på sommeren, så de rakk akkurat å fylle 16 år før de flyttet, men de som er født på slutten av året flyttet jo også i august. Noen få deler kjøkken og bad med en venn, men flesteparten bor alene på hybelen. Internat og vertsfamilier? Ikke et alternativ her iallefall.

Anonymkode: 0e36c...ce7

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

For noen øde steder dere lar ungene vokse opp. Stakkars 15 åring som tydeligvis må sitte på en pitteliten hybel for å få gå på ungdomsskolen. Glad min by har 24 vgs og 28 ungdomsskoler, så mine barn kan få bo hjemme til de er klare for noe annet.

15-åringer på hybel går nok på videregående. Men har man bursdag sent på høsten, og før nyttår, så er man jo pr. definisjon 15 i deler av vg1. 

Norge er litt mer enn Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim, ser du, og det anbefaler jeg deg å ta inn over deg, og lære litt mer om. 

Anonymkode: e3171...4bd

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Kan melde om at han fikk lov. Rakk ikke å ringe han engang pga hektiske tilstander. Huset stod og han var på vei ut døra i det jeg kom hjem. Så det blir ikke siste gang han får lov til det.

God helg!😊

Så bra 👌🏻 Av og til må man bare hoppe i det, så går det gjerne bedre enn en frykter. 

Anonymkode: 707eb...fcc

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Må de på hybel for å gå ungdomsskole? Da er de jo ikke alltid fylt 13 en gang!!??

Anonymkode: af315...095

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...