Gå til innhold

Jeg klarer ikke kontrollere spisingen min

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg forsøker gå ned noen kilo. Begynte i august 2020 med intermitted fasting, altså jeg faster i 16 timer og spiser i et vindu på 8. I mitt tilfelle fra 12 om formiddagen til 8 om kvelden. Holder meg og unna sukker og andre raske karbohydrater, men tar en liten skål med noe godt på lørdagene. Spiser og mindre porsjoner, og snacker på frukt og grønnsaker om jeg blir fysen. 

Dette har hjulpet med fra 80 kg til 64 på 6 mnd. Helt til i sommer hvir jeg begynte å skeie ut igjen. Enda verre nå har jeg endel ting som skjer i livet mitt med jobb, privat, og en far som har kreft. Jeg merker at terskelen for å spise usunt nærmer seg farlig lav, og jeg veier nå 67 kg bare på et par uker. 

I dag skulke jeg begynne å være flink. Spiste en yoghurt med musli til lunsj og taco (mest grønnsaker) til middag. Så glemte jeg å spise kvelds, å nå har jeg stappa i meg en hel pakke pringles og to sjokoladeboller. Jeg klarer ikke å stoppe heller, men nå føler jeg meg forferdelig. Det gir et kick å spise, men så faller jeg i staver og føler meg svak og feit. I morgen blir det bedre, eller? Sånn her har det pågått noen uker, det er nok grunnet mye stress i livet mitt for tiden. Men hva kan jeg gjøre for å ikke bruke mat som en trøst?

Anonymkode: 2c3ba...506

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at det beste er å ikke rakke ned på deg selv fordi du spiste det du spiste i kveld, men heller tenke at i morgen skal du ta et valg om å spise bedre.

Nå er folk forskjellige, men hadde jeg spist det du spiste tidligere i dag, så hadde nok jeg også skeiet ut til kvelden. Du har jo rett og slett spist altfor lite, ikke gitt kroppen din det den trenger i løpet av dagen, og da får man sånne anfall av cravings på kvelden, ofte som en kombinasjon av at kroppen hyler etter rask næring og fordi man da er blitt for slapp og har for lite energi til å lage noe mer ordentlig. Det blir en dårlig kombinasjon.

Forsøk å få inn mer proteiner til alle måltider, og også grønt til alle måltider. Når du skal faste så store deler av døgnet er det ekstra viktig at du når du spiser spiser fullverdige måltider, til hvert eneste måltid. Da får du heller ikke de store cravingsene etter usunne matvarer. Ekstra viktig er det nå som du har ekstra stress i livet ditt, at du spiser riktig til alle måltider, for å holde deg sterk i den prosessen du og familien nå står i.

Vær snill med deg selv i både tanker og handlinger ❤️

Liker egentlig ikke å bruke ordet craving, men var visst for trøtt til å finne et bedre norsk ord. Beklager ;)

Anonymkode: 32b56...2cf

Skrevet

Du spiser jo alt for lite. Ikke rart du må trykke inn på kalorier på kvelden.

Anonymkode: a7066...295

Skrevet

Du har gått ned masse i vekt. De fleste klarer ikke å gå ned så mye og så beholde den nye vekten. Hvis du klarer å stabilisere vekten din på f.eks 70 kg, bør du være fornøyd med det, det er mer enn de fleste klarer. Det vanskeligste er ikke å gå ned i vekt, det vanskelige er å bli der. Slankekurer ødelegger lett, det du trenger er å legge om livsstilen. Da må du spise mer systematisk. 1) Kvitt deg med alle fristelser hjemme, særlig sukker og raske karbohydrater. 2) Sett opp en plan for fornuftige og blodsukker-stabiliserende måltider, med fiber og proteiner. Du bør spise nok til at du blir noenlunde mett, men ikke så mye at du går raskt opp i vekt. 3) Ikke prøv å gå mye ned i vekt. Å gå ned mer enn 10 prosent av kroppsvekten er noe de fleste mislykkes med i det lange løp. Tenk heller at det er en stor seier hvis du klarer å stabilisere deg på en noe lavere vekt enn du hadde før.

Anonymkode: 7fe9b...881

Skrevet

Stress fører til vektøkning og selv skal jeg visstnok få en kur som regulerer stress. I tillegg er kokt vann med kanel også betennelsesdempende og endel av det som er problemet med stress/vektøkning, slik jeg har forstått det. Jeg har startet en kur med pepperrot og ingefær, kanel og litt honning for å redusere vekten. Startet i går men merket allerede i dag at det er noe bedre. Kanskje du kan prøve litt av det samme, men ikke alle kan ta denne kuren. Gravide, ammende og andre, husker ikke helt. Ingefær er også slankende og det kan jo alle drikke. Koke ingefær te, gjerne ha litt sitron i. Har også hørt at eplecider eddik kan hjelpe for vekttap, det reduserer sult. Jeg er selv glad i mat. I dag har jeg spist 3 stk rug sprø med noe ost på, men så røk jeg pga twisten som lå foran meg mens jeg var hos frisøren 😁

Skrevet
Mrs. Marple skrev (16 minutter siden):

Stress fører til vektøkning og selv skal jeg visstnok få en kur som regulerer stress. I tillegg er kokt vann med kanel også betennelsesdempende og endel av det som er problemet med stress/vektøkning, slik jeg har forstått det. Jeg har startet en kur med pepperrot og ingefær, kanel og litt honning for å redusere vekten. Startet i går men merket allerede i dag at det er noe bedre. Kanskje du kan prøve litt av det samme, men ikke alle kan ta denne kuren. Gravide, ammende og andre, husker ikke helt. Ingefær er også slankende og det kan jo alle drikke. Koke ingefær te, gjerne ha litt sitron i. Har også hørt at eplecider eddik kan hjelpe for vekttap, det reduserer sult. Jeg er selv glad i mat. I dag har jeg spist 3 stk rug sprø med noe ost på, men så røk jeg pga twisten som lå foran meg mens jeg var hos frisøren 😁

Du kan ikke gi råd om sultekurer til en person som sliter med å kontrollere spising!!

HI, dette må du ikke høre på. Kontakt heller www.nettros.no eller andre fagpersoner.

Anonymkode: 8671f...af4

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Du kan ikke gi råd om sultekurer til en person som sliter med å kontrollere spising!!

HI, dette må du ikke høre på. Kontakt heller www.nettros.no eller andre fagpersoner.

https://nettros.no/

Skrevet

Det er en grunn til at statistikken er som den er, 95%, NITTIFEM!, av de som går ned i vekt går opp igjen.

Slankekurer virker ikke, de fucker bare opp systemet enda mer. 

Det er lett å si at å gå ned i vekt er enkel mattematikk, mindre inn enn du forbruker. Men kroppen er mer kompleks enn som så, det er virkelig ikke lett å holde vekten nede etter å ha gått ned.

Så slutt å straffe deg selv, du har gjort en kjempejobb med å gå ned, nå må du stabilisere og det er det aller vanskeligste.

Anonymkode: cb683...0f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...