Gå til innhold

Du som er ufør. Hvordan var prosessen frem dit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sykdom som hemmer meg. Jeg har smerter og plager og arbeidsdagen er tidvis vanskelig å gjennomføre. Jeg ble tilbudt en medisin, men den har så enormt mange bivirkninger at jeg sluttet på den etter fire måneder. Bivirkningene ble verre å takle enn selve sykdommen. Jeg byttet jobb da den forrige jobben min var for stressende, i håp om at det skulle bedre seg. Men den nye jobben er også for mye, og plagene og smertene vedvarer. 
Jeg vet ikke om jeg makter mer. Hvor lenge kan legene presse meg til å stå i jobb når jeg er like dårlig som alltid? 

Anonymkode: e10eb...72e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker dette er noe du bør snakke med legene om. Og du kan også ta kontakt med Nav om å få snakke med en saksbehandler der, forklare bakgrunnen, at du har forsøkt medisiner med for mye bivirkninger, at du har forsøkt å bytte til mer passende jobb, men som kroppen din heller ikke takler.

Min vei var veldig kronglete, med å ikke bli tatt på alvor av Nav, blodprøver som viste jeg var syk, men som legene ikke greide å diagnostisere da jeg ikke passer inn i noen av de kjente diagnosene de forholder seg til, samt at problemet i utgangspunktet er sjeldent. Det tok ca åtte år, tror jeg, fra jeg første gang konsulterte fastlege pga. symptomene, til jeg ble uføretrygdet i fjor. Har fremdeles ingen diagnose, selv om funn på tester er udiskutable. Fikk også avslag på uføretrygd første gang det ble søkt, og måtte søke på nytt året etter, men hadde da ikke hatt noen mer utredning eller arbeidstrening.

Jeg tror du bør begynne med fastlegen din, og være helt åpen om hvor mye du sliter i hverdagen, gjerne be om en ny time hos spesialist som kjenner deg (eller bli henvist til en, om du ikke har vært til spesialist), som så kan si noe om tilstanden din nå, og også om ev. utviklingen til nå, og hvilke tanker de har om din arbeidsevne i dag og fremover. Uføretrygd må jo heller ikke være 100 %, man kan jo få gradert uføretrygd, hvis det er et alternativ.

Mitt fokus var hele tiden at jeg ikke ønsket å måtte bli uføretrygdet, men jeg var ikke i stand til å jobbe noe som helst. Jeg håper jeg kommer dit en gang, at jeg i det minste kan jobbe litt igjen en dag.

Anonymkode: f1a58...4a6

Skrevet

Du må starte hos lege og spesialist i din sykdom, ingen går fra full jobb til ufør om det ikke skjer noe spesielt, du må vanligvis gjennom sykemelding, aap og vurdering av arbeidsevne før ufør er siste utvei.

For meg var veien ganske grei.

Jeg ble syk og sykemeldt, etter et år fikk jeg aap. Planen var hele tiden å bli frisk nok til å komme meg tilbake på jobb, men det ble ikke sånn... Jeg prøvde hele tiden da, og var egentlig 10-40% på jobb hele tiden jeg var sykemeldt og første 1,5 år på aap. Men så ble jeg verre og maktet ikke lenger jobbe i det hele tatt. 

Ny runde med sykehus og spesialist, og jeg ble anbefalt å søke ufør. Attest fra fastlege og spesialist til nav, jeg søkte og den ble godkjent.

Anonymkode: 1d449...138

Skrevet

Jeg ble alvorlig skadd i en trafikkulykke. Sliter med forskjellige fysiske plager og diagnoser i etterkant. 

Veien har vært lang og kronglete, selvom jeg har en konkret og en diger bunke med spesialisterklæringer. 

NAV har vært på lag, men de har ikke gitt meg opp så lett,og det er jo egentlig bra. 

Fra ulykke til ufør tok det 7 år. 

Vært på 1 mnd opphold på rehabiliteringssted, i regi av Nav. Helt ubrukelig, men jeg gjennomførte. Ble sendt på DELTA, men saksbehandler der så at jeg klarte nesten ikke sitte oppreist, så jeg ble sendt hjem. Så de tok meg alvorlig. 

Ikke bare å få ufør. Kommer nok litt an på alder også. Jeg var i begynnelsen av 20 årene da jeg ble skadd, så de/jeg håpte på en bedring av helsen, men har bare blitt verre med årene. 

Anonymkode: 64e75...227

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Jeg ble alvorlig skadd i en trafikkulykke. Sliter med forskjellige fysiske plager og diagnoser i etterkant. 

Veien har vært lang og kronglete, selvom jeg har en konkret og en diger bunke med spesialisterklæringer. 

NAV har vært på lag, men de har ikke gitt meg opp så lett,og det er jo egentlig bra. 

Fra ulykke til ufør tok det 7 år. 

Vært på 1 mnd opphold på rehabiliteringssted, i regi av Nav. Helt ubrukelig, men jeg gjennomførte. Ble sendt på DELTA, men saksbehandler der så at jeg klarte nesten ikke sitte oppreist, så jeg ble sendt hjem. Så de tok meg alvorlig. 

Ikke bare å få ufør. Kommer nok litt an på alder også. Jeg var i begynnelsen av 20 årene da jeg ble skadd, så de/jeg håpte på en bedring av helsen, men har bare blitt verre med årene. 

Har du da fått AAP alle årene? Du har vel ikke måttet få sosialhjelp? 

Min mann er i prosessen nå, og jeg syns det er helt forferdelig å se den manglende respekten NAV har for spesialister. 

Anonymkode: d48d5...98d

Skrevet

Det tok i underkant av 3 1/2 år fra jeg ble sykmeldt til jeg fikk innvilget uføretrygd. Var så vidt tilbake og prøvde meg i jobben min i starten, kom aldri tilbake etter det. Var en kort  tur innom arbeidsutprøving, før jeg søkte om uføretrygd. Hadde mest oppfølging av fastlege, lite av spesialist, nesten enda mindre av Nav.

Anonymkode: c38cf...7ac

Skrevet

Tusen takk for svar dere. Jeg ble diagnostisert for fire år siden og har kjempet for hver dag siden det. Nå begynner jeg å merke kampen, og jeg beveger meg mot en depresjon og utmattelse. 
Ringer legen i dag. 
HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Tusen takk for svar dere. Jeg ble diagnostisert for fire år siden og har kjempet for hver dag siden det. Nå begynner jeg å merke kampen, og jeg beveger meg mot en depresjon og utmattelse. 
Ringer legen i dag. 
HI

Kan jeg spørre hvilken diagnose du har? Bare lurer med tanke på hva NAV anser som alvorlig nok..

Min mann har MS. Fastlege, nevrolog og fysioterapeut - pluss spesialister på spesialistsenter er tydelig på at han er 100% ufør nå. NAV derimot - de har troa på bedring.. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Kan jeg spørre hvilken diagnose du har? Bare lurer med tanke på hva NAV anser som alvorlig nok..

Min mann har MS. Fastlege, nevrolog og fysioterapeut - pluss spesialister på spesialistsenter er tydelig på at han er 100% ufør nå. NAV derimot - de har troa på bedring.. 

Morbus Crohn.

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Morbus Crohn.

HI

Huff.. håper du får innvilget ufør, og at den stabiliteten det gir deg vil gi rom for å tilrettelegge for gode dager ❤️

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Har du da fått AAP alle årene? Du har vel ikke måttet få sosialhjelp? 

Min mann er i prosessen nå, og jeg syns det er helt forferdelig å se den manglende respekten NAV har for spesialister. 

Mannen min ringte nav for meg, han var bare 23 år selv den gangen. Fikk beskjed at jeg ikke hadde krav på noe som helst siden jeg var student. Mannen ringte opp igjen, snakk med en annen en, joda, jeg skulle få hjelp. 

Da jeg kom dit, sa saksbehandler at jeg måtte på sosialen. Hun på sosialen sa at mannen tjente for nye, og at jeg hadde krav på hjelp fra nav. 

Tilbake til nav fikk jeg aap. Gikk på det i mange mange år. Ufør ville de ikke gi meg, siden jeg var så ung. 

For så vidt bra at de  ville se an, men da jeg ikke ble bedre, bare verre, var det ganske tungt å være i systemet deres. Ble ikke akkurat friskere. 

Har skjønt at det ikke er bare bare å få hjelp mtp aap osv i dag. 

NAV bruker sine egne leger også.. Det var helt tragisk. Prøvde å vinkle det til at det var psyken det var noe galt med, men heldighvis har jeg papirer på at etter traumebehandling er psyken god. 

Uff. Leit dere er i denne situasjonen. Håper dere får hjelp. Hvis ikke, skaff advokat som kan hjelpe dere. ❤️

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at det var innbilte smerter. De sa det var psyken. Jeg har becterews. Hatt siden jeg var 20 år. Jobber 50 % da. 

Anonymkode: 05d0e...2d6

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Mannen min ringte nav for meg, han var bare 23 år selv den gangen. Fikk beskjed at jeg ikke hadde krav på noe som helst siden jeg var student. Mannen ringte opp igjen, snakk med en annen en, joda, jeg skulle få hjelp. 

Da jeg kom dit, sa saksbehandler at jeg måtte på sosialen. Hun på sosialen sa at mannen tjente for nye, og at jeg hadde krav på hjelp fra nav. 

Tilbake til nav fikk jeg aap. Gikk på det i mange mange år. Ufør ville de ikke gi meg, siden jeg var så ung. 

For så vidt bra at de  ville se an, men da jeg ikke ble bedre, bare verre, var det ganske tungt å være i systemet deres. Ble ikke akkurat friskere. 

Har skjønt at det ikke er bare bare å få hjelp mtp aap osv i dag. 

NAV bruker sine egne leger også.. Det var helt tragisk. Prøvde å vinkle det til at det var psyken det var noe galt med, men heldighvis har jeg papirer på at etter traumebehandling er psyken god. 

Uff. Leit dere er i denne situasjonen. Håper dere får hjelp. Hvis ikke, skaff advokat som kan hjelpe dere. ❤️

Så utrolig vanskelig det skal være. Og så bra at du nå har fått ufør.

Jeg fatter ikke dette med at egne leger på NAV - som ikke engang møter den som søker ufør - kan overprøve behandlende spesialister. Vanvittig! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Jeg fatter ikke dette med at egne leger på NAV - som ikke engang møter den som søker ufør - kan overprøve behandlende spesialister. Vanvittig! 

Jeg har en slektning som er kompis med en hjertespesislist. Han har fått så mange legeattester av den spesialisten. Ikke har han betalt for dem heller.

Så det er fint nav har et system hvor korrupte eller dårlige leger ikke kan bestemme at noen skal bli ufør...

Men systemet med at minst to leger skal uttale seg fungerer fint.

Da jeg ble ufør var jeg hos to spesialister på sykehuset i tillegg til fastlegen, og med tre legeattester hvorav en var spesialist på min sykdom var det aldri noen problemer med nav.

Skrevet
Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Huff.. håper du får innvilget ufør, og at den stabiliteten det gir deg vil gi rom for å tilrettelegge for gode dager ❤️

❤️🥲 Takk

Skrevet

Morbus Crohn.

HI

Jeg har morbus crohn. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med gastrolegen din. Det finnes utrolig mange ulike typer medisin, og selv om du har prøvd en så finnes det mange flere som kan gi deg en bedre hverdag. 

jeg tror også gastrolegen din er veien å gå for å komme noen vei i nav systemet. Jeg var sykemeldt, men aldri på aap. Uføresøknaden ble godkjent på 4 dager (dagen før fikk jeg brev fra nav om at behandlingstiden var 8 måneder). Det stod også at jeg hadde krav på å være sykemeldt i 2 måneder til, fram til Max dato, før jeg ble ufør på maxdatoen.

husk også å jevnlig få sjekket jern (du skal ha intravenøst, ikke tabletter), d-vitaminer, folsyre osv. ofte tas slikt ikke skikkelig opp i kroppen når du har mc, så bør jevnlig sjekkes opp.

Be om ny type medisin og se om formen blir bedre!

Anonymkode: 81df7...731

Skrevet
Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Jeg har morbus crohn. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med gastrolegen din. Det finnes utrolig mange ulike typer medisin, og selv om du har prøvd en så finnes det mange flere som kan gi deg en bedre hverdag. 

jeg tror også gastrolegen din er veien å gå for å komme noen vei i nav systemet. Jeg var sykemeldt, men aldri på aap. Uføresøknaden ble godkjent på 4 dager (dagen før fikk jeg brev fra nav om at behandlingstiden var 8 måneder). Det stod også at jeg hadde krav på å være sykemeldt i 2 måneder til, fram til Max dato, før jeg ble ufør på maxdatoen.

husk også å jevnlig få sjekket jern (du skal ha intravenøst, ikke tabletter), d-vitaminer, folsyre osv. ofte tas slikt ikke skikkelig opp i kroppen når du har mc, så bør jevnlig sjekkes opp.

Be om ny type medisin og se om formen blir bedre!

Takk for svar. Hvordan er hverdagen din nå? Du er 100% ufør? Hva slags medisin får du?

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Takk for svar. Hvordan er hverdagen din nå? Du er 100% ufør? Hva slags medisin får du?

HI

Jeg er 100% ufør. Får remicade og imurell. Remicaden gis intravenøst hver 4.uke. I tillegg må jeg ha jern intravenøst ca hver 6. uke.  Jeg har fatigue og sover det meste av dagene for å klare ettermiddagen med barna.

store problem med fistler, så jeg opererer ca hver andre måned. 

Skrevet

Jeg har en slektning som er kompis med en hjertespesislist. Han har fått så mange legeattester av den spesialisten. Ikke har han betalt for dem heller.

Så det er fint nav har et system hvor korrupte eller dårlige leger ikke kan bestemme at noen skal bli ufør...

Men systemet med at minst to leger skal uttale seg fungerer fint.

Da jeg ble ufør var jeg hos to spesialister på sykehuset i tillegg til fastlegen, og med tre legeattester hvorav en var spesialist på min sykdom var det aldri noen problemer med nav.

Og min mann har hyppig oppfølging fra spesialister som ikke gir han erklæringer på noe annet enn fakta.

Likevel må han kjempe med saksbehandlere som ikke er enige med legene - og da har ikke NAV-spesialistene vært inne i bildet enda engang. Hva saksbehandlerne baserer ønsket om trenering på, det vet ikke jeg.

Men at det er mange som blir offer for systemiske feil i NAV - det er det nok mange vitner på. Og dette er også et tema som kommer til å løftes høyere på den politiske agendaen fremover. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Behandlende spesialister er eksperter på sitt fagfelt, nemlig sykdommen. De er ikke spesialister på arbeidsmarkedet, tilretteleggingsmuligheter, omskolering osv. Det er det NAV som er. NAV overprøver ikke diagnosen, men de ser på om det kan finnes en måte der man til tross for diagnosen kan forsørge seg selv. Når det er sagt, så er det også utrolig mange leger som skriver ubrukelige legeerklæringer. Legene på NAV forholder seg ikke til pasienten, det er ikke deres rolle. De forholder seg til de legeerklæringene som leveres. Om de er dårlige, uklare og ikke inneholder det de burde, så blir jo resultatet deretter. 

For meg tok prosessen 6 år. Før det hadde jeg vært syk i 6 år, men berga meg gjennom med kortere sykemeldinger. PÅ de 6 årene under NAV fikk jeg oppleve de på godt og vondt. Jeg var borti en saksbehandler som ikke burde møte folk, og jeg traff de mest fantastiske, inspirerende og hjelpsomme saksbehandlerne. Mange av det siste slaget. Jeg trodde ikke jeg ville klare å jobbe igjen i det hele tatt, men med litt videreutdanning, utredning av restarbeidsevne og utplassering på en arbeidsplass som var noe helt annet enn det jeg ble sykemeldt fra, så fikser jeg 50% jobb. Søknaden om 50% ufør ble innvilget på få uker. Det var beintøft mange ganger underveis. Jeg prøvde meg på større stillingsprosent og gikk i veggen så det sang, så det er en tøff prosess man skal gjennom. Jeg synes det er bra at det skal mye til å bli ufør. 

Anonymkode: 95a00...4dd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...