Gå til innhold

Når kun den ene vil og gidder å pusse opp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Se for deg at dere bor i et hus som ser ut som dere lever på 90-tallet. Mannen bryr seg ikke om interiør og synes det ser fint ut. Du vil pusse opp til dagens standard. Hvordan løser dere det? Jeg prøver å sparkle, liste, tapetsere, men det synes at det er gjort av en amatør. Nå skal jeg begynne med listing,  men forrige rom jeg listet holdt på å ta motet fra meg,  jeg ble aldri helt ferdig. Det er fristende å leie en tømrer, men det vet jeg ikke om vi har råd til.

Anonymkode: d3a23...a9e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da må du/dere spare da...

Om du som er interessert er en amatør, så er ihvertfall mannen som ikke er interessert det og listingen blir neppe bedre av at han prøver hjelpe til?

Men mye kan gjøres med maling da, du trenger jo ikke tapetsere og liste...

Anonymkode: 48f91...ef1

Skrevet

Hvis du ikke vet om dere har råd til å leie fagfolk, da er vel det første du bør gjøre å få oversikt over økonomien deres. Deretter hva det vil koste.

Du og mannen er tydeligvis ganske forskjellige. Jeg står nok et lite hakk nærmere din mann enn deg, ser ikke hensikten med å pusse opp noe bare for å gjøre det, så lenge det fungerer fint og ser greit ut. Da tenker jeg små oppgraderinger er nok.

Men kanskje du kan motivere mannen din ved å fokusere på at en delvis oppussing kan bidra til verdiøkning på huset?

Først av alt ville jeg fokusert på de store tingene, som tak, kledning, om det er nødvendig med dreneringsarbeid, sikre for flom, oppgradering av det elektriske. Hvis disse tingene ikke er bra, så hjelper det ikke om det er finere innvendig.

Snakk med mannen din og se om dere kan bli enige. En venninne av meg har en mann som sier det samme som din, men der er det mest at han virkelig ikke kan fordra det å skulle være delaktig i fargevalg, tekstilvalg osv. Men når han bare får f.eks. to konkrete valg alternativer å forholde seg til for ferdig stil, da kan han si hva han liker best, og når de da setter igang så bidrar han. Kanskje din mann er litt lik?

Anonymkode: a4ba6...af5

Skrevet

Her er det litt omvendt. Jeg verken orker eller vil drive med oppussing, mens mannen godt kunne tenke seg at neste hus er et sted der en del må pusses opp (ikke alt). Jeg har gitt krystallklar beskjed om at jeg ikke ønsker å involveres annet enn i det rent estetiske (være med å velge farge ol.), så da blir det 99% hans prosjekt og at jeg ikke skal føle på noen dårlig samvittighet for å ikke hjelpe til. I deres tilfelle tenker jeg at så lenge bare du ønsker å pusse opp, må faktisk du gjøre det selv, og uten å bruke penger dere ikke har. Er det snakk om nødvendig oppussing derimot, pga. mugg el., blir det begges ansvar. 

Anonymkode: 170da...31e

Skrevet

Takk. Selve huset, tak,  vegger, drenering... Er nytt og fint. Innsiden av huset er ikke like bra. Det var et bra tips å fokusere på verdistigning. Huset trenger mye omsorg for at det skal se bra ut.

Skrevet

Hvorfor velger du tapet? Lettere og mindre ekstra arbeid med maling. 

Anonymkode: 27675...1f8

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvorfor velger du tapet? Lettere og mindre ekstra arbeid med maling. 

Jeg er ikke sikker på om det er lettere med maling i dette huset. Her må alt helsparkles før vi kan male. Men nå har jeg sagt at jeg må få hjelp,  for jeg klarer det ikke alene.

Skrevet

Så lenge det bare er du som ser behovet og har interessen, må du jo stå for jobben selv også. Dersom du skal leie inn profesjonell hjelp er det noe du må ta med i beregningen, og avklare med mannen dersom dere har felles økonomi.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg er ikke sikker på om det er lettere med maling i dette huset. Her må alt helsparkles før vi kan male. Men nå har jeg sagt at jeg må få hjelp,  for jeg klarer det ikke alene.

Det vil visses evt igjennom tapet også.🤔

men vil anbefale wall2 paint plater. Enkelt og kjapt og få opp på veggen. Ofte på tilbud er de også.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det vil visses evt igjennom tapet også.🤔

men vil anbefale wall2 paint plater. Enkelt og kjapt og få opp på veggen. Ofte på tilbud er de også.

Takk. Det skal jeg undersøke mer om. 😁👏

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...