Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2021 #1 Skrevet 15. oktober 2021 Hvor mye får de i ukepenger? hvilke arbeidsoppgaver har de? Hvor gamle er de? Anonymkode: 4d7d7...dfd
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2021 #2 Skrevet 15. oktober 2021 50,- 11 og 13 år. De bruker så og si ikke penger. Jeg har foreslått å øke for ungdomsskole-sats, ingen av de såg poenget. 😆 De gjør det de får beskjed om, men det er ikke så mye. Ta ut av oppvaskmaskin, ut med søpla, hente ved, bære støvsuger mellom etasjene. Pengene er ikke knytta mot betaling. Orker ikke ungere som spør "hva får jeg for det?" om vi ber de om å gjøre noe. Ser nok av sånne unger på ungdomsskolen. Anonymkode: 6daa6...e31
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2021 #3 Skrevet 15. oktober 2021 300,- i uken Må ta ut av oppvaskemaskinen, holde orden på rommet sitt, skifte på egen seng, vaske egne klær, lage middag en dag i uken, gå med hunden morgen og kveld annenhver dag. Generelt hjelpe til ved behov! 14 år Anonymkode: 27fc3...3ea
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2021 #4 Skrevet 15. oktober 2021 Vi har ikke koblet lommepenger til husarbeid. Jeg mener det er feil å lære de at man skal ha lønn for ting alle må bidra til, et rent og ryddig hus. Ingen får lønn for det, men alle må bidra etter evne og alder. 7.klassingen får 100 kr uka, men sparer det meste. 9.klassingen får 700 i måneden, og bruker det opp. Alt fra kantine til å kjøpe seg en genser. 17-åringen får 1.000 kr mnd. Går til bensin på motorsykkelen og sosiale ting. Alle gjør det de blir bedt om, dekke av og på bord, rydde ut av oppvaskmaskin, ut med søpla, rydde gangen, støvsuge litt osv. Min erfaring er at de blir 18-20 år før de selv ser hva som må gjøres (jeg har en som har flyttet ut også). Anonymkode: 2c0cf...87c
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2021 #5 Skrevet 15. oktober 2021 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Vi har ikke koblet lommepenger til husarbeid. Jeg mener det er feil å lære de at man skal ha lønn for ting alle må bidra til, et rent og ryddig hus. Ingen får lønn for det, men alle må bidra etter evne og alder. 7.klassingen får 100 kr uka, men sparer det meste. 9.klassingen får 700 i måneden, og bruker det opp. Alt fra kantine til å kjøpe seg en genser. 17-åringen får 1.000 kr mnd. Går til bensin på motorsykkelen og sosiale ting. Alle gjør det de blir bedt om, dekke av og på bord, rydde ut av oppvaskmaskin, ut med søpla, rydde gangen, støvsuge litt osv. Min erfaring er at de blir 18-20 år før de selv ser hva som må gjøres (jeg har en som har flyttet ut også). Anonymkode: 2c0cf...87c Det kan jo også være greit å lære seg at det kreves litt hard/kjedelig jobbing for å tjene penger. De ramler ikke akkurat inn på bankkortet av seg selv for de fleste av oss. Anonymkode: 4d7d7...dfd
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2021 #6 Skrevet 15. oktober 2021 9-åringen får 40 kroner uka, 6-åringen 30 kroner i uka. Pengene er ikke knyttet til husarbeid, men vi forventer at de stiller opp uten å klage hver gang vi ber dem om å gjøre noe, og de er ganske flinke til å hjelpe til. Lommepengene til 9-åringen får bein å gå på. Hun kjøper mye småting og småleker. Jeg blander meg ikke, tenker at en del av lærdommen er at det fort blir tomt. Anonymkode: cd564...ffb
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2021 #7 Skrevet 15. oktober 2021 Jeg er for øvrig enig i det med å ikke koble lommepenger til husarbeid, ihvertfall dagligdags husarbeid, kanskje litt snnerledes med å male huset eller vaske bilen. Vi er en familie, og det forventes at man hjelper til uten å få betalt. Anonymkode: cd564...ffb
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 15. oktober 2021 #8 Skrevet 15. oktober 2021 De får 100 kr i uken . Dette må de jobbe for. I tillegg til å holde rommet i orden har de oppgaver utover det. I tillegg får de 600 kr i måneden av ett familiemedlem . De har altså 1000 kr til rådighet og sparer det meste.
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2021 #9 Skrevet 15. oktober 2021 12 åringen var 200 kr i uken. Det er ikke knyttet oppgaver til ukepenger da hun fra liten av er opplært til at husholdningen består av meg og henne, og vi begge må ta ansvar å gjøre ting hjemme slik at begge to har det bra. Hun ser hva som må gjøres og tar ut av/setter inn i oppvaskmaskin, går ut med søppel, støvsuger, vasker bad mm uten at jeg ber henne om det. Hun har mulighet til å tjene penger hvis hun gjør ekstra ting som f.eks malte garasjen i sommer. Anonymkode: 2e774...790
Anonym bruker Skrevet 15. oktober 2021 #10 Skrevet 15. oktober 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det kan jo også være greit å lære seg at det kreves litt hard/kjedelig jobbing for å tjene penger. De ramler ikke akkurat inn på bankkortet av seg selv for de fleste av oss. Anonymkode: 4d7d7...dfd Jada, og det gjør de. De kan tjene ekstra penger med småjobber de får, senest i går fikk 14-åringen litt penger for å rydde, støvsuge og vaske bilen min inni. Det hender også det er jobber som stabling av ved, maling av hus og allverdesn som jeg ikke anser som vanlig husarbeid. Man må finne en balanse som passer for seg og sin familie. Her har eldste hatt fast jobb ved siden av skolen fra han var 16 år, og nest eldste har jobbet ved behov hos en slektning (han driver et verksted) og tjent litt ekstra til alt fra kino, peppes, en kul genser til noen dyre sko, som koster mer enn de får av meg. Ungene til søsteren min er marerittet, som sier "Hva får jeg for det?" hver gang hun ber dem om noe. Der har de hatt lister på kjøleskapet med hva hver enkelt jobb er verdt og det har sklidd helt ut. Man får ikke betalt for å rydde opp sko, jakker og skolesekker i gangen altså... Anonymkode: 2c0cf...87c
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2021 #11 Skrevet 18. oktober 2021 On 10/15/2021 at 8:28 AM, Anonym bruker said: Hvor mye får de i ukepenger? hvilke arbeidsoppgaver har de? Hvor gamle er de? Anonymkode: 4d7d7...dfd 20kr Nei, ingenting hn blir 9 Anonymkode: fdc1a...551
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2021 #12 Skrevet 18. oktober 2021 Mellomtrinnet: 50 kr uken Ungdomsskolen: 70 kr uken + kantinekort VGS: 300 kr uken Alle må ordne alt med klesvasken selv med unntak av selve vasken for de to yngste (altså legge klær til vask, brette rent tøy og legge på plass), eldste vasker selv også. Holde rommene rene og ryddige, tømme oppvaskmaskinen, gå ut med bosset og generelt hjelpe til når det trengs, f.eks. klippe gresset, måke snø, lage middag ol. Anonymkode: 0b3f1...153
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2021 #13 Skrevet 18. oktober 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Mellomtrinnet: 50 kr uken Ungdomsskolen: 70 kr uken + kantinekort VGS: 300 kr uken Alle må ordne alt med klesvasken selv med unntak av selve vasken for de to yngste (altså legge klær til vask, brette rent tøy og legge på plass), eldste vasker selv også. Holde rommene rene og ryddige, tømme oppvaskmaskinen, gå ut med bosset og generelt hjelpe til når det trengs, f.eks. klippe gresset, måke snø, lage middag ol. Anonymkode: 0b3f1...153 Jeg skjønner ikke helt det med at familiemedlemmer skal ordne sin egen klesvask? Det tar jo vinter og vår å opparbeide seg nok klær til å fylle en maskin for en liten tenåring, så med en slik ordning må det gå mange halvfulle maskiner? Å vaske tøy er da null stress, det er jo bretting og det å legge på plass som er jobben. Anonymkode: c586f...2ec
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2021 #14 Skrevet 18. oktober 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg skjønner ikke helt det med at familiemedlemmer skal ordne sin egen klesvask? Det tar jo vinter og vår å opparbeide seg nok klær til å fylle en maskin for en liten tenåring, så med en slik ordning må det gå mange halvfulle maskiner? Å vaske tøy er da null stress, det er jo bretting og det å legge på plass som er jobben. Anonymkode: c586f...2ec Eldste er 18 år og ønsker å gjøre det selv. Han er dessuten 2 m høy, så plaggene hans tar faktisk en del plass i vaskemaskinen. Han vasker to maskiner i uken, en med lyst tøy og en med mørkt. Resten av tøyet tar jeg/mannen oss av, altså til oss fire andre, men de må legge det til vask og brette det selv etterpå. Anonymkode: 0b3f1...153
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2021 #15 Skrevet 18. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Eldste er 18 år og ønsker å gjøre det selv. Han er dessuten 2 m høy, så plaggene hans tar faktisk en del plass i vaskemaskinen. Han vasker to maskiner i uken, en med lyst tøy og en med mørkt. Resten av tøyet tar jeg/mannen oss av, altså til oss fire andre, men de må legge det til vask og brette det selv etterpå. Anonymkode: 0b3f1...153 Ok😀jeg såg for meg min datter som har en million småplagg og hvor lenge det ville ta å få nok til en maskin🙈men en fullvoksen gutt som gjerne har mest hettegensere og treningstøy blir nok en annen sak😂 Anonymkode: c586f...2ec
Anonym bruker Skrevet 18. oktober 2021 #16 Skrevet 18. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ok😀jeg såg for meg min datter som har en million småplagg og hvor lenge det ville ta å få nok til en maskin🙈men en fullvoksen gutt som gjerne har mest hettegensere og treningstøy blir nok en annen sak😂 Anonymkode: c586f...2ec Definitivt! Ja, jeg glemte treningstøy, men det tar vi alltid samme dag, så akkurat der samler vi opp felles. Han elsker hettegensere og bruker str XXL, så skal ikke mye til før det er full maskin 😅 Anonymkode: 0b3f1...153
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå