Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2021 #1 Skrevet 9. oktober 2021 I klassene til barna deres? Og hvordan vet dere det? Anonymkode: cfbf0...848
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2021 #2 Skrevet 9. oktober 2021 Ja vet det.barnet sier det sjølv. Må altid låne peng når dei skal i kantina ,(blir aldri tilbakebetalt ). Hender kortet til barnet er tomt når han egentlig har peng ( foreldre har tatt pengene ). Har aldri med ting som er avtalt på skulen til foreksempel julefrokost. Foreksempel ein pk smør osv . Lista er lang ,utruleg trist . Anonymkode: b9e25...1a3
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2021 #3 Skrevet 9. oktober 2021 Tja.. en familie er ærlige om det, og alle viser forståelse, ingen mobber, og alle hjelper. Barnet blir invitert i bursdag, og foreldrene til bursdagsbarnet gir på forhånd moren til det aktuelle barnet en gave som tas med i bursdagen (da merket ikke barnet at familien ikke har råd til å kjøpe gave). Barnet er ofte led andre barn hjem etter skolen og spiser middag hos andre, vi og andre familier passer på å selde rester med hjem etter vi har bakt sammen osv. gjør også det på en måte som er litt skult, f.eks «nå har vi laget boller/kake/pizza/pizzasnurrer, ta med noen hjem til mamma, hun vil sikkert se hvor flink du har vært til å bake». Jeg sitter i fotballstyret og har også sørget for at begge barna i familien spiller fotball gratis. ærlighet lønner seg❤️ i barnas andre klasser kan man kanskje se at noen har dårligere økonomi enn andre, men hvem vet egentlig..? Man prioriterer ulikt. Noen bor svært trangt, har mange søsken uten at foreldrene jobber eller jobber i lavtlønnede yrker. Jeg antar de ikke har veldig god råd, men snakker ikke med de om det, det må være opp til de å fortelle, slik som i saken over. Anonymkode: e7afc...a20
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2021 #4 Skrevet 9. oktober 2021 Jeg vil delvis si ja, men også at folk er flinke til å skjule det. Her hadde mannen skyhøy kredittgjeld som bokstavlig talt tok hele inntekten hans i mange år. Ikke fordi det var gått til inkasso, men fordi vi klarte å betale regningene før det gikk til inkasso og lønnstrekk. Det resulterte i at alt han hadde ble tatt med til å dekke minstebeløp på all gjeld og gjelden aldri gikk ned. Likevel manglet barnet aldri noe, deltok på aktiviteter og hadde alltid det som det behøvde. Vi voksne derimot handlet oss aldri noe selv, og unngikk å bruke penger på ting selv. Ingen visste hvor lite vi hadde i den perioden. Nå har det blitt bedre, og vi har god orden og ingen kreditt. Og har vel egentlig god råd, men følelsen av å ha det vanskelig økonomisk er jeg fortsatt redd for. Tror dessverre ikke mange er ærlige om det. Hos oss var det selvforskyldt pga mannens gjeld, men kanskje det er lettere å være ærlig ellers? Anonymkode: d506d...22b
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2021 #5 Skrevet 9. oktober 2021 Jeg vet om en familie som har veldig dårlig råd. De har sagt det. Desuten er det envfamilie jeg tror sliter, men jeg vet ikke. Det er ogdå en familie mange tror har dårlig råd ut fra hvordan de lever, men de har egentlig veldig godt med penger. De er bare ikke så interesert i statusting og bruker penger mer diskret. Det vet jeg fordi det er de som betaler inn ekstra til klassekassa ol for at alle skal få væære med på ting. Anonymkode: 34351...48b
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2021 #6 Skrevet 9. oktober 2021 Ja og nei. Noen er det jo tydelig hos,mens andre holder desperat på fasaden. Jeg hjelper til i en privat hjelpegruppe i området mitt, og fikk sjokk over hvem som faktisk trenger økonomisk hjelp i min kommune. Folk som utad virker som alt er på stell,var de samme som gråt på telefonen fordi de ikke hadde råd til julemiddag og gaver. Anonymkode: ac9dc...414
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2021 #7 Skrevet 9. oktober 2021 Virker som om de fleste i klassen hans har alt på stell men fasaden kan lyve så klart. Anonymkode: d8e23...b07
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2021 #8 Skrevet 9. oktober 2021 Ja. En har sagt det i forbindelse med bursdag. En familie ser vi det jo, samt at de alltid er på gratis ting på «torget» på den lokale FB gruppa. Pluss at jeg mistenker en til og forsøker legge tilrette for at barnet kan delta på aktiviteter uten å virke for pågående. Type, vi skal på skøyter, om Ola har vokst fra sine kan vi ta med et ekstra par skøyter. Anonymkode: 4dd1b...410
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2021 #9 Skrevet 9. oktober 2021 At barn må låne penger av kamerater kan like gjerne skyldes at foreldrene er strenge. At de ikke ønsker at barnet kjøper mat i kantina og butikken pga at de er opptatt av god næring. Eller at de får en viss sum men trekkes om de ikke rydder rommet, eller av andre årsaker. Uansett... jeg har god råd, men leier en leilighet og kjøper mye brukt. De fleste tror nok at jeg har dårlig råd, men det er ikke noe jeg orker å bruke tid på å rette opp i. Har ikke bil eller lappen, men ingen vet at jeg aldri har fått lappen men tror derfor at jeg ikke har bil pga økonomi. Reiser aldri på ferie til Syden El.l. barna er alltid hjemme om sommeren, men med enkelte utflukter. Anonymkode: 82bd9...a31
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2021 #10 Skrevet 9. oktober 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): At barn må låne penger av kamerater kan like gjerne skyldes at foreldrene er strenge. At de ikke ønsker at barnet kjøper mat i kantina og butikken pga at de er opptatt av god næring. Eller at de får en viss sum men trekkes om de ikke rydder rommet, eller av andre årsaker. Uansett... jeg har god råd, men leier en leilighet og kjøper mye brukt. De fleste tror nok at jeg har dårlig råd, men det er ikke noe jeg orker å bruke tid på å rette opp i. Har ikke bil eller lappen, men ingen vet at jeg aldri har fått lappen men tror derfor at jeg ikke har bil pga økonomi. Reiser aldri på ferie til Syden El.l. barna er alltid hjemme om sommeren, men med enkelte utflukter. Anonymkode: 82bd9...a31 Hvorfor må barna alltid bli hjemme hvis du har god råd? Anonymkode: 684b2...ce5
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2021 #11 Skrevet 9. oktober 2021 Vi bor i distriktet og alle bortsett fra en i klassen til barnet har foreldre hvor begge er i jobb og alle bor i egen enebolig. Men skinnet kan selvsagt bedra og folk kan slite i det skjulte, men direkte fattige er det ingen som er. Den ene som bor sammen med sin enslige mor som ikke jobber virker til å ha det meste på stell, satsene til Nav rekker nok lenger her på landet. Hun har både bil og eget hus. Anonymkode: 0c992...689
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2021 #12 Skrevet 9. oktober 2021 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): At barn må låne penger av kamerater kan like gjerne skyldes at foreldrene er strenge. At de ikke ønsker at barnet kjøper mat i kantina og butikken pga at de er opptatt av god næring. Eller at de får en viss sum men trekkes om de ikke rydder rommet, eller av andre årsaker. Uansett... jeg har god råd, men leier en leilighet og kjøper mye brukt. De fleste tror nok at jeg har dårlig råd, men det er ikke noe jeg orker å bruke tid på å rette opp i. Har ikke bil eller lappen, men ingen vet at jeg aldri har fått lappen men tror derfor at jeg ikke har bil pga økonomi. Reiser aldri på ferie til Syden El.l. barna er alltid hjemme om sommeren, men med enkelte utflukter. Anonymkode: 82bd9...a31 Helt ærlig….. Det der høres ut som fornektelse. Hvis dere har god råd, hvorfor tar du ikke lappen? Du vil garantert få bruk for det ettersom barna blir større. Hvorfor må barna være hjemme på sommeren hvis du har råd til å ta de med på ferie? Anonymkode: 3a3f2...9fa
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2021 #13 Skrevet 9. oktober 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Helt ærlig….. Det der høres ut som fornektelse. Hvis dere har god råd, hvorfor tar du ikke lappen? Du vil garantert få bruk for det ettersom barna blir større. Hvorfor må barna være hjemme på sommeren hvis du har råd til å ta de med på ferie? Anonymkode: 3a3f2...9fa Fornektelse? Tror du at hun tror hun har god råd😂🤪 Ikke alle tar lappen uansett økonomi, og ikke alle ønsker å reise. Anonymkode: 0c992...689
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2021 #14 Skrevet 9. oktober 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Helt ærlig….. Det der høres ut som fornektelse. Hvis dere har god råd, hvorfor tar du ikke lappen? Du vil garantert få bruk for det ettersom barna blir større. Hvorfor må barna være hjemme på sommeren hvis du har råd til å ta de med på ferie? Anonymkode: 3a3f2...9fa Hva er dette for svar? Fornektelse? Hvordan får du deg til å skulle gå inn og fortelle andre hvor vidt de har god økonomi eller ikke? Gjør du dette når folk forteller at ferien var bra? At livet er godt? Når folk forteller at de endelig er frisk? Anonymkode: 42084...36e
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2021 #15 Skrevet 9. oktober 2021 Er selv alenemor og har ikke allverden å rutte med. Men barna får gode sunne middager, har det de trenger av klær og utstyr, går på fritidsaktiviteter, har med gave i bursdag osv. Til og med ferie hvert år klarer jeg å få til. Tror ikke folk går rundt å ser på meg som fattig, selv om de fleste skjønner jo at jeg ikke er rik. Og vet at jeg har mindre inntekt enn mange av de som kvaliseres seg som fattig og ikke har råd til noen ting. Også de som klager over dårlig råd. Handler faktisk om prioriteringer. Og det hender at jeg har så lite penger igjen at jeg omtrent må tele på krona. Men med litt planlegging så går det greit. Anonymkode: ed2c5...1ed
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2021 #16 Skrevet 9. oktober 2021 Anonym bruker skrev (44 minutter siden): Hvorfor må barna alltid bli hjemme hvis du har god råd? Anonymkode: 684b2...ce5 Trolig sliter hun psykisk eller med sykdom da. Mange foreldre som ikke gjør så mye utenfor huset pga angst, eller annen sykdom. Anonymkode: 4dd1b...410
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2021 #17 Skrevet 9. oktober 2021 Tja. Vet jo hvilke foreldre som er i full jobb og hvilke som ikke er det, og grovt sett er arbeid nøkkelen til grei økonomi. Men noen kan jo til tross for jobb ha rota det til for seg eller på en eller annen måte kommet i et uføre, uten at jeg veit det. Anonymkode: d8f86...0ca
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2021 #18 Skrevet 9. oktober 2021 Nei, aner faktisk ikke. Anonymkode: 63814...3a8
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2021 #19 Skrevet 9. oktober 2021 Regner med at de andre foreldrene tror at vi har dårlig råd. Siden jeg ikke jobber, og er alene, og ikke har bil. Eller har akkurat kjøpt meg bil, siden sønnen min snart blir 16 år, og da skal få øvelseskjøre. Men har da vært uten bil i 5 år før det. Og rik er jeg ikke, men jeg eier halvparten av en tomannsbolig på 120 m2. Bilen jeg kjøpte nå, kostet 100 000 kr, den betalte jeg kontant. Har kun litt boliglån, ikke noe annet. Før Corona reiste jeg og barna på ferier til utlandet hvert år, ene året var vi på interrail en hel måned og. Barna får alt de trenger. Men jeg er veldig forsiktig med penger, bruker svært lite på meg selv, og flink til å handle på salg. Men nå bor vi i et område, hvor de fleste bor i store eneboliger. Og har god økonomi. Anonymkode: 0479b...d4a
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2021 #20 Skrevet 9. oktober 2021 Jeg vet i alle fall at INGEN, absolutt ingen, vet hvor lite penger jeg tjener i året. Særlig i korona-året. For jeg har ikke høyt huslån, og kan derfor betjene det selv, og jeg har en sparekonto som er min buffer mot alt ubehagelig. Jeg har en ganske ny bil også (takk, sparekonto!) og kjøper ALDRI noe nytt av typ klær eller interiør. Ungene får klær, men kun når de trenger det. Men de siste 3 åra har jeg tjent ca 300.000 kr i året. Barna merker det ikke, naboene vet det ikke. Og jeg føler meg heller ikke "fattig" selv. Jeg plages ikke av å ha lite, jeg føler jeg har nok. Kjøper tøy brukt eller arver det. Baker brød, dyrker grønnsaker. Man kan faktisk ikke vite hvem som har dårlig råd. Eksemplene i tråden her, med foreldre som ikke har smørpakke med til julefrokost eller som tar barnets penger fra kortet, trenger ikke være fattige. De kan godt være bare slomsete. Anonymkode: 038a2...60f
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2021 #21 Skrevet 9. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg vet i alle fall at INGEN, absolutt ingen, vet hvor lite penger jeg tjener i året. Særlig i korona-året. For jeg har ikke høyt huslån, og kan derfor betjene det selv, og jeg har en sparekonto som er min buffer mot alt ubehagelig. Jeg har en ganske ny bil også (takk, sparekonto!) og kjøper ALDRI noe nytt av typ klær eller interiør. Ungene får klær, men kun når de trenger det. Men de siste 3 åra har jeg tjent ca 300.000 kr i året. Barna merker det ikke, naboene vet det ikke. Og jeg føler meg heller ikke "fattig" selv. Jeg plages ikke av å ha lite, jeg føler jeg har nok. Kjøper tøy brukt eller arver det. Baker brød, dyrker grønnsaker. Man kan faktisk ikke vite hvem som har dårlig råd. Eksemplene i tråden her, med foreldre som ikke har smørpakke med til julefrokost eller som tar barnets penger fra kortet, trenger ikke være fattige. De kan godt være bare slomsete. Anonymkode: 038a2...60f Det blir fort lett å se når barna ikke deltar i det hele tatt, ikke har feks sykkel, skøyter eller ski. Ikke at de må ha slikt men de aller fleste barn ønsker å delta på slike aktiviteter og er ganske basis å ha, her i Norge. Ingen foreldre vil vel at ungene skal føle seg utenfor pga mangel på ski liksom. Anonymkode: 4dd1b...410
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2021 #22 Skrevet 9. oktober 2021 5 hours ago, Anonym bruker said: I klassene til barna deres? Og hvordan vet dere det? Anonymkode: cfbf0...848 Ja dessverre, fordi barna er aldri med på noe, verken bursdag, skoleavsluttinger, leirskole og slike ting. og vet det er 2 foreldrepar som nesten har mistet huset sitt,men jeg satt i gang en spleis for de ene, så de mistet heldigvis ikke huset, barnet deres er bestevenn med min, og barnet kommer i bursdagen til min, fordi jeg har sagt at det viktigste er at barnet kommer og ikke gaven Anonymkode: 74ebb...fb0
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2021 #23 Skrevet 9. oktober 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Det blir fort lett å se når barna ikke deltar i det hele tatt, ikke har feks sykkel, skøyter eller ski. Ikke at de må ha slikt men de aller fleste barn ønsker å delta på slike aktiviteter og er ganske basis å ha, her i Norge. Ingen foreldre vil vel at ungene skal føle seg utenfor pga mangel på ski liksom. Anonymkode: 4dd1b...410 Men de barna kan og ha egoistiske foreldre, foreldre som ikke bryr seg, foreldre som mishandler osv. Den siste setningen din er utrolig naiv. Anonymkode: 329b0...bca
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2021 #24 Skrevet 9. oktober 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Men de barna kan og ha egoistiske foreldre, foreldre som ikke bryr seg, foreldre som mishandler osv. Den siste setningen din er utrolig naiv. Anonymkode: 329b0...bca Naiv der altså. Burde jeg skrevet NORMALE FORELDRE slik at hodet ditt skjønner hva jeg mener? Foreldre som bedriver omsorgssvikt er en helt annen diskusjon. Den driver vi ikke med her. Anonymkode: 4dd1b...410
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2021 #25 Skrevet 9. oktober 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Naiv der altså. Burde jeg skrevet NORMALE FORELDRE slik at hodet ditt skjønner hva jeg mener? Foreldre som bedriver omsorgssvikt er en helt annen diskusjon. Den driver vi ikke med her. Anonymkode: 4dd1b...410 Hvis man tror at alle foreldre er gode foreldre, så er man naiv ja, og enda mer naiv hvis man tror at man kan plukke ut alle de som du betegner som ikke normale. Anonymkode: 329b0...bca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå