Gå til innhold

Er dette en form for gaslighting?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en venninne som jeg synes er noe urettferdig til tider, hun har ikke orket å ta seg råd bil lappen. Hun har bedreøkonomi en meg, siden jeg har en del faste utgifter og barn. Jeg har kjørt henne en god del, jeg nevnte til henne at kanskje det ville vært lurt for henne å lappen selv. Da hadde det vært lettere for henne å komme seg dit hun skal. Jeg sa at jeg ofte er sliten etter jobb å skal følge opp barna med lekser osv. Hun bor ikke sentralt og det tar 45min hver vei å få hentet og levert henne.. Hun sa ikke så mye når vi pratet om det, men nå i helgen ble det tatt opp blant venne gjengen(er mange mnd siden vi hadde praten på tomannshånd). Da kom det fra henne: du har vel lagt merke til at jeg ikke har spurt deg om å kjøre meg i det siste, å ikke kommer jeg til å gjøre det i fremtiden. Siden det er så slitsomt for deg, hun var rolig(noe hun alltid er) men det var sagt på en spydig måte. Jeg prøvde å forklare at det ikke var de at jeg ikke hadde noe imot det, men at det kanskje ville vært lettere å komme seg til og fra om hun hadde bil og lappen selv også. Men hun var ikke interessert i å høre.. Jeg vet at andre venner kjører henne til og fra nå.. 

Anonymkode: 5c00e...d88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er et forsøk på å få deg til å føle det dårlig med deg selv for at du både står opp for deg og for din familie.

Er det så lite som skal til for at hun skal oppføre seg så dårlig så er hun ikke noen du skal være lei deg over å miste som "venninne".

Du har helt rett i det du sa. Det er for øvrig din bil, din tid, helt opp til deg hva du vil gjøre med din tid. Når du er så snill at du stiller opp og kjører henne, selv om du ikke trenger det, så burde hun ha vist at hun satte pris på det.

Du trenger ikke fiender når du har slike "venner".

Anonymkode: ea12d...c1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gro deg noen baller. Hva har det vel å si om den snylteren er "spydig" eller ikke? Ignorer henne.

Anonymkode: 8c0e6...d7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke gaslighting. Hun lyver ikke eller holder opplysninger fra deg eller prøver p få deg til å tro på noe feil. Det er derimot ufint og hun prøver å gi deg dårlig samvittighet. Du er i din fulle rett til å ikke drive å kjøre henne rundt hele tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hun ble fornærmet, og nå vil hun  lage dårlig samvittighet på deg. La hun gå. Hvis hun ikke tålte å høre om et råd som faktisk ville gjort hverdagen lettere for henne, så la henne sutre. Tenk å bli så fornærmet over å høre hun burde ta sertifikatet. 

Anonymkode: 5f4da...c6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...