Gå til innhold

Dritt lei av barnet mitt som ødelegger og skal ta alt av pynt!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei datter på 2,9 år.

og nå får jeg sikker kommentarer som «må la barnet utforske», «må legge vekk tingene da» men nei jeg kan ikke legge vekk alt for at hun ikke skal ta noe, hva lærer hun av at jeg skal ta alt vekk? Så klart vis det er farlige ting.

jeg vil gjerne ha pynt i bordet eller på steder i stuen uten at hun skal ta å plukke i alt og kaste ting på do, men nå har jeg jo kjøpt en slags locker på do at hun ikke kan bare gå inn. Veldig frustrerende! Spesielt da hun får gjør hva hun vil hos besteforeldrene. Og de mener bare å la henne utforske, jeg mener ja barn skal utforske men det betyr ikke å ødelegge ting å absolutt ta på alt.. hun vet hun ikke får lovt men forsetter å gjøre det. Men veldig slitsomt og si Nei nei nei hele tiden..

Anonymkode: 2623b...a18

Videoannonse
Annonse
Skrevet

2,9 år? Really!!

Anonymkode: 4eba6...5d0

Skrevet

Hun er ett år og 10,8 måneder mener du vel. 🙄

Anonymkode: f4148...930

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

2,9 år? Really!!

Anonymkode: 4eba6...5d0

Årh ja herregud!!!

snart 3 år, hold dere til innleget orker ikke alt slikt av spam som dette🙄

Skrevet

2,9 år? Dritt lei av barnet?  Jeg tror du trenger litt oppdragelse selv. 

Anonymkode: e747b...ac9

Skrevet

Barna mine lærte å ligge unna da de fikk se noe som knustes da det falt ned. For de  eldste var det en julepynt som han likte godt, så han ble veldig lei seg da det skjedde. Ellers så sier jeg fra hver gang noe holder på å gå galt. Jeg sier ikke "nei", jeg sier bare "oi, se bak deg, pass på at den ikke faller" eller "den er knuselig, den får du ikke leke med".

Anonymkode: 4f314...dec

Skrevet

Sikkert best for dere begge om ungen får bo hos noen andre.

Så kan du ha pynteting,  og hun kan bli satt pris på.

Anonymkode: 611c8...927

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Har ei datter på 2,9 år.

og nå får jeg sikker kommentarer som «må la barnet utforske», «må legge vekk tingene da» men nei jeg kan ikke legge vekk alt for at hun ikke skal ta noe, hva lærer hun av at jeg skal ta alt vekk? Så klart vis det er farlige ting.

jeg vil gjerne ha pynt i bordet eller på steder i stuen uten at hun skal ta å plukke i alt og kaste ting på do, men nå har jeg jo kjøpt en slags locker på do at hun ikke kan bare gå inn. Veldig frustrerende! Spesielt da hun får gjør hva hun vil hos besteforeldrene. Og de mener bare å la henne utforske, jeg mener ja barn skal utforske men det betyr ikke å ødelegge ting å absolutt ta på alt.. hun vet hun ikke får lovt men forsetter å gjøre det. Men veldig slitsomt og si Nei nei nei hele tiden..

Sjelden jeg sier sånt som dette, men jeg syns du er en dritt dårlig mor.

Hvis du ikke klarer å forholde deg til at barnet ditt har aldersadekvat atferd (f eks at en to-treåring ikke kan "oppdras" til å slutte å ta på ting) så burde du ikke ha hatt barn.

Alle aldre har sine utfordringer, og det er DIN jobb som voksen å se dette fra et fugleperspektiv og tilrettelegge for best mulig utvikling for barnet. Bordpynt og dilldall er uvesentlig her. 

Anonymkode: 242ad...24b

Skrevet

Et barn på snart 3 år burde forstå at man ikke kaster pyntegjenstander i do. Dette er en oppførsel som man kan forvente hos en 1-åring, ikke en 3-åring. Hva sier hun når du snakker med henne? 

Uansett ser det ut for at du må prøve andre metoder enn de du bruker nå, de fungerer jo åpenbart ikke. Snakk med barnet, skikkelig, ikke bare si "nei, nei, nei". Appeller til empatien. Ros god atfred, gjerne litt overdrevet, for å forsterke denne i stedet. Hvis du ser henne ta noe og gå mot toalettet, så prøv å avlede henne i stedet. Eller spør vennlig hva hun skal. Spør hva hun har og hvor den tingen egentlig "bor". Setter hun den på plass, så ros henne. Det viktigste er nok å unngå kjefting og oppmerksomhet for det hun gjør galt, hun må hjelpes ut av denne atferden rett og slett. 

Anonymkode: 15e9c...dd8

Skrevet

For det første funker ikke nei (og de hører ikke "ikke").

Du må snakke MED barnet ditt, ikke til. Tar hun en pynteting, sier du: det er mamma sin, jeg vil at du lar den være. 

Ellers tror jeg et cos-kurs ville vært nyttig for deg. 

Anonymkode: 1337c...436

Skrevet

Hi, anbefaler deg å søke foreldreveiledning/kurs, for det du beskriver er en måte å forholde deg til barnet som ikke er sunn for noen av dere, men som kan være ødeleggende for datteren din.

Du argumenterer jo som en treåring selv. "Jeg vil ha det sånn. Jeg vil ha det slik. Jeg vil ikke at hun skal gjøre sånn. Nei. Nei. Nei."

Unger er ulike. Foreldre bør være modne nok til å gi barna sine nok stimuli, men også til å legge forhold tilrette slik at man får en balanse mellom å tilrettelegge for sunn utforsking av verden og oppdragelse. Og da må man ha en god kommunikasjonsform med barnet, tilpasset alder og behov. Du trenger hjelp slik at du kan greie å forholde deg mer modent til datteren din, for slik du holder på nå er ødeleggende for henne, samme er din holdning til henne. Søk hjelp, så får dere begge det bedre.

Og du, de fleste foreldre har hatt perioder, kortere eller lengre tid, hvor de har måttet rydde bort også pynteting. Datteren din gjør det hun skal gjøre - utforsker verden. Så er det opp til deg og din kommunikasjon å lære henne rammene på en god måte. Det gjør du ikke nå.

Anonymkode: 16bb7...f43

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Foreldre bør være modne nok til å gi barna sine nok stimuli, men også til å legge forhold tilrette slik at man får en balanse mellom å tilrettelegge for sunn utforsking av verden og oppdragelse. Og da må man ha en god kommunikasjonsform med barnet, tilpasset alder og behov. Du trenger hjelp slik at du kan greie å forholde deg mer modent til datteren din, for slik du holder på nå er ødeleggende for henne, samme er din holdning til henne.

Dette er det sentrale her!

Skrevet

Jeg synes du burde adoptere henne bort til noen som vil ha henne, slik at du får ha pyntetingene i fred.

Anonymkode: e3a5f...0ef

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Barna mine lærte å ligge unna da de fikk se noe som knustes da det falt ned. For de  eldste var det en julepynt som han likte godt, så han ble veldig lei seg da det skjedde. Ellers så sier jeg fra hver gang noe holder på å gå galt. Jeg sier ikke "nei", jeg sier bare "oi, se bak deg, pass på at den ikke faller" eller "den er knuselig, den får du ikke leke med".

Anonymkode: 4f314...dec

Det er bedre råd en alle disse andre som er så frekke i den tråden at jeg blir sjokkert😳

HeiteH skrev (44 minutter siden):

Og hvor gammel er du? 19,7?

nokk eldre en deg som rakker ned på andre😬

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Jeg synes du burde adoptere henne bort til noen som vil ha henne, slik at du får ha pyntetingene i fred.

Anonymkode: e3a5f...0ef

jeg synes du burde passe på hva du sier, som du skriver høres ikke du så mye bedre ut. Dessverre.. 

Skrevet

Hun er under tre år gammel og veldig nysgjerrig og lurer på hva som skjer når ting havner i do. Det høres så ekstremt vanlig ut. Du sier du må få ha pynt fremme, men det er ikke en selvfølge akkurat nå. Jeg har selv en liten jente som skal undersøke og leke med alt, så akkurat nå har jeg ikke pynt på steder det er lett for henne å få tak i. Jeg har på hyller og benker høyere oppe. Om bare et halvt år eller år kommer hun ikke til å te seg på samme vis. Du skal selvfølgelig si ifra at vi ikke kaster annet enn Dopapir i do, men barn på den alderen kommer til å leke med ting. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Men selv rakker du ned på din egen treåring. Skjerp deg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Men selv rakker du ned på din egen treåring. Skjerp deg.

Jeg rakker ikke ned bare for jeg vil ha 2-3 pynt i huset herregud, hvem er du til og dømme? Gå å lag en rakke ned tråd du heller

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Det er bedre råd en alle disse andre som er så frekke i den tråden at jeg blir sjokkert😳

jeg synes du burde passe på hva du sier, som du skriver høres ikke du så mye bedre ut. Dessverre.. 

Du lager jo ris til egen bak, du fremstiller deg selv ganske dårlig, og da får du svar deretter.

Anonymkode: 1c106...605

Skrevet

Hun kommer ikke til å være 2.9 år for evig. Hun er vel straks 3, og snart 4.

Er hus med barn må være tilrettelagt for barn. Og da må man fjerne eller beskytte ting man er redd for. 

Jeg har en 3 og 6-åring. De plukker ikke på ting, men de leker og bruker jo huset. Jeg har noen gamle lysestaker som har både høy verdi og affeksjonsverdi. De har jeg ikke fremme! Kan ikke forvente at selv en 6åring skal forstå at en lysestake er uerstattelig

Anonymkode: 6f9e5...f98

Skrevet

For en trist tråd. Kanskje du skulle reflektere litt over HVORFOR alle er så kritiske til deg HI?

Anonymkode: 611c8...927

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Jeg rakker ikke ned bare for jeg vil ha 2-3 pynt i huset herregud, hvem er du til og dømme? Gå å lag en rakke ned tråd du heller

Du bare fortsetter å gi😂rakke ned tråd🙈🤪
Jeg kan godt rakke ned på en mor som ikke skjønner at barn må få være barn. 

Anonymkode: e747b...ac9

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Har ei datter på 2,9 år.

Du har mangelfullt utviklete sjelsevner? Eller hva er forklaringen din på å forstå absolutt ingenting av å ha barn? 

Anonymkode: 7da8f...e66

Skrevet

Det kan jo være flere årsaker som gjør dette mer krevende enn en vanlig 3-åring. Er det å putte noe i do noe datteren din gjør regelmessig? Eller har det skjedd én eller to ganger? Hvor ofte er det andre type hendelser? Det er krevende å ha en 2-åring, men det er jo meningen at det skal bedre seg når de er borti 3 år. Selv om de jo kan være ganske viltre da også, så gjør de liksom ikke så mange gale ting «med vilje» lengre… 

Anonymkode: 0422c...f00

Skrevet

Mine barn var plukkere. Jeg husker ikke helt hvor gamle de var da de gav seg, men jeg husker at vi ryddet unna ting vi var redd for, og ellers forsøkte å fokusere på de viktige tinge og ha det trivelig sammen. At barn piller på pynt er HELT vanlig, men noen mer enn andre. 

Jeg støtter dem som foreslår foreldreveiledning her. Utfra tråden virker det som om du kanskje har litt urealistiske forventninger til barnet ditt, og det stopper kanskje ikke bare med bordpynt. Ring helsestasjonen, det er hjelp å få. Det trenger de fleste av og til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...