Gå til innhold

Du som er uføretrygdet, hva bruker du dagene til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp fått innvilget uføretrygd, og det er selvsagt fordi jeg har vært syk i mange år, og ikke klarer å stå i arbeid. Jeg bruker mye av dagen på å sove. Egentlig har jeg ikke ork til å gjøre så mye, men etter jeg fikk innvilget ufør, så føler jeg meg plutselig så ensom.

Hva bruker dere andre dagen til?

Anonymkode: eb1fd...a5c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke ufør, men min beste venninne er det. Hun pusler med det hun klarer i huset, reiser på besøk på kveldene eller inviterer til besøk. Går korte turer. Inviterer sykepleiervenniner i turnus på kaffe. Hviler mye. 

Anonymkode: c7439...6a6

Skrevet

Jeg står opp med ungene, sørger for at de får frokost og skolemat. Når de går til skolen går jeg ut med hunden, går ca 1 km med han før jeg går hjem igjen.

Da er det hviletid i noen timer.

En gang mellom 11 og 13 gjør jeg det som skal gjøres den dagen, handler, vasker klær e.l. Har vaskehjelp så det er bare litt rydding og klesvask som er greia.

Så er det hviletid igjen.

Ungene kommer fra skolen og jeg snakker litt med dem, litt forskjellig fra dag til dag hva som er greia men lekser, venner eller hva det nå er de driver med den dagen påvirker gjerne min ettermiddag også. Noen leker gjerne med hunden, kaster pinner/baller osv.

Så lager jeg middag til kl 17, da kommer mannen hjem og vi spiser.

Noen ganger kjører jeg til fritidsaktiviteter, noen ganger kjører mannen og noen ganger kjører venners foreldre, vi er med på litt vennekjøring.

En gang mellom kl 18 og 20 går jeg en tur med hunden, noen ganger blir mannen med andre ganger ikke, det kommer litt an på hva som skjer med ungene osv. Går da gjerne 2-4 km, litt etter dagsform. Liten chihuahua som også har tilgang til stor inngjerdet hage gjennom dagen så han får den aktivisering og frisk luft han trenger selv om jeg ikke går så langt.

Så er det hviletid frem til barna legger seg. Jeg sitter gjerne på sengekanten litt og snakker med dem før de legger seg til å sove.

Venner treffer jeg en gang i måneden på klubb med fire venninner.

Det er veldig ensomt å være ufør, det kan gå mange dager hvor jeg ikke ser noen andre enn nærmeste familie og de dagene jeg ser noen andre er det gjerne kassadama på butikken jeg sier hei til. Fire år siden jeg ble ufør nå og selv om jeg har akseptert det er det ikke en dag hvor jeg ikke savner livet mitt før jeg ble syk. Jeg hadde en veldig sosial jobb hvor jeg traff mange mennesker hver dag, jeg savner det så det gjør vondt i brystet....

Anonymkode: ad80f...d2f

Skrevet

Jeg er ufør og har vert det de siste 3 årene. Jeg står opp med barna, lager frokost og så hviler jeg på sofaen til de kommer hjem. Noen ganger må jeg sove. Jeg har hjemmehjelp 2 ganger i uken som hjelper meg med klesvask/ bretting, vask av 1 etasje. Når helsen sier det så klarer jeg å gå ned i butikken å handle litt eller dra på ett lite besøk. Ellers så ser jeg ikke mange andre enn min egen familie. Jeg har ME.

savner utrolig mye livet mitt før men har endelig begynt å slå meg til ro etter 10 år med sykdom at slik er det bare nå. Var veldig deprimert for noen år siden pga den store forvandlingen i livet. Når jeg kun en sjelden gang klarer å komme meg ut av huset så gjør det noe med psyken din. Så sofaen er alt jeg klarer for det meste nå, mens mannen handler, lager mat og tar ungene. Nå er de såpass store og så de trenger ikke mye hjelp. Men savner å kunne finne på noe med de mer enn bare i hjemmet. Ingen luksus liv kan man si

Anonymkode: a2644...ced

Skrevet

Hviler i stille/mørkt rom minst to ganger à minst en time. Helst hviler jeg lengre. Mellom det gjør jeg litt husarbeid og spiser. Barna er bare borte i fem timer, så ikke tid til så mye annet enn hvile og det jeg må gjøre. Må gjøre ting i rolig tempo med mange pauser.

Savner å jobbe, være sosial, lære noe eller å ha energi til en hobby eller lese bøker, strikke osv., men det har jeg ikke, så prøver å sette pris på det jeg faktisk kan.

Har ME.

Anonymkode: 3a17c...da3

Skrevet

❤️

Er ikke ufør selv men dypeste medfølelse til dem som er! 

Anonymkode: 5e05c...893

Skrevet

Jeg er halvt ufør og de dagene jeg er hjemme gjør jeg helt alminnelige ting, som husarbeid, handling, hagestell osv, men det skjer i mitt eget tempo. F. eks. 20 minutter husarbeid og så en lang pause osv. 

Anonymkode: adc8b...847

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg er ufør og har vert det de siste 3 årene. Jeg står opp med barna, lager frokost og så hviler jeg på sofaen til de kommer hjem. Noen ganger må jeg sove. Jeg har hjemmehjelp 2 ganger i uken som hjelper meg med klesvask/ bretting, vask av 1 etasje. Når helsen sier det så klarer jeg å gå ned i butikken å handle litt eller dra på ett lite besøk. Ellers så ser jeg ikke mange andre enn min egen familie. Jeg har ME.

savner utrolig mye livet mitt før men har endelig begynt å slå meg til ro etter 10 år med sykdom at slik er det bare nå. Var veldig deprimert for noen år siden pga den store forvandlingen i livet. Når jeg kun en sjelden gang klarer å komme meg ut av huset så gjør det noe med psyken din. Så sofaen er alt jeg klarer for det meste nå, mens mannen handler, lager mat og tar ungene. Nå er de såpass store og så de trenger ikke mye hjelp. Men savner å kunne finne på noe med de mer enn bare i hjemmet. Ingen luksus liv kan man si

Har du hjemmehjelp som du betaler selv? Eller er det en støtte du får? Og i så fall, hvordan gikk du frem for å få hjelp?

Jeg har ME og Fibromyalgi, og strever med helt enkle oppgaver som f.eks å brette tøy. 

Skrevet

Etter noen år har jeg kommet inn i en ond sirkel. Dessverre så drikker jeg en del. Surrer ofte rundt naken å drikker meg full. Gidder ikke dusje, lage mat eller noe. Har lagt i samme sengetøy i over tre måneder. Drikker meg full, onanerer mye, ser på tv, spiser lite, og sover mye. Det er det jeg gjør. Men egentlig så bryr jeg meg ikke, vil ha det på denne måten. Føler det er game over for lengst. Har heller ingen venner. Mistet sønnen og mannen min for fire år siden, etter dette har jeg ikke klart å se lyst på livet lenger... 

Anonymkode: 41ce7...422

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Har du hjemmehjelp som du betaler selv? Eller er det en støtte du får? Og i så fall, hvordan gikk du frem for å få hjelp?

Jeg har ME og Fibromyalgi, og strever med helt enkle oppgaver som f.eks å brette tøy. 

Jeg sendte søknad til kommunen ang bpa for det er det jeg trenger, men fikk avslag 3 ganger og til slutt fikk jeg hjemmehjelp.. ikke rare hjelpen i den stand da de gjør kun de basik tingene. 

Sliter selv med alt så ønsker jeg jo fast person som kommer, ikke flere forskjellige

Skrevet
Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Etter noen år har jeg kommet inn i en ond sirkel. Dessverre så drikker jeg en del. Surrer ofte rundt naken å drikker meg full. Gidder ikke dusje, lage mat eller noe. Har lagt i samme sengetøy i over tre måneder. Drikker meg full, onanerer mye, ser på tv, spiser lite, og sover mye. Det er det jeg gjør. Men egentlig så bryr jeg meg ikke, vil ha det på denne måten. Føler det er game over for lengst. Har heller ingen venner. Mistet sønnen og mannen min for fire år siden, etter dette har jeg ikke klart å se lyst på livet lenger... 

Anonymkode: 41ce7...422

Skulle ønske jeg kunne gjort noe for å hjelpe deg. Synes du bør ta en telefon til fastlegen eller mentalhelse, kanskje de kan hjelpe deg i gang med livet igjen? Stor klem fra meg

Anonymkode: a92cc...1b4

Skrevet
6 hours ago, Anonym bruker said:

Har nettopp fått innvilget uføretrygd, og det er selvsagt fordi jeg har vært syk i mange år, og ikke klarer å stå i arbeid. Jeg bruker mye av dagen på å sove. Egentlig har jeg ikke ork til å gjøre så mye, men etter jeg fikk innvilget ufør, så føler jeg meg plutselig så ensom.

Hva bruker dere andre dagen til?

Jeg jobber :)

Anonymkode: a0810...689

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg jobber :)

Anonymkode: a0810...689

Du skjønte spm var rettet til de som ikke jobber? Eller? 🤔

Skrevet

Nettopp søkt om aap, så ikke utføre. Men dagene blir jo det samme på aap. Jeg prøver å trene meg opp, prøver ulike ting for å mestre hverdagen. Gjør enkle ting, som føles meningsfulle. Som å rydde i en klesskuff. Tatt ikke tiden på det jeg gjør, blir bare stolt når (hvis) jeg klarer å utføre oppgaven. Mye av tiden går til sykehus og rehabilitering. Ellers familie og hus.

Anonymkode: 6c302...468

Skrevet

Jeg er ufør,etter en ulykke. Jeg rekker aldri å kjede meg. Henger alltid etter, mye jeg skulle ha gjort. Er jeg skikkelig dårlig tre dager i strekk, er det mye husarbeid osv som må tas igjen. Etter at jeg har ordnet ene barnet på morgenen, mannen kjører i bhg, er det det andre barnet som må følges til skolen. Når jeg kommer hjem kl 9 er det rett i seng. Sover til 12.Dusjer.Hviler. Så hente barnet på skolen. Så er det lekser, middag og være sammen med barna. Få aldri ryddet eller noe.  

Klart man blir ensom. Men vet at jeg har venner jeg kan kontakte når barna blir litt eldre. 

Anonymkode: eccad...640

Skrevet

Jeg er ikke ufør, men akkurat blitt gradert sykmeldt. Selv om det på ingen måte kan sammenlignes å være delvis ute av drift for en kortere periode (gravid).

De dagene jeg er sykmeldt leverer jeg sønnen på halvannet i barnehagen mellom 8 og halv 9, spiser frokost og legger meg igjen. Sover til ca halv to to. Spiser litt igjen, gjør lett forefallende før jeg henter i barnehagen igjen mellom halv tre og halv fire. Lager middag og prøver å komme gjennom ettermiddagen med mann og barn før minsten legger seg ca syv halv åtte, sløver så på sofaen frem til jeg legger meg mellom kl 21-23.

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (7 minutter siden):

Jeg er ikke ufør, men akkurat blitt gradert sykmeldt. Selv om det på ingen måte kan sammenlignes å være delvis ute av drift for en kortere periode (gravid).

De dagene jeg er sykmeldt leverer jeg sønnen på halvannet i barnehagen mellom 8 og halv 9, spiser frokost og legger meg igjen. Sover til ca halv to to. Spiser litt igjen, gjør lett forefallende før jeg henter i barnehagen igjen mellom halv tre og halv fire. Lager middag og prøver å komme gjennom ettermiddagen med mann og barn før minsten legger seg ca syv halv åtte, sløver så på sofaen frem til jeg legger meg mellom kl 21-23.

For å være helt ærlig så skjønner jeg ikke hvorfor du svarer når du ikke er uføretrygdet.

Anonymkode: fe953...706

Skrevet

Jeg er uføretrygdet, er hos fysioterapeut 2 ganger i uken. På sykehus 1-2 ganger i uken og hos psykolog 3 timer i uken. 

får ungene på skolen først, er hos helsepersonell, sover og så kommer ungene hjem igjen.

Anonymkode: a92cc...1b4

Skrevet

Jeg prøver å få meg litt frisk luft så ofte jeg kan, gjør litt egentreningsøvelser, fordriver tida litt med å tegne, prøver å lade litt, gjør litt husarbeid her og der, men det er veldig ensomt desverre.

Anonymkode: fe953...706

Skrevet

Pusler med ting hjemme, diverse kreative prosjekter. Har ett par venninner som også er uføre, så vi treffes litt eller prater på tlf. Leser, ser tv, rydder. Er med kjæresten ( han jobber forskjellige skift).

Anonymkode: 13ca9...cc5

Skrevet

Jeg står opp tidlig og får sønnen på skolen. Så bruker jeg et par tre timer på frokost og god kaffestund mens jeg surfer nyheter, facebook og sjekker snap og sånn, samt ser noen episoder av serie jeg følger. Innimellom setter jeg på vaskemaskin, snakker med kjæresten på tlf og kanskje tar en runde med støvsugeren. Av og til handler jeg, av og til går jeg tur. Av og til trenger jeg å sove dupp hvis jeg har hatt en dårlig natt. 

Ufør pga psykiske diagnoser, stoffskifte og svært dårlig hørsel. 

Anonymkode: 1eaba...d67

Skrevet

Glemte resten av dagen 😅 Sønnen kommer hjem rundt halv tre og da er det middagslaging og skravling med ham. Så går ettermiddagen med forskjellige ting. Av og til får han besøk av venner og jeg gjør mye av det samme jeg gjør ellers tidligere på dagen. I dag var jeg hos foreldrene mine og hjalp de med husvask. 

Alt varierer så klart. Men alt i alt pusler jeg med småting gjennom hele dagen der andre må stresse for å rekke det samme. 

Anonymkode: 1eaba...d67

Skrevet

Jeg ble ufør for 2 år siden. Har 2 barn på 14 og 20 år, så står opp med tenåringen, og får han på skolen. Så slapper jeg av, og får i meg kaffe og frokost. Her gjøres husarbeid 5 min av gangen, jeg blir svimmel av å stå stille, så må heller gjøre husarbeid ofte, men kort tid. Og henger ofte litt etter. Så er det å lage middag. Men ellers går det i mye hvile. Jeg prøver å gå tur på de dagene jeg orker, går da alt fra 1-5 km. Har en annen ufør venninne som ofte blir med meg på de korte turene, da vi er naboer. Ellers har jeg en venninne som jeg møter ca en gang i måneden. 

Jeg håper virkelig jeg blir bedre med tiden, for det er så mye jeg savner. 

Anonymkode: 15f31...1b9

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

hjemmehjelp er hjelp til basis oppgaver/renhold i hjemmet. Der er vanskelig å få innvilget dersom du bor med en partner som kan gjøre oppgavene.

Hjemmehjelp å du betale for. Det er ofte enklere å ansette en rengjøringshjelp selv.

Anonymkode: ebc86...80e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...