Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2021 #1 Skrevet 6. oktober 2021 Huff, dette er så fortvilende og slitsomt. Hun sover hele natten. Problemet er at natten begynner ca. klokken 02.. Hun har hatt dager med lange lurer og dager nærmest uten lurer, men det er ingen forskjell. Hun sovner gjerne i 22-tiden men våkner etter en halvtime i fullstendig panikk, skriker sånn at hun holder på å spy. Hun er jo stuptrøtt, men nekter å sove. Har prøvd flere ganger nå i kveld, men hun skriker så ekstremt at det er helt umulig å la henne bli liggende så da må vi jo bare stå opp igjen. Når hun først sovner, så sover hun lenge, men det hjelper jo ikke når hun er ødelagt på kvelden. Om noen mnd skal hun begynne i barnehage og hun kan jo ikke ha 5-6 timers søvn på natten da, det er jo helt krise. Hvordan skal vi klare å snu dette? Forventer ikke at hun skal plutselig legge seg for natten klokken 19, men klokken 02 går ikke i lengden, vi holder jo på å tørne her. Hun er forresten 11 mnd så ikke en nyfødt, det er selvsagt helt annerledes. Anonymkode: 22fbe...5bd
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2021 #3 Skrevet 7. oktober 2021 Pobie skrev (2 timer siden): Hvor ofte og lenge sover hun om dagen? Noen ganger har hun gjerne to lurer på tre kvarter, andre ganger sover hun i et par timer, enkelte ganger sover hun kun på formiddagen og er våken i alt for mange timer. Det er altså ikke noe system, hun har fått sove ved behov. Problemet er at uansett hvordan sovingen på dagtid er, så er kveldene helt like. hi Anonymkode: 22fbe...5bd
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 7. oktober 2021 #4 Skrevet 7. oktober 2021 Kl 22 er jo veldig sent, kanskje dere burde prøve å forskyve leggetiden hennes? Kan dere droppe en siste hvil og heller legge henne 18-19? Hvis det er vanskelig ville jeg gradvis forskjøvet leggetid til senest 19. Du kan jo også få gode råd på helsestasjonen, som er mer skreddersydd for dere.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2021 #5 Skrevet 7. oktober 2021 Hva mener du med stå opp da? Jeg har fire barn, og alle har hatt perioder hvor de har våknet når vi mener det er natt. Jeg har aldri latt de ligge alene å skrike, men jeg har aldri stått opp heller. Har alltid vært på soverommet, med lyset av. Har det vært vill skriking har jeg gått frem og tilbake på det mørke soverommet med ungen i armene til de har sovnet igjen, og har de bare vært våkne og survete har jeg lagt med i sengen ved siden av sprinkelsengen og nynnet lavt, holdt de i hånden og vært nær uten å ta de opp. Det har gått over. Ene sønnen min hadde en periode i ti-elleve tiden på kvelden lenge, men så sluttet han plutselig å våkne og sov fra åtte om kvelden til seks om morgenen. Andre sønnen min hadde en lang periode, veldig lang, hvor han våknet i firetiden på natten og var våken en times tid før han sovnet igjen. Det var skikkelig slitsomt, men det gikk over etterhvert det også. Anonymkode: b5dde...e97
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2021 #6 Skrevet 7. oktober 2021 Jeg har en stor blund cs 12-14. når de er helt små må de ha en liten to timer før og to timer etter hovedblund. Den siste ryker først. Deretter den første. Men disse må ikle være for lange. Den siste kan være 25 min. Anonymkode: c7a49...9c5
Pobie Skrevet 7. oktober 2021 #7 Skrevet 7. oktober 2021 22 er ekstremt sent, hun burde legges senest klokka 20, ca 4-5 timer etter siste blund. Godt mulig hun våkner igjen pga hun er overtrøtt. Da er hun full av kortisol og da sover man ikke godt. Og som over, man står ikke opp med dem "midt på natta". Man holder seg på rommet med dem med lyset av og ligger ved siden av dem eller bysser osv til de sovner igjen. Tre dupper som nevnt over er forøvrig for mye for en på 11 måneder, to er maks og maks 2.5 time søvn på dagtid, og 11-12 i løpet av natten. Leggetid er som nevnt 4-5 timer etter siste dupp.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2021 #8 Skrevet 7. oktober 2021 Ville prøvd å få inn faste rutiner, og fulgt de slavisk en periode. Da vil gjerne kroppen venne seg til det, og ting går lettere Eksempel: 7.00 stå opp - frokost Rundt 9 hvil og lite måltid når baby våkner 12.00 formiddagsmat og soving til senest 15 15.30/16.00 middag 18.00/18.30 kveldsmat 19.00 sengetid. Ikke ut av soverommet før neste dag. Anonymkode: a101c...d9d
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2021 #9 Skrevet 7. oktober 2021 Pobie skrev (2 timer siden): 22 er ekstremt sent, hun burde legges senest klokka 20, ca 4-5 timer etter siste blund. Godt mulig hun våkner igjen pga hun er overtrøtt. Da er hun full av kortisol og da sover man ikke godt. Og som over, man står ikke opp med dem "midt på natta". Man holder seg på rommet med dem med lyset av og ligger ved siden av dem eller bysser osv til de sovner igjen. Tre dupper som nevnt over er forøvrig for mye for en på 11 måneder, to er maks og maks 2.5 time søvn på dagtid, og 11-12 i løpet av natten. Leggetid er som nevnt 4-5 timer etter siste dupp. Jeg mener at når hun sovner klokken 22 så har hun kanskje vært våken 7-8 timer. Likevel våkner hun med et hyl. Har selvsagt prøvd mørkt rom, byssing i timevis, men nå er hun så stor at hun vrir seg ut av armene mine, hyler i panikk og nærmest til hun spyr. Vi kan jo ikke gå sånn i tre timer. Skulle selvsagt ha hatt leggetid klokken 20, men det mener jo ikke hun. Har prøvd å holde oss på rommet men det går jo ikke når hun skriker til hun brekker seg. Forstår ikke hvordan vi skal klare å endre dette. Hun har maks to lurer. hi Anonymkode: 22fbe...5bd
Pobie Skrevet 7. oktober 2021 #10 Skrevet 7. oktober 2021 Anonym bruker skrev (44 minutter siden): Jeg mener at når hun sovner klokken 22 så har hun kanskje vært våken 7-8 timer. Likevel våkner hun med et hyl. Har selvsagt prøvd mørkt rom, byssing i timevis, men nå er hun så stor at hun vrir seg ut av armene mine, hyler i panikk og nærmest til hun spyr. Vi kan jo ikke gå sånn i tre timer. Skulle selvsagt ha hatt leggetid klokken 20, men det mener jo ikke hun. Har prøvd å holde oss på rommet men det går jo ikke når hun skriker til hun brekker seg. Forstår ikke hvordan vi skal klare å endre dette. Hun har maks to lurer. hi Anonymkode: 22fbe...5bd Hvis hun har vært våken 7-8 timer når hun endelig sovner våkner hun sannsynligvis igjen med et hyl pga hun er overtrøtt. Jeg synes dere burde ta dette opp med lege eller helsesøster. Er også enig med den som foreslo en fast rutine som dere følger slavisk i noen uker.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2021 #11 Skrevet 7. oktober 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg mener at når hun sovner klokken 22 så har hun kanskje vært våken 7-8 timer. Likevel våkner hun med et hyl. Har selvsagt prøvd mørkt rom, byssing i timevis, men nå er hun så stor at hun vrir seg ut av armene mine, hyler i panikk og nærmest til hun spyr. Vi kan jo ikke gå sånn i tre timer. Skulle selvsagt ha hatt leggetid klokken 20, men det mener jo ikke hun. Har prøvd å holde oss på rommet men det går jo ikke når hun skriker til hun brekker seg. Forstår ikke hvordan vi skal klare å endre dette. Hun har maks to lurer. hi Anonymkode: 22fbe...5bd Jo, det går. De hyler og vrir seg, til og med brekker seg, men du må da holde deg rolig, bysse og gå fram og tilbake og si med rolig stemme at det er natt. Å stå opp er det samme som å kapitulere, og da har du laget en rutine. Første kvelden går det kanskje 3 timer. Kanskje andre også, men så vil det gradvis gå kortere tid før hun roer seg. Hvorfor skal hun gi seg når alternativet er å stå opp? Da vil hun jo heller det og vet at det er et alternativ. Men ikke la henne ligge alene i hysteri, vær der, kos med henne, byss på henne, men stå for at det er natt. Å bryte en vane tar minst en uke. Så å prøve en løsning i to tre dager er ikke nok. Hold ut! Og hun bør legges før hun har vært våken i så mange timer. Da er hun overtrøtt og det er typisk at de da våkner igjen. Anonymkode: 60219...79e
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2021 #12 Skrevet 7. oktober 2021 Med fire svært ulike barn, er det likevel én ting som er felles. De må ha hjelp inn i gode rutiner, det er grusomt når det står på, det tar som regel minst 5-6 dager i strekk, ofte opp mot to uker, før ny rutine er etablert, og det er så utrolig verd det etterpå. Du har fått gode tips over her, og jeg synes du skal ta dem til deg. Begynn med å vekke henne f.eks. kl. 7. Legg opp til to lurer på dagtid, det er passe for den alderen, og så i seng kl. 19. Hun kommer selvfølgelig til å protestere, men du/dere må holde ut og være bestemt. Kjærlig, men bestemt. Hun er så stor at hun kan få all trøst i sengen sin. Vær klar med litt vann i en tutekopp (man blir tørst av å hyle) og tørkepapir til snørr og tårer. Slukk lyset og si god natt og IKKE løft henne opp. Du kan holde hånden, stryke på, hviske beroligende ord og være nær, men ikke ta henne opp med mindre hun faktisk spyr. Det er viktig at hun får trøst og vet at dere er der, men også viktig at hun lærer seg at natt er natt. Antagelig er det best at du ikke tar dette, men mannen din. Menn er flinkere til dette, og barnet roer seg ofte lettere med far enn mor om natten. Anonymkode: 69d67...c14
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2021 #13 Skrevet 7. oktober 2021 Tusen takk for alle svar, jeg setter stor pris på dette. Forstår at dette krever litt tid og tålmodighet, bare skjønner ikke at det skal gå, men her må vi helt tydelig være konsekvent og stå i stormen for en periode. Tusen takk. hi Anonymkode: 22fbe...5bd
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2021 #14 Skrevet 7. oktober 2021 Vi slet mye med søvnen til at av barna. For oss ble det enutfordring å få nok søvn selv samtidig som vi ikke kunne tillate barnet å sove lenge om morgenen. Hvis hun sov lenger enn til 06.00 ble det håpløst om kvelden igjen. Vi løste det ved å dele natten i to vakter. En "tidligvakt" fra leggetid til 02.00 og en "senvakt" fra 02.00 til den andre av oss sto opp frivillig. På den måten kunne den ene legge seg tidlig og den andre sove lenge. Anonymkode: 628a2...850
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2021 #15 Skrevet 7. oktober 2021 Min var det slik med når han var fra ca 7mnd opp 9 , ammet med engang, grøt litt senere ca 10 ca 1230-16 sov han ca 19 kveldsmat og kveldsstell natta kl 20 Sjelden han sov mer enn 1 lur om dagen, kun når han var under 4mnd Anonymkode: 6b06d...e09
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå