Gå til innhold

Liker virkelig ikke mamma-kvelder

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Så bra at du har fasiten på dette også! Selvsagt kan det å drikke vin og prate om løst og fast være med på å bygge nettverk. Folk er forskjellige, skjønner du, og liker forskjellige ting. 

Om man bryr seg om baksnakking når man er over 15 år får man gro seg litt baller. Man kan virkelig ikke forvente at andre skal kutte ut ting de liker fordi en selv ikke ønsker å delta!

Anonymkode: 49e50...7d6

Men da utelukker man dem som ikke drikker. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Noen drikker en kaffe, noen drikker et glass vin, andre drikker vann, noen tar litt mat, andre ikke. Ingen problem samme hva man velger på kafeen der vi har treff. Grunnen til at det er kjønnsdelt tipper jeg er at man skal slippe å skaffe barnevakt. Litt usikker på hvorfor, men tipper det kommer av det. Og kommer det en mamma på pappa kveld eller motsatt så er det ingen krise. I tillegg er det treff med barn og hele familier som feks akedag eller grilling i nærområde. Alt er ganske sjeldent og veldig uformelt, og helt frivillig.

Litt usikker på hva du mener med "dametema ". Er det i så fall sminke?? Det har vi aldri tatt opp. Det går mest i jobb, politikk, film, musikk, hobbyer, interesser og lignende. 

Og til dere som er redd for baksnakking så kan jeg love at det aldri har vært et tema på noe treff jeg har vært på (totalt tre stk..). Hadde aldri falt meg inn! 

Anonymkode: 06690...c79

Interiør, rom-com, lavkarbo, husarbeidtips, håndarbeid og lignende anser jeg som dametema. Mannetema er jakt, grilling, motor og lignende. 

Skrevet
Milfy Way skrev (16 minutter siden):

Men hvorfor kjønnsdele?

Det er vel siden en av foreldrene må være hjemme med barna, og man mener at det er viktig at begge foreldrene kjenner noen av de andre

Anonymkode: fcc20...be6

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er vel siden en av foreldrene må være hjemme med barna, og man mener at det er viktig at begge foreldrene kjenner noen av de andre

Problemet blir da dem som best trives i annet kjønns selskap, eller at man for eksempel har to pappaer, to mammaer eller er alenefar/alenemor. Det hadde vært bedre å dele slike møter etter gruppene som er i klassen, og at begge foreldre kan møte. 

Skrevet
Milfy Way skrev (1 minutt siden):

Problemet blir da dem som best trives i annet kjønns selskap, eller at man for eksempel har to pappaer, to mammaer eller er alenefar/alenemor. Det hadde vært bedre å dele slike møter etter gruppene som er i klassen, og at begge foreldre kan møte. 

Sa ikke jeg var enig, oppga bare begrunnelsen

Skrevet
Milfy Way skrev (49 minutter siden):

Men det skal vel ikke være årsaken til at man må dra på noe som man ikke trives med. Hvis folk baksnakker, er det vel ikke folk HI ønsker å omgås i utgangspunktet. 

Slik er det overalt. I hvert fall rundt kvinnfolk. 

Anonymkode: e8622...f35

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Slik er det overalt. I hvert fall rundt kvinnfolk. 

Men da bør man ikke omgås sånne kvinnfolk. Jeg har for eksempel ingen interesse av å omgås folk som baksnakker andre. Vennskap med slike folk tilfører meg ikke annet enn irritasjon. 

Skrevet
Milfy Way skrev (12 minutter siden):

Det er da ikke vanskelig å drikke farris mens den ved siden av deg drikker vin.

Skrevet

Men da bør man ikke omgås sånne kvinnfolk. Jeg har for eksempel ingen interesse av å omgås folk som baksnakker andre. Vennskap med slike folk tilfører meg ikke annet enn irritasjon. 

Det er jeg enig i. 

Skrevet
sug lut skrev (2 minutter siden):

Det er da ikke vanskelig å drikke farris mens den ved siden av deg drikker vin.

Selvfølgelig er det ikke vanskelig. Men det er svært lite interessant å være sammen med brisne folk når man selv er edru. I tillegg blir man ofte ansett som sær hvis man ikke drikker når alle andre drikker. Derfor foretrekker jeg å møte folk på skogstur, grilling og lignende. 

Skrevet
Milfy Way skrev (23 minutter siden):

Men hvorfor kjønnsdele?

Trur det var mer av praktiske grunner😅😅er jo et privat hjem man er i og hvis begge foreldre skal være med blir det fort 60 stk. Vet at det var en far som tok på seg å ha «pappakveld « for alle fedrene i klassen og. Videre er min erfaring at det er veeeeldig ymse for fedrenes engasjement for å dra på slikt🤣

Anonymkode: 3e88b...8a3

Skrevet
Milfy Way skrev (17 minutter siden):

Selvsagt gjør man ikke det! Jeg har aldri vært et sted hvor det er krav om å drikke noe som helst. Det er alltid noen som velger å drikke vann eller brus, av tusen forskjellige grunner. Du trenger jo ikke å konstruere problemstillinger. 

Anonymkode: 49e50...7d6

Skrevet
Milfy Way skrev (14 minutter siden):

Interiør, rom-com, lavkarbo, husarbeidtips, håndarbeid og lignende anser jeg som dametema. Mannetema er jakt, grilling, motor og lignende. 

Tror faktisk ingen av disse temaene er tatt opp. Så kjønnsdelte diskusjoner som dette har jeg ikke vært med på i det virkelige liv. Jeg er ikke interessert i håndarbeid, og mannen min ikke i jakt. Derimot går det mye i politikk og jobb.

Skrevet
Milfy Way skrev (20 minutter siden):

Men i himmelens navn! Har du vært noe sted hvor diskusjonsemnene er inndelt i dametema og mannetema? Eller tenker du deg bare at det sikkert er slik?

I starten er det jo naturlig at man snakker om barn og skole, men når man blir mer varm i trøya så spenner jo emnene himmelvidt, uansett om det er damer eller menn som deltar. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Tror faktisk ingen av disse temaene er tatt opp. Så kjønnsdelte diskusjoner som dette har jeg ikke vært med på i det virkelige liv. Jeg er ikke interessert i håndarbeid, og mannen min ikke i jakt. Derimot går det mye i politikk og jobb.

Samme her.. På «mammakveld» var det mye snakk om jobb og ungene og våre i forhold til skole osv. Hva vi som foreldregruppe kunne gjøre i gitte scenarioer osv. Halvparten drakk litt vin liksom. Så var bare en uformell setting å bli litt kjent med hverandre. :) 

Skrevet
*Miss Marple* skrev (Akkurat nå):

Men i himmelens navn! Har du vært noe sted hvor diskusjonsemnene er inndelt i dametema og mannetema? Eller tenker du deg bare at det sikkert er slik?

I starten er det jo naturlig at man snakker om barn og skole, men når man blir mer varm i trøya så spenner jo emnene himmelvidt, uansett om det er damer eller menn som deltar. 

Jeg har opplevd at dynamikken i rene dameselskap er annerledes enn der flesteparten er menn, man snakker om forskjellige ting. Jeg trives best i miljø med flest menn, og heldigvis har mine barn drevet med idretter der det er flest pappaer som følger opp (fotball, motor og sånt). 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Samme her.. På «mammakveld» var det mye snakk om jobb og ungene og våre i forhold til skole osv. Hva vi som foreldregruppe kunne gjøre i gitte scenarioer osv. Halvparten drakk litt vin liksom. Så var bare en uformell setting å bli litt kjent med hverandre. :) 

Men er ikke dette temaer som tas opp på foreldremøter? Om skolemiljø og slik? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nå som alle restriksjoner er opphevet er det igjen kommet invitasjoner til mamma-kvelder i klassene til barna.
Det har vært så deilig med 1,5 år uten noe slikt, jeg liker det virkelig ikke.
Sitte sammen med masse andre damer i timer som jeg i utgangspunktet til vanlig ikke har noe med å gjøre på privaten.
Masse småsmakk jeg egentlig ikke er interessert.

Ja da, før noen sier det, jeg vet hvorfor det er viktig, barn som vet at foreldre snakker sammen mobber mindre.
Jeg bare virkelig liker det ikke

Det er en myte at man eliminerer/begrenser mobbing på den måten.

Jeg fordrar heller ikke sosialisering med folk jeg ikke har valgt selv. Jeg har mye kveldsjobb og gidder ikke bruke frikvelder på irrelevante mennesker.

Anonymkode: 8e0db...05b

Skrevet

Vel regner med at du skjønner at på foreldremøter er det satt en gitt agenda i en formell setting. Er en grunn til man eksempelvis har julebord /sommerfest og treningsgrupper i for kollegaer i jobbsammenheng også. Bli kjent med hverandre utenom kontortid.

Min erfaring er at i foreldremøter er det ikke alle som tør/vil si noe i plenum hvor det er et publikum , men på mammakveld eller foreldrekveld , så åpner de seg litt og spør mer. Mange føler seg tryggere. Videre at lærer/leder ikke er tilstede hjelper også.

Dette gjøres jo for barna våre og ikke for at jeg skal få nye venner/dansepartnere ect. 

Men det er frivillig, hvis du kun vil gå på foreldremøter og ikke ha noe med foreldrene til de andre barna i klassen… så lar du være., samme som at julebord og andre ting også er frivillig.

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er en myte at man eliminerer/begrenser mobbing på den måten.

Jeg fordrar heller ikke sosialisering med folk jeg ikke har valgt selv. Jeg har mye kveldsjobb og gidder ikke bruke frikvelder på irrelevante mennesker.

Samme her. Det er nok av foreldremøter, statusmøter, kontaktmøter og annet på ettermiddagen fra før. I tillegg kommer dugnad og møter i forbindelse med barnas fritidsaktiviteter, kjøring til treninger og sånt. Og da ønsker man å sosialisere med dem man faktisk er venner med. Jeg ar aldri på lønningspils eller julebord. Men jeg har veldig god kontakt med kollegaer for det, og kan ta en spontan kaffe hvis jeg møter en kollega på kjøpesenteret, for eksempel.

Endret av Milfy Way
Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Dette gjøres jo for barna våre og ikke for at jeg skal få nye venner/dansepartnere ect. 

Ja da. Men da hadde det vært nyttigere å gjøre noe som barna våre fikk utbytte av. At mor får en time til å slarve litt med andre mødre hjelper dem lite.

Skrevet

Samme her. Det er nok av foreldremøter, statusmøter, kontaktmøter og annet på ettermiddagen fra før. I tillegg kommer dugnad og møter i forbindelse med barnas fritidsaktiviteter, kjøring til treninger og sånt. Og da ønsker man å sosialisere med dem man faktisk er venner med. Jeg ar aldri på lønningspils eller julebord. Men jeg har veldig god kontakt med kollegaer for det, og kan ta en spontan kaffe hvis jeg møter en kollega på kjøpesenteret, for eksempel.

Jeg er ekstrem-ekstrovert og møter mennesker over alt og når som helst. Men jeg vil selv velge hvem jeg møter og sosialiserer med. Det må være en eller annen slags personlig match der.

Skrevet
Milfy Way skrev (17 minutter siden):

Jøss!!! Gjør du deg alltid så vanskelig? Småprat for å holde tonen god når man ikke er så kjent .. hørt om det? 

Skrevet

Jøss, så negative dere er...

Jeg har aldri opplevd at noen blir baksnakket på slike samlinger.

Jeg har aldri opplevd at noen blir brisne eller fulle heller, mange kjører, mange drikker ikke alkohol av en million forskjellige grunner og noen tar seg et glass eller to. Det er jo ikke fest...

Har aldri opplevd at alle mammaene i klassen kommer, men de som kommer har det gjerne hyggelig.

Samtaletemaene er jo oftest barna da, alt fra leggetider til fritidsaktiviteter, vennskap og spilling. Så blir man jo litt bedre kjent og temaene utvides litt, men at man sitter og snakker om interiør og strikking i timevis har jeg virkelig aldri opplevd.

Det er heller ikke snakk om en "syklubb" man MÅ gå på hver måned, det er snakk om kanskje en gang i året. Har man barn i en klasse hvor det arrangeres litt for flittig så går man når man føler for det og ikke hver gang.

Og hvor i alle dager har du det fra at det er en myte at foreldrenettverk har en effekt? Det er da vitterlig bevist flere ganger at det har en positiv virkning på barnegruppa at det er et foreldrenettverk der.

Anonymkode: c32de...bf1

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jøss, så negative dere er...

Jeg har aldri opplevd at noen blir baksnakket på slike samlinger.

Jeg har aldri opplevd at noen blir brisne eller fulle heller, mange kjører, mange drikker ikke alkohol av en million forskjellige grunner og noen tar seg et glass eller to. Det er jo ikke fest...

Har aldri opplevd at alle mammaene i klassen kommer, men de som kommer har det gjerne hyggelig.

Samtaletemaene er jo oftest barna da, alt fra leggetider til fritidsaktiviteter, vennskap og spilling. Så blir man jo litt bedre kjent og temaene utvides litt, men at man sitter og snakker om interiør og strikking i timevis har jeg virkelig aldri opplevd.

Det er heller ikke snakk om en "syklubb" man MÅ gå på hver måned, det er snakk om kanskje en gang i året. Har man barn i en klasse hvor det arrangeres litt for flittig så går man når man føler for det og ikke hver gang.

Og hvor i alle dager har du det fra at det er en myte at foreldrenettverk har en effekt? Det er da vitterlig bevist flere ganger at det har en positiv virkning på barnegruppa at det er et foreldrenettverk der.

Anonymkode: c32de...bf1

Enig! Synes kun at det er flott at foreldre engasjerer seg .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...