Gå til innhold

Liker virkelig ikke mamma-kvelder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå som alle restriksjoner er opphevet er det igjen kommet invitasjoner til mamma-kvelder i klassene til barna.
Det har vært så deilig med 1,5 år uten noe slikt, jeg liker det virkelig ikke.
Sitte sammen med masse andre damer i timer som jeg i utgangspunktet til vanlig ikke har noe med å gjøre på privaten.
Masse småsmakk jeg egentlig ikke er interessert.

Ja da, før noen sier det, jeg vet hvorfor det er viktig, barn som vet at foreldre snakker sammen mobber mindre.
Jeg bare virkelig liker det ikke

Anonymkode: fcc20...be6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri hørt om mamma-kvelder? Hvor ofte er det og hva gjør dere? Finnes det pappa-kvelder også? Stiller alle opp på dette? Hva med de som jobber skift/turnus? Er det forventet at de skal bytte vakter? Hva med oppfølging av søsken og barnets egne fritidsaktiviteter? 

Skrevet

Her har vi ikke det. Takk og lov. Høres drepen ut. 

Anonymkode: fb20f...3f3

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (1 minutt siden):

Jeg har aldri hørt om mamma-kvelder? Hvor ofte er det og hva gjør dere? Finnes det pappa-kvelder også? Stiller alle opp på dette? Hva med de som jobber skift/turnus? Er det forventet at de skal bytte vakter? Hva med oppfølging av søsken og barnets egne fritidsaktiviteter? 

Her er det en mammakveld og en pappakveld i året på barneskolen.

Alle stiller ikke opp, de som kan stiller. Ikke noe pes eller stress om man ikke kan, da kan man kanskje neste år.

Har med bygging av foredrenettverk å gjøre, og er faktisk ganske effektivt. Foreldre som kjenner hverandre litt har lavere terskel for å ta kontakt med hverandre om det er noe og snakker lettere sammen på alle arenaer.

Anonymkode: c32de...bf1

Skrevet

Høres helt idiotisk ut. Du MÅ ikke omgås folk som "venninner" bare fordi dere har barn i samme klasse. Bare å takke nei, det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Her er det en mammakveld og en pappakveld i året på barneskolen.

Alle stiller ikke opp, de som kan stiller. Ikke noe pes eller stress om man ikke kan, da kan man kanskje neste år.

Har med bygging av foredrenettverk å gjøre, og er faktisk ganske effektivt. Foreldre som kjenner hverandre litt har lavere terskel for å ta kontakt med hverandre om det er noe og snakker lettere sammen på alle arenaer.

Anonymkode: c32de...bf1

Å drikke vin sammen og prate om ingenting er ikke å bygge nettverk. Å bygge nettverk er å samkjøre ungene til treninger, ha dem på besøk og prate i forbindelse med besøket og lignende NATURLIGE ting, ikke tvangssosialisering uten barn. 

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (1 minutt siden):

Her har vi ikke det. Takk og lov. Høres drepen ut. 

Anonymkode: fb20f...3f3

Man møtes enten hjemme hos noen og alle har med seg mat til et felles bord, etter på en kafe eller noe.
Det forventes at man møter opp dersom man kan, det forventes ikke at man bytter vakter og slikt.
Det er pappa-kvelder også.
Er 2-3 ganger i løpet av et år så når man har flere barn blir det ganske mange..

HI

Skrevet

Det er bare å drite i, og omgås de du selv ønsker.

Skrevet

Sorry I couldn't make it, but I didn't want to..

Sjølv er eg såpass pliktoppfyllande at eg hadde møtt opp til ein times vantrivsel, men eg skulle ønske eg ikkje var det.

Skrevet

Jeg liker mammakvelder kjempegodt! Drikke vin eller kaffe, og skravle er topp synes jeg. Synes det er både artig og spennende å bli kjent med nye folk. Vi blir kanskje ikke venner av det, men jeg liker å bli litt kjent med de fleste. 

Vi har pappa-kvelder også ja. Og hvis det kolliderer med planer eller folk ikke vil er det jo bare å takke nei. Ikke obligatorisk i det hele tatt. 

Men ser av svarene her at jeg er litt alene om å like det (kanskje det betyr at jeg er alene om å ha det hyggelig på en sånn kveld da..😄)

Anonymkode: 06690...c79

Skrevet
☆☆☆ skrev (8 minutter siden):

Sorry I couldn't make it, but I didn't want to..

Sjølv er eg såpass pliktoppfyllande at eg hadde møtt opp til ein times vantrivsel, men eg skulle ønske eg ikkje var det.

Jeg pleier også å møte opp siden det er sjeldent det ikke passer (dessverre).
Heldige dere hvor det bare er en time, her pleier det å være 3

HI

Skrevet

Har ikke noe sånt her, heldigvis. Men du MÅ ikke gå. Men da blir du jo kjent som hun som ikke kommer, så kommer baksnakkingen. Typisk norsk. 

Anonymkode: e8622...f35

Skrevet

Jeg pleier også å møte opp siden det er sjeldent det ikke passer (dessverre).
Heldige dere hvor det bare er en time, her pleier det å være 3

HI

Her har vi hatt vennegrupper, med foreldredeltaking mot slutten. Ikkje kjønnsdelte foreldregrupper. Det kan vere både koselig og kleint, alt etter kjemien i gruppa. Eg vantrivest ofte mest i forkant, når eg først er der går det greit.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Har ikke noe sånt her, heldigvis. Men du MÅ ikke gå. Men da blir du jo kjent som hun som ikke kommer, så kommer baksnakkingen. Typisk norsk. 

Men det skal vel ikke være årsaken til at man må dra på noe som man ikke trives med. Hvis folk baksnakker, er det vel ikke folk HI ønsker å omgås i utgangspunktet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg liker mammakvelder kjempegodt! Drikke vin eller kaffe, og skravle er topp synes jeg. Synes det er både artig og spennende å bli kjent med nye folk. Vi blir kanskje ikke venner av det, men jeg liker å bli litt kjent med de fleste. 

Vi har pappa-kvelder også ja. Og hvis det kolliderer med planer eller folk ikke vil er det jo bare å takke nei. Ikke obligatorisk i det hele tatt. 

Men ser av svarene her at jeg er litt alene om å like det (kanskje det betyr at jeg er alene om å ha det hyggelig på en sånn kveld da..😄)

Jeg skjønner ikke poenget med å kjønnsdele og drikke alkohol når man samles. Jeg drikker ikke alkohol i det hele tatt, og folk maser og maser. I tillegg er jeg mer interessert i "mannetemaer" enn "dametemaer" i samtaler. Derfor blir slike kvelder fullstendig bortkastet. Hvorfor ikke arrangere utedag for barn der alle foreldre har hver sin oppgave og må samarbeide? Jobbe dugnad eller gjøre noe annet naturlig?

Skrevet

Jeg synes det er veldig greit. Er ikke flink til å bli kjent med folk sånn ellers. Så da får jeg iallefall møtt foreldrene til de i klassen og det gjør det lettere å avtale vennebesøk når jeg har møtt alle foreldrene.

Anonymkode: c0381...0d0

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hva er det du mener er spesifikt norsk ved det? Og er det noe problem om de snakker om de som ikke kommer (hvilket jeg heller ikke er sikker på om er riktig, du er neppe så spennende), siden valget om å ikke gå i hvert fall for min del er motivert av at de er en gjeng kjedelige mennesker jeg ikke gidder å bruke fritid på, med unntak av to jeg uansett har kontakt med? Hva mennesker som ikke betyr noe snakker om kan umulig klø deg.

Skrevet
sug lut skrev (1 minutt siden):

Hva er det du mener er spesifikt norsk ved det? Og er det noe problem om de snakker om de som ikke kommer (hvilket jeg heller ikke er sikker på om er riktig, du er neppe så spennende), siden valget om å ikke gå i hvert fall for min del er motivert av at de er en gjeng kjedelige mennesker jeg ikke gidder å bruke fritid på, med unntak av to jeg uansett har kontakt med? Hva mennesker som ikke betyr noe snakker om kan umulig klø deg.

Hun er sikkert bekymret for at baksnakkingen går ut over relasjonen til barna. Ellers er det uten betydning hva andre babler om, det vil alltid finnes noen som snakker masse dritt fordi de ikke har noe annet å ta seg til.

Skrevet
Milfy Way skrev (2 minutter siden):

Hun er sikkert bekymret for at baksnakkingen går ut over relasjonen til barna. Ellers er det uten betydning hva andre babler om, det vil alltid finnes noen som snakker masse dritt fordi de ikke har noe annet å ta seg til.

Så trangt kan man ikke leve.

Skrevet

Her har vi hatt det :) Synes det er helt ok. Hadde det med første barnet når hun begynte på skolen og det å ha litt oversikt /et ansikt på moren til barna.. Har gjort terskelen lavere for å ringe hvis det har vært noe. 

Er ikke med de ellers på fritiden, men har en god tone med alle og synes det har hjulpet myyyye for klassemiljøet :)

Anonymkode: 3e88b...8a3

Skrevet

Jeg syns det er hyggelig med mammatreff og er gjerne med, men skjønner at det kan bli mye hvis det er flere ganger i året og man har mange barn. 

Hos oss er det sånn at de som kan kommer og ingen baksnakker de som ikke kommer og ingen forhører  seg om hvorfor.

Anonymkode: bfa74...db7

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Her har vi hatt det :) Synes det er helt ok. Hadde det med første barnet når hun begynte på skolen og det å ha litt oversikt /et ansikt på moren til barna.. Har gjort terskelen lavere for å ringe hvis det har vært noe. 

Er ikke med de ellers på fritiden, men har en god tone med alle og synes det har hjulpet myyyye for klassemiljøet :)

Anonymkode: 3e88b...8a3

Men hvorfor kjønnsdele?

Skrevet
Milfy Way skrev (Akkurat nå):

Men hvorfor kjønnsdele?

Vi har forsøkt å ikke gjøre det, men da var det nesten ingen som kom. Antagelig fordi man da måtte velge hvem som skulle være hjemme med barna og at man da valgte at ingen dro. 

Anonymkode: bfa74...db7

Skrevet
Milfy Way skrev (49 minutter siden):

Å drikke vin sammen og prate om ingenting er ikke å bygge nettverk. Å bygge nettverk er å samkjøre ungene til treninger, ha dem på besøk og prate i forbindelse med besøket og lignende NATURLIGE ting, ikke tvangssosialisering uten barn. 

Så bra at du har fasiten på dette også! Selvsagt kan det å drikke vin og prate om løst og fast være med på å bygge nettverk. Folk er forskjellige, skjønner du, og liker forskjellige ting. 

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Om man bryr seg om baksnakking når man er over 15 år får man gro seg litt baller. Man kan virkelig ikke forvente at andre skal kutte ut ting de liker fordi en selv ikke ønsker å delta!

Anonymkode: 49e50...7d6

Skrevet
Milfy Way skrev (23 minutter siden):

Jeg skjønner ikke poenget med å kjønnsdele og drikke alkohol når man samles. Jeg drikker ikke alkohol i det hele tatt, og folk maser og maser. I tillegg er jeg mer interessert i "mannetemaer" enn "dametemaer" i samtaler. Derfor blir slike kvelder fullstendig bortkastet. Hvorfor ikke arrangere utedag for barn der alle foreldre har hver sin oppgave og må samarbeide? Jobbe dugnad eller gjøre noe annet naturlig?

Noen drikker en kaffe, noen drikker et glass vin, andre drikker vann, noen tar litt mat, andre ikke. Ingen problem samme hva man velger på kafeen der vi har treff. Grunnen til at det er kjønnsdelt tipper jeg er at man skal slippe å skaffe barnevakt. Litt usikker på hvorfor, men tipper det kommer av det. Og kommer det en mamma på pappa kveld eller motsatt så er det ingen krise. I tillegg er det treff med barn og hele familier som feks akedag eller grilling i nærområde. Alt er ganske sjeldent og veldig uformelt, og helt frivillig.

Litt usikker på hva du mener med "dametema ". Er det i så fall sminke?? Det har vi aldri tatt opp. Det går mest i jobb, politikk, film, musikk, hobbyer, interesser og lignende. 

Og til dere som er redd for baksnakking så kan jeg love at det aldri har vært et tema på noe treff jeg har vært på (totalt tre stk..). Hadde aldri falt meg inn! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...