Gå til innhold

Dere med mye barn på besøk

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

.. Og liker virkelig foreldrene til alle disse barna dere lager fiskepinner til, at de spiser borte uten at det er avtalt? Jeg liker at mine barn spiser hjemme og ikke hos naboen. Mest fordi jeg ser på det som kvalitetstid, da har vi en fin stund før kaoset med besøk, lekser og trening starter. 

HI

Anonymkode: 8d6ba...495

Her serveres aldri middag uten avtale. Ikke mat heller egentlig. Jeg spør uansett hva det er. Kan Anne spise lunsj, middag, få is eller kake. Vi har en med allergi som stadig er innom samt et barn som må reguleres i kosten så det er blitt en vane å spørre alle. 

Anonymkode: ce3cc...5c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Hi. Her inne er alle helgener som eeeeelsker masse besøk av andres unger. Det er kjempestas å lage middag til ti, null stress. Alt er løgn selvfølgelig, kun for å få deg til å føle deg crap. 

Anonymkode: 121aa...bf1

Haha. Mulig det er slik her inne med mange. Men helt seriøst! Jeg liker barn. Alltid gjort. Har folk med barn på jobb ender de opp på min pult. Før ungene kom så bakte jeg boller til naboungene. Jeg elsker nieser og nevøer og har brukt masse tid med de. Unger er herlige. Og jeg har så mange unger i livet mitt som er blitt unge voksne og jeg får julehilsen i posten og en og annen klem om jeg møter på de. Å prate med barn er så gøy. De har morsomme funderinger og ofte har de en fin innsikt i realiteten som voksne mangler. Og burde lære av. Min niese hadde en kjæreste (hun var ti da) så gjorde han det slutt. Jeg spurte om hun var lei seg? Hun tenkte litt og sa, næææh, vil han ikke være kjæresten min så er det andre som helt sikkert vil være det. Så herlig syn på dette og jeg husker jeg tenkte, fy søren, jeg må lære meg å tenke mer som henne. 😂

Anonymkode: ce3cc...5c9

Skrevet

Siden dette er anonymt og jeg ikke kommer til å klikke meg inn på denne tråden igjen for å lese alle som synes jeg er et forferdelig menneske som aldri burde ha barn kan jeg innrømme en hel drøss med ting som sikkert er helt forferdelig i andres øyne:

- vi er introverte og døra vår er ikke åpen for hvem som helst når som helst. Liker å avtale først. Barna våre er fortsatt ganske små (6 og 3) så når de blir større og det blir naturlig å gå inn og ut av bestevennens hus og motsatt så ser jeg for meg at vi firer litt på det. Altså at bestevennen kan komme og gå som de vil for eksempel (med mindre vi skal noe da) Men kommer ikke til å la hvem som helst vandre inn og ut når som helst.

- vi lager ikke middag hver dag. Gisp! Der sa jeg det. Vi gir barna grovbrød med makrell i tomat eller ostesmørbrød med sukkerfri ketchup (ikke den med søtstoffer men den med hvit kork som bare innholdet tomat og eddik), og frukt eller smoothie til dessert. Og fordi vi selv følger 16-8-diett (spiser bare innenfor 8 timer) så har vi ofte spist vårt siste måltid før de kommer hjem fra bhg/skole. Så vi sitter ikke sammen til et varmt hjemmelaget midddagsmåltid hver dag - gisp!

- vi er ikke ute hver dag i all slags vær. Barna har masse turer og annet med barnehagen og SFO. Så er det en regnværsdag en søndag så holder vi oss faktisk inne hele dagen med god (gisp!!) samvittighet. (Makan!)

- vi gleder oss til yngste blir fire og vi kan sette henne framovervendt barnesete (gisp! Gisp! Gisp!! Skal hun ikke sitte bakover til hun er 9 eller 10 da med bøyde ben?? Forferdelig!).

Delte det bare fordi at jeg vil at andre som tviler på seg selv som foreldre skal se at vi er flere som ikke har åpent hus, som ikke står syngende over grytene og lager kortreist økologisk mat fra bunnen av hver dag, og som ikke følger den strengeste anbefalingen fra bilstolgruppa på Facebook.

Pust ut, stol på egen magefølelse ❤️

Anonymkode: 87874...335

Skrevet

Hæ? Hvorfor skulle det være løgn? Synes du det er så fryktelig mye mer jobb å koke en større porsjon med suppe eller slenge noen flere fiskepinner i ovnen og sette noen flere tallerkener på bordet? 

Ok hvis du synes det altså, men for oss som ikke tenker på det som ekstra jobb, og synes det er topp at barna vokser opp med at vi har åpne dører for venner, så blir det litt merkelig å bli beskyldt for løgn. 

Hvor stor belastning det er å ha besøk kommer selvsagt an på bosituasjon, og om økonomien er trang forstår jeg at det ikke er så lett å alltid tilby mat til alle som er innom. Men å beskylde alle som ikke har samme opplevelse som deg når det kommer til venner på besøk for løgn er vel å dra det litt langt? 

Anonymkode: 3dd66...b5e

Kjøper du alltid inn veldig mye ekstra mat? Vi har matkasse og spiser opp maten vi lager. Handler for en uke av gangen og handler ikke inn middag for 1-6 ekstra barn til hver middag. Brødmat har vi selvsagt til alle.

Anonymkode: 2e219...685

Skrevet

Ja jeg vet vi er heldige at barnet har venner. Men vennene er jaggu heldige som har oss også. En helt vanlig lørdag kommer første besøk kl 10, så er det full fart til jeg sier sistemann må gå hjem kl 18-19. Da er det familietid, og jeg kan ha dagens eneste samtale alene med datteren og familien. Mener dere virkelig at det ikke er god nok grunn? 

HI

Men hvorfor er det så viktig for deg hva andre mener? Er jo ikke rart mødre blir slitne når de hele tiden skal vurdere egen praksis opp mot andre mødres praksis? Hvor mange fedre gjør dette?

Så lenge det er du som får belastningen med mye besøk fra barn, så et det du som bestemmer hvor ofte og hvor lenge dere skal ha besøk. Dette ut i fra DINE preferanser, ikke andre mødre sine.

Og uansett hva andre mødre måtte mene (mange mødre blir dypt fornærmet over at andre mødre har ulik praksis enn dem, og forsøker gjerne å dempe disse følelsene ved å svartmale den aktuelle moren): er du er kjærlig og trygg mot så har begrensning av besøk NULL betydning for ditt barns trivsel og utvikling.

Anonymkode: 0872c...3e5

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Kjøper du alltid inn veldig mye ekstra mat? Vi har matkasse og spiser opp maten vi lager. Handler for en uke av gangen og handler ikke inn middag for 1-6 ekstra barn til hver middag. Brødmat har vi selvsagt til alle.

Anonymkode: 2e219...685

Ja, vi har alltid en del mat på lager. Jeg ukeshandler også, og får varer levert på døra fra meny.
Men vi handler ingredienser og setter det sammen til middagsretter etter hva vi har lyst på og tid til, så det er aldri et problem å tilpasse mengden mat til det antallet som skal spise. Vi har et utvalg kjøtt- og fiskeprodukter i fryseren, pluss noe ferskt i kjøleskapet, en skuff full av salatingredienser og grønnsaker i kjøleskapet (pluss frosne grønnsaker), og en skuff med potet, ris, pasta, linser og diverse hermetikk. Med det basislageret kan jeg lage de aller fleste retter, i så store eller små porsjoner vi har behov for. 
Et par kyllingfileter tiner på noen minutter i mikro, og litt pasta i salaten gjør at den metter flere mager. Veldig enkelt. 

Anonymkode: 3dd66...b5e

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Ja jeg vet vi er heldige at barnet har venner. Men vennene er jaggu heldige som har oss også. En helt vanlig lørdag kommer første besøk kl 10, så er det full fart til jeg sier sistemann må gå hjem kl 18-19. Da er det familietid, og jeg kan ha dagens eneste samtale alene med datteren og familien. Mener dere virkelig at det ikke er god nok grunn? 

HI

Selvfølgelig er det god nok grunn. Så lenge det ikke er det samme barnet som alltid blir avvist, mens andre får komme inn, eller noe sånt. Men det høres ikke slik ut.

Anonymkode: 2a3de...702

Skrevet

Dette er foreløpig ganske nytt for meg, da vi nettopp har flyttet til et område der ungene kan gå ganske fritt ut og inn og besøke hverandre uten følge. Foreløpig har jeg ikke sagt nei (med mindre vi skal ut eller noe sånt), men jeg serverer ikke middag eller mat i det hele tatt uten avtale. Jeg liker heller ikke at andre git mat i hytt og pine til mine barn.

Datteren min er fryktelig kresen og det krever mye arbeid og planlegging for å få henne til å spise i det minste littegranne variert. Jeg ville rett og slett blitt sur hvis jeg fant ut at hun hadde vært hos noen andre og spist for eksempel en stor porsjon pasta uten saus (en favoritt 🙄) rett før vi skulle ha middag selv. Da hadde den sjansen til å få i henne noen ekstra proteiner eller grønnsaker gått tapt. Det ble en del ispinner hos naboer i sommer rett etter at vi flyttet hit, og det måtte vi rett og slett si fra om til slutt. Det er ikke så gøy å måtte være de strenge, gretne foreldrene, men det ble etterhvert en ordentlig problem for oss. 

Anonymkode: c0bd9...60f

Skrevet

Det er jo du som bestemmer hjemme hos deg. Som svarene over her viser, kommer det an på hvor gamle barna er, hvor god plass dere har, om middag er hellig familietid, om dere har nok mat, og hvor sosiale dere er, og sikkert en hel haug med andre ting også. 

Etter at barna ble store nok til å underholde seg selv, har det ikke vært noen begrensninger hos oss. I barneskolealder var livet brått enklere med venner på besøk enn kun husets egne unger. Den generelle beskjeden hos oss er at jeg vil få beskjed hvis de ikke kommer hjem til middag, og at alle er velkomne etter skolen, men at jeg ikke kan garantere at vi har nok av det som er planlagt til middag hvis det kommer mange gjester. Et eller annet å spise får de uansett. Jeg sjekker alltid at gjester har gitt beskjed til foreldrene om hvor de er, og jeg pleier å sjekke med foreldrene om det er greit at de spiser middag hos oss. Det er mange gjengangere, så jeg vet at moren til Petter og Kari vil at de skal spise middag hjemme, og at faren til Knut alltid kommer senere enn avtalt når han skal hente sønnen. Derfor legger jeg alltid til en time når jeg sier til Knut at i dag er det trening klokka seks, så du må dra hjem senest halv seks. Treninga begynner klokka sju egentlig... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...