Anonym bruker Skrevet 20. september 2021 #1 Skrevet 20. september 2021 Får dere dårlig samvittighet når dere sier nei til noen som vil inn? Min datter er så heldig å ha mange venner som ofte er på besøk. Minst en per dag. Men ikke så sjelden avviser vi barn på døra pga "små" grunner som middag, eller bare at vi vil ha litt familietid. Eller at mor er sliten etter jobb og lei av andres barn 🧐. Andre dager er det fullt hus og besøk hele ettermiddagen. Om jeg sier "nei takk" til besøk uten å ha en skikkelig grunn så får jeg så dårlig samvittighet og kjenner at jeg burde ha vært varmere og mer inkluderende 🥺. Får dere det? Anonymkode: 8d6ba...495
Anonym bruker Skrevet 20. september 2021 #2 Skrevet 20. september 2021 Jeg sier da aldri nei fordi JEG er sliten!? Sier vi nei til besøk er det fordi vi skal noe, ev ha gjester og det virkelig ikke passer. Kommer de i middagstider og vi ikke har nok så kan de vente på rommet. Anonymkode: d24fd...6b3
Anonym bruker Skrevet 20. september 2021 #3 Skrevet 20. september 2021 Anonym bruker skrev (39 minutter siden): Jeg sier da aldri nei fordi JEG er sliten!? Sier vi nei til besøk er det fordi vi skal noe, ev ha gjester og det virkelig ikke passer. Kommer de i middagstider og vi ikke har nok så kan de vente på rommet. Anonymkode: d24fd...6b3 Jeg derimot sier lett nei til besøk hvis jeg er sliten, uten det minste snev av dårlig samvittighet. Anonymkode: 0872c...3e5
Anonym bruker Skrevet 20. september 2021 #4 Skrevet 20. september 2021 Her flyr det barn inn og ut døgnet rundt føler jeg!! Om jeg har hatt en tung da på jobb og trenger litt ro, så spør jeg om de kan bruke tv stuen eller rommet sitt. De er alltid velkommen inn... Vil at barna skal vite at de alltid kan ha med venner hjem, men trenger ikke okkupere stuen hver gang. Mine er 8 og 11 Anonymkode: 2e5c6...23c
Anonym bruker Skrevet 20. september 2021 #5 Skrevet 20. september 2021 Ingen dårlig samvittighet, nei. Fordi jeg ikke sier nei. Barna får ha besøk selv om jeg er sliten, det er jo ikke jeg som skal underholde besøket. Om jeg lager middag til fem eller sju eller ni mennesker gjør ingen forskjell i arbeidsmengde, så her får alle som er innenfor dørene tilbud om middag. Det er vanlig her vi bor, da det er litt større avstander. De tar skolebuss eller sykler hjem til en venn, og blir gjerne til etter middagstid før de blir hentet. Nå skal det sies at vi bor i et stort hus, med flere stuer, romslige soverom, treningsrom i kjelleren og bordtennisbord, PlayStation og band-instrumenter på garasjeloftet. Så selv om alle tre barna har besøk av en eller to hver, så ser eller hører jeg knapt noe til dem utenom måltider. Hadde jeg måttet dele sofa og tv med en stor ungeflokk, og forholdt meg til høylydt lek (og tilhørende krangling) i en liten leilighet, hadde jeg nok måttet ha strengere regler om hyppighet og antall besøkende. Anonymkode: 3dd66...b5e
Anonym bruker Skrevet 20. september 2021 #6 Skrevet 20. september 2021 Hi. Her inne er alle helgener som eeeeelsker masse besøk av andres unger. Det er kjempestas å lage middag til ti, null stress. Alt er løgn selvfølgelig, kun for å få deg til å føle deg crap. Anonymkode: 121aa...bf1
Anonym bruker Skrevet 20. september 2021 #7 Skrevet 20. september 2021 Jeg kan helt fint si nei til besøk, men da foreslår jeg heller at de kan leke i hagen vår i stedet. Det skjer ikke ofte, men jeg har ikke dårlig samvittighet for det heller. Anonymkode: 0a397...f9a
Anonym bruker Skrevet 20. september 2021 #8 Skrevet 20. september 2021 Anonym bruker skrev (35 minutter siden): Hi. Her inne er alle helgener som eeeeelsker masse besøk av andres unger. Det er kjempestas å lage middag til ti, null stress. Alt er løgn selvfølgelig, kun for å få deg til å føle deg crap. Anonymkode: 121aa...bf1 Hæ? Hvorfor skulle det være løgn? Synes du det er så fryktelig mye mer jobb å koke en større porsjon med suppe eller slenge noen flere fiskepinner i ovnen og sette noen flere tallerkener på bordet? Ok hvis du synes det altså, men for oss som ikke tenker på det som ekstra jobb, og synes det er topp at barna vokser opp med at vi har åpne dører for venner, så blir det litt merkelig å bli beskyldt for løgn. Hvor stor belastning det er å ha besøk kommer selvsagt an på bosituasjon, og om økonomien er trang forstår jeg at det ikke er så lett å alltid tilby mat til alle som er innom. Men å beskylde alle som ikke har samme opplevelse som deg når det kommer til venner på besøk for løgn er vel å dra det litt langt? Anonymkode: 3dd66...b5e
Anonym bruker Skrevet 20. september 2021 #9 Skrevet 20. september 2021 Vær glad du, for at barnet ditt har venner. Ingen kommer hit. Anonymkode: 4fc9a...0c4
Anonym bruker Skrevet 20. september 2021 #10 Skrevet 20. september 2021 Hvis jeg er sliten sier jeg de får være ute eller på rommet. Eller foreslår at de kan gå til noen andre. Koster meg ingenting. Anonymkode: 973a2...209
Anonym bruker Skrevet 20. september 2021 #11 Skrevet 20. september 2021 Har fire barn og utrolig mye besøk. Noen ganger sier jeg at de kan leke ute. Spesielt når været er fint. Av og til sier vi nei, pga barna vil det selv. Spesielt hun ene er enormt sosial, og har behov for at noen dager blir roligere. Anonymkode: 28c2f...13f
Anonym bruker Skrevet 20. september 2021 #12 Skrevet 20. september 2021 Ja jeg vet vi er heldige at barnet har venner. Men vennene er jaggu heldige som har oss også. En helt vanlig lørdag kommer første besøk kl 10, så er det full fart til jeg sier sistemann må gå hjem kl 18-19. Da er det familietid, og jeg kan ha dagens eneste samtale alene med datteren og familien. Mener dere virkelig at det ikke er god nok grunn? HI Anonymkode: 8d6ba...495
Anonym bruker Skrevet 20. september 2021 #13 Skrevet 20. september 2021 Sier nei hvis jeg er sliten. Orker ikke mas om at andres unger er sultne, tørste og gud vet hva! Liker ikke ndres unger. JEG synes andres unger er slitsomme, selv om mødrene deres synes de er verdens nydeligste. Fysj og æsj... Barna mine har venner, men de får ikke leke inne hos oss 7 dager i uka. Og å lage middag til 8 stk orker jeg ikke. Har nok med å lage middag til meg og barna (3 barn). Det verste er så klart ikke å lage middagen, men at andres snørrete grisunger skal sitte ved bordet sammen med oss. Nei takk. Vi er heldigvis en aktiv familie. Kun 1 dag ungene ikke har aktiviteter og da har de gjerne besøk eller er på besøk. Alle 3 er sjelden hjemme samtidig. Anonymkode: 7009b...d29
Anonym bruker Skrevet 20. september 2021 #14 Skrevet 20. september 2021 .. Og liker virkelig foreldrene til alle disse barna dere lager fiskepinner til, at de spiser borte uten at det er avtalt? Jeg liker at mine barn spiser hjemme og ikke hos naboen. Mest fordi jeg ser på det som kvalitetstid, da har vi en fin stund før kaoset med besøk, lekser og trening starter. HI Anonymkode: 8d6ba...495
Anonym bruker Skrevet 20. september 2021 #15 Skrevet 20. september 2021 Anonym bruker skrev (45 minutter siden): Vær glad du, for at barnet ditt har venner. Ingen kommer hit. Anonymkode: 4fc9a...0c4 Samme her. Vi hadde huset fullt da hun var mindre. Når hun nå går på ungdomsskole er det aldri noen her lengre, og hun møter aldri noen etter skoletid. Jeg kunne hatt besøk døgnet rundt heller enn å se henne alene. Når det er sagt - full forståelse til HI for at det kan bli mye. Ikke noe å ha dårlig samvittighet for så lenge ikke du sier nei til en person og ja til en annen.. Anonymkode: 9752a...bef
Anonym bruker Skrevet 20. september 2021 #16 Skrevet 20. september 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): .. Og liker virkelig foreldrene til alle disse barna dere lager fiskepinner til, at de spiser borte uten at det er avtalt? Jeg liker at mine barn spiser hjemme og ikke hos naboen. Mest fordi jeg ser på det som kvalitetstid, da har vi en fin stund før kaoset med besøk, lekser og trening starter. HI Anonymkode: 8d6ba...495 Kan du ikke bare gi barna dine beskjed om at de skal komme hjem til middag da? Anonymkode: 5558c...f04
Luksusdyret Skrevet 20. september 2021 #17 Skrevet 20. september 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Får dere dårlig samvittighet når dere sier nei til noen som vil inn? Min datter er så heldig å ha mange venner som ofte er på besøk. Minst en per dag. Men ikke så sjelden avviser vi barn på døra pga "små" grunner som middag, eller bare at vi vil ha litt familietid. Eller at mor er sliten etter jobb og lei av andres barn 🧐. Andre dager er det fullt hus og besøk hele ettermiddagen. Om jeg sier "nei takk" til besøk uten å ha en skikkelig grunn så får jeg så dårlig samvittighet og kjenner at jeg burde ha vært varmere og mer inkluderende 🥺. Får dere det? Anonymkode: 8d6ba...495 Jeg har aldri sagt nei til dem som vil inn, men stiller som krav at de leker stille hvis jeg er dårlig, har hodepine og så videre.
Anonym bruker Skrevet 20. september 2021 #18 Skrevet 20. september 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ja jeg vet vi er heldige at barnet har venner. Men vennene er jaggu heldige som har oss også. En helt vanlig lørdag kommer første besøk kl 10, så er det full fart til jeg sier sistemann må gå hjem kl 18-19. Da er det familietid, og jeg kan ha dagens eneste samtale alene med datteren og familien. Mener dere virkelig at det ikke er god nok grunn? HI Anonymkode: 8d6ba...495 Men det var ikke dette du ga inntrykk av i hi. Der sa du at du ‘ganske ofte’ sa nei med ‘dårlige’ unnskyldinger. Har det vært barn inn og ut fra kl 10-19 er det jo naturlig å sette grensen en god stund før det. Anonymkode: d24fd...6b3
Anonym bruker Skrevet 20. september 2021 #19 Skrevet 20. september 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): .. Og liker virkelig foreldrene til alle disse barna dere lager fiskepinner til, at de spiser borte uten at det er avtalt? Jeg liker at mine barn spiser hjemme og ikke hos naboen. Mest fordi jeg ser på det som kvalitetstid, da har vi en fin stund før kaoset med besøk, lekser og trening starter. HI Anonymkode: 8d6ba...495 Altså, nå var fiskepinner bare et eksempel på en hvilken som helst hverdagsmiddag. Men ja, jeg tilbyr barna på besøk den middagen som serveres den dagen. I dag var det rester av søndagens lam i en indisk curry. Et barn ble hentet før middag, og en annen spiste sammen med oss. Men er de her så får de tilbud om middag. (Er de her i helgene er det fritt frem for overnatting, og skal vi på hytta så tar vi gjerne med barnas venner når det passer seg sånn. Og på samme måte er mine barn velkommen og inkludert hjemme hos sine venner.) Og ja, selvfølgelig er det greit for meg at barna spiser hos venner når de er der. Som sagt bor vi ikke i byggefelt, barna blir med hverandre hjem etter skolen, og så avtaler vi eller barna selv med foreldrene når det passer å hente, eller de sykler, men det er noen kilometer. Hadde de bodd nærmest vegg i vegg med vennene skjønner jeg at det kan være praktisk at alle spiser middag hos seg selv, men slik vi bor er det denne måten som fungerer best. Anonymkode: 3dd66...b5e
Anonym bruker Skrevet 20. september 2021 #20 Skrevet 20. september 2021 Her er det åpent hus og vi har 6 barn. Så med venner som svinger innom til 4 av de så er det mye barn her. Vet heller aldri om vi er 8 rundt bordet, eller 14, og det er helt greit. Mat har vi nok av, og kjører enkle hverdagsmiddager. Koker litt ekstra grønnsaker og ris/pasta/poteter om vi har flere i huset når jeg lager maten. Og barna får først, så eter vi voksne det som er igjen, evt lager noe omelett til kvelds etter barna er i seng. Aldri har jeg sagt at venner ikke får komme inn, eller at de må gå hjem. Utenom når vi alle sammen er på vei ut av huset. Barna har venner på besøk uten at vi voksne er hjemme og. Fra 6-7 års alder. Anonymkode: d8eb6...ad6
Anonym bruker Skrevet 20. september 2021 #21 Skrevet 20. september 2021 Jeg sier ofte nei. Mer nei en ja. Men de kan være sammen ute. Så mye de vil. hvorfor skal barna alltid være hos en, de må bytte på. Har erfaring fra storesøster, de var alltid her og ingen andre steder. Det ER slitsomt å ha andres barn på besøk. Anonymkode: 5be37...06f
Anonym bruker Skrevet 20. september 2021 #22 Skrevet 20. september 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Får dere dårlig samvittighet når dere sier nei til noen som vil inn? Min datter er så heldig å ha mange venner som ofte er på besøk. Minst en per dag. Men ikke så sjelden avviser vi barn på døra pga "små" grunner som middag, eller bare at vi vil ha litt familietid. Eller at mor er sliten etter jobb og lei av andres barn 🧐. Andre dager er det fullt hus og besøk hele ettermiddagen. Om jeg sier "nei takk" til besøk uten å ha en skikkelig grunn så får jeg så dårlig samvittighet og kjenner at jeg burde ha vært varmere og mer inkluderende 🥺. Får dere det? Anonymkode: 8d6ba...495 Jeg har ALDRI dårlig samvittighet over å ivareta meg selv. Anonymkode: d0315...ec6
Anonym bruker Skrevet 20. september 2021 #23 Skrevet 20. september 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Ja jeg vet vi er heldige at barnet har venner. Men vennene er jaggu heldige som har oss også. En helt vanlig lørdag kommer første besøk kl 10, så er det full fart til jeg sier sistemann må gå hjem kl 18-19. Da er det familietid, og jeg kan ha dagens eneste samtale alene med datteren og familien. Mener dere virkelig at det ikke er god nok grunn? HI Anonymkode: 8d6ba...495 Mener du virkelig at 8 timers besøk er greit? Hvis ikke, hvorfor sender du dem ikke hjem? Drit nå i hva VI syns, lev det livet DU vil leve. Anonymkode: d0315...ec6
Anonym bruker Skrevet 21. september 2021 #24 Skrevet 21. september 2021 Hvis mitt barn allerede har besøk, så sier jeg aldri nei til en til. Jeg var et sånt barn som ofte ble avvist, og jeg skal ihvertfall ikke være en voksen som får barn til å føle seg avvist. Men blir det for mange sier jeg at de må gå ut (hvis jeg ikke syns det er ok at de er inne) å leke. Sammen. Er det sånn at vi av en eller annen grunn ikke ønsker å ha besøk, blir alle sendt hjem samtidig.Heldigvis er det sånn stort sett hos alle i nærmiljøet her. Alle som vil er velkommen. Anonymkode: 5aad3...4da
Anonym bruker Skrevet 21. september 2021 #25 Skrevet 21. september 2021 Sier jeg nei er det god grunn. Sist var det pga alvorlig sykdom i nær familie og mannen og jeg var litt på tuppa. Ventet telefon og det kunne gått galt. Ellers er de jo på loftstua eller rommet så de sjenerer oss ikke. Men å håndtere dødsbudskap og besøk ble litt mye for meg der og da. Ellers husker jeg ikke sist jeg sa nei. Kanskje når minste var syk og endelig sov etter en laaaaang natt. Anonymkode: ce3cc...5c9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå