Gå til innhold

Ropstad har gått av som partileder og statsråd

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Wow! Så mye selvrettferdig harme. Så fordi han har vært nødt til å svelge noen politiske kameler og har gjort noen (riktignok grove) lovbrudd, mener du på ramme alvor at vi ikke skal ta inn over oss hva et slikt hardkjør Potensielt kan føre til? Selvsagt skal han bli straffet, men det er noe politi og Skatteetaten må få ta seg av. Ser absolutt ingen grunn til at  pressen skal drive dette lengre nå. Vi kan få en oppdatering når saken er over. 

eller mener du at bare fordi han er politiker for KRF fortjener han mer straff enn andre? 

Anonymkode: 765f2...5f3

Der skaper nok litt ekstra engasjement at mannen ikke hadde tenkt å hverken betale tilbake eller ville innrømme at han hadde gjort noe galt. Hadde Ropstad lagt seg flat da han ble tatt hadde nok saken sett litt anderledes ut. Han har avvist at han har gjort noe ulovlig, han har ikke villet ta ansvar eller beklage, bare stått på sitt om at dette var "innafor". Når det da kommer frem at han bevisst har gått inn for å slippe skatt er det ikke så rart at saken eksploderer. Mener Ropstad sa i mai "at tiden for store skattelettelser er forbi"...det gjaldt ikke han selv da tydeligvis. Det er noe med å ha såå mye dobbeltmoral altså. 

Når det er sagt så mener jeg saken bør gå i rettssystemet. Ikke i media. Nå har han faktisk gått av (fordi han måtte). Så bør de gjennomgå reglene og se på ALLE sakene med pendlerbolig videre...

Anonymkode: d5085...4f3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Egentlig burde man ikke trenge hverken en gjennomgang eller et kontrollorgan. Det er 169 stortingsrepresentanter og et knippe ministere. De er omfattet av det samme reglementet for reiser, pendling og fri bolig fra arbeidsgiver som alle andre.

De skal selvfølgelig få nødvendig informasjon og opplæring i regelverket, men at det skal være et eget kontrollorgan for disse menneskene bør egentlig være totalt unødvendig. Litt ansvar bør vi faktisk forvente at de tar selv. 

Anonymkode: b9106...9b8

Vel, det er jo nettopp det vi ser gang på gang at de ikke klarer. Og de har ingen arbeidsgiver, det er hele poenget. De er folkevalgte, så arbeidsgiveren er deg og meg. Så når vi skriver reiseregning, må vi levere den inn til vår sjef for attestasjon, men de har ingen sjef å levere den inn til. Så da blir det veldig fristende for enkelte å utnytte systemet. Slik vi har sett i flere saker/avsløringer de siste årene. Som i saken med bl.a. Liadal og Keshwari. 
https://no.m.wikipedia.org/wiki/Reiseregning-skandalen

åpenbart har man ikke lært noe av denne avsløringen in2018 og 2019. Da tenker jeg det er på tide med noen som kontrollerer i fraværet av en sjef/arbeidsgiver. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Der skaper nok litt ekstra engasjement at mannen ikke hadde tenkt å hverken betale tilbake eller ville innrømme at han hadde gjort noe galt. Hadde Ropstad lagt seg flat da han ble tatt hadde nok saken sett litt anderledes ut. Han har avvist at han har gjort noe ulovlig, han har ikke villet ta ansvar eller beklage, bare stått på sitt om at dette var "innafor". Når det da kommer frem at han bevisst har gått inn for å slippe skatt er det ikke så rart at saken eksploderer. Mener Ropstad sa i mai "at tiden for store skattelettelser er forbi"...det gjaldt ikke han selv da tydeligvis. Det er noe med å ha såå mye dobbeltmoral altså. 

Når det er sagt så mener jeg saken bør gå i rettssystemet. Ikke i media. Nå har han faktisk gått av (fordi han måtte). Så bør de gjennomgå reglene og se på ALLE sakene med pendlerbolig videre...

Anonymkode: d5085...4f3

Ja, det har du nok helt rett i, og jeg tenker også slik. Jeg ble ekstra forbannet av denne saken selv, både av denne grunnen og - må jeg innrømme - av det faktum at dette kommer fra en KrF-politiker. Jeg er ikke større enn at jeg forventer ekstra «skikkelighet» av folk som driver politikk ut fra den kristne tro. 

så jeg forsvarer på ingen måte det han har gjort, bare for å gjenta det (sikkert flere her som ikke husker det løfta lenge opp i tråden nå, vil jeg tro). Jeg bare ønsker meg en straff for dette på ordentlig vis, gjennom rettssystemet. 

Skrevet
*Miss Marple* skrev (9 timer siden):

Jeg forventer at en folkevalgt holder sin sti ren. Og at han i det minste legger alle kort på bordet når luftslottet først begynner å vakle. 

Vi kan vel si med sikkerhet nå at den første aldri blir innfridd. Den andre tok lang tid og vi får vel aldri vite om skatteetaten gransket først eller om han tok kontakt selv. Så hva skal til egentlig, nå som begge deler av avgjort og saken følges opp av skatteetaten, muligens også Økokrim? 

Jeg spør ikke fordi jeg ikke synes saken er ganske drøy, men fordi jeg lurer på hva som må til for folket og avisene til å slippe tak på saken? Den vanlige mannen i gaten vil ikke oppleve samme mediekjør når de driter seg ut, så hvor lenge skal vi holde på med det før man kan si seg fornøyd? 

Anonymkode: c860d...0d4

Skrevet

Jeg forventer at han straffeforfølges for skatteunndragelse, akkurat som vanlige folk ville blitt. Videre forventer jeg at pressen lar han være nå som han har gått av.

Det er noe ekstra provoserende med mennesker som fremstiller seg som ekstra moralske for så å berike seg selv på en snuskete og ulovlig måte.

Skrevet

Et sidespor, men som KRF leder har man andre regler. Jeg husker fremdeles Bondevik som leder av KRF, ble avslørt og ha en elskerinne og denne dama ble gravid. Han har i dag en sønn utenfor ekteskap i 20-30 årene eller noen sånt. Da var han selv "deprimert" i 3 uker før han gikk av pga "sykdom". Utroskapen ble veldig dysset ned av media. 

Jeg syns spesielt at de som, en kristen leder for et kristen parti, skal gå foran som et godt eksempel. De forventer av velgere som holder familielivet høyt og hellig. Men klarer ikke det selv. 

Anonymkode: 3f641...5ac

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Et sidespor, men som KRF leder har man andre regler. Jeg husker fremdeles Bondevik som leder av KRF, ble avslørt og ha en elskerinne og denne dama ble gravid. Han har i dag en sønn utenfor ekteskap i 20-30 årene eller noen sånt. Da var han selv "deprimert" i 3 uker før han gikk av pga "sykdom". Utroskapen ble veldig dysset ned av media. 

Jeg syns spesielt at de som, en kristen leder for et kristen parti, skal gå foran som et godt eksempel. De forventer av velgere som holder familielivet høyt og hellig. Men klarer ikke det selv. 

Du synes ikke det er pinlig å sitte der å spre rykter som flere ganger er blitt avvist i media av barnets mor? Han ble aldri «avslørt» da det kun var snakk om rykter som aldri på noe vis er blitt bekreftet eller bevist. Det var til og med en journalist som fikk en kraftig bot for å ha ringt sykehuset hvor Arnstad fødte, utgav seg for å være lege i et forsøk på å få opplyst navnet på barnets far. Så det var vel media som dysset ned seg selv snarere enn at de dysset ned et rykte, tror jeg vi kan si. 

Skrevet

Vel, det er jo nettopp det vi ser gang på gang at de ikke klarer. Og de har ingen arbeidsgiver, det er hele poenget. De er folkevalgte, så arbeidsgiveren er deg og meg. Så når vi skriver reiseregning, må vi levere den inn til vår sjef for attestasjon, men de har ingen sjef å levere den inn til. Så da blir det veldig fristende for enkelte å utnytte systemet. Slik vi har sett i flere saker/avsløringer de siste årene. Som i saken med bl.a. Liadal og Keshwari. 
https://no.m.wikipedia.org/wiki/Reiseregning-skandalen

åpenbart har man ikke lært noe av denne avsløringen in2018 og 2019. Da tenker jeg det er på tide med noen som kontrollerer i fraværet av en sjef/arbeidsgiver. 

Jeg er absolutt enig med deg altså:) Men det er helt utrolig at de ikke klarer dette. med rådgivere og sekretærer står de i en særstilling ift de fleste vanlige folk. De BURDE klare dette utmerket uten et kontrollorgan betalt av folket  

Reiseregninger havner forøvrig til attestasjon hos Stortingets administrasjon. Men som enhver annen arbeidsgiver er det avhengig av at representantene/arbeidstakerne er ærlige. 

Anonymkode: b9106...9b8

Skrevet

Ironisk at du ved å kritisere andre selv fremstår som verre enn den du kritiserer. Du går ikke av veien for karakterdrap og ryktespredning i hvert fall, den skal du ha.

Og forresten: kristne, muslimer, hinduer, jøder og andre religiøse har ikke noe større moralsk ansvar enn de som ikke tror på en gud.

Anonymkode: 560b4...3ea

Skrevet

Hvis det er riktig det som har kommet frem i kommentarer både i nrk og vg er denne saken mye mer kompleks som å unndra skatt. Stortinget med sin praksis er og ikke bra. At Aftenposten har visst om dette siden november ifjor er og sykt. 

at han nå går av er helt på sin plass for uansett om det er en kompleks sak så må alle andre sette seh inn i gjeldende regelverk og vurderer man regelverket feil så må man betale tilbake, hvis man ikke betaler tilbake så er det fengsel. 

når det er sagt så kan man jo sette spørsmålstegn til det han har innført. Barn under 6 år får økt barnetrygd. Det er ikke da barna koster mest. Men han har barn under 6 år. De ønsket en ekstra ferieuke for barnefamilier med barn under 10 år. Alle barn under 10 har tilbud om sfo eller barnehage. 

Anonymkode: aec41...8a9

Skrevet
*Miss Marple* skrev (12 timer siden):

Jeg har faktisk ingen respekt for at han går av nå. Han har gått fra skanse til skanse, innrømmet bare akkurat det han er tatt for og sto senest i går og sa at han skulle fortsette som leder og statsråd. 

Og han kan ikke forvente at man skal tilgi at han ‘kom til’ å ta bevisste grep i 10 år for å snike seg unna skatt og ta mot urettmessig støtte. Han er enkelt sagt kjeltringpakk, på ekte. 

Dette. Han er kun lei seg fordi han er avslørt.

Anonymkode: d6bee...74d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...