Anonym bruker Skrevet 14. september 2021 #1 Skrevet 14. september 2021 Hadde en diskusjon angående dette med en venninne som har et donorbarn. Norge har jo fornyet loven på mange felter angående dette i mai men det er fremdeles slik i Norge at en lege som aldri en gang skal møte ungen skal få velge donor FOR paret eller den enslige. Hvorfor? I Danmark får man jo faktisk velge dette selv. Jeg ønsker meg også barn ved hjelp av en donor og vurderer å reise over til Danmark bare fordi Norge enda er for firkantede på dette området. Jeg vil jo helst ha bilder å vise fram til ungen og at det skal være dokumenter som mitt barn kan få lese og se i fra hun/han er liten som er skrevet av donor. Hvorfor ønsker Norge at INGEN skal få vite noe om donor?? Hvorfor kan ikke par eller enslige velge dette selv? Jeg ønsker ikke at mitt barn skal være i en uvisshet angående dette i 15 år, jeg vil at dette skal være en naturlig del av livet fra tidlig av. Dessuten er det jo som kjent mangel på donorer i Norge, så å importere fra Danmark må de uansett. Forstår ikke tankegangen deres og spør av nysgjerrighet om noen av dere har noen innspill, selv om det sikkert blir å reise til Danmark. Tror dere virkelig at mitt barn får psykiske problemer fordi foreldrene selv har valgt donor? Setter pris på alle innspill. Anonymkode: c6d35...ca2
Anonym bruker Skrevet 14. september 2021 #2 Skrevet 14. september 2021 Da må man jo veie for og mot da… er det viktigst for deg å få barnet eller at du skal velge far? Hvis donoren er 100% frisk, så spiller det vel ingen rolle hvem han er? Barnet skal ikke ha kontakt med han uansett Anonymkode: 38d36...032
Anonym bruker Skrevet 14. september 2021 #3 Skrevet 14. september 2021 100% frisk?. Ingen blodprøve viser autisme f.eks... hadde ikke turt Anonymkode: a1026...49f
Anonym bruker Skrevet 14. september 2021 #4 Skrevet 14. september 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): 100% frisk?. Ingen blodprøve viser autisme f.eks... hadde ikke turt Anonymkode: a1026...49f ´Men autisme er ikke arvelig. Anonymkode: 5bcec...551
Anonym bruker Skrevet 14. september 2021 #5 Skrevet 14. september 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): ´Men autisme er ikke arvelig. Anonymkode: 5bcec...551 Er du helt fjern?! Selvsagt er det det ! Anonymkode: a1026...49f
Anonym bruker Skrevet 14. september 2021 #6 Skrevet 14. september 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Er du helt fjern?! Selvsagt er det det ! Anonymkode: a1026...49f Hæ? Legg gjerne ved noen kilder, jeg har heller aldri sett noe dokumentasjon på at autismespekterdiagnoser er arvelige? Anonymkode: 9fb44...e97
Anonym bruker Skrevet 14. september 2021 #7 Skrevet 14. september 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Er du helt fjern?! Selvsagt er det det ! Anonymkode: a1026...49f Eh, nei. Autisme er en utviklingsforstyrrelse og kan oppstå helt uten autisme hos foreldre. De fleste barn som har autistiske trekk, har det dessuten i kombinasjon med psykisk utviklingshemming. Det er uansett gambling å sette barn til verden, samme hvor frisk sperm man får tak i. Alt kan skje, både med donorbarn og med kjent far. Anonymkode: 5bcec...551
Anonym bruker Skrevet 14. september 2021 #8 Skrevet 14. september 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Hæ? Legg gjerne ved noen kilder, jeg har heller aldri sett noe dokumentasjon på at autismespekterdiagnoser er arvelige? Anonymkode: 9fb44...e97 "Arv spiller størst rolle ved utvikling av autisme, ifølge ny studie" https://forskning.no/barn-og-ungdom-sykdommer/arv-spiller-storst-rolle-ved-utvikling-av-autisme-ifolge-ny-studie/1360523 Anonymkode: a1026...49f
Anonym bruker Skrevet 14. september 2021 #9 Skrevet 14. september 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Eh, nei. Autisme er en utviklingsforstyrrelse og kan oppstå helt uten autisme hos foreldre. De fleste barn som har autistiske trekk, har det dessuten i kombinasjon med psykisk utviklingshemming. Det er uansett gambling å sette barn til verden, samme hvor frisk sperm man får tak i. Alt kan skje, både med donorbarn og med kjent far. Anonymkode: 5bcec...551 Ehhhh JO ! Anonymkode: a1026...49f
Anonym bruker Skrevet 14. september 2021 #10 Skrevet 14. september 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Eh, nei. Autisme er en utviklingsforstyrrelse og kan oppstå helt uten autisme hos foreldre. De fleste barn som har autistiske trekk, har det dessuten i kombinasjon med psykisk utviklingshemming. Det er uansett gambling å sette barn til verden, samme hvor frisk sperm man får tak i. Alt kan skje, både med donorbarn og med kjent far. Anonymkode: 5bcec...551 Det du skriver er forresten HELT FEIL ! ALDRI uttal deg om ting du ikke har peiling på ! Anonymkode: a1026...49f
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #11 Skrevet 15. september 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Eh, nei. Autisme er en utviklingsforstyrrelse og kan oppstå helt uten autisme hos foreldre. De fleste barn som har autistiske trekk, har det dessuten i kombinasjon med psykisk utviklingshemming. Det er uansett gambling å sette barn til verden, samme hvor frisk sperm man får tak i. Alt kan skje, både med donorbarn og med kjent far. Anonymkode: 5bcec...551 Men i all verden. Du burde følge litt mer med. Anonymkode: 3ed81...37f
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #12 Skrevet 15. september 2021 Ja, det er tragisk. Beskrivelse av donor burde inneholde utseende, etnisitet, utdanningsnivå og helse. Og så skulle selvfølgelig kvinnen kunne velge. Anonymkode: 86982...f23
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #13 Skrevet 15. september 2021 Skaff deg en mann, du. Det er sånn man får barn. Anonymkode: b47de...2e5
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #14 Skrevet 15. september 2021 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Skaff deg en mann, du. Det er sånn man får barn. Anonymkode: b47de...2e5 Enig med deg. Anonymkode: a1026...49f
Luksusdyret Skrevet 15. september 2021 #15 Skrevet 15. september 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Skaff deg en mann, du. Det er sånn man får barn. Anonymkode: b47de...2e5 Man kan ikke tvinge en mann til å være sammen med en kvinne han ikke vil være sammen med. Selvfølgelig drar man ikke til Danmark for å få donorbarn for moro skyld. Vanligvis gjør man det fordi man er gitt opp å finne en sjelevenn.
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #16 Skrevet 15. september 2021 2 hours ago, Anonym bruker said: Ja, det er tragisk. Beskrivelse av donor burde inneholde utseende, etnisitet, utdanningsnivå og helse. Og så skulle selvfølgelig kvinnen kunne velge. Anonymkode: 86982...f23 Burde det det? Hvor mange ville valgt rørlegger 33 vs ingeniør 33? Jeg skjønner at vi alle ønsker friske barn, men med donorer synes jeg man trekker det altfor langt. Selv den mest vellykka person kan få barn med sykdom. Sånn er livet. Jeg kjenner en bismak når det blir snakk om å velge ut folk med autisme i familien. Hvis dere ser på dere selv, så har dere garantert noen lyter selv også. Og det er greit, å jakte etter perfeksjon blir sykelig Anonymkode: 21691...b68
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #17 Skrevet 15. september 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Burde det det? Hvor mange ville valgt rørlegger 33 vs ingeniør 33? Jeg skjønner at vi alle ønsker friske barn, men med donorer synes jeg man trekker det altfor langt. Selv den mest vellykka person kan få barn med sykdom. Sånn er livet. Jeg kjenner en bismak når det blir snakk om å velge ut folk med autisme i familien. Hvis dere ser på dere selv, så har dere garantert noen lyter selv også. Og det er greit, å jakte etter perfeksjon blir sykelig Anonymkode: 21691...b68 Jeg synes at utseende burde være et krav om å få vite. Utdanningsnivå - ikke så mye. Helse? Opplysninger om arvelige sykdommer burde være obligatorisk. Anonymkode: 977ae...102
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #18 Skrevet 15. september 2021 1 minute ago, Anonym bruker said: Jeg synes at utseende burde være et krav om å få vite. Utdanningsnivå - ikke så mye. Helse? Opplysninger om arvelige sykdommer burde være obligatorisk. Anonymkode: 977ae...102 Ingen med kjente arvelige sykdommer får bli donor. Det utføres en helsesjekk. Stikkordene er kjente. Hvem av oss vet hva vi er bærer for. Og alle psykiske lidelser har en arvelig komponent. Selv om bare de mest alvorlige utelukker en som donor. Og slik må det jo være. Det finnes ikke en familie uten angst, depresjon og de vanligste lidelsene. Det er en utopi å tro at man kan velge vekk lyter. Donorbarn er ikke designbabyer Anonymkode: 21691...b68
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #19 Skrevet 15. september 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Ingen med kjente arvelige sykdommer får bli donor. Det utføres en helsesjekk. Stikkordene er kjente. Hvem av oss vet hva vi er bærer for. Og alle psykiske lidelser har en arvelig komponent. Selv om bare de mest alvorlige utelukker en som donor. Og slik må det jo være. Det finnes ikke en familie uten angst, depresjon og de vanligste lidelsene. Det er en utopi å tro at man kan velge vekk lyter. Donorbarn er ikke designbabyer Anonymkode: 21691...b68 Rart. I vår familie er det ingen som er diagnostisert med det eller har opplevd det. Kjenner du virkelig ingen psykisk friske mennesker? Anonymkode: 977ae...102
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #20 Skrevet 15. september 2021 Med forbehold om at ting har endret seg siden vi brukte donor gjennom det offentlige for ti år siden: Hvis man bruker offentlig tilbud i Norge, får man ikke shoppe rundt etter donor, nei. Det er veldig få donorer i Norge. Behandlingsteamet vil prøve å velge donor som matcher utseende til far/medmor (vet ikke hvordan det blir med single kvinner), men i praksis er utvalget svært begrenset. Man må velge å stole på at kriteriene norsk helsevesen legger til grunn for utvelgelse av donorene, er gode. Til tross for land ventetid og stort behov for donorer, blir svært få av de som søker, godkjent. Hvis du velger privat behandling, kan du velge donor og også velge å betale for mer informasjon. Da kjøper du en tjeneste. Hva som er viktig for deg og den informasjonen du vil kunne gi barnet, blir en personlig vurdering. For oss er det viktig at donor ikke er far, men donor. Vi er helt åpne med barna våre og har snakket om dette fra de ble født. Personlig var vi ikke interessert i så mye info - et menneske er et "tilfeldig" produkt av to mennesker uansett, man kan aldri garantere at noen blir verken slik eller sånn, uansett hvor smarte, pene eller musikalske opphavet er. I tillegg føltes det unaturlig å skulle shoppe rundt etter det "perfekte" barn. Vi har laget oss en familie ved hjelp av en gavmild mann, men denne mannen er ikke en del av vår familie. Barna har rett til å få vite hvem han er, og vi vil støtte dem uansett hva de velger når den tid kommer. Det som er viktig for meg, er å være ydmyke overfor det valget vi har tatt for våre barn, nemlig å sette dem til verden i full viten om at 50 % av dere biologiske opphav ikke er den del av livene deres. Foreløpig har det gått helt fint, men vi er forberedt på at det kan bli vanskelig. Alt vi kan gjøre, er å være åpne, forståelsesfulle og støttende uansett. Anonymkode: ae9a0...dec
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #21 Skrevet 15. september 2021 Hvis du er så desperat å få barn uten en mann så tar du til takke med den donoren du får! Det er ikke en designerbaby du skal lage deg vel? Anonymkode: 7d9b6...010
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #22 Skrevet 15. september 2021 12 minutes ago, Anonym bruker said: Rart. I vår familie er det ingen som er diagnostisert med det eller har opplevd det. Kjenner du virkelig ingen psykisk friske mennesker? Anonymkode: 977ae...102 Du tror ingen i din familie har hatt angst eller depresjon? Jeg vil anta forklaringen ligger i manglende åpenhet. Psykisk sykdom er som regel ikke kronisk. Anonymkode: 21691...b68
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #23 Skrevet 15. september 2021 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Dessuten er det jo som kjent mangel på donorer i Norge, så å importere fra Danmark må de uansett. Forstår ikke tankegangen deres Anonymkode: c6d35...ca2 Steike så egoistiske norske menn er som ikke tømmer seg for frivillig enslige mødre og legger ved familiealbumet sitt. Sædgivere burde jo vært tvungen til å spille inn en videofil om seg selv og ønsker til barnet om at det får det bra uten far. Nå er jo over 30 % av voksne norske menn barnløse. Disse burde hjelpe frivillig enslige mødre til å få det akkurat som de vil. Anonymkode: 54d3a...d9c
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #24 Skrevet 15. september 2021 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Jeg ønsker ikke at mitt barn skal være i en uvisshet angående dette i 15 år, jeg vil at dette skal være en naturlig del av livet fra tidlig av. Dessuten er det jo som kjent mangel på donorer i Norge, så å importere fra Danmark må de uansett. Forstår ikke tankegangen deres og spør av nysgjerrighet om noen av dere har noen innspill, selv om det sikkert blir å reise til Danmark. Norsk offentlig helsevesen importerer ikke donorsæd: Kriteriene for å bli akseptert som sædgiver: • En sædgiver skal være myndig, være norsk statsborger eller ha bosettingstillatelse i Norge. • Være mellom 25 og 45 år og helst ha egne barn. • Ha normal god helse. • Ikke ha kjente alvorlige arvelige sykdommer i familien. • Ha god sædkvalitet som tåler nedfrysing. Når det gjelder å vise bilder og tekst donor har skrevet til barnet, ville jeg tenkt på hvilke forventninger du skaper for barnet. Husk at en donor ikke har noen plikter overfor barnet, så hvis du involverer donoren i barnets liv og skaper forventninger / et narrativ om denne personen, kan barnet ende opp med å bli skuffet. Bare et innspill- Anonymkode: ae9a0...dec
Anonym bruker Skrevet 15. september 2021 #25 Skrevet 15. september 2021 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Steike så egoistiske norske menn er som ikke tømmer seg for frivillig enslige mødre og legger ved familiealbumet sitt. Sædgivere burde jo vært tvungen til å spille inn en videofil om seg selv og ønsker til barnet om at det får det bra uten far. Nå er jo over 30 % av voksne norske menn barnløse. Disse burde hjelpe frivillig enslige mødre til å få det akkurat som de vil. Anonymkode: 54d3a...d9c Ah, forumets incel er oppe og nikker, ser jeg. Anonymkode: afdae...cbb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå