Gå til innhold

Stesønn på 18 vil flytte inn


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min manns sønn på 18 år ønsker å bo hos oss da han har fått lærlingplass i nærheten. Relasjonen mellom både min mann og hans sønn og meg og gutten er varierende og har vært komplisert opp igjennom årene. Gutten har utfordringer med sosiale settinger og relasjoner, noe som antakeligvis har bakgrunn i hans diagnose og medisinering. Dette kan komme til uttrykk i et voldsomt sinne og rigiditet i ulike situasjoner. Et sammensatt bilde og mye vrien historikk gjør at jeg ser litt mørkt på den forestående innflyttingen, men det eneste sosialt akseptable er så klart å ønske ham velkommen. 

Forholdene i vårt hjem ellers preget av at ekteskapet har lidd i mange år under mye arbeid og dårlig økonomi. Vi vurderer separasjon. Dette gjør at jeg dessverre mangler det overskuddet jeg gjerne skulle hatt for å være blid og løsningsorientert. Mitt barn har hele tiden bodd med oss og har periodevis ikke hatt det så bra på grunn av disse tingene. 

Når min manns sønn flytter inn forventer jeg at min mann prioriterer tilstedeværelse og hjemmetid, han jobber ellers mye. Nå har han bestilt seg en ukes ferie i utlandet den andre uken sønnen er her, noe jeg syns er ugreit. Hva kan man forvente i en situasjon som denne? Syns det er vanskelig, siden det er mange hensyn å ta, men jeg føler at det er jeg som blir sittende igjen med jobben rundt å finne løsningene.
 
Setter stor pris på tips og innspill.

Anonymkode: ee437...bd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde strukket meg langt for å hjelpe/ bidra til både gode relasjoner og gode dager for sønnen, men om faren ikke har tenkt å løfte en finger hadde jeg meldt meg ut jo før jo heller. 

Det er lett å si at du må stille krav, jeg vet jo at jeg selv hadde hatt problemer med det, men du er bare nødt. Om ekteskapet og foreldreskapet deres skal holde må han på banen. Han kan jo for fanden ikke dra på ferie nå!!

Anonymkode: c33fb...e7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan ikke dra på ferie nå. En time på familiekontoret kan være lurt for å demme opp for eventuelle konflikter.

Anonymkode: 5d0da...a44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan ikke dra på ferie nå, det er dealbreaker. Han må melde seg på og bidra til å ordne opp. Du bør legge godviljen til overfor sønnen så langt du makter, men du må kunne forvente at mannen tar ansvar.

Anonymkode: 4c559...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blir barnet ditt påvirket av at stesønnen flytter inn? 

Er boligen egnet for en til?

Høres egentlig ut som at dette kommer til å kunne påvirke dere alle negativt, og kanskje bli spikeren i kista?

Anonymkode: 65f06...ade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 20.9.2021 den 12.14):

Hvordan blir barnet ditt påvirket av at stesønnen flytter inn? 

Er boligen egnet for en til?

Høres egentlig ut som at dette kommer til å kunne påvirke dere alle negativt, og kanskje bli spikeren i kista?

Anonymkode: 65f06...ade

Han har et rom, men vi deler et bitte lite bad og må nå sette oppussing av nytt bad på vent siden han flyttet inn.

Sønnen min skygger banen siden han opplever at det lett blir konflikter når stebroren er hos oss, og at han da må "velge side" eller støtte stebror på en måte som han føler ikke er naturlig overfor en som er eldre enn ham. Dette er en konsekvens av at min manns sønn har noen kognitive utfordringer. 

Situasjonen er ikke god, men langt bedre når mannen min ikke er til stede. Men ja, opplever vel at dette kanskje blir spikeren i kista for forholdet... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det sosialt aksepterte er selvfølgelug at han flytter inn, som du sier. Mulig han gjør at firholdet ryker, men innerst inne vet dere at det hadde røket uansett. Det hadde bare tatt litt lenger tid.  Kanskje er stesønnen dytten du trenger for å komme deg ut av forholdet? Elsker du mannen? Hva tilfører han deg og din sønn av positive ting? Du sier sønnen din tidvis har lidd av deres dårlige forhold. Vil dette igjen påvirke han? Sønnen din er liten en gang, å jeg ber deg vurdere sterkt om det er verdt å være i ett forhold med en mann som gjør at din sønn lider. Kanskje hadde det vært bedre å flyttet ut, fortsatt forholdet å sett hvordan ting utviklet seg. Det at far bestiller tur uten å høre med deg er egoistisk! Er det slik han er ellers i forholdet også? Meg meg meg?

Anonymkode: 727e1...124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...