Gå til innhold

Hormonspiral?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fikk beskjed av gynekolog idag at hun anbefalte hormonspiral mot sterke smerter og mensen,noennsom vil dele sine erfaringer om hormonspiral? Vet ingenting om det. Er veldig skeptisk. Vil helst få fjernet livmorslimhinne,kan jeg gjøre dette hos privat gynekolog? Hvordan evt hendvende meg? 

Anonymkode: b6c54...1d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Fortsetter under...

Hei, bruker selv horomonspiral typen jaydess, og har hatt det i 5 år nå (er på nr 2). Valgte det på grunn av lave mengder horomoner og ingen sjanse for brukerfeil.

Min erfaring er at jeg faktisk tidvis har mer mensensmerter, men vet og at dette er ekstremt umindividuellt. Jeg hadde i utgangspunktet særs lite mensensmerter men hadde brukt p-piller fra jeg var 16 til 21. Så vet egentlig ikke hvor mye smerter som er min normaltilstand.. Mistet mensen helt i ca 1.5 år når jeg satt inn første, også kom den tilbake veldig uregelmessig men da mer som spotting enn mens. 

Som sagt er reaksjonen på horomonspiral veldig individuell, som med det meste av horomonprevansjon, min erfaring er at det er lurt å prøve litt forskjellig, før man finner det man liker. Er selv veldig fornøyd med horomonspiralen, til tross for litt bivirkninger,  da det er en av de sikreste prevansjonsmidlene man kan ha, og den trengst bare byttes hvert 3-6 år avhengig av hvilken type man bruker. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 9/10/2021 den 13.51):

Fikk beskjed av gynekolog idag at hun anbefalte hormonspiral mot sterke smerter og mensen,noennsom vil dele sine erfaringer om hormonspiral? Vet ingenting om det. Er veldig skeptisk. Vil helst få fjernet livmorslimhinne,kan jeg gjøre dette hos privat gynekolog? Hvordan evt hendvende meg? 

Anonymkode: b6c54...1d4

Jeg ble overtalt til det for 1 år siden. Jeg syntes det var ubehagelig og jeg hadde småblødninger, irritasjon og bivirkninger i form av kviser overtalt. Jeg fikk tak i tråden og dro den ut selv etter 3 måneder.

Anonymkode: f7342...d09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...