Gå til innhold

Kroppsfiksering på grunn av kommentarer fra andre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min på 13 veier nå 64,5 kg. Hun er aktiv, trener 3 dager per uke, skal øke det til 4 etter nyttår. 
Hun har fått kommentarer fra et par andre jenter i klassen om at hun veier mye, og at hun bør være forsiktig med å spise ditt og datt. Hun er ikke overvektig i det hele tatt, men er blitt helt opphengt i å gå ned i vekt.

Hun later som hun ikke bryr seg overfor de andre jentene, men hjemme er hun så opphengt i kropp at det er et problem. Hun skal ha sunn mat og spiser ekstremt små mengder av mat. Hun har med veldig lite mat på skolen, og spiser veldig lite av den. Hun har rett og slett fått et usunt forhold til mat. 

Jeg har fortalt henne 1000 ganger at hun ikke er overvektig, men det går ikke inn, for hun mener selv at hun er det. Hun er så opphengt at det er vondt å se på. Hvordan har dere stoppet slik fiksering? 

Anonymkode: 3d5d5...a90

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor høy er denne piken da?

Anonymkode: c008a...842

Skrevet

Hvor høy er hun? Viktigst at hun er aktiv og at hun heler fokusere på det.

Anonymkode: 1d671...c5a

Skrevet

Hun er 1,76 høy

Skrevet

Til den høyden er hun helt perfekt. Ingen petite liten jente på 160 akkurat, men helt perfekt i forhold til høyden sin.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Til den høyden er hun helt perfekt. Ingen petite liten jente på 160 akkurat, men helt perfekt i forhold til høyden sin.

Det er jo akkurat det jeg forsøker å fortelle henne hele tiden. Hun har ingen tegn til overvekt i det hele tatt. Men jentene som har kommentert ser bare vekten og tenker at det er mye. De er jo alle et hode lavere enn henne

Skrevet

Jeg har en datter som er i andre enden av skalaen, veldig lita og tynn. Hun er 14 år og 158 cm høy. Bestevenninnen er 180 cm og mye kraftigere bygget, brede skuldre, store hender og føtter osv.

Selvfølgelig veier ikke en jente på 180 cm med str 42 i sko det samme som ei på 158 cm med størrelse 36 i sko.

Men de skjønner ikke alltid dette, de sammenligner vekt, uten å tenke over disse andre faktorene. 

Jeg tror nesten jeg ville tatt kontakt med helsesykepleier om jeg var deg, fortalt akkurat det du forteller her og spurt om ikke hun kunne snakket med jentene i klassen om akkurat dette. Uten å fortelle at det kommer fra deg, bare ha en fortrolig "jenteprat" med alle sammen og snakket litt bl.a om dette, at de har blitt så voksne i kroppen nå at de ikke kan sammenligne bare vekt lenger.

Din datter er jo en høy jente, og kan selvfølgelig ikke veie det samme som ei lita petit jente. Vekten til datteren din høres helt perfekt ut for en ung jente (jeg er selv 174 cm og veier 68 kg, bruker str M/38 i klær og er normalt slank med ørlitte granne alderstillegg rundt magen).

Anonymkode: 59120...49f

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har en datter som er i andre enden av skalaen, veldig lita og tynn. Hun er 14 år og 158 cm høy. Bestevenninnen er 180 cm og mye kraftigere bygget, brede skuldre, store hender og føtter osv.

Selvfølgelig veier ikke en jente på 180 cm med str 42 i sko det samme som ei på 158 cm med størrelse 36 i sko.

Men de skjønner ikke alltid dette, de sammenligner vekt, uten å tenke over disse andre faktorene. 

Jeg tror nesten jeg ville tatt kontakt med helsesykepleier om jeg var deg, fortalt akkurat det du forteller her og spurt om ikke hun kunne snakket med jentene i klassen om akkurat dette. Uten å fortelle at det kommer fra deg, bare ha en fortrolig "jenteprat" med alle sammen og snakket litt bl.a om dette, at de har blitt så voksne i kroppen nå at de ikke kan sammenligne bare vekt lenger.

Din datter er jo en høy jente, og kan selvfølgelig ikke veie det samme som ei lita petit jente. Vekten til datteren din høres helt perfekt ut for en ung jente (jeg er selv 174 cm og veier 68 kg, bruker str M/38 i klær og er normalt slank med ørlitte granne alderstillegg rundt magen).

Datteren min bruker s/36 i klær. Det blir litt kort i bena, men for stort i livet om det er større, så det finnes ikke fett på kroppen hennes. Hun har en del muskler da. Hun trener håndball og har noen sinnsykt harde skudd, og muskler veier som kjent en del de også. 
Hun har nettopp startet på ungdomsskolen, og ved informasjon derfra skal helesykepleier ha samtaler med de om akkurat disse tingene, men ikke før om et par uker

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Datteren min bruker s/36 i klær. Det blir litt kort i bena, men for stort i livet om det er større, så det finnes ikke fett på kroppen hennes. Hun har en del muskler da. Hun trener håndball og har noen sinnsykt harde skudd, og muskler veier som kjent en del de også. 
Hun har nettopp startet på ungdomsskolen, og ved informasjon derfra skal helesykepleier ha samtaler med de om akkurat disse tingene, men ikke før om et par uker

Da ville jeg ihvertfall snakket med helsesykepleier så hun før sandalene  vet at jentene sammenligner og kommenterer vekten til hverandre 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...