Gå til innhold

10-åringen har fått mensen…

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dvs for to uker siden hadde hun tre dager med litt blod men måtte bruke bind. 
Fredag kveld begynte det igjen, denne gangen mye mer og har fortsatt til idag. 
Selvfølgelig ikke klar for dette her og vil ikke gå på skolen om d blør like mye, da d er mye styr med bind og renhold. 
Selv var 13 år, så vi ble tatt litt på sengen selv om vi har åpen dialog på dette. 
Noen råd?

Anonymkode: 3463a...400

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine var 10 og 11 år gamle. Selv var jeg nesten 15. 11-åringen taklet det veldig bra, mens 10-åringen trengte litt tid til å venne seg til det. Det er dessverre ikke noe alternativ å være hjemme når man blør, så fremt det ikke er snakk om store smerter. Jeg måtte minne yngste på alltid å ha et skift med truse/bukse, bind og intimservietter med seg i sekken. Sist gang hun fikk mensen, var det på skolen, så da kommer skift godt med.

Mine, som nå er 12 og 14, ønsker foreløpig kun å bruke bind. Jeg vil tro at det å lære seg til å bruke tampong kan gjøre at hun føler seg tryggere? Mine var som sagt ikke moden for å bruke det, men det kommer helt an på hvor moden din jente er. 

Eneste en kan gjøre er kanskje å fortsette og oppmuntre jenta til å akseptere puberteten...

Anonymkode: 2a117...ad0

Skrevet

Huff, stakkar. Det er altfor tidlig. 😢

Håper det går fint med henne. 😢 

Anonymkode: 1105a...d55

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det blir mer og mer vanlig at de får mensen tidlig. Det er da ikke synd på henne for det. Det er en fordel å lære dem å spille på lag med kroppen, i stedet for å mislike den for å være normal.  

Anonymkode: 2a117...ad0

Skrevet

Vi sliter med vår 11-åring også når det gjelder skolen. Hun nekter plent å gå den dagen hun blør mest, er livredd for å blø igjennom. Jeg husker den frykten selv også. Samtidig vil hun ikke at vi skal snakke med læreren om å gå ut når hun må for å skifte, for det er jo ekstremt pinlig. Og ikke vil hun bytte i friminuttene hvis hun er på do, for da kan jo noen se bindet i bosset etterpå. Jeg sliter litt med å finne en løsning her selv, så har ikke så mange gode råd, men du er ikke den eneste som synes dette er litt vrient. 

Anonymkode: 08330...e1d

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Vi sliter med vår 11-åring også når det gjelder skolen. Hun nekter plent å gå den dagen hun blør mest, er livredd for å blø igjennom. Jeg husker den frykten selv også. Samtidig vil hun ikke at vi skal snakke med læreren om å gå ut når hun må for å skifte, for det er jo ekstremt pinlig. Og ikke vil hun bytte i friminuttene hvis hun er på do, for da kan jo noen se bindet i bosset etterpå. Jeg sliter litt med å finne en løsning her selv, så har ikke så mange gode råd, men du er ikke den eneste som synes dette er litt vrient. 

Høres ut som at dere bør kontakte skolens helsesykepleier for en prat.

Anonymkode: 7fdca...d95

Skrevet

Ja det er det som er problemet her og. Ønsker ikke skifte på skolen og problemer med bosset. Har kjøpt inn bleieposer til å putte brukte bind i, i verste fall. 
Vi får se hvordan dette blir og dessverre er det kommet litt smerter. Frykter hun får endometriose slik som jeg. 

Skrevet

Man kan undre seg på hva som i tilfelle er årsaken til at unge jenter får menstruasjon stadig tidligere? Har man noe statistikk på hvordan dette har utviklet seg?

Anonymkode: 732e4...de3

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Man kan undre seg på hva som i tilfelle er årsaken til at unge jenter får menstruasjon stadig tidligere? Har man noe statistikk på hvordan dette har utviklet seg?

Det har ofte med overvekt å gjøre. Samt hormonforstyrrende stoffer i kremer, plastmatbokser og drikkeflasker og mye annet rundt oss.

Bruker bare matbokser og flasker i rustfritt stål til mine barn. Selv om plasten er uten BPA er det mye annet som lekker ut i mat og drikke. 

Anonymkode: 2203a...8bb

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Bedre ernæring har gjort at nordmenn blir høyere. Trenger bare gå 50 år tilbake i tid så var gjennomsnittshøyden ganske mye lavere. Større barn = tidligere pubertet. 

Så er også etnisitet og gener med å påvirke. I deler av Afrika kommer man generelt sett i puberteten tidligere. Økt innvandring de siste 30 årene har kanskje bidratt til å dra gjennomsnittsalderen ned i Norge?

Anonymkode: 36252...9ca

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Det har ofte med overvekt å gjøre. Samt hormonforstyrrende stoffer i kremer, plastmatbokser og drikkeflasker og mye annet rundt oss.

Bruker bare matbokser og flasker i rustfritt stål til mine barn. Selv om plasten er uten BPA er det mye annet som lekker ut i mat og drikke. 

Pluss at jenter som bor sammen med far får mens seinere. 

Anonymkode: 823f2...fc4

Skrevet

Jeg hadde glatt latt jenta være hjemme fra skolen et par dager de første gangene slik at hun kunne fått vennet seg litt til å ordne opp med bind og rengjøring. Hun er bare 10 år, det er ikke så lett for henne å plutselig skulle passe på å bytte bind i tide, håndtere lekkasje, ubehag osv. Hvorfor skal man være så innmari streng på fravær? Hun blir en god og samfunnsnyttig borger selvom hun får lov til å være hjemme noen få dager de første gangene hun har menstruasjon. Når hun har hatt det noen ganger og vennet seg litt til følelsen, bind og blod så går det sikkert fint. 

Anonymkode: ee386...30c

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Dvs for to uker siden hadde hun tre dager med litt blod men måtte bruke bind. 
Fredag kveld begynte det igjen, denne gangen mye mer og har fortsatt til idag. 
Selvfølgelig ikke klar for dette her og vil ikke gå på skolen om d blør like mye, da d er mye styr med bind og renhold. 
Selv var 13 år, så vi ble tatt litt på sengen selv om vi har åpen dialog på dette. 
Noen råd?

Da er det på tide å snakke om prevensjon og sex, generasjonen nå får mensen er ca 10.min generasjon var 12-13,og min mor var 15.Så bedre føre var! 

Anonymkode: 7659e...63e

Skrevet

Problemet heller er vel at man føler seg så alene i denne alderen når man får mensen. Iallefall føler hun seg veldig alene om det. Og jeg må nesten møte henne på de følelsene. Fra å være veldig umoden til plutselig å takle alt som forandrer seg i kroppen, alle følelser og alt på en gang. 
En utrolig vakker jente på alle måter, som nå gir litt for mye oppmerksomhet når utviklingen kom så raskt, da ble d mye å takle for en veldig sjenert og stille jente. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Jeg hadde glatt latt jenta være hjemme fra skolen et par dager de første gangene slik at hun kunne fått vennet seg litt til å ordne opp med bind og rengjøring. Hun er bare 10 år, det er ikke så lett for henne å plutselig skulle passe på å bytte bind i tide, håndtere lekkasje, ubehag osv. Hvorfor skal man være så innmari streng på fravær? Hun blir en god og samfunnsnyttig borger selvom hun får lov til å være hjemme noen få dager de første gangene hun har menstruasjon. Når hun har hatt det noen ganger og vennet seg litt til følelsen, bind og blod så går det sikkert fint. 

Anonymkode: ee386...30c

Helt enig! La henne venne seg litt til det.

Jeg har 3 jenter som har fått mensen når de var 11, 11 og 10. Det har gått fint, men spesielt de to eldste har vært plaget med smerter. 

Hvis hun har bind i jakka, og har med pose hun kan legge det brukte bindet i før hun kaster det; kan det gå? Husker selv hvor flaut jeg syntes det var å skulle kaste bind i søpla - selv om jeg hadde pakket det godt inn. 

Anonymkode: dc51f...425

Skrevet

Jeg fikk mensen når jeg var 9 år, på julaften! 🙈

Når jeg var 12 år måtte jeg gå på en 3 mnd p-pille kur fordi jeg hadde så kraftig mens.

Enig med de som skriver at hun burde få være hjemme de første gangene.. hun er bare 10 år og det fraværet har 0 betydning  for skoleløpet..

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Ikke minst rødt kjøtt. Det importeres mye kjøtt til Norge. Det er mye mer stoffer i importert kjøtt som påvirker kroppen. 

Anonymkode: 34404...ecf

Skrevet

Datteren min var 11, og ikke den første av sine venninner. De har snakket ganske åpent med hverandre om blod, farge på utflod og allverdens så det var ikke så flaut for henne. 

Nå er hun 12 og det verste var at første halvåret var det veldig uregelmessig så hun ante ikke når neste runde kom og hun gikk mye med truseinnlegg for sikkerhets skyld og hadde alltid med seg bind.

Her har det gått veldig greit med smerter og sånt, så ingen problemer for min datter 

Men din datter er enda et år yngre, og det er ingen krise med noen hjemmedager for å venne henne til dette nye. Det er jo bare å fortelle henne at det ikke er vanlig å ta sykedager fra skole og jobb hver gang man får mensen, men at du skjønner at hun trenger det nå de aller første gangene hun har det.

Det er ikke så lett å være et barn i hodet og plutselig skal håndtere en voksen kropp. Barn kommer tidligere i puberteten, men de er ikke akkurat voksne i hodet altså.

Anonymkode: aab35...956

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Da er det på tide å snakke om prevensjon og sex, generasjonen nå får mensen er ca 10.min generasjon var 12-13,og min mor var 15.Så bedre føre var! 

Anonymkode: 7659e...63e

I min familie har alderen faktisk gått motsatt vei 😊 Min mormor var 9, min mor var 10, jeg var 11 og min datter var heldigvis 14 👍

Skrevet

Til dere som tror at barn kommer i puberteten flere år tidligere enn det de gjorde før, så er dette feil. De kommer ca. tre måneder tidligere i puberteten nå enn før. De fleste får mensen når de er rundt 13 år, og det har de gjort siden 50-tallet. 

Anonymkode: 4a146...e3d

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Til dere som tror at barn kommer i puberteten flere år tidligere enn det de gjorde før, så er dette feil. De kommer ca. tre måneder tidligere i puberteten nå enn før. De fleste får mensen når de er rundt 13 år, og det har de gjort siden 50-tallet. 

Det stemmer faktisk helt for oss. Jeg fikk mensen én måned før jeg fylte 12 år, datteren min fire måneder før 😅

Skrevet

Jeg fikk mensen rett etter jeg ble 11. Husker det som en stor katastrofe. Har stor forståelse for datteren din. La henne være litt hjemme i begynnelsen til hun blir vant til det. 

Anonymkode: f358c...9a1

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Åhh herlighet 🙄

Anonymkode: a44c4...41a

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Men det er jo litt kjedelig, da kan man ikke krisemaksimere og klage på ‘hvordan er tiden blitt’. 

Jeg var 12 år og min datter 11 år. Det var ingen krise for noen av oss, med min datter var det tilfeldigvis pappa’n som var hjemme og måtte ta seg av å finne bind og snakke med henne. Det taklet de helt fint, begge to, og datteren var litt stolt da jeg kom hjem og fikk nyheten 😍

Anonymkode: 0788d...2ca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...