Anonym bruker Skrevet 5. september 2021 #1 Skrevet 5. september 2021 ..det blir gjort forskjell på søsken? Yngste ble konfirmert i år og han fikk faktisk under halvparten i gaver enn største som ble konfirmert for to år siden. Selv bestefaren gjorde stor forskjell på ungene. Det er snakk om mange tusen kroner i forskjell. Yngste fikk under en tredjedel av det storesøskenet fikk for 2 år siden. Det er ikke snakk om dårlig råd, bestefaren er blant de rikeste i kommunen vi bor i. Selvsagt legges dette merke til og er sårt. Det har alltid blitt gjort stor forskjell på søsknene, eldste legger også merke til at h*n blir favorisert. H*n husket til og med at h*n fikk veldig mye mer i 10årsgave enn det to år yngre søskenet. Det er ikke så lett å forklare dette til yngste. Det blir altså gjort forskjell av veldig mange, ikke bare bestefaren. Men det at familien gjør så stor forskjell svir mest. Man kan jo ikke ta opp dette heller, vil jo ikke virke smålig. Samtidig oppfattes det veldig urettferdig i et 15år gammelt hode. Hjertesukk! Anonymkode: 87a1a...37a
Anonym bruker Skrevet 5. september 2021 #2 Skrevet 5. september 2021 Selvfølgelig kan det tas opp? Ærlig talt! Anonymkode: a864e...7ac
Anonym bruker Skrevet 5. september 2021 #3 Skrevet 5. september 2021 Det hadde jeg selvsagt tatt opp. Du må stå opp for ungene dine! Anonymkode: f62fc...bfd
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 5. september 2021 #4 Skrevet 5. september 2021 Oj! Her har jeg bedt om at familien tenker over hvor mye de skal gi til konfirmasjon og at de skal gi likt til begge . I Ditt tilfelle hadde jeg GLATT tatt det opp og dersom det ikke bar frukter så hadde jeg personlig gitt ungen mellomlegget.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2021 #5 Skrevet 5. september 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): ..det blir gjort forskjell på søsken? Yngste ble konfirmert i år og han fikk faktisk under halvparten i gaver enn største som ble konfirmert for to år siden. Selv bestefaren gjorde stor forskjell på ungene. Det er snakk om mange tusen kroner i forskjell. Yngste fikk under en tredjedel av det storesøskenet fikk for 2 år siden. Det er ikke snakk om dårlig råd, bestefaren er blant de rikeste i kommunen vi bor i. Selvsagt legges dette merke til og er sårt. Det har alltid blitt gjort stor forskjell på søsknene, eldste legger også merke til at h*n blir favorisert. H*n husket til og med at h*n fikk veldig mye mer i 10årsgave enn det to år yngre søskenet. Det er ikke så lett å forklare dette til yngste. Det blir altså gjort forskjell av veldig mange, ikke bare bestefaren. Men det at familien gjør så stor forskjell svir mest. Man kan jo ikke ta opp dette heller, vil jo ikke virke smålig. Samtidig oppfattes det veldig urettferdig i et 15år gammelt hode. Hjertesukk! Anonymkode: 87a1a...37a Det kan og bør tas opp at dere ønsker at barna likebehandles! Ikke vær feig og konfliktsky. Anonymkode: fd8d7...3d3
Anonym bruker Skrevet 5. september 2021 #6 Skrevet 5. september 2021 Det er klart dere må ta det opp. Slike ting må tas opp med en gang. Når dere ser det helt fra tiårsalder så bør man egentlig ta slik med en gang og senest i forkant av store dager slik at dere kan ha litt styring selv når familiemedlemmer ikke klarer det. Det er ikke greit at søsken forskjellsbehandles. I tillegg til at opplevelsen den store dagen ødelegges kan det ødelegge forholdet mellom søsknene. Nå må dere legge en plan B for å rette opp i ulikhetene på konfirmasjonen og være sikker på at dette ikke gjentas på 18-års dagen, 20-årsdagen osv. Anonymkode: f587a...9d8
Anonym bruker Skrevet 5. september 2021 #7 Skrevet 5. september 2021 Hvorfor gjør han dette? Dere bør fortelle ham at hvis han ikke kan likebehandle barna får han ikke gi noen av dem gave. Unntaket er hvis han bare er ekte bestefar til den han gir mest. Anonymkode: a58b2...9cd
Anonym bruker Skrevet 5. september 2021 #8 Skrevet 5. september 2021 Du kan da ikke godta dette? Hva med din mann? Anonymkode: 4cede...ef7
Anonym bruker Skrevet 5. september 2021 #9 Skrevet 5. september 2021 Han er ikke fadder for eldste da? I familien her fir vi litt mer til de vi er fadder for (tantebarn). Kanskje litt rart fra en besteforelder, men…. Anonymkode: 34338...14f
Anonym bruker Skrevet 5. september 2021 #10 Skrevet 5. september 2021 Klart du må ta det opp! Anonymkode: 093a4...1aa
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 5. september 2021 #11 Skrevet 5. september 2021 Det er jo ikke du som er smålig som tar det opp, det er de! Har de ikke råd til å gi yngste det samme som eldste, så må de få hjelp av noen smartere enn dem til å regne ut hvor mye de har råd til å gi. Ta det opp!
Anonym bruker Skrevet 5. september 2021 #12 Skrevet 5. september 2021 Takk for respons, alle sammen. Det er ikke så enkelt å bare ta det opp. Bestemoren (de var sammen før) ringte bestefaren opp og sa at dette var ikke ok. Han ble dritsur og sa at han «ikke gjør forskjell» og at yngstemann får heller komme å si det til han selv. Det kommer han selvsagt ikke til å gjøre! Men å gi 10 000 kr til den ene og 3000 til den andre er faktisk å gjøre forskjell. Det er ikke slik at han har kjøpt noe annet i tillegg. Iallefall har han ikke gjort konfirmanten kjent med at han også har andre planer for å kompensere for de 7000 i forskjell på gavene. Jeg har ikke tatt det opp fordi jeg må finne en måte å si ting uten at det skaper familietrøbbel. Bestefaren er ikke en lett person å forholde seg til. Han er som en trassig unge. Anonymkode: 87a1a...37a
Anonym bruker Skrevet 5. september 2021 #13 Skrevet 5. september 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Takk for respons, alle sammen. Det er ikke så enkelt å bare ta det opp. Bestemoren (de var sammen før) ringte bestefaren opp og sa at dette var ikke ok. Han ble dritsur og sa at han «ikke gjør forskjell» og at yngstemann får heller komme å si det til han selv. Det kommer han selvsagt ikke til å gjøre! Men å gi 10 000 kr til den ene og 3000 til den andre er faktisk å gjøre forskjell. Det er ikke slik at han har kjøpt noe annet i tillegg. Iallefall har han ikke gjort konfirmanten kjent med at han også har andre planer for å kompensere for de 7000 i forskjell på gavene. Jeg har ikke tatt det opp fordi jeg må finne en måte å si ting uten at det skaper familietrøbbel. Bestefaren er ikke en lett person å forholde seg til. Han er som en trassig unge. Anonymkode: 87a1a...37a Demens? Anonymkode: 4cede...ef7
Anonym bruker Skrevet 5. september 2021 #14 Skrevet 5. september 2021 Jeg synes ikke du skal "lære ungdommen å takle" sånne forskjeller, det er helt greit å gi ungdommen medhold i at dette ikke er greit. "Det er ikke greit å gjøre forskjell, og det bestefar her gjør er dårlig gjort. Jeg synes ikke det er greit, men bestefar er som han er, og vi kan ikke gjøre noe med det. Du skal bare vite at i denne saken mener jeg akkurat som deg at han gjør feil". Anonymkode: a9238...5c2
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 5. september 2021 #15 Skrevet 5. september 2021 Men når han argumenter med at han ikke gjør forskjell når forskjellen er på 70%, så er det helt på sin plass å påpeke det. Og å forvente at en 15-åring skal ta opp noe slikt er helt urealistisk. Mener han at han har gode grunner for forskjellsbehandlingen så er det han som er voksen og har ansvar for å ta det opp. Å la være å ta det opp for å unngå familietrøbbel er naivt, det er allerede familietrøbbel. Og enda mer trøbbel vil det bli når 15-åringen føler at dere ikke tar hans parti når han blir så til de grader urettvist behandlet.
Anonym bruker Skrevet 6. september 2021 #16 Skrevet 6. september 2021 Det er veldig dårlig gjort overfor ungene dine å ikke ta det opp. Hvis han blir sur så får han bare bli det da. Man står jo opp for ungene sine når de blir så urettferdig behandlet. Dette kan jo skape utrolig vonde følelser mellom søsknene også. Du burde ha gjort dette for lenge siden. Anonymkode: d9ed4...2d5
Anonym bruker Skrevet 7. september 2021 #17 Skrevet 7. september 2021 Nå har jeg oppdatering i saken! Tok mot til meg og ba om møte med bestefaren (min far). Sa at jeg kommer fordi jeg som mor trenger å få fakta slik at jeg kan forklare konfirmanten. Forklaringen var, og hold dere fast(!), at min far har visstnok mistet 7000kr for mange år siden. Disse har han hatt i nattbordskuffen. Yngstemannen min hadde da vært på besøk rundt den tiden og dermed har min far funnet ut at det må jo være ungen som har stjålet disse pengene. Jeg satt bare og gapet. Jeg spurte min far rett ut om han virkelig beskyldte en unge for å ha stjålet penger når det finnes så mange andre forklaringer som kunne vært mer logisk! Ja, min far har altså i mange år mistenkt at yngste sønnen min har stjålet 7000kr, og nå var de skuls - han trakk beløpet av konfirmasjonspengene som tilbakebetaling. Det eneste han nå krever er at konfirmanten kommer til og sier unnskyld. Jeg sa til bestefar at han kan jo ikke si unnskyld for noe han kanskje ikke har gjort!? Det spilte altså ingen rolle, han måtte komme å si unnskyld for da «skulle han begynne å være bestefar for (navn) igjen!». Videre spurte jeg om HVORFOR han mistenker at barnebarnet har stjålet penger - hva er rasjonalet bak beskyldningen? Svaret på dette var: - han har brukt eliminasjonsmetoden, det kan feks ikke være noen andre han. Feks er det ikke sannsynlig at hans utenlandske kone kunne tatt pengene - derfor -måtte- det være barnebarnet. - han påstår at han ikke har hatt noen andre på besøk - Bestefaren hadde visst konfrontert begge ungene (for mange år siden) og da hadde yngstemann sagt med én gang at det ikke var han, mens eldstemann visstnok hadde blitt overrasket og det betydde i følge bestefar at eldstemann var uskyldig. Yngstemann «så skyldig ut» - bestefar mener også at yngstemann ser ut og oppfører seg som om han har dårlig samvittighet siden han ikke har kommet på besøk og klippet plenen etc. Det nyttet ikke å si at han er like introvert som bestefaren selv, han har ikke personlighet til smalltalk etc Dette var altså begrunnelsene til at bestefar «vet» at yngstemann har stjålet penger fra bestefaren. Jeg spurte bestefar om han ikke overhodet kunne se at han dømmer ungen på mistanker og absolutt ikke fakta. Det spilte ingen rolle for bestefar VET at yngstemann må være tyven, det ser han på han. En annen grunn for hvorfor yngstemann skulle trengt penger, var at han hadde kjøpt en crossykkel for mange år siden. Da måtte han jo trenge pengene?? Jeg forklarte at det er ikke ungen som har betalt for den, men faren. I tillegg kom det flere beskyldninger om tyveri mot andre; feks at kompisene til faren visstnok skulle vært i garasjen og rundstjålet verktøy, at faren (min samboer) også er en tyv (for 10 år siden ble han feks beskyldt for å ha stjålet eggekokeren (!) og opp gjennom årene flere andre ting. Jeg skjønner jo at mannen kan ikke være frisk. Vi har diskutert litt i familien i etterkant. Det er ingen som har hørt noe om stjålne penger før, hverken jeg eller søsken, heller ikke eldstemann, favorittbarnet, kan huske at han/de noengang har hatt en slik samtale med bestefar. Eldstemann mener at han må jo ha drømt dette. Yngstemann er selvfølgelig så sår over å bli beskyldt, han forstår jo ingenting av dette og at ikke bestefar har nevnt noe av dette før?! Det vi diskuterer nå er hvordan vi skal beskytte ungene mot en tydelig syk og ustabil bestefar. Hva blir det neste? At feks 8åringen blir beskyldt for å ha stjålet fjernkontrollen hvis den blir borte? Poenget er at unger tar skade av dette. Situasjonen er vanskelig og belastende. Vi må finne en måte å takle dette på, men hvordan???? Bestefar har ingen diagnose, men vi skjønner jo at det er noe. Han kommer aldri til å gå tilbske på at det er yngstemann som har stjålet, og han vil derfor aldri få det samme som broren. Vi er iallfall enige om at alle i familien skal bekrefte for årets konfirmant at det er ingen andre som tror at han er en tyv og at alle skjønner at det er bestefar som en syk/ondskapsfull/slem eller hva enn man kan kalle det. Sånn står saken nå. Håper noen har noen gode råd om hva vi bør gjøre videre. Anonymkode: 87a1a...37a
Anonym bruker Skrevet 7. september 2021 #18 Skrevet 7. september 2021 Kutt kontakten, og vis barna dine i handling at du ikke tolererer denne oppførselen. Anonymkode: a58b2...9cd
Anonym bruker Skrevet 7. september 2021 #19 Skrevet 7. september 2021 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Kutt kontakten, og vis barna dine i handling at du ikke tolererer denne oppførselen. Anonymkode: a58b2...9cd Dette. Fortell ham i reine ord at du ikke vil treffe ham - en voksen mann som beskylder og straffer et barn rett ut av det blå. Anonymkode: e8059...804
Anonym bruker Skrevet 8. september 2021 #20 Skrevet 8. september 2021 Kun jeg som tenker at bestefar har glemt hva han ga eldste? Denne skrudde historien om tyveri er en «beleilig» unnskyldning for å virke som om han fortsatt har kontrollen han har mistet. Stakars konfirmanten🤗 Anonymkode: fcd61...1cb
Anonym bruker Skrevet 8. september 2021 #21 Skrevet 8. september 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Kun jeg som tenker at bestefar har glemt hva han ga eldste? Denne skrudde historien om tyveri er en «beleilig» unnskyldning for å virke som om han fortsatt har kontrollen han har mistet. Stakars konfirmanten🤗 Anonymkode: fcd61...1cb Jeg skulle så ønske at det var bare det at han hadde glemt hva han gav eldste barnebarnet. Men historien er sann. 100 % sann Og ja, det ér synd på konfirmanten. Fryktelig synd, jeg vil gråte Anonymkode: 87a1a...37a
Anonym bruker Skrevet 8. september 2021 #22 Skrevet 8. september 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jeg skulle så ønske at det var bare det at han hadde glemt hva han gav eldste barnebarnet. Men historien er sann. 100 % sann Og ja, det ér synd på konfirmanten. Fryktelig synd, jeg vil gråte Anonymkode: 87a1a...37a Jeg tviler ikke på at det du sier er sant, jeg tenker bare at han har fantasert frem denne unnskyldningen etter at han ble konfrontert av din mor. Anonymkode: fcd61...1cb
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 8. september 2021 #23 Skrevet 8. september 2021 Når det er slik saken foreligger, så tenker jeg at fokus fremover faktisk må være å lære å akseptere situasjonen. Bestefar er åpenbart syk på den ene eller andre måten. Det er veldig bra at alle tar parti med konfirmanten, for dette er jo ekstremt sårende. Jeg ville ha foreslått for eldste at han deler det han får. Ikke så yngste hører, i tilfelle han er uenig. Om ikke eldste vil, så ville jeg ha vurdert hvorvidt jeg ville nekte bestefar å gi noe til noen av dem. Jeg ville også fortløpende vurdert om kontakten generelt burde begrenses. Veldig bra at du tok dette opp, da fikk du ihvertfall en forklaring. Og egentlig, ingen forklaring hadde uansett vært «gyldig», så denne er mer enn god nok til å forstå litt mer, at bestefar er alvorlig syk. Dersom han alltid har vært slik er det nok rett og slett psykisk sykdom, om det har skjedd den senere tiden bør dere prøve å presse litt for å få en undersøkelse av helsetilstanden generelt. Ungdommen bør få tilbud om å snakke med noen om disse følelsene, helsesykepleier eller noen fra psykisk helse i kommunen. Mental helse har vel også hjelpetelefon som kan benyttes.
Anonym bruker Skrevet 8. september 2021 #24 Skrevet 8. september 2021 Demens? Paranoia for tyveri er veldig vanlig hos demente Anonymkode: 6296a...d27
Anonym bruker Skrevet 8. september 2021 #25 Skrevet 8. september 2021 Stakkars konfirmant. Jeg tenker også på: du sier han fikk mindre i gaver fra flere. Er det slik at bestefar bestefar har påvirket andre i noen grad? Fortalt ting om konfirmanten f.eks? Anonymkode: 32a4d...85f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå