Gå til innhold

Trenger litt hjelp til å sortere her!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er tilfellet mitt: vi har en datter som har jobbet som lærling i en måned i en barnehage. Hun har gått helse grunnfag og så barne-og ungdomsarbeider i forkant på videregående. Hun har hatt masse utfordringer, har slitt med traumer siden ungdomsskolen. Vi fikk med god varierende hjelp fra abup henne gjennom ungdomsskolen og disse to årene på videregående. Har hatt mye fravær men kommet seg i mål. Det har kostet både henne og oss mye tid og energi å komme så langt. Vi har stått på og heiet og pushet. Nå har hun ikke lyst til å være lærling lenger. Hun ønsker ikke å jobbe som barn-og ungdomsarbeider, men har alltid hatt et endelig mål om å bli sosionom. Veien dit vet hun er lang, siden hun nå er skolelei, men hun tenker hun tar den tiden det tar. At hun evnt kan jobbe med noe helt annet dette året, og så påbygg kanskje til neste år. Jeg har prøvd å holde motet hennes oppe, og sagt at det kun er to år så får hun fagbrev. Og at det er gull verdt. Men hun ønsker jo ikke å jobbe som det hun får fagbrevet i. Jeg har sagt hun må bestemme selv, mens faren nå er kjempeskuffet! Han er ikke enig i at hun skal gi seg, og vil nærmest tvinge henne til å fortsette. Han mener jeg lar henne slippe for lett, men det er ikke han som har vært med på alle møtene med abup og psykologer i alle disse årene. Kjenner jeg er kjempesliten av å pushe, pushe, pushe. Og er redd for at også skal bli for mye for min datter. Det finnes jo grenser for hvor mye man kan «tvinge» også. Min mann synes jeg er altfor bløthjertet og er redd hun skal bli en ubrukelig ungdom som han sier-foran henne😳 jeg blir så sint på ham og så uendelig lei av denne kampen! Hvordan kan man løse dette på en ok måte? 

Anonymkode: 9e096...16d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lærling i kun 1 måned? Jeg ville absolutt motivert henne til å ikke gi opp etter så kort tid. Om hun ønsker å bli sosialarbeider må hun lære seg å holde ut og stå i det som er vanskelig, og krevende 

Anonymkode: 75e3c...895

Skrevet

Hvis hun ønsker å gå videre skole og ta noe annet ville jeg latt henne gjøre det. Men det er jo mulig p ta flere fag som privatist også. Kanskje komme inn å ta 3. året en plass - det er bare noen uker siden skolen har begynt. 

det er jo veldig vanlig for mange når de er ferdig på vgs at man tar et år fri for å gjøre noe helt annet. 

Jeg hadde nok motivert henne til å fortsette lærlingjobben inntil hun har en annen fast jobb. Hvis hun får det kan hun jobbe et år før hun begynner på skolen igjen. Det er mange som ikke vet hva de ønsker før de er litt eldre. Å tvinge igjennom et fagbrev som hun sier hun aldri kunne tenke seg å jobbe med er litt dumt spesielt hvis det går på bekostning av motivasjon generelt. 

hun er fremdeles ung og må finne ut av ting. Prøv å lag en plan på hvordan hun skal oppnå det hun ønsker. Er det sosionom hun egentlig ønsker eller er det noe annet. 

men hvis alternative er å drive dank et år så hadde det vært uaktuelt. 

Anonymkode: dfc3e...d6c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...