Anonym bruker Skrevet 1. september 2021 #26 Skrevet 1. september 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Strengt tatt var vell aldri Quisling medlem av Bondepartiet, selv om han var minister før 1933? Det blir omtrent som å gi Høyre skylden for Listhaugs uttalelser. Anonymkode: 3d5e3...163 Nei, det blir som om Høyre ville ringt Listhaug og spurt henne om hun ville bli forsvarsminister på deres vegne, slik Bondepartiet gjorde med Vidkun. Anonymkode: 545a0...3e9
Anonym bruker Skrevet 1. september 2021 #27 Skrevet 1. september 2021 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Fordi jeg bor midt i byen. For meg er buss og lensmann på bygda riv ruskende likegyldig. Anonymkode: 54fc4...9cd Men mat trenger du ikke? Norsk jordbruk er viktig. Anonymkode: ab5db...113
Anonym bruker Skrevet 1. september 2021 #28 Skrevet 1. september 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Men mat trenger du ikke? Norsk jordbruk er viktig. Anonymkode: ab5db...113 Alle partier har sine fanesaker, jeg stemmer naturlig nok for det partiet som går overens med mine, ikke alle andres. Det regner jeg med du også gjør? Anonymkode: 54fc4...9cd
Anonym bruker Skrevet 1. september 2021 #29 Skrevet 1. september 2021 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Nei, det blir som om Høyre ville ringt Listhaug og spurt henne om hun ville bli forsvarsminister på deres vegne, slik Bondepartiet gjorde med Vidkun. Anonymkode: 545a0...3e9 Du m jo se på tidsaksen her. Quisling ble forsvarsminister i 1931. Det han var mest kjent for den gangen var samarbeidet med Nansen om nødhjelpen i Russland. Dagens regjering er regjeringen Solberg. Den utgår fra Høyre og det er statsministeren som utpeker ministerene, akkurat som den gangen. Ministrene opptrer å vegne av regjeringen uansett om de er medlem av et parti fra før. Uansett er det lite relevant hva partiene sto for i mellomkrigstiden og hva minstere gjorde etter at de hadde gått av. Anonymkode: 3d5e3...163
Anonym bruker Skrevet 1. september 2021 #30 Skrevet 1. september 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Men mat trenger du ikke? Norsk jordbruk er viktig. Anonymkode: ab5db...113 En svært stor andel av maten som spises i Norge er importert, og mye av det som produseres her er animalske produkter som er avhengig av import av billig dyrefor. Vi er derfor avhengige av at jordbruket fungerer internasjonalt. For meg blir det veldig rart å skulle prioritere tiltak som er bra for norske bønder på bekostning av det som er bra for jordbruket over hele kloden, det vil si klimapolitikk. Så det blir ingen stemme til Sp for meg. Anonymkode: 81116...631
Anonym bruker Skrevet 1. september 2021 #31 Skrevet 1. september 2021 Anonym bruker skrev (51 minutter siden): Du m jo se på tidsaksen her. Quisling ble forsvarsminister i 1931. Det han var mest kjent for den gangen var samarbeidet med Nansen om nødhjelpen i Russland. Anonymkode: 3d5e3...163 Og som forsvarsminister ble han mest kjent for å være den som beordret militære styrker til å angripe og skyte (drepe) de streikende arbeiderne på Menstad, det såkalte Menstadslaget. Han var en ivrig anti-kommunist allerede fra han kom hjem fra Ukraina. Hans anti-kommunistiske holdninger er det som motiverte Bondepartiet, senere Senterpartiet, til å putte han i stillingen som forsvarsminister. Si i fra hvis der er flere av dere som er ukjent med norsk historie! Anonymkode: 545a0...3e9
Iiiiik Skrevet 1. september 2021 #32 Skrevet 1. september 2021 Jeg ønsker ikke Slagsvold Vedum i en sentral posisjon i norsk politikk, han fremstår ikke som en jeg vil overlate mye ansvar til. I gårsdagens utspørring på NRK var han dessuten altfor vag i hva han ønsker å oppnå dersom han får makt. Jeg vil gjerne ha norskprodusert mat, men synes ikke det er OK at SP har en god balanse mellom å ivareta bøndene og viltbestanden. Og sist, men ikke minst - jeg savner den helhetlige forståelsen av prioriteringer og vurderinger. De har en del fanesaker, men det er for mange ting som er viktige for meg som de svarer for vagt på. Grendeskoler f.eks er langt mindre viktig for meg enn psykisk helsevern.
Anonym bruker Skrevet 1. september 2021 #33 Skrevet 1. september 2021 Anonym bruker skrev (16 timer siden): Fordi de vil samarbeide med AP Anonymkode: d2e6a...57d Dette Anonymkode: ee12b...316
Anonym bruker Skrevet 1. september 2021 #34 Skrevet 1. september 2021 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Og som forsvarsminister ble han mest kjent for å være den som beordret militære styrker til å angripe og skyte (drepe) de streikende arbeiderne på Menstad, det såkalte Menstadslaget. Han var en ivrig anti-kommunist allerede fra han kom hjem fra Ukraina. Hans anti-kommunistiske holdninger er det som motiverte Bondepartiet, senere Senterpartiet, til å putte han i stillingen som forsvarsminister. Si i fra hvis der er flere av dere som er ukjent med norsk historie! Anonymkode: 545a0...3e9 Det var da ingen som ble drept i Menstadslaget, var det? Ikke var det vell Quisling som var pådriveren heller. Hadde det ikke blitt sendt militære (garden?) Er vell heller faren for at noen hadde blitt drept vært stor. Det var en voldsom politisk polarisering på den tiden, men hverken Bondepartiet eller Quisling sto vell ytterst på noen føly de årene? Anonymkode: 3d5e3...163
Takk bare bra Skrevet 1. september 2021 #35 Skrevet 1. september 2021 (endret) Fordi jeg vil ha billig kjøtt fra kontinentet proppfull av antibiotika isteden for norske matvarer. Dessuten vil jeg at alle nordmenn skal bo i Oslo sentrum. Not. Endret 1. september 2021 av Takk bare bra
Anonym bruker Skrevet 1. september 2021 #36 Skrevet 1. september 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Det var da ingen som ble drept i Menstadslaget, var det? Ikke var det vell Quisling som var pådriveren heller. Hadde det ikke blitt sendt militære (garden?) Er vell heller faren for at noen hadde blitt drept vært stor. Det var en voldsom politisk polarisering på den tiden, men hverken Bondepartiet eller Quisling sto vell ytterst på noen føly de årene? Anonymkode: 3d5e3...163 Du sier at militæret nektet å følge ordre fra forsvarsminister Quisling? Det gjorde de klokt i. Politiet håndterte jobben helt fint alene, uten hjelp fra det militære. Det var helt unødvendig å sette inn militæret i den konflikten. Men Bondepartiet, og Vidkun, var jo livredde for arbeiderne den gang da. Under en debatt om saken i Stortinget i 1929 uttalte landbruksskolebestyrer Jens Hundseid fra Bondepartiet, senere statsminister, fylkesmann og NS-medlem under krigen, følgende: «Vi har ingen forpliktelser til å utlevere våre husdyr til jødenes grusomheter, vi har ikke invitert jødene hit til landet, og vi har ingen forpliktelse til å skaffe jødene dyr til sine religiøse orgier.» Denne formen for slakt ble forbudt i 1930. Slik som dette er greit å ta frem i år, ett hundre år etter at Bondepartiet ble etablert. Ved stortingsvalget i 1930 kalte Bondepartiet høyrefolk for «jødekapitalister» og arbeiderpartifolk for «jødebolsjeviker». https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/86PvKG/mellomkrigstidens-joedehat-plakater-i-asker-med-oppfordring-om-ikke-aa Anonymkode: 545a0...3e9
Anonym bruker Skrevet 1. september 2021 #37 Skrevet 1. september 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Slapp av folkens, dere er utrolig bombastiske nå. Sp vil ikke utrydde all ulv, de vil holde rovdyr unna buskapen og gjøre det tryggere. Det er en bra ting. Og når det gjelder EØS så er vi nok trygge på å beholde det også, fordi de ønsker å forhandle om en handelsavtale med EU som skal erstatte dagens eøs, men mest sannsynlig går ikke dette gjennom og på spm om de da fortsatt vil ut av eøs så svarer jo Vedum ikke hverken ja eller nei, så for meg virker det som de da ikke går ut av eøs. De er for dyrevelferd. Tenk på alle dyrene som lider under all rovdyrene. Skal vi ha norsk mat må bønder få ha sine dyr ute, i trygghet for rovdyr. Det sier seg jo selv. Hvorfor, HVORFOR er ulv så himmelsk viktig for dere? Anonymkode: e517f...e2f HVORFOR vil bøndene sauene sine så vondt at de sender dem alene ut i utmarka, hvor de kan falle og skade seg, knekke ben, bli tatt av rovdyr? Dyrene lider av bønder som gir f i dem, ikke av rovdyrene. Før var det i det mindre gjetere som voktet over dem. Anonymkode: 304d9...585
Anonym bruker Skrevet 1. september 2021 #38 Skrevet 1. september 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Du sier at militæret nektet å følge ordre fra forsvarsminister Quisling? Det gjorde de klokt i. Politiet håndterte jobben helt fint alene, uten hjelp fra det militære. Det var helt unødvendig å sette inn militæret i den konflikten. Men Bondepartiet, og Vidkun, var jo livredde for arbeiderne den gang da. Under en debatt om saken i Stortinget i 1929 uttalte landbruksskolebestyrer Jens Hundseid fra Bondepartiet, senere statsminister, fylkesmann og NS-medlem under krigen, følgende: «Vi har ingen forpliktelser til å utlevere våre husdyr til jødenes grusomheter, vi har ikke invitert jødene hit til landet, og vi har ingen forpliktelse til å skaffe jødene dyr til sine religiøse orgier.» Denne formen for slakt ble forbudt i 1930. Slik som dette er greit å ta frem i år, ett hundre år etter at Bondepartiet ble etablert. Ved stortingsvalget i 1930 kalte Bondepartiet høyrefolk for «jødekapitalister» og arbeiderpartifolk for «jødebolsjeviker». https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/86PvKG/mellomkrigstidens-joedehat-plakater-i-asker-med-oppfordring-om-ikke-aa Anonymkode: 545a0...3e9 Nå er jeg ikke helt med her. Mendtadslaget skjedde i 1931 og jeg tviler på at det ble diskutert i 1929, da Venstre satt med regjeringsmakten. Det hadde heller ikke noe med slaktemetoder å gjøre. Det var en arbeidskonflikt og i følge det jeg har lest ble politiet jaget vekk og banket opp. De klarte ikke å håndtere opptøyene. (Fortsatt ser jeg ingen sammenheng til årets Stortingsvalg, men spennende historie er det jo.) Anonymkode: 3d5e3...163
Anonym bruker Skrevet 1. september 2021 #39 Skrevet 1. september 2021 Heia Senterpartiet! Best på distriktspolitikk og norsk selvråderett! Stemmer alltid på Senterpartiet, det mest jordnære partiet ❤ Anonymkode: 5b06f...880
Anonym bruker Skrevet 1. september 2021 #40 Skrevet 1. september 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Nå er jeg ikke helt med her. Anonymkode: 3d5e3...163 Vidkun var forsvarsminister. Han ble det fordi Bondepartiet, senere Senterpartiet, og han hadde samme verdenssyn, samme rasistiske holdninger, samme konservative holdninger. Det var derfor flere av Bondepartiet, senere Senterpartiet, sine toppolitikere ble NS-medlemmer under krigen. Senterpartiet er fortsatt et ekstremt konservativt parti den dag i dag. Senterpartiet har, for eksempel, en enda mer ekstrem holdning mot å ta imot kvoteflyktinger enn FrP har. https://www.vl.no/nyheter/2019/11/19/sp-strammest-pa-kvoteflyktninger/ Militæret ble satt inn av Bondepartiet, senere Senterpartiet, mot arbeiderne i Menstad, trass at politiet klarte den jobben helt fint alene. Det var altså ikke politiet som ba om assistanse fra det militære, det var Bondepartiet, senere Senterpartiet, som beordret de militære til Menstad med våpen, for å skyte (drepe). At ingen ble drept skjedde til trass for ikke takket være Bondepartiet, senere Senterpartiet, sine ordre. Anonymkode: 545a0...3e9
Anonym bruker Skrevet 1. september 2021 #41 Skrevet 1. september 2021 Pga manglende/ikke troverdig klimapolitikk og deres ulvestandpunkt. Anonymkode: 2c1a0...0e4
Anonym bruker Skrevet 1. september 2021 #42 Skrevet 1. september 2021 Jeg oppfatter Sp som populistisk, snur kappa etter vinden og er som FRP ikke særlig realistiske. Høres flott ut å verne bygdene og grendeskolene etc., men selv i kommuner med Senterpartiledelse nå må de prioritere økonomisk og legge ned lokale tilbud da det ikke er liv laga å beholde alle tilbud. De er også meget konservative og stemte for innskjerpinger i abortloven sammen med bla Krf for et par år siden. Jeg ønsker regjeringsskifte og stemmer Ap men håper Ap får et godt valg slik at deres politikk blir styrende. Anonymkode: 3b3c6...970
Anonym bruker Skrevet 1. september 2021 #43 Skrevet 1. september 2021 Senterpartiet vil bygge samfunnet nedenfra og vil derfor desentralisere makt, bosetting, arbeidsplasser, kapital og kompetanse. Målet om desentralisering er ideologisk forankret i ideen om et deltakende folkestyre. Likevel overkjører de til stadighet lokaldemokratiet og lokale beslutninger. Eller som Slagsvold Vedum sa om jernbanesaken i Innlandet: Jeg er klar over at kommunestyret her har vedtatt noe annet, men akkurat i denne saken vet vi stortingspolitikere best. Anonymkode: 9b342...e7d
Anonym bruker Skrevet 1. september 2021 #44 Skrevet 1. september 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Vidkun var forsvarsminister. Han ble det fordi Bondepartiet, senere Senterpartiet, og han hadde samme verdenssyn, samme rasistiske holdninger, samme konservative holdninger. Det var derfor flere av Bondepartiet, senere Senterpartiet, sine toppolitikere ble NS-medlemmer under krigen. Senterpartiet er fortsatt et ekstremt konservativt parti den dag i dag. Senterpartiet har, for eksempel, en enda mer ekstrem holdning mot å ta imot kvoteflyktinger enn FrP har. https://www.vl.no/nyheter/2019/11/19/sp-strammest-pa-kvoteflyktninger/ Militæret ble satt inn av Bondepartiet, senere Senterpartiet, mot arbeiderne i Menstad, trass at politiet klarte den jobben helt fint alene. Det var altså ikke politiet som ba om assistanse fra det militære, det var Bondepartiet, senere Senterpartiet, som beordret de militære til Menstad med våpen, for å skyte (drepe). At ingen ble drept skjedde til trass for ikke takket være Bondepartiet, senere Senterpartiet, sine ordre. Anonymkode: 545a0...3e9 Hva har dette med slaktemetoder å gjøre? Hvor har du det fra at politiet klarte seg fint? På Menstad var det forøvrig to sett med "arbeidere" som kjempet mot hverandre og politiet som forsøkte å beskytte de ca 100 som var i jobb mot de ca 2000 som demonstrerte (med jernrør og steinkasting). Jeg skal ikke påstå jeg er noen ekspert på Menstadslaget, men din beskrivelse stemmer ikke med mine kilder. Jeg har for eksempel ikke sett ordlyden som ble brukt for å sende militære til Menstad. Det har tydligvis du. Det hadde vært interesant å lese den hvis du har en link. Ns-medlemmer fant du fra de fleste partier. Når det gjaldt rasistiske holdninger gjaldt det størstedelen av befolkningen på den tiden. Anonymkode: 3d5e3...163
Anonym bruker Skrevet 1. september 2021 #45 Skrevet 1. september 2021 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Slapp av folkens, dere er utrolig bombastiske nå. Sp vil ikke utrydde all ulv, de vil holde rovdyr unna buskapen og gjøre det tryggere. Det er en bra ting. Og når det gjelder EØS så er vi nok trygge på å beholde det også, fordi de ønsker å forhandle om en handelsavtale med EU som skal erstatte dagens eøs, men mest sannsynlig går ikke dette gjennom og på spm om de da fortsatt vil ut av eøs så svarer jo Vedum ikke hverken ja eller nei, så for meg virker det som de da ikke går ut av eøs. De er for dyrevelferd. Tenk på alle dyrene som lider under all rovdyrene. Skal vi ha norsk mat må bønder få ha sine dyr ute, i trygghet for rovdyr. Det sier seg jo selv. Hvorfor, HVORFOR er ulv så himmelsk viktig for dere? Anonymkode: e517f...e2f Da må bøndene ta ansvar og beskytte dyra sine. Det nytter ikke å skylde dette på ulv. Og de som skriker høyest er de som er redd for at ulven spiser opp all elgen, så de ikke får jaktet, og hyler for at hunden deres ikke kan gå alene i skogen. Anonymkode: d669b...804
Anonym bruker Skrevet 1. september 2021 #46 Skrevet 1. september 2021 Jeg er enig med SP i en del ting, men de er Norges største vingleparti. De er så regjeringskåte at de holder seg til den siden som gagner dem selv mest. Nå havner de mest sannsynlig i regjering etter valget, men jeg håper at Arbeiderpartiet gjør et så godt valg at SP ikke får så innmari mye de skal ha sagt. Regjeringsskifte er det aller viktigste nå. Anonymkode: f786c...0e5
Anonym bruker Skrevet 1. september 2021 #47 Skrevet 1. september 2021 Anonym bruker skrev (På 31.8.2021 den 22.34): Fordi de vil ut av EØS-avtalen. Anonymkode: ab5db...113 Er ikke det god nok grunn til å stemme SP da? EØS er bare tull, vi taper penger på det. Anonymkode: e2a86...9f5
Anonym bruker Skrevet 2. september 2021 #48 Skrevet 2. september 2021 Stemmer Sp fordi de vil ut av Schengenavtalen og alle idiotiske kraftavtaler/Acer. Avtaler som raserer landet vårt med vindmøller fordi tyskerne og diverse multinasjonale selskaper skal få billig strøm. Anonymkode: 5b06f...880
Anonym bruker Skrevet 2. september 2021 #49 Skrevet 2. september 2021 Fordi populismen deres ikke biter på meg, og jeg ønsker en ok fremtid for barna mine på en planet hvor mennesker kan bo. Anonymkode: cdb1c...66c
Admin Skrevet 2. september 2021 #50 Skrevet 2. september 2021 Tråden er ryddet for innehold med opphavsrett og svar til dette. Admin
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå