Anonym bruker Skrevet 31. august 2021 #1 Skrevet 31. august 2021 Startet i ny jobb i år, og hadde ikke opparbeidet meg feriepenger året før, da jeg var arbeidsledig. Bedriften jeg er ansatt i stengte ned virksomheten 4 uker i sommer og alle ansatte hadde ferie samtidig. Likevel ble jeg pålagt å jobbe den siste uken, da det var mye som måtte gjøres klar før vi startet opp igjen for at vi i det hele tatt skulle kunne åpne opp igjen. Spørsmålet mitt er om jeg har krav på lønn for denne uken? Arbeidsgiver mener jeg ikke har rett på det, og jeg har derfor ikke fått betaling for timene jeg jobbet. Han mener at jeg skal ta ut disse dagene i ferie i høst, men det blir veldig vanskelig for meg da jeg er en nøkkelperson i bedriften og det er litt uklart om det i det hele tatt er mulig. For at det skal være mulig må vi få inn en ny ansatt. Mulig arbeidsgiver har rett her, men ut fra det jeg har lest meg frem til selv så gjelder ikke dette når jeg ikke har opparbeidet meg feriepenger? Setter stor pris på om noen kan hjelpe meg, og gjerne vise til lovverket?🙏🏻 Anonymkode: 4c99d...d7d
Anonym bruker Skrevet 31. august 2021 #2 Skrevet 31. august 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Startet i ny jobb i år, og hadde ikke opparbeidet meg feriepenger året før, da jeg var arbeidsledig. Bedriften jeg er ansatt i stengte ned virksomheten 4 uker i sommer og alle ansatte hadde ferie samtidig. Likevel ble jeg pålagt å jobbe den siste uken, da det var mye som måtte gjøres klar før vi startet opp igjen for at vi i det hele tatt skulle kunne åpne opp igjen. Spørsmålet mitt er om jeg har krav på lønn for denne uken? Arbeidsgiver mener jeg ikke har rett på det, og jeg har derfor ikke fått betaling for timene jeg jobbet. Han mener at jeg skal ta ut disse dagene i ferie i høst, men det blir veldig vanskelig for meg da jeg er en nøkkelperson i bedriften og det er litt uklart om det i det hele tatt er mulig. For at det skal være mulig må vi få inn en ny ansatt. Mulig arbeidsgiver har rett her, men ut fra det jeg har lest meg frem til selv så gjelder ikke dette når jeg ikke har opparbeidet meg feriepenger? Setter stor pris på om noen kan hjelpe meg, og gjerne vise til lovverket?🙏🏻 Anonymkode: 4c99d...d7d Han kan ikke kreve det nei, om ikke det er avtalt spesielt. Du skal ha betalt for det du har jobbet. Så jobbet du i en uke i ferien skal du ha betalt for det. Det er din rett, og han helt på Jordet. Anonymkode: 8e659...640
Anonym bruker Skrevet 31. august 2021 #3 Skrevet 31. august 2021 Han er helt på bærtur. Det du jobber skal du selvfølgelig ha betalt for. Tar du ferie i høst blir det derimot uten betaling da slik opparbeides året før, alltid. Opplegget han forespeiler kalles avspasering og avspasering kan han derimot kreve. Men avspasering er for timer en jobber over sin faste timer istedenfor å få overtidsbetaling. Anonymkode: 03d9d...f80
Anonym bruker Skrevet 31. august 2021 #4 Skrevet 31. august 2021 Sjefen din rører her. For det første kan du ikke pålegges ferie når du ikke har opparbeidet feriepenger. Du kan avvikle ferie selv om du ikke har opparbeidet feriepenger, men det er ikke ett krav. For det andre skal du ikke trekkes for ferien du ikke tar ut. Samlet kjøring i juni hvor feriepenger utbetales og ferie trekkes er ett unntak som kan benyttes når det er praktisk, veldig mange gjør det. Hovedregel er at du skal trekkes for ferie når den avvikles. I ditt tilfelle ville det vært mer riktig. Anonymkode: a9d66...189
Anonym bruker Skrevet 31. august 2021 #5 Skrevet 31. august 2021 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Sjefen din rører her. For det første kan du ikke pålegges ferie når du ikke har opparbeidet feriepenger. Du kan avvikle ferie selv om du ikke har opparbeidet feriepenger, men det er ikke ett krav. For det andre skal du ikke trekkes for ferien du ikke tar ut. Samlet kjøring i juni hvor feriepenger utbetales og ferie trekkes er ett unntak som kan benyttes når det er praktisk, veldig mange gjør det. Hovedregel er at du skal trekkes for ferie når den avvikles. I ditt tilfelle ville det vært mer riktig. Anonymkode: a9d66...189 Du kan pålegges å ta ferie dersom bedriften stenger ned - type god gammeldags fellesferie - selv om du ikke har opparbeidet deg feriepenger. Går driften som normalt kan du ikke pålegges ferie. Anonymkode: 0b29a...eaa
Anonym bruker Skrevet 31. august 2021 #6 Skrevet 31. august 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Du kan pålegges å ta ferie dersom bedriften stenger ned - type god gammeldags fellesferie - selv om du ikke har opparbeidet deg feriepenger. Går driften som normalt kan du ikke pålegges ferie. Anonymkode: 0b29a...eaa Dette. Går driften som normalt i høst kan du ikke pålegges ferie da, men skal ha betalt for det du jobber. Anonymkode: a6c32...082
Anonym bruker Skrevet 31. august 2021 #7 Skrevet 31. august 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Du kan pålegges å ta ferie dersom bedriften stenger ned - type god gammeldags fellesferie - selv om du ikke har opparbeidet deg feriepenger. Går driften som normalt kan du ikke pålegges ferie. Anonymkode: 0b29a...eaa Det er ikke tilfellet her, når trådstarter er pålagt å jobbe fordi det er mye å gjøre. Stengt ned er ikke stengt ned på liksom for bare noen. Anonymkode: a9d66...189
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå