Gå til innhold

Forskjellig fra familien

Anbefalte innlegg

Skrevet

På fritiden for en god stund siden var jeg frivillig på et arrangement. Der var det også en eldre dame som "hjalp til". Hun hadde store tanker om seg selv og sitt bidrag og hun tok stor plass. Mange av de andre synes hun var slitsom og at hun slett ikke var til hjelp. Hun ga gjerne andre merarbeid og hadde veldig detaljerte meninger om hvordan ting hun egentlig ikke hadde greie på skulle gjøres. Hun var godt likt i sin krets for hun var frittalende og kunne forlange ekstrabehandling f.eks. på restaurant og få det. 

For ikke så lenge siden traff jeg på en koselig mann. Han var hyggelig, lett å samarbeide med. En litt sjenert mann, kanskje litt for ydmyk til tider. Han turde likesom ikke ta plass og måtte gjerne settes i gang fordi han var redd for å gjøre noe feil/velge feil oppgave. Dette viste seg å være sønnen. Han kunne fortelle at faren også var utadvent, men at han ikke tok like mye plass som moren. Han var glad i foreldrene sine, men selv om han selv var en voksen mann med egen familie prøvde han å ikke ha foreldrene med på arrangement der han kunne treffe på venner eller kolleger. 

Flere som har det slik at de er rake motsetningen til sine foreldre eller søsken eller kjenner noen som er det? Der foreldre/søsken er oppegående mennesker, men der man aldri egentlig ønsker å bli sett sammen da man blir flaue av dem/hverandre fordi man er så forskjellige? Føler dere/de seg ansvarlig for foreldres/søskens handlinger og føler at en selv mister verdi/sin plass når andre får vite hvem foreldre/søsken er?

Anonymkode: 7e207...634

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veit omm en familie der begge foreldre og to voksne barn er utadvendte, intelligente, morsomme, sporty og med stor tiltakslyst. De har fingrene i det meste som skjer, uten at de egentlig tar plass. De er mest i kulissene og gir gjerne andre heder og ære når noe er ferdig.

Sønnen er sur og mutt, selvhevdende og sniker seg unna arbeid når han kan. Han fremstår ikke direkte dum men i alle fall helt gjennomsnittlig. Har ikke fullført noe utdanning og holder ikke på jobber. Hans negative framtoning gjør han til et arbeidsmiljøproblem. Han er nok "skadd" av å sammenligne seg med søstrene som mestrer det de setter seg fore, men de som gikk på barnehage og skole med han sier han alltid har vært sånn. Han ville utmerket seg negativt i en hvilken som helst familie, men i den familien han er i blir kontrasten desto større.

Anonymkode: 73aed...5b7

Skrevet

La oss si det som det er: Du møtte ei trygg, dyktig og driftig dame som du fikk mindreverdighetskomplekser av. Så møtte du hennes selvutslettende sønn, som du kunne herse med og som du derfor likte bedre. Det var slik det var, ikke sant?

Anonymkode: 705f7...bc8

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

La oss si det som det er: Du møtte ei trygg, dyktig og driftig dame som du fikk mindreverdighetskomplekser av. Så møtte du hennes selvutslettende sønn, som du kunne herse med og som du derfor likte bedre. Det var slik det var, ikke sant?

Anonymkode: 705f7...bc8

Nei, jeg hadde ikke mye direkte å gjøre med noen av dem oppgavemessig. Har verken mindreverdighetskomplekser for noen og herser aldri med med noen. Ble fascinert av forskjellene i denne familien (og andre familier jeg har møtt). Jeg synes egentlig dette innlegget ditt er (et forsøk på) avsporing. 

Anonymkode: 7e207...634

Skrevet

Så sønnen beskrev faren som utadvendt og sa at moren tok for mye plass? Hvordan kom dere inn på temaet, og hvordan hadde det seg at sønnen beskrev moren med samme benevnelse som deg? 

Anonymkode: faa55...596

Skrevet

Min mor har alltid tatt stor plass. Med en gang hun kommer inn i et rom så vendes all oppmerksomheten mot henne. Jeg har flere ganger lurt på hvordan hun får det til og det er fortsatt et mysterium for meg. Hun har hundrevis av venner, får nye venner på et blunk, tar alltid på seg oppgaver og benytter enhver anledning til å holde tale. Jeg er hennes rake motsetning. Jeg har aldri hatt en eneste venn, er veldig sjenert, snakker aldri til noen om jeg ikke blir spurt direkte og gruer meg i flere dager hvis jeg må si noe høyt i en forsamling. Hun er også en flott dame utseendemessig og kler seg stilsikkert og fint. Jeg har et håpløst utseende. Rart at eplet faller så langt fra stammen.

Anonymkode: 42314...808

Skrevet

Jeg synes jeg er veldig forskjellig fra min familie, både utseende, personlighet og interesser. Og det blir jevnlig tullet med, at jeg må være adoptert. Men jeg er ikke flau over familien min.

. 

Anonymkode: 7152c...3b6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...