Anonym bruker Skrevet 29. august 2021 #1 Skrevet 29. august 2021 Jeg har nettopp fått vite at ene vennen til sønnen min sliter veldig. Det har vært flere selvmordsforsøk og vennen har isolert seg fra andre i det siste. Dette er en veldig fin gutt, han har vært en god venn av sønnen min i flere år nå. Sønnen min har fortalt meg dette i fortrolighet og jeg ønsker ikke å ødelegge dette. Foreldrene vet ikke noe i følge sønnen min. Er det noen måte å hjelpe denne gutten uten å bryte fortroligheten de to har? De er 17 år. Er det noe sted de kan dra hvor gutten kan få hjelp? Anonymkode: 75fe2...24c
Anonym bruker Skrevet 29. august 2021 #2 Skrevet 29. august 2021 Det er et stort ansvar å sitte på for en 17-åring (det er det for en voksen også). Vet du hvorfor han ikke klarer å formidle dette til foreldre? Det er lege som i første omgang tar vurderinger i fht om det er akutt fare for om han er suicidal, og lege som kan henvise han til psykolog. Kan guttene sammen dra til legevakten? Kan du tilby det å være med? Jeg ville nok uansett undret meg over om han ville hatt med seg foreldrene sine 😊 Grunnet alder må de jo på et tidspunkt få beskjed bær alvorligheten er så høy. De skal jo ivareta han i det daglige ❤️ Anonymkode: 86fda...f7f
Anonym bruker Skrevet 29. august 2021 #3 Skrevet 29. august 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Det er et stort ansvar å sitte på for en 17-åring (det er det for en voksen også). Vet du hvorfor han ikke klarer å formidle dette til foreldre? Det er lege som i første omgang tar vurderinger i fht om det er akutt fare for om han er suicidal, og lege som kan henvise han til psykolog. Kan guttene sammen dra til legevakten? Kan du tilby det å være med? Jeg ville nok uansett undret meg over om han ville hatt med seg foreldrene sine 😊 Grunnet alder må de jo på et tidspunkt få beskjed bær alvorligheten er så høy. De skal jo ivareta han i det daglige ❤️ Anonymkode: 86fda...f7f Han mener de ikke bryr seg. Slik jeg kjenner foreldrene er det ukjent, men jeg vet nok ikke hele historien. Jeg ville jo gjerne visst det selv som forelder, så kjenner på konflikten å ikke si noe, samtidig ønsker jeg ikke trampe inn i dette når han heldigvis har turt å fortelle det til noen. De går på samme skole, ser de har lavterskeltilbud for elever som sliter. Kanskje jeg kan få sønnen min til å hjelpe han med å bestille en time der og følge han. Viktigste tenker jeg er at noen profesjonelle voksne kommer inn i bildet, som du sier, dette er for stort å bære på alene for en 17-åring. Anonymkode: 75fe2...24c
Anonym bruker Skrevet 29. august 2021 #4 Skrevet 29. august 2021 En gutt på 17 hvor det har vært flere selvmordsforsøk - og foreldrene vet det ikke? ved selvmordsforsøk vil selvfølgelig helsepersonell kontakte pårørende. Anonymkode: 46aee...573
Anonym bruker Skrevet 29. august 2021 #5 Skrevet 29. august 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): En gutt på 17 hvor det har vært flere selvmordsforsøk - og foreldrene vet det ikke? ved selvmordsforsøk vil selvfølgelig helsepersonell kontakte pårørende. Anonymkode: 46aee...573 Mulig jeg formulerte meg dårlig. Han har ikke gjennomført de. Ene tilfellet satt han med barberblad for å kutte seg når sønnen min ringte. Om han er i en tilstand hvor han kan finne på å gjennomføre det, vet jeg ikke. Anonymkode: 75fe2...24c
Anonym bruker Skrevet 29. august 2021 #6 Skrevet 29. august 2021 Ta kontakt med helsesøster på skolen,legevakt eller annet helsepersonell så fort som mulig sånn at de kan kontakte foreldrene om du ikke er komfortabel med å gjøre det selv! Tenk om han klarer å ta livet sitt og du visste det, men ikke gjorde noe. Husk at du også må kunne leve med det.. Ikke meningen å være krass, men beskytt deg selv og sønnen din oppi dette også. Det er kjempevanskelig for alle parter og som mor til en sønn med selvmordstanker må jeg bare si at jeg er veldig takknemlig for alle de gangene jeg har fått beskjed om min sønn sine tanker og planer om å ta livet sitt! Anonymkode: f735e...1e7
Anonym bruker Skrevet 29. august 2021 #7 Skrevet 29. august 2021 Helsevesenet har taushetsplikt når han er over 18 år, så han kan oppsøke hjelp uten å involvere foreldrene. Få de til å gå til heksesykepleier på skolen eller helsestasjon for unge med lege, så kan de hjelpe videre. Anonymkode: 922cb...76a
Anonym bruker Skrevet 29. august 2021 #8 Skrevet 29. august 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Ta kontakt med helsesøster på skolen,legevakt eller annet helsepersonell så fort som mulig sånn at de kan kontakte foreldrene om du ikke er komfortabel med å gjøre det selv! Tenk om han klarer å ta livet sitt og du visste det, men ikke gjorde noe. Husk at du også må kunne leve med det.. Ikke meningen å være krass, men beskytt deg selv og sønnen din oppi dette også. Det er kjempevanskelig for alle parter og som mor til en sønn med selvmordstanker må jeg bare si at jeg er veldig takknemlig for alle de gangene jeg har fått beskjed om min sønn sine tanker og planer om å ta livet sitt! Anonymkode: f735e...1e7 Takk for svar. Jeg lette litt på kommunens nettside, skal snakke med sønnen min nå hvor de må ta kontakt for å få hjelp. Hvis han er komfortabel med at jeg vet, skal jeg selvfølgelig både kjøre og følge om det kan hjelpe. Anonymkode: 75fe2...24c
Anonym bruker Skrevet 29. august 2021 #9 Skrevet 29. august 2021 Dette bør hverken gutten eller sønnen din sitte med alene. Han trenger å vite at noen bryr seg. Det er mulighet for akuttsamtaler på nærmeste bup på dagtid evt gå gjennom fastlege. Foreldrene trenger å vite dette. Mest sannsynlig bryr de seg veldig. Kanskje sønnen di kan foreslå at du blir med dem et sted? Vil tro gutten som strever ønsker hjelp men ikke vet hvor han skal begynne...det kan du hjelpe til med. Mange ungdommer skjuler denne type strev for foresatte i den tro at de ikke bryr seg/at de er en belastning for familien etc. I de aller fleste tilfeller er det ikke slik og det er ofte en stor lettelse for ungdommene når alt er på bordet og de kan få støtte fra foreldrene sine. Lykke til ❤️ Anonymkode: 18331...89a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå