Gå til innhold

Hvorfor starte Bhg. Og skole på grønt ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For et smittekaos 😡 og de må jo være dum om de ikke skjønte det? De sa jo ja til massesmitte ved å gjøre det sånn, men nå stresser de på grunn av høye tall. 

Anonymkode: e6827...4c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvem stresser?

De sier jo det bare er sunt at fullvaksinerte blir smitter, det booster vaksinen

At barn blir smittet er ikke noe stort problem, de blir jo ikke særlig syke.

Nesten ingen på sykehuset nå selv om det er ganske mange smittet, folk blir ikke så syke lenger.

Anonymkode: d3dfe...1dc

Skrevet

De stresser her i Trondheim. Snart smitte på hver skole ! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

De stresser her i Trondheim. Snart smitte på hver skole ! 

Her stresser de ikke, klassene blir jo ikke satt i karantene lenger om noen blir smittet. Tar bare hurtigtest annenhver dag med helsesøster

Skrevet

Heldigvis har de tatt til vett her jeg bor nå så barneskolen er på gult nivå. Det føles tryggere at nå kun kan leke med sin kohort.

Anonymkode: 909df...929

Skrevet

Her er vi på grønt, og det er ikke noe stress. Det har ikke vært et eneste tilfelle av smitte blant elever og ansatte ved skolen her gjennom hele pandemien, så jeg ser ikke poenget med å kjøre noe annet enn grønt. Gi barna litt mer frihet ute i skolegården

Anonymkode: a2c24...191

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Her stresser de ikke, klassene blir jo ikke satt i karantene lenger om noen blir smittet. Tar bare hurtigtest annenhver dag med helsesøster

Her har de ikke noe system for dette, så alle må innom en teststasjon og være i karantene fram til første test er positivt. Her har to av fire barn blitt sendt i karantene, på ulike dager, og vi har fått gleden av å bruke totalt 11 timer av ettermiddag og helt i bil til/fra teststasjon + venting. Jeg vil påstå at det er litt kaos, ja ...

Anonymkode: 0c264...d09

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Her er vi på grønt, og det er ikke noe stress. Det har ikke vært et eneste tilfelle av smitte blant elever og ansatte ved skolen her gjennom hele pandemien, så jeg ser ikke poenget med å kjøre noe annet enn grønt. Gi barna litt mer frihet ute i skolegården

Joda ungene elsker å være på grønt nivå så kan leke hvor de vil på skoleplassen og med hvem de vil. Men om noen har corona så er det helt umulig å skulle fortelle hvem som er nærkontakter, ettersom ingen har kontroll på hvem som leker med hvem. Da er det mye tryggere på gult nivå der de kun leker med sin kohort å har mye bedre kontroll. Det er også mindre sannsynlig at barnet blir smittet ettersom de har færre å leke med.

Skrevet

Her har det spredd seg overalt nå. Testkapasiteten er sprengt. Nå klager de over at folk fester for mye. De sier jo kjør på og så får de sjokk når tallene spretter i været. 4 dager å vente på test 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Det er avhengig av hvor man bor. Her er det smitte ved over 30 skoler.

Skrevet

De må hvertfall ha fiksa nok tester ! Her gir folk opp og smitter rundt heller . 

Skrevet

Dette er idiotisk valgflesk fra Erna. Testkapasiteten bryter nå sammen i mange kommuner, og smitten skyter i været. Kaos!

Anonymkode: cdfab...0f0

Skrevet

De har ufarliggjort viruset så mye at folk gir blaffen ! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Joda ungene elsker å være på grønt nivå så kan leke hvor de vil på skoleplassen og med hvem de vil. Men om noen har corona så er det helt umulig å skulle fortelle hvem som er nærkontakter, ettersom ingen har kontroll på hvem som leker med hvem. Da er det mye tryggere på gult nivå der de kun leker med sin kohort å har mye bedre kontroll. Det er også mindre sannsynlig at barnet blir smittet ettersom de har færre å leke med.

Jeg er for alle tiltakene vi har hatt, men som mor til en som går i en klasse hvor han kun har «dårlige» venner, og har sin bestevenn i klassetrinnet over, er jeg rett og slett lykkelig for grønt nivå. 

Anonymkode: 50ca2...64e

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Her har de ikke noe system for dette, så alle må innom en teststasjon og være i karantene fram til første test er positivt. Her har to av fire barn blitt sendt i karantene, på ulike dager, og vi har fått gleden av å bruke totalt 11 timer av ettermiddag og helt i bil til/fra teststasjon + venting. Jeg vil påstå at det er litt kaos, ja ...

Men det er jo bare sinnssyk logistikk hos dere. Når det legges opp til at teststasjonen ligger flere timer unna der dere bor, er det kanskje på tide å flytte. 

Anonymkode: 39536...e37

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Ikke så trygt for dem som ikke har noen venner i sin "kohort". Min jentunge slet veldig under gult nivå. Hun har ingen venninner i klassen, fordi alle som går på samme idrett, er enten i parallellklassen eller i klassen over. det fungerer ikke. 

Skrevet

Vidregående her har startet på grønt nivå, men de har videreført mye. Min 3klassing er veldig fornøyd med at mange tiltak vidreføres selv om de ikke trenger det på grønt nivå, hun håper de slipper unna kaoset det vari perioder før. Nå er veldig mange av de eldste fullvaksinerte, de sto i vaksine kø første skoledag for å få sin andre dose. Som hun sa så føltes det ut som hun var på skolen når hun sto i vaksinekø for det var så mange unge der. Nå krysser vi fingra for at lillesøster kan ta sin første dose snart. 

Det virkere som videregående vil vidreføre endel tiltak selv etter corona siden dette har gjort at det er mindre sykdom bland de unge generelt. Helt genialt syns jeg for da blir det mindre sykdom for hun her i huset som tålr de fleste ufarlige sykdommer dårlig. Vi har hatt smittevern her i huset i 18år, så det har vært 1,5 deilig år siden hverdagen for ungene har blitt enklere. Har heller ikke måtte sitte og telle på kjappene for om jeg må ringe sykehuset eller ikke. 

Anonymkode: 2dd46...fed

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men det er jo bare sinnssyk logistikk hos dere. Når det legges opp til at teststasjonen ligger flere timer unna der dere bor, er det kanskje på tide å flytte. 

De gjør ikke det, det tar 20 minutter å kjøre, men rundt 1,5- 2 timer i kø pr. gang. Tre tester på hver unge (dag 1, 3 og 5). Er i Bergen dette og litt pussig at de ikke i det minste i vgs kunne fått hurtigtester ut på skolene. De tester jo seg selv 1-2 ganger i uken før sommeren, det kan da ikke være vanskelig å lage en teststasjon på hver skole slik at de kan teste seg selv der.

Skrevet

Vidregående her har startet på grønt nivå, men de har videreført mye. Min 3klassing er veldig fornøyd med at mange tiltak vidreføres selv om de ikke trenger det på grønt nivå, hun håper de slipper unna kaoset det vari perioder før. Nå er veldig mange av de eldste fullvaksinerte, de sto i vaksine kø første skoledag for å få sin andre dose. Som hun sa så føltes det ut som hun var på skolen når hun sto i vaksinekø for det var så mange unge der. Nå krysser vi fingra for at lillesøster kan ta sin første dose snart. 

Det virkere som videregående vil vidreføre endel tiltak selv etter corona siden dette har gjort at det er mindre sykdom bland de unge generelt. Helt genialt syns jeg for da blir det mindre sykdom for hun her i huset som tålr de fleste ufarlige sykdommer dårlig. Vi har hatt smittevern her i huset i 18år, så det har vært 1,5 deilig år siden hverdagen for ungene har blitt enklere. Har heller ikke måtte sitte og telle på kjappene for om jeg må ringe sykehuset eller ikke. 

Anonymkode: 2dd46...fed

Ikke alle. Her er det null tiltak i vgs utover at det fortsatt står spritdispensere over alt.

Skrevet

De gjør ikke det, det tar 20 minutter å kjøre, men rundt 1,5- 2 timer i kø pr. gang. Tre tester på hver unge (dag 1, 3 og 5). Er i Bergen dette og litt pussig at de ikke i det minste i vgs kunne fått hurtigtester ut på skolene. De tester jo seg selv 1-2 ganger i uken før sommeren, det kan da ikke være vanskelig å lage en teststasjon på hver skole slik at de kan teste seg selv der.

Jeg har aldri vært borti testing uten å bestille time på forhånd. Selvfølgelig, når dere ikke bestiller time så må dere vente. 

Skrevet

Null tiltak i Trondheim! 

Skrevet

Her er det absolutt ikke kaos, bor i Oslo. Det skjer jo akkurat det de har sagt skulle komme til å skje, når folk ikke lenger blir like syke kan vi slippe opp og la flere bli smittet. Det har hele tiden handlet om å ikke skape for høyt press på sykehusene.

Her er det heller ikke noe kaos med test. Eldste får tester utlevert på skolen om nødvendig (videregående), yngste testet seg 1 ganger i forrige uke, minimalt med ventetid, den siste testen var i tillegg en hurtigtest.

Jeg var forøvrig selv på et arrangement med jobb i forrige uke, da ble samtlige hurtigtestet før arrangementstart. Veldig raskt og greit.

Anonymkode: fd1b7...cad

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har aldri vært borti testing uten å bestille time på forhånd. Selvfølgelig, når dere ikke bestiller time så må dere vente. 

Nei, det er tydelig. Jeg kan godt bestille time. Om jeg ringer, blir jeg sittende i telefonkø i over 1 time (det har jeg ikke tid til i arbeidstiden min). Bestiller jeg via nett, kommer ikke timeinnkallingen før tidligst samme kveld, gjerne dagen etter, med time dagen etter det igjen. Vi kan altså velge mellom å kjøre opp på teststasjonen samme dag og la ungen få én dag i karantene (mens vi venter på svar), eller bestille time og la ungen få tre dager karantene. I tillegg går det ikke an å bestille time i helgene. Du vet, ting er ulike, alt er ikke sånn som akkurat der du bor.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det er tydelig. Jeg kan godt bestille time. Om jeg ringer, blir jeg sittende i telefonkø i over 1 time (det har jeg ikke tid til i arbeidstiden min). Bestiller jeg via nett, kommer ikke timeinnkallingen før tidligst samme kveld, gjerne dagen etter, med time dagen etter det igjen. Vi kan altså velge mellom å kjøre opp på teststasjonen samme dag og la ungen få én dag i karantene (mens vi venter på svar), eller bestille time og la ungen få tre dager karantene. I tillegg går det ikke an å bestille time i helgene. Du vet, ting er ulike, alt er ikke sånn som akkurat der du bor.

Du har ikke tid til å sitte i telefonen i en time (mens du jobber), men du har altså tid til å sitte i bilen og vente (mens du ikke jobber)? Selvfølgelig er ting ulike, og det er jo nettopp det jeg mener - det burde være likt og mest mulig tilrettelagt. Men som vanlig, gjøres det meste i dette landet gjennom ræva. Hvorfor gjøre det lett, hvis man kan gjøre det vanskelig.

Skrevet

Ja til grønt nivå, både som mamma og bhglærer. 

Unger trenger normalitet. Min som begynte i 3.klasse nå og trinnet under har jo ikke opplevd normal skolehverdag (ok, de fikk ett semester i 1. klasse). Og sønnen min sine beste venner er på trinnet over og under. 

I bhg får vi igjen til å ha avdelingsmøter og plantid. Det har vi nesten ikke hatt i det hele tatt det siste 1,5 året. Og tro det eller ei, vi trenger det faktisk for å følge opp alle krav fra Rammeplan. 

Anonymkode: 0ed73...d4a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...