Anonym bruker Skrevet 24. august 2021 #1 Skrevet 24. august 2021 Min mor er født i 1952, eldst i en søskenflokk på fire. I går satt vi å ryddet i gamle bilder fra hennes og mine besteforeldres liv. De var på telttur på sommeren, det var ferien deres. I den forbindelse var det masse bilder, fra teltliv, stranda og bading. Og det slo meg at alle, absolutt alle, var så utrolig slanke og smale! Mine besteforeldre var veldig smale, og mamma fortalte at bestemor veide 50 kg og bestefar 70 kg. Og de var vanlig høye begge to. Alle ungene var veldig tynne i forhold til nå. Alle, både voksne og barn, på disse bildene var veldig slanke. Mamma fortalte at på skolen hun gikk på var det ca 100 elever, og det var kun ei jente som var overvektig, ellers var alle unger så tynne som de på bildene. Tenk så mye vi har forandret oss!! En dame på 50 kg i dag er jo nesten sjelden! Og selv om mange er slanke i dag også, er folk blitt mye kraftigere, ikke så smale som før. Er ikke det utrolig rart at i løpet av relativt kort tid har vi forandret oss totalt? Anonymkode: 566a1...c83
Anonym bruker Skrevet 24. august 2021 #2 Skrevet 24. august 2021 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Min mor er født i 1952, eldst i en søskenflokk på fire. I går satt vi å ryddet i gamle bilder fra hennes og mine besteforeldres liv. De var på telttur på sommeren, det var ferien deres. I den forbindelse var det masse bilder, fra teltliv, stranda og bading. Og det slo meg at alle, absolutt alle, var så utrolig slanke og smale! Mine besteforeldre var veldig smale, og mamma fortalte at bestemor veide 50 kg og bestefar 70 kg. Og de var vanlig høye begge to. Alle ungene var veldig tynne i forhold til nå. Alle, både voksne og barn, på disse bildene var veldig slanke. Mamma fortalte at på skolen hun gikk på var det ca 100 elever, og det var kun ei jente som var overvektig, ellers var alle unger så tynne som de på bildene. Tenk så mye vi har forandret oss!! En dame på 50 kg i dag er jo nesten sjelden! Og selv om mange er slanke i dag også, er folk blitt mye kraftigere, ikke så smale som før. Er ikke det utrolig rart at i løpet av relativt kort tid har vi forandret oss totalt? Anonymkode: 566a1...c83 Ja og nei. På femtitallet var det så godt som ingen damer som trente, dermed hadde de lite muskelmasse. Mange var husmødre, og selv om det innebar mer manuelt arbeid enn i dag var det lite som faktisk var tungt. Mye var slitende på grunn av dårlig ergonomi, men det er ikke det samme. Menn hadde gjerne mer fysisk krevende arbeid, og mange menn (og kvinner på gård, de slet også gjerne tungt) var dermed muskuløse. Men ikke kroppsbyggermuskler. Derimot var det for de fleste bevegelse hele dagen, og økt hverdagsaktivitet koster mer kalorier i løpet av uka enn trening 3-4 timer ukentlig. Det er altså grunn til å tro at kaloriforbruket totalt sett var noe høyere. Det ble spist mer fett sånn gjennomsnittlig, og framfor alt mer metta fett, men bortsett fra melk ble det i liten grad drukket kalorier. Og selv om det gjerne var dessert nesten daglig, var godterimengden en piss i havet i forhold til nå. Sukkermengden økte groteskt gjennom siste halvdel av det tjuende århundret. Det vi ser i dag er at kosten varierer mer. På femtitallet spiste familien Hansen mer eller mindre likt som familien Jensen, i dag har kanskje Hansens mer bevissthet rundt både kost og mosjon enn Jensens. Så forskjellene øker. Anonymkode: 3c468...2a6
Anonym bruker Skrevet 24. august 2021 #3 Skrevet 24. august 2021 Og det måtte du se bilder av for å finne ut. Det er godt gjort å gå glipp av slie artikler om hvor mye gjennomsnitsmennesket har lagt på seg de siste 30 årene. Anonymkode: 80fc6...634
Anonym bruker Skrevet 24. august 2021 #4 Skrevet 24. august 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Og det måtte du se bilder av for å finne ut. Det er godt gjort å gå glipp av slie artikler om hvor mye gjennomsnitsmennesket har lagt på seg de siste 30 årene. Anonymkode: 80fc6...634 Men blir likevel spesielt å se bildene! Er noe helt annet enn å bare lese om det. Anonymkode: 566a1...c83
Anonym bruker Skrevet 24. august 2021 #5 Skrevet 24. august 2021 Bilde fra Oslo på 50-tallet. Folk ser da ikke så veldig forskjellige ut fra idag? Anonymkode: 147a1...f4a
Anonym bruker Skrevet 24. august 2021 #6 Skrevet 24. august 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Min mor er født i 1952, eldst i en søskenflokk på fire. I går satt vi å ryddet i gamle bilder fra hennes og mine besteforeldres liv. De var på telttur på sommeren, det var ferien deres. I den forbindelse var det masse bilder, fra teltliv, stranda og bading. Og det slo meg at alle, absolutt alle, var så utrolig slanke og smale! Mine besteforeldre var veldig smale, og mamma fortalte at bestemor veide 50 kg og bestefar 70 kg. Og de var vanlig høye begge to. Alle ungene var veldig tynne i forhold til nå. Alle, både voksne og barn, på disse bildene var veldig slanke. Mamma fortalte at på skolen hun gikk på var det ca 100 elever, og det var kun ei jente som var overvektig, ellers var alle unger så tynne som de på bildene. Tenk så mye vi har forandret oss!! En dame på 50 kg i dag er jo nesten sjelden! Og selv om mange er slanke i dag også, er folk blitt mye kraftigere, ikke så smale som før. Er ikke det utrolig rart at i løpet av relativt kort tid har vi forandret oss totalt? Anonymkode: 566a1...c83 Synes ikke det er rart i det hele tatt. I dag har man råd til take away og cola. Folk har bedre råd i dag. Begge foreldrene jobber. Større utvalg osv. Anonymkode: de36d...116
Anonym bruker Skrevet 24. august 2021 #7 Skrevet 24. august 2021 Anonym bruker skrev (58 minutter siden): Min mor er født i 1952, eldst i en søskenflokk på fire. I går satt vi å ryddet i gamle bilder fra hennes og mine besteforeldres liv. De var på telttur på sommeren, det var ferien deres. I den forbindelse var det masse bilder, fra teltliv, stranda og bading. Og det slo meg at alle, absolutt alle, var så utrolig slanke og smale! Mine besteforeldre var veldig smale, og mamma fortalte at bestemor veide 50 kg og bestefar 70 kg. Og de var vanlig høye begge to. Alle ungene var veldig tynne i forhold til nå. Alle, både voksne og barn, på disse bildene var veldig slanke. Mamma fortalte at på skolen hun gikk på var det ca 100 elever, og det var kun ei jente som var overvektig, ellers var alle unger så tynne som de på bildene. Tenk så mye vi har forandret oss!! En dame på 50 kg i dag er jo nesten sjelden! Og selv om mange er slanke i dag også, er folk blitt mye kraftigere, ikke så smale som før. Er ikke det utrolig rart at i løpet av relativt kort tid har vi forandret oss totalt? Anonymkode: 566a1...c83 Ja, men vi har også endret livsstil, kosthold, aktivitetsnivå, økonomi og arbeidssituasjon veldig mye. Alle har bil, pc, telefon og diverse maskiner og oppfinnelser som gjør livet enklere (fysisk enklere i hvertfall). Vi vokser opp med tilgang til langt mer goder, mat, godteri, brus, snacks og vi har mulighet til all verdens underholdning uten å røre på oss. Anonymkode: de392...adc
Anonym bruker Skrevet 24. august 2021 #8 Skrevet 24. august 2021 Vi spiser mer sukker, mindre ren mat og beveger oss mye mindre enn før. Dessverre Anonymkode: 5f4ac...9c4
Anonym bruker Skrevet 24. august 2021 #9 Skrevet 24. august 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Vi spiser mer sukker, mindre ren mat og beveger oss mye mindre enn før. Dessverre Anonymkode: 5f4ac...9c4 Mindre ren mat, ja sikkert, men faktisk ikke mer sukker. På statrten av 50-tallet var sukkerforbruket 40 kg per person per år, i 2019 kun 23,1 (side 14 her https://www.helsedirektoratet.no/rapporter/utviklingen-i-norsk-kosthold/Utviklingen i norsk kosthold 2020 – Kortversjon.pdf/_/attachment/inline/0d856999-7cec-49ac-a580-db2664506be3:265cbe603d4cf786d5fbf2272c6c34a36e4cb540/Utviklingen i norsk kosthold 2020 – Kortversjon.pdf ) Anonymkode: 85170...2a8
Anonym bruker Skrevet 24. august 2021 #10 Skrevet 24. august 2021 Trenger ikke gå så langt tilbake i tid heller. Da jeg gikk på barneskolen på nittitallet var det ei eneste jente som var overvektig på hele skolen. Overvekt har blitt den nye normalen, og er man 50 kg nå blir man nesten kalt anorektisk, selvom man er 160cm høy. Og det handler nok mye om hva vi har blitt vant til å se. Jeg er sjeleglad for at ikke «drømmekroppen» lenger er som den var på tidlig 2000-tallet, da. Anonymkode: b0ecd...5cb
Syngensang Skrevet 24. august 2021 #11 Skrevet 24. august 2021 Men likevel er dei fleste mykje meir bevisste på godt kosthald i dag enn dei var då eg var lita på 80 - talet, og vil tru det gjeld for 50-talet og. Viser berre at anledning gjør tyv, og at mennesket har særs sterke instinkt for å ete mange kaloriar og spare på bruken av dei, om det ikkje er noko som er moro.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2021 #12 Skrevet 25. august 2021 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Vi spiser mer sukker, mindre ren mat og beveger oss mye mindre enn før. Dessverre Anonymkode: 5f4ac...9c4 Forskning viser at sukkerinntak har gått ned. Anonymkode: 80fc6...634
Anonym bruker Skrevet 25. august 2021 #13 Skrevet 25. august 2021 Husker på skolen vår var det ett barn som var overvektig. Det var på 90-tallet. Nå er det annen hver unge. Vet ikke om det er sukker som skal få skylden. Tror det er mere mengden mat og pengene til å kjøpe usunn mat. Anonymkode: 7316e...166
Anonym bruker Skrevet 25. august 2021 #14 Skrevet 25. august 2021 Menn rundt 50 er i dag godt og vel 10 kilo tyngre i gjennomsnitt enn de var i 1980. Men de er utrolig mye sunnere! Den gang røyka halvparten som noen skorsteiner, de færreste trente regelmessig, kostholdet var ensidig og med masse mettet fett (og lite grønnsaker, mannfolk spiste ikke kaninfor!) og de døde som fluer av hjerteinfarkt og lungekreft. Helse handler ikke bare om vekt. Anonymkode: f403d...873
Anonym bruker Skrevet 25. august 2021 #15 Skrevet 25. august 2021 Ettersom jeg har forstått så er det mange faktorer i dette spillet, både kjente og ukjente. En ting er kalorier inn/forbruk, men i tillegg har tarmfloraen vår endret seg. Tarmfloraen er en viktig brikke i dette spillet. Gir du en slank person tarmfloraen til en overvektig kan den slanke personen bli overvektig selv om alt annet er lik (som f.eks. kosthold og aktivitet). Tarmfloraen virker å være mindre rik hos personer som legger på seg. Tarmfloraen kan påvirkes av medisiner, tilsetningsstoffer vi får i oss direkte gjennom mat eller mer indirekte via miljø (f.eks. gjennom klærne). Flere har en tendens til å se på en person som er overvektig og tenke at dette er personens egen skyld (eller foreldrenes skyld) ved at personen spiser for mye, spiser for usunt eller beveger seg for lite, men det er ikke sikkert at dette er tilfelle. Anonymkode: 20446...e36
Anonym bruker Skrevet 25. august 2021 #16 Skrevet 25. august 2021 Innlegget over er så riktig - og viktig! Forskning viser f.eks. at risikoen for overvekt kan dannes allerede i fosterlivet, hvis mor spiser for lite mens hun er gravid - tydeligvis plottes det inn i fosteret at ressursene er knappe og det gjelder å grabbe til seg. 50-åringer hvis mødre har spist veldig lite under graviditeten, har høyere BMI enn 50-åringer hvis mødre spiste normalt. Selvfølgelig blir man overvektig hvis man ligger på sofaen og spiser grandiosa hele dagen, men det er det jo de færreste overvektige som gjør. Det handler absolutt om kosthold og trening, men at noen er langt mer disponert for overvekt enn andre, er hevet over en hver tvil. Anonymkode: f403d...873
prekæs Skrevet 25. august 2021 #17 Skrevet 25. august 2021 Folk er mer bevisst på kosthold muligens, men lite på mengden kosthold. Der vi fikk en neve smågodt, en skål med potetgull og et glass med brus, har mange barn i dag alt det jeg måtte dele med søsken, hele posen, hele flasken og en halv kilo slikkeri til eget bruk.
Anonym bruker Skrevet 25. august 2021 #18 Skrevet 25. august 2021 Anonym bruker skrev (16 timer siden): Min mor er født i 1952, eldst i en søskenflokk på fire. I går satt vi å ryddet i gamle bilder fra hennes og mine besteforeldres liv. De var på telttur på sommeren, det var ferien deres. I den forbindelse var det masse bilder, fra teltliv, stranda og bading. Og det slo meg at alle, absolutt alle, var så utrolig slanke og smale! Mine besteforeldre var veldig smale, og mamma fortalte at bestemor veide 50 kg og bestefar 70 kg. Og de var vanlig høye begge to. Alle ungene var veldig tynne i forhold til nå. Alle, både voksne og barn, på disse bildene var veldig slanke. Mamma fortalte at på skolen hun gikk på var det ca 100 elever, og det var kun ei jente som var overvektig, ellers var alle unger så tynne som de på bildene. Tenk så mye vi har forandret oss!! En dame på 50 kg i dag er jo nesten sjelden! Og selv om mange er slanke i dag også, er folk blitt mye kraftigere, ikke så smale som før. Er ikke det utrolig rart at i løpet av relativt kort tid har vi forandret oss totalt? Anonymkode: 566a1...c83 Er ikke rart det vel? Ikke alle hadde "nok" mat. Usunn mat som godis og fast food og sånt fantes ikke, eller de hadde ikke råd til. Det fantes knapt skjerm, så de var mye mer aktive. Biler hadde heller ikke alle, så de gikk/syklet rundt. Pappa sa de fikk en kjøttkake hver til middag, og så mye potet de orket. Mer enn en kjøttkake hadde de ikke råd til/mulighet til. Jeg synes det er rarere at du faktisk synes dette er rart, for dette trodde jeg var barnelærdom. Anonymkode: 28533...854
Anonym bruker Skrevet 25. august 2021 #19 Skrevet 25. august 2021 Veldig mange grunner til dette og spennende er det også. Vi lever nok på mange måter sunnere i dag enn da, og det viser seg jo i levealder så vekten er ikke det eneste som betyr noe. Maten var enklere før. kjøtt var mer luksus og godteri og brus var ikke tilgjengelig på samme måten. Tror også at bilen må ta mye av skylden. Før jeg møtte mannen så gikk jeg til alt, så fikk jeg tilgang til bi og smalt opp fem kilo. Anonymkode: bbc21...804
Anonym bruker Skrevet 25. august 2021 #20 Skrevet 25. august 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Menn rundt 50 er i dag godt og vel 10 kilo tyngre i gjennomsnitt enn de var i 1980. Men de er utrolig mye sunnere! Den gang røyka halvparten som noen skorsteiner, de færreste trente regelmessig, kostholdet var ensidig og med masse mettet fett (og lite grønnsaker, mannfolk spiste ikke kaninfor!) og de døde som fluer av hjerteinfarkt og lungekreft. Helse handler ikke bare om vekt. Anonymkode: f403d...873 Det er veldig interessant! Selv kommer jeg fra et helt normalt hjem (såvidt jeg vet!) og den maten jeg spiste da jeg vokste opp var preget av mye mer halvfabrikata enn det jeg lager til egne barn. Det var mye suppeposer, meksikansk gryte-poser, fiskepinner og ostesmørbrød - og ikke minst var det poteter til nesten alt. Den store forskjellen jeg merker er at vi har mye mer mat nå, da jeg var barn var det liksom to poteter til kjøttkakene og ferdig med det - nå er det alltid mat igjen når vi er ferdige med å spise (og dermed også mulighet for å overspise). Anonymkode: 35d86...19e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå