Anonym bruker Skrevet 22. august 2021 #26 Skrevet 22. august 2021 Hvorfor irriterer det deg? Anonymkode: e091c...e22
Anonym bruker Skrevet 22. august 2021 #27 Skrevet 22. august 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Mitt barn, nei? Jeg er ikke HI. Jeg er bare oppgitt over hvordan dere velger å formulere dere. Anonymkode: 92e40...82c Jeg svarte HI på en fin måte, jeg. Anonymkode: 3dafb...093
Anonym bruker Skrevet 22. august 2021 #28 Skrevet 22. august 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Språkvansker, faktisk. Det var da også noe å slenge ut 😅 Det er helt lov å ikke være 100% stødig på grammatikk når man er en halvmeter og tror på julenissen altså Anonymkode: 92e40...82c Men når man er 130 cm og går på skolen bør man kunne uttrykke seg noenlunde grammatisk korrekt. Anonymkode: fd5be...78b
Anonym bruker Skrevet 22. august 2021 #29 Skrevet 22. august 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Lenge siden du har hatt små barn rundt deg? Ingen barn snakker 100% grammatisk korrekt😅 Anonymkode: 92e40...82c Men de færreste skolebarn bytter om på ord i slike setninger som nevnt. Ikke sikkert det er språkvansker, men om noen hadde rettet på dette tidligere i stedet for å tenke at det ordner seg selv, så kunne språket til barnet vært bedre enn det er Anonymkode: 8ff8f...bac
Anonym bruker Skrevet 22. august 2021 #30 Skrevet 22. august 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Enig i det. Jeg har ett barn med lærevansker, bruker konsekvent å kun gjenta det riktig, ikke rette på i form av «det er feil» eller «det heter/kalles ikke» Kan fint veilede ved å gjenta det korrekt i stedet «hvilken bil det er»? Det er blablabla... Anonymkode: 9b104...91b Nettopp! Driver man stadig og retter på barn, kan det fort virke mot sin hensikt. Man vet ikke hvorfor barnet har problemer med å snakke riktig. Min bror var sen til å snakke, og han snakket ikke "rent" eller riktig. Uheldigvis for han, hadde han en storesøster som snakket som en foss fra hun var ganske liten, med god uttale og godt ordforråd. Jeg er bare litt over et år eldre, så det var selvfølgelig lett å sammenligne oss og folk var vel antageligvis mindre oppmerksomme på hva man sa til og om barn da vi var små. Det endte med at han sluttet å snakke. Det gjorde jo ikke at det tok kortere tid å lære å snakke riktig, eller lære å snakke i det hele tatt. Anonymkode: c705e...f42
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 22. august 2021 #31 Skrevet 22. august 2021 Du kan fint fortelle henne at hun retter feil. Men så lenge det blir rettet på rette måten er det jo positivt med retting.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2021 #32 Skrevet 22. august 2021 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Det er en mamma i klassen som konstant retter på hvordan ungene mine snakker. Hvis sønnen min spør hennes sønn: «Blir med Per å leke?» svarer hun «det heter ikke blir med, det heter blir Per med.» Eller hvis sønnen min sier: «Hvem bil er det?» «Hvilken!» hører jeg henne korrigere. Meg og Per, har jeg hørt henne rette til Per og meg. Burde jeg be henne stoppe? De lærer seg jo å snakke etter hvert uansett. Irriterende. Anonymkode: 91fce...b41 Takk og lov sier jeg. Din oppgave er å lære barnet ditt. Flaut å høre noen sier hvem bil, blir med Per å leke? Da er det godt at noen tar tak tenker jeg. Det er jo for å hjelpe barnet. Anonymkode: bea11...69c
Anonym bruker Skrevet 22. august 2021 #33 Skrevet 22. august 2021 Syngensang skrev (5 timer siden): Alle bør rette på alle sine ungar og ikkje berre når det gjeld språk, er no mi meinig. Hadde blitt mykje mindre hårsåre folk av det. Som kanskje til og med kunne snakke rett. Hvorfor skal man RETTE på unger når de snakker? En ting er å gå frem som et godt forbilde å snakke korrekt foran ungene, men når barn snakker er det da virkelig ikke viktig om de uttaler noe riktig eller bruker riktig ord hele tiden. Så lenge de er høflige mener jeg man skal la være å korrigere. Språk lærer de på skolen og ved å høre andre snakke og ved å lese bøker. Sosiale ferdigheter lærer de i møte med andre mennesker, og jeg ønsker ikke å lære mitt barn at hun kan gå rundt å korrigere alle som sier noe som hun mener er feil. Anonymkode: a7140...535
Anonym bruker Skrevet 22. august 2021 #34 Skrevet 22. august 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Språkvansker, faktisk. Det var da også noe å slenge ut 😅 Det er helt lov å ikke være 100% stødig på grammatikk når man er en halvmeter og tror på julenissen altså Anonymkode: 92e40...82c Har du barn selv? Tror du barn er en halvmeter når de har begynt på skolen?? 🤣 Anonymkode: 75f77...9b5
Anonym bruker Skrevet 22. august 2021 #35 Skrevet 22. august 2021 Barnet bør takke denne dama! Når du som mor ikke evner å lære ungen å snakke, er det jammen godt andre tar ansvar. "Hvem bil" er så dumt at det vitner om lav, lav intelligens!!!!!!!!!! Anonymkode: 109f3...780
Anonym bruker Skrevet 22. august 2021 #36 Skrevet 22. august 2021 "En mamma i klassen som retter på ungene mine" Er det flere skolebarn i deres hjem som ikke evner å mestre enkel setningsoppbygging? Heia mammaen fra klassen 👏 Anonymkode: 53a10...cb3
Anonym bruker Skrevet 22. august 2021 #37 Skrevet 22. august 2021 Jeg har et barn med ssv (spesifikke språkvansker). H*n har inpressive språkvansker. Det jeg ser av HI sitt hovedinnlegg kjenner ikke jeg igjen som språkvansker, basert på hva vi har lært av bupa og hab tjenesten. Barnet HI beskriver ser ut til å vite ordenes betydning. Setningsoppbyggingen er dog uten tvil feil, men det kan korrigeres, altså - gjentas korrekt. Ikke «nei, du snakker feil! Det heter….» Når det er sagt, der jeg bor har vi alltid sagt «hvem bil skal vi ta, hvem film skal vi se, hvem båt skal vi ta». Helt klart grammatisk feil, selvsagt. Men alle sier det her. Så det er trolig en form for dialekt. Har hørt det opptil flere ganger på tv og. Mannen min hater det. Men på en annen side så er en helt standard setning for han: «bi (blir?) vi å besøk foreldran dine i dag?» Heller ikke korrekt, men vi godtar jo det 🤷🏻♀️ Men tilbake til om det er greit å korrigere barn.. mitt svar: til en viss grad. Aldri si «det var feil sagt!», men gjenta spørsmålet eller svare grammatisk korrekt. Eks: Jeg kan kjøre bil? (Der spørsmålet var «kan jeg kjøre bil» Noe min 8 åring fremdeles kan si. Bytte på de to første ordene. Da svarer jeg gjerne «Kan du kjøre bil? Ja, du og jeg kan ta oss en kjøretur» For eksempel så lenge det gjøres på en oppmuntrende og fin måte har iallefall ikke jeg problemer med at andre korrigerer husets 8 åring her Anonymkode: 507ae...feb
Anonym bruker Skrevet 22. august 2021 #38 Skrevet 22. august 2021 Høres ut som hun gjør jobben du burde gjort. Men om du ikke gjør det er det vel bare bra barna lærer det? Anonymkode: 3aa10...083
Jadzia Dax Skrevet 23. august 2021 #39 Skrevet 23. august 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Barnet bør takke denne dama! Når du som mor ikke evner å lære ungen å snakke, er det jammen godt andre tar ansvar. "Hvem bil" er så dumt at det vitner om lav, lav intelligens!!!!!!!!!! Anonymkode: 109f3...780 Hva får du egentlig ut av å være så frekk?
Anonym bruker Skrevet 23. august 2021 #40 Skrevet 23. august 2021 Anonym bruker skrev (16 timer siden): Barnet ditt er 50 cm, tror på julenissen og er skolebarn? Eh... Anonymkode: 3dafb...093 Anonym bruker skrev (16 timer siden): Språkvansker, faktisk. Det var da også noe å slenge ut 😅 Det er helt lov å ikke være 100% stødig på grammatikk når man er en halvmeter og tror på julenissen altså Anonymkode: 92e40...82c Min var 55 cm ved fødsel. Altså OVER en halvmeter. Anonymkode: b1ff7...6f0
Anonym bruker Skrevet 23. august 2021 #41 Skrevet 23. august 2021 Jeg er hi. Det er et artig fenomen på dette forumet. Folk er ute etter å ta hovedinnlegger for alt det er verdt. Jeg valgte bevisst å vri innlegget motsatt. Det er jeg som er mammaen som retter på et annet barn. At hn sier «blir med Per» og hvem bil, gjør at jeg ikke klarer å la være. Men nå fikk jeg støtte fra dere, da. Hyggelig det. Men igjen, hadde jeg vært ærlig og spurt om det var riktig av meg å rette på barnet, ville jeg sannsynligvis blitt slaktet. Og for ordens skyld, jeg sier ikke til barnet at hn snakker feil, jeg gjentar setningen slik den skal være. «Om Per blir med å leke? Hvilken bil var det?» It takes a village. Anonymkode: 91fce...b41
Anonym bruker Skrevet 23. august 2021 #42 Skrevet 23. august 2021 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Jeg er hi. Det er et artig fenomen på dette forumet. Folk er ute etter å ta hovedinnlegger for alt det er verdt. Jeg valgte bevisst å vri innlegget motsatt. Det er jeg som er mammaen som retter på et annet barn. At hn sier «blir med Per» og hvem bil, gjør at jeg ikke klarer å la være. Men nå fikk jeg støtte fra dere, da. Hyggelig det. Men igjen, hadde jeg vært ærlig og spurt om det var riktig av meg å rette på barnet, ville jeg sannsynligvis blitt slaktet. Og for ordens skyld, jeg sier ikke til barnet at hn snakker feil, jeg gjentar setningen slik den skal være. «Om Per blir med å leke? Hvilken bil var det?» It takes a village. Anonymkode: 91fce...b41 Jeg ville svart det samme uansett Anonymkode: 8ff8f...bac
Anonym bruker Skrevet 23. august 2021 #43 Skrevet 23. august 2021 Anonym bruker skrev (På 22.8.2021 den 16.10): It takes a village.. Enkelte er altså så ekstremt hårsåre. Hva er problemet med at en mor i klassen hjelper barnet ditt å snakke korrekt norsk? Anonymkode: f8085...580 Hele poenget her er jo at denne mammaen i klassen ikke fremmer læring. En slik korrigering bør unngås. Som en over skriver, gjenta heller setningen korrekt. Hva om Hi faktisk har et barn med en språkvansker? Jeg har det, og vi jobber hele tiden med språket. Barnet mitt ville sluttet å snakke nærheten av denne moren dersom hun korrigerte han slik. Anonymkode: 8af09...0ea
Anonym bruker Skrevet 23. august 2021 #44 Skrevet 23. august 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Hele poenget her er jo at denne mammaen i klassen ikke fremmer læring. En slik korrigering bør unngås. Som en over skriver, gjenta heller setningen korrekt. Hva om Hi faktisk har et barn med en språkvansker? Jeg har det, og vi jobber hele tiden med språket. Barnet mitt ville sluttet å snakke nærheten av denne moren dersom hun korrigerte han slik. Anonymkode: 8af09...0ea Kjenner igjen det du skriver. Min 8 åring har ssv. Og dette hi beskriver her.. jeg gjentar egentlig bare det jeg skrev over jeg.. gjenta korrekt. Men ha i bakhodet at det kan hende at noe man ser på som grammatisk feil kan ha en sammenheng med en spesiell lokal talemåte. Man trenger ikke like det, men sånn er det. Også, til syvende og sist…. Prøv å fei litt for egen dør da dere. Som jeg til stadig sier til mine barn, pass på dere selv. Det tar kanskje en hel landsby, men det er Ikke ditt ansvar å rette på andres barn. Foreldrene og skolen har nok kontroll. Prøv å stol på at andre foreldre er like dyktige i faget som deg (ikke bare «deg», hi, men in general [deg]). Gud vet hvor mange oppgitte blikk jeg får av andre foreldre når 8 åringen min snakker ute eller oppfører seg abnormalt. For, inpressive språkvansker går ikke bare utover språket. Selvom det tar en hel landsby så har man ikke meldeplikt til hele landsbyen. De som trenger å vite, vet. Skolen, foreldre til kamerater og lærere. De vet. Og de vet og at vi får all hjelpen vi trenger. Men de som ikke vet er utrolig nok de som «vet» mest. Et morsomt fenomen.. Anonymkode: 507ae...feb
Anonym bruker Skrevet 23. august 2021 #45 Skrevet 23. august 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Jeg er hi. Det er et artig fenomen på dette forumet. Folk er ute etter å ta hovedinnlegger for alt det er verdt. Jeg valgte bevisst å vri innlegget motsatt. Det er jeg som er mammaen som retter på et annet barn. At hn sier «blir med Per» og hvem bil, gjør at jeg ikke klarer å la være. Men nå fikk jeg støtte fra dere, da. Hyggelig det. Men igjen, hadde jeg vært ærlig og spurt om det var riktig av meg å rette på barnet, ville jeg sannsynligvis blitt slaktet. Og for ordens skyld, jeg sier ikke til barnet at hn snakker feil, jeg gjentar setningen slik den skal være. «Om Per blir med å leke? Hvilken bil var det?» It takes a village. Anonymkode: 91fce...b41 Men det er ikke det du skriver i hovedinnlegget. Der skriver du at "hun sier at det heter ikke det, det heter..." (omtrent sånn, orker ikke å bla tilbake). Det å stille spørsmål tilbake med riktige ord / rett ordstilling, er ikke det samme som å rette. Jeg hadde gitt deg samme svaret uansett om du er barnemoren eller den som "retter". "Man retter ikke på andres barn, man bør gjenta med riktig ordstilling og riktige ord. Akkurat som du nå sier at du gjør. Anonymkode: c705e...f42
Anonym bruker Skrevet 24. august 2021 #46 Skrevet 24. august 2021 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Kjenner igjen det du skriver. Min 8 åring har ssv. Og dette hi beskriver her.. jeg gjentar egentlig bare det jeg skrev over jeg.. gjenta korrekt. Men ha i bakhodet at det kan hende at noe man ser på som grammatisk feil kan ha en sammenheng med en spesiell lokal talemåte. Man trenger ikke like det, men sånn er det. Også, til syvende og sist…. Prøv å fei litt for egen dør da dere. Som jeg til stadig sier til mine barn, pass på dere selv. Det tar kanskje en hel landsby, men det er Ikke ditt ansvar å rette på andres barn. Foreldrene og skolen har nok kontroll. Prøv å stol på at andre foreldre er like dyktige i faget som deg (ikke bare «deg», hi, men in general [deg]). Gud vet hvor mange oppgitte blikk jeg får av andre foreldre når 8 åringen min snakker ute eller oppfører seg abnormalt. For, inpressive språkvansker går ikke bare utover språket. Selvom det tar en hel landsby så har man ikke meldeplikt til hele landsbyen. De som trenger å vite, vet. Skolen, foreldre til kamerater og lærere. De vet. Og de vet og at vi får all hjelpen vi trenger. Men de som ikke vet er utrolig nok de som «vet» mest. Et morsomt fenomen.. Anonymkode: 507ae...feb Det heter impressive språkvansker. Anonymkode: b9ff4...ce9
Anonym bruker Skrevet 24. august 2021 #47 Skrevet 24. august 2021 Anonym bruker skrev (På 22.8.2021 den 16.53): Språkvansker, faktisk. Det var da også noe å slenge ut 😅 Det er helt lov å ikke være 100% stødig på grammatikk når man er en halvmeter og tror på julenissen altså Anonymkode: 92e40...82c Derfor er det greit at noen veileder Anonymkode: 0979f...8b5
Anonym bruker Skrevet 24. august 2021 #48 Skrevet 24. august 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Det heter impressive språkvansker. Anonymkode: b9ff4...ce9 Takk, selvsagt gjør det det. Med m Jeg visste jo selvsagt det, gikk litt fort. Men takk for påpekelsen. De som vil vite mer kan nå Google den korrekte skrivemåten og lære litt. Om de vil Anonymkode: 507ae...feb
Anonym bruker Skrevet 24. august 2021 #49 Skrevet 24. august 2021 Anonym bruker skrev (På 22.8.2021 den 12.02): Det er en mamma i klassen som konstant retter på hvordan ungene mine snakker. Hvis sønnen min spør hennes sønn: «Blir med Per å leke?» svarer hun «det heter ikke blir med, det heter blir Per med.» Eller hvis sønnen min sier: «Hvem bil er det?» «Hvilken!» hører jeg henne korrigere. Meg og Per, har jeg hørt henne rette til Per og meg. Burde jeg be henne stoppe? De lærer seg jo å snakke etter hvert uansett. Irriterende. Anonymkode: 91fce...b41 Anonym bruker skrev (16 timer siden): Jeg er hi. Det er et artig fenomen på dette forumet. Folk er ute etter å ta hovedinnlegger for alt det er verdt. Jeg valgte bevisst å vri innlegget motsatt. Det er jeg som er mammaen som retter på et annet barn. At hn sier «blir med Per» og hvem bil, gjør at jeg ikke klarer å la være. Men nå fikk jeg støtte fra dere, da. Hyggelig det. Men igjen, hadde jeg vært ærlig og spurt om det var riktig av meg å rette på barnet, ville jeg sannsynligvis blitt slaktet. Og for ordens skyld, jeg sier ikke til barnet at hn snakker feil, jeg gjentar setningen slik den skal være. «Om Per blir med å leke? Hvilken bil var det?» It takes a village. Anonymkode: 91fce...b41 For ordens skyld, så var det ikke det du hevdet i hi i det hele tatt! Det er et artig fenomen på dette forumet. Får hi nok motbør så kommer det alltid en oppdatering med tilleggsopplysninger eller som her, at man har snudd på problemstillingen. Artig, altså. Anonymkode: fd5be...78b
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 24. august 2021 #50 Skrevet 24. august 2021 Anonym bruker skrev (22 timer siden): Jeg er hi. Det er et artig fenomen på dette forumet. Folk er ute etter å ta hovedinnlegger for alt det er verdt. Jeg valgte bevisst å vri innlegget motsatt. Det er jeg som er mammaen som retter på et annet barn. At hn sier «blir med Per» og hvem bil, gjør at jeg ikke klarer å la være. Men nå fikk jeg støtte fra dere, da. Hyggelig det. Men igjen, hadde jeg vært ærlig og spurt om det var riktig av meg å rette på barnet, ville jeg sannsynligvis blitt slaktet. Og for ordens skyld, jeg sier ikke til barnet at hn snakker feil, jeg gjentar setningen slik den skal være. «Om Per blir med å leke? Hvilken bil var det?» It takes a village. Anonymkode: 91fce...b41 Men du har jo vridd så på innlegget at det som blir besvart egentlig er irrelevant? Ikke mange, hvis noen, skriver at det er feil å rette/gjenta riktig, men alle sier at metoden beskrevet i hi er feil. Den sier du nå at du ikke bruker? Tvert imot så er det du som stiller deg på vår side av hva som er riktig måte, i motsetning til din opprinnelige beskrivelse av problemet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå