Gå til innhold

Mamma i klassen som retter på ungene mine

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en mamma i klassen som konstant retter på hvordan ungene mine snakker. Hvis sønnen min spør hennes sønn: «Blir med Per å leke?» svarer hun «det heter ikke blir med, det heter blir Per med.» Eller hvis sønnen min sier: «Hvem bil er det?» «Hvilken!» hører jeg henne korrigere. Meg og Per, har jeg hørt henne rette til Per og meg. 
Burde jeg be henne stoppe? De lærer seg jo å snakke etter hvert uansett. Irriterende.

Anonymkode: 91fce...b41

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo ikke hennes jobb, og hun gjør det på feil måte. Skal man rette på barn, skal man svare på spørsmål de stiller ved å si hele setningen på nytt, men riktig. Så på den første du nevnte, så må hun svare "Ja, Per blir med deg for å leke". Akkurat "Hvem bil", synes jeg alle skal korrigere! Det høres grusomt ut.

Anonymkode: 3dafb...093

Skrevet

Jeg er egentlig for å svare med korrekt setning fremfor å si du sier feil. Jeg vet ikke HVILKEN bil det er. Jeg bruker også denne teknikken på barn som ikke er mine. Å korrigere slik hun gjør der hun påpeker at ungen sier ting feil hadde jeg ikke tolerert fordi det er ikke slik jeg ønsker å korrigere eget barn. 

Anonymkode: e777a...d85

Skrevet

Alle burde lære at det ikke heter hvem bil

Anonymkode: 7ed0d...958

Skrevet

Barn snakker ofte slik foreldrene snakker. Hvis foreldrene sier «hvem bil», så vil barna også gjøre det. Her jeg bor er det vanlig å si «vårs» i stedet for oss. Mange barn av foreldre som sier det, gjør det. Og det er jo helt feil. Det er ikke et ord. Det er bra at noen korrigerer dem, men det bør jo være foreldrene

Anonymkode: 8ff8f...bac

Skrevet

Bare bra de lærer å snakke ordentlig. Forstår ikke hvorfor du ikke retter dem. «Hvem bil» er bare grusomt å høre.

Anonymkode: 9612c...77d

Skrevet

I klassen? Du har altså skolebarn med norsk som morsmål som sier Blir med Per å leke? Dette burde du selv ha rettet opp for lenge siden!

Anonymkode: 1b84d...a0a

Skrevet

Vil si ditt barn har språkvanske. Godt noen i hvert fall prøver å veilede!

Anonymkode: 0979f...8b5

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er en mamma i klassen som konstant retter på hvordan ungene mine snakker. Hvis sønnen min spør hennes sønn: «Blir med Per å leke?» svarer hun «det heter ikke blir med, det heter blir Per med.» Eller hvis sønnen min sier: «Hvem bil er det?» «Hvilken!» hører jeg henne korrigere. Meg og Per, har jeg hørt henne rette til Per og meg. 
Burde jeg be henne stoppe? De lærer seg jo å snakke etter hvert uansett. Irriterende.

Godt at noen retter på dem. Du ser jo her at ikke engang voknse mennesker kan skrive og snakke ordentlig. 

Anonymkode: 1e0c6...027

Skrevet

Ingen bør rette på andres unger så lenge man ikke er lærer eller har en avtale med foreldrene om å gjøre det. Selv da bør man veilede ikke "rette". Det er bedre å gjenta det rette enn å si hva det ikke heter, i alle fall i vanlige samtaler. Skal man hjelpe med lekser etc er det annerledes. 

Regner med at dere og skolen jobber med språkproblemene, andre får holde seg unna. 

Anonymkode: c705e...f42

Skrevet

It takes a village..

Enkelte er altså så ekstremt hårsåre. Hva er problemet med at en mor i klassen hjelper barnet ditt å snakke korrekt norsk?

Anonymkode: f8085...580

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Nja, det er jo og noe med at Per skal skjønne hva ditt barn mener. I tillegg vil hun sikkert ikke at Per skal begynne å snakke feil. Jeg har en unge som fort kunne si feil. Hvis jeg ikke var der og kunne oversette eller forklare hva som var feil, gjorde det ikke noe at andre gjorde det. Tenker at man må tåle slike ting. 

Anonymkode: d8e59...851

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Ingen bør rette på andres unger så lenge man ikke er lærer eller har en avtale med foreldrene om å gjøre det. Selv da bør man veilede ikke "rette". Det er bedre å gjenta det rette enn å si hva det ikke heter, i alle fall i vanlige samtaler. Skal man hjelpe med lekser etc er det annerledes. 

Regner med at dere og skolen jobber med språkproblemene, andre får holde seg unna. 

Alle bør rette på alle sine ungar og ikkje berre når det gjeld språk, er no mi meinig. Hadde blitt mykje mindre hårsåre folk av det. Som kanskje til og med kunne snakke rett. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Enig i det. Jeg har ett barn med lærevansker, bruker konsekvent å kun gjenta det riktig, ikke rette på i form av «det er feil» eller «det heter/kalles ikke» 

Kan fint veilede ved å gjenta det korrekt i stedet «hvilken bil det er»? Det er blablabla... 

Anonymkode: 9b104...91b

Skrevet

Jeg hadde vært pinlig berørt av at barnet mitt hadde så store grammatiske feil. Det er noe helt annet enn å ha vanskelig for å si R. 
Barnet må jo ha plukket opp dette et sted? Hvorfor har dere ikke hjulpet ham med dette lenge før han blir så stor at han er ute blant naboer?

Vær heller glad for at andre gir barnet tid og omsorg for å lære ham grunnleggende ferdigheter, når dere som foreldre har sviktet. 

Anonymkode: a3dfc...14e

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vil si ditt barn har språkvanske. Godt noen i hvert fall prøver å veilede!

Anonymkode: 0979f...8b5

Språkvansker, faktisk. Det var da også noe å slenge ut 😅

Det er helt lov å ikke være 100% stødig på grammatikk når man er en halvmeter  og tror på julenissen altså

Anonymkode: 92e40...82c

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Jeg hadde vært pinlig berørt av at barnet mitt hadde så store grammatiske feil. Det er noe helt annet enn å ha vanskelig for å si R. 
Barnet må jo ha plukket opp dette et sted? Hvorfor har dere ikke hjulpet ham med dette lenge før han blir så stor at han er ute blant naboer?

Vær heller glad for at andre gir barnet tid og omsorg for å lære ham grunnleggende ferdigheter, når dere som foreldre har sviktet. 

«Når dere foreldre har sviktet»

Les den setningen og virkelig tenk over hva du forteller en mor du aldri har møtt. En mor du ikke kjenner, og et barn du ikke kjenner. Kanskje en mor som i utgangspunktet er litt usikker, og som trenger litt oppmuntring og så skal hun høre fra et fremmed menneske at hun har sviktet som mor fordi barnet ikke er den beste på grammatikk. Kjenn på det, og spør deg selv om du kanskje kunne formulert deg bedre. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Jeg hadde vært pinlig berørt av å oppføre meg som deg.

Anonymkode: 7ed0d...958

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det er helt lov å ikke være 100% stødig på grammatikk når man er en halvmeter  og tror på julenissen altså

Barnet ditt er 50 cm, tror på julenissen og er skolebarn? Eh...

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hva vil du ellers kalle det? Fullstendig feil setningsoppbygging er en språkvanske. Eller hva vil du ellers kalle det?

Skrevet

Barnet ditt er 50 cm, tror på julenissen og er skolebarn? Eh...

Mitt barn, nei? Jeg er ikke HI. Jeg er bare oppgitt over hvordan dere velger å formulere dere. 

Skrevet

Hva vil du ellers kalle det? Fullstendig feil setningsoppbygging er en språkvanske. Eller hva vil du ellers kalle det?

Lenge siden du har hatt små barn rundt deg? Ingen barn snakker 100% grammatisk korrekt😅 

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

«Når dere foreldre har sviktet»

Les den setningen og virkelig tenk over hva du forteller en mor du aldri har møtt. En mor du ikke kjenner, og et barn du ikke kjenner. Kanskje en mor som i utgangspunktet er litt usikker, og som trenger litt oppmuntring og så skal hun høre fra et fremmed menneske at hun har sviktet som mor fordi barnet ikke er den beste på grammatikk. Kjenn på det, og spør deg selv om du kanskje kunne formulert deg bedre. 

👆🏻👏🏻

Anonymkode: 9b104...91b

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Å jo! It takes a village to rise a child! 

Anonymkode: 7edcf...700

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Å jo! It takes a village to rise a child! 

- og engelsk rettskriving... Dét er ikke min sterkeste side. Raise, ikke rise. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...