Gå til innhold

Heldagsskole i Haugesund. Dette håper jeg blir en realitet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg tvilar sterkt på at dei minste ungane lærer meir på heildagsskule enn tilfellet er i dag.

På ungdomsskulem, derimot, kunne dei nok utvida dagen til heildag.

Anonymkode: c8dcf...977

Skrevet

Da må minsten slutte på idrett hvis sånt blir innført. 

Anonymkode: 66db6...f5c

Skrevet

Stakkars unger.

Anonymkode: 6ff17...30b

Skrevet

Helt enig, hi! Håper det kommer gode resultater ut av det og at andre skoler kan innføre det samme. Tenk å kunne hente barna på skolen ferdig med lekser, aktiviteter, lek og spising! Det hadde jo endret livene våre totalt - til det bedre! 

Anonymkode: 4951e...289

Skrevet

Jeg tenker at det er bra, men at aktivitetene må inn i skoletiden og da blir det en skikkelig kabal å legge, ikke minst økonomisk. Om de får fotball, speider, 4H og allverdens inn i skoletiden, og barna kan melde seg på det de ønsker ville langt flere barn få muligheter de ikke har i dag, og ettermiddag/kveld ville blitt mye mindre preget av tidsklemme og stress.

Men hvem skal trene fotballaget midt i arbeidstiden? Hvem skal betale når Ola vil spille tennis og Trude danse ballett? 

På turningen her i byen har de barn fra mange forskjellige skoler på hvert parti, hvordan skal det organiseres?

To timer lenger på skole, med lek og lekser innbakt i den tiden fra 1. til 4.klasse tror jeg er minst like bra som sfo. Det blir spennende å se hvordan det utvikler seg.

Anonymkode: fc3dd...5c8

Skrevet

Håper ikke det blir slik i barneskolen. Det blir lange dager for de yngste. 

Anonymkode: 2e08f...3ea

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Eg tvilar sterkt på at dei minste ungane lærer meir på heildagsskule enn tilfellet er i dag.

På ungdomsskulem, derimot, kunne dei nok utvida dagen til heildag.

Hva med de barna/ungdommene som mistrives på skolen, og trenger avkoblingen hjemme og venner/aktiviteter utenfor skolen mellom slaga? Det er ikke så få av dem, altså.

Jeg er med på det at de lavere trinnene, som ikke kan like lett aktivisere seg selv etter skoletid, kan ha nytte av dette. En SFO med mer krav til innhold. Men ikke ungdomsskoleelevene som da mister de miljøene utenfor skolen som er viktige for dem. 

Anonymkode: f93ef...134

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Helt enig, hi! Håper det kommer gode resultater ut av det og at andre skoler kan innføre det samme. Tenk å kunne hente barna på skolen ferdig med lekser, aktiviteter, lek og spising! Det hadde jo endret livene våre totalt - til det bedre! 

Anonymkode: 4951e...289

Ja, da trenger ikke du som forelder å gjøre noen ting og det offentlige vil ha det hele og fulle ansvaret for ungene dine. Det hadde vært noe du! 

Anonymkode: 140cf...487

Skrevet

Høres fint ut, særlig at de har skolemat. For oss som har en jobb må barna uansett være på SFO, så om de kaller det skole eller SFO er meg revnende likegyldig, men når de kaller det skole er det ofte større voksentetthet og bedre oppfølging av barna. 

Anonymkode: f9383...7db

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ja, da trenger ikke du som forelder å gjøre noen ting og det offentlige vil ha det hele og fulle ansvaret for ungene dine. Det hadde vært noe du! 

Anonymkode: 140cf...487

Da kan foreldrene ha kvalitetstid med barna i stedet for mas om lekser til slitne barn når de kommer hjem. Det er vel bedre? Det har ikke noe med at det offentlige skal ha ansvar for barna, men forskning viser at barn med foreldre som ikke har gjort det bra på skolen får barn som de ikke kan hjelpe med skolearbeidet. Foreldre er ikke lærere, og dermed er det bedre for både barn og foreldre at barna får et likere utgangspunkt for læring

Anonymkode: 69563...ee0

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Hva med de barna/ungdommene som mistrives på skolen, og trenger avkoblingen hjemme og venner/aktiviteter utenfor skolen mellom slaga? Det er ikke så få av dem, altså.

Jeg er med på det at de lavere trinnene, som ikke kan like lett aktivisere seg selv etter skoletid, kan ha nytte av dette. En SFO med mer krav til innhold. Men ikke ungdomsskoleelevene som da mister de miljøene utenfor skolen som er viktige for dem. 

Men hvorfor i all verden skal en påtvinge SFO? Vi hadde SFO første året, det bidro ikke med noe positivt. Småskolebarn legger seg tidlig, og har langt færre timer fritid. Å korte ned fritiden til en ungdomsskoleelev med en time eller to er langt mindre dramatisk.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Høres fint ut, særlig at de har skolemat. For oss som har en jobb må barna uansett være på SFO, så om de kaller det skole eller SFO er meg revnende likegyldig, men når de kaller det skole er det ofte større voksentetthet og bedre oppfølging av barna. 

Anonymkode: f9383...7db

Må de det? Vi er i full jobb begge, og hadde SFO første året fordi vi trodde det måtte være sånn. Da coronaen kom og det ble oppfordret til å ikke bruke SFO viste det seg at det går strålende uten. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men hvorfor i all verden skal en påtvinge SFO? Vi hadde SFO første året, det bidro ikke med noe positivt. Småskolebarn legger seg tidlig, og har langt færre timer fritid. Å korte ned fritiden til en ungdomsskoleelev med en time eller to er langt mindre dramatisk.

Jeg støtter egentlig ikke påtvunget SFO, men det å forbedre tilbudet på SFO hadde vært bra. Jeg tror barnet vårt perlet seg gjennom de årene hun gikk på SFO, for å si det slik.

Det er veldig dramatisk å kutte 2 timer av fritiden til et barn som mistrives på skolen. Det kan være nok til at de må slutte med aktivitetene som de har utenfor skolen, og at de ikke rekker å treffe vennene sine.

De barna som mistrives på skolen konsentrerer seg også langt bedre hjemme. Se bare på den utviklingen mange elever hadde under hjemmeskole. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg støtter egentlig ikke påtvunget SFO, men det å forbedre tilbudet på SFO hadde vært bra. Jeg tror barnet vårt perlet seg gjennom de årene hun gikk på SFO, for å si det slik.

Det er veldig dramatisk å kutte 2 timer av fritiden til et barn som mistrives på skolen. Det kan være nok til at de må slutte med aktivitetene som de har utenfor skolen, og at de ikke rekker å treffe vennene sine.

De barna som mistrives på skolen konsentrerer seg også langt bedre hjemme. Se bare på den utviklingen mange elever hadde under hjemmeskole. 

Er det mer dramatisk på ungdomsskolen enn på barneskolen? De har jo flere timer å ta av.

Jeg synes ikke det er nødvendig å øke timeantallet på skolen, jeg argumenterer bare for at det er bedre å øke der det er mest å ta av hvis det er slik at barna får for lite skole.

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Da kan foreldrene ha kvalitetstid med barna i stedet for mas om lekser til slitne barn når de kommer hjem. Det er vel bedre? Det har ikke noe med at det offentlige skal ha ansvar for barna, men forskning viser at barn med foreldre som ikke har gjort det bra på skolen får barn som de ikke kan hjelpe med skolearbeidet. Foreldre er ikke lærere, og dermed er det bedre for både barn og foreldre at barna får et likere utgangspunkt for læring

Tror du virkelig der blir lærere som får ansvar for barna de ekstra timene de er på skolen om dette innføres over hele landet? Det er jo mange ufaglærte som jobber i skolen allerede fordi kommunene sliter med å få tak i nok folk med lærerutdanning. Så skal kommunene plutselig klare å hoste opp enda flere lærere til å fylle heldagsskole over hele landet?

Anonymkode: 9a24a...e5a

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Foreldrene har bortsett fra "kvalitetstid" (les: kos, turer, lek osv) et ansvar for å oppdra og utdanne barna sine. Det er ikke alt barna får lært i skolen. For eksempel, har mine barn utenlandsk bakgrunn, og de yngste har faktisk dobbelt utenlandsk bakgrunn. Hvem skal lære dem om deres kultur, mytologi, språk, tradisjoner? Hva med å lage mat sammen, lære andre praktiske gjøremål sammen? Foreldre er ikke lærere, men de har også ansvar for å oppdra barna sine - også intellektuelt. Jeg leser for eksempel bøker for de minste hver kveld. Det samme gjorde jeg med de eldste, og i dag leser de faktisk en del selv - til forskjell fra mange andre tenåringer som bare gamer. 

Når det gjelder leksehjelp så har dette vært en vits på SFO der barna mine gikk - det var ufaglærte assistenter som satt med barna og gjorde det. Jeg kan ikke si at de har større kompetanse til å gjøre det enn mannen og jeg. 

Hvordan gikk det forresten da det var hjemmeskole? Det syntes de aller, aller fleste her på forumet var helt uproblematisk, såpass måtte man klare, barna led ikke av at foreldrene underviste dem og så videre. Og nå plutselig er ikke det bra nok?

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Må de det? Vi er i full jobb begge, og hadde SFO første året fordi vi trodde det måtte være sånn. Da coronaen kom og det ble oppfordret til å ikke bruke SFO viste det seg at det går strålende uten. 

Vi har heller ikke SFO, da førsteklassingen kan dra hjem sammen med storesøsken mange av dagene. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Tror du virkelig der blir lærere som får ansvar for barna de ekstra timene de er på skolen om dette innføres over hele landet? Det er jo mange ufaglærte som jobber i skolen allerede fordi kommunene sliter med å få tak i nok folk med lærerutdanning. Så skal kommunene plutselig klare å hoste opp enda flere lærere til å fylle heldagsskole over hele landet?

Lærere får jo ikke akkurat mindre belastning ang retting av prøver, planlegging, skriving av oppgaver og så videre. Så det er utopi at vi i Norge med lærermangel vil ha nok lærere til å yte kvalifisert leksehjelp etter det som i dag er ordinær skoletid. Skal lærere jobbe 16 timers dager? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Tja…

Mine går på tilnærmet heldags ungdomsskole. Vi har ikke mat inkludert- må ha med matpakke til to måltider pr dag. Men vi har noe flere gymtimer samt 3 timer leksehjelp med lærer i skoletiden. Det kalles «arbeidstimer» og elevene jobber med ukas arbeidsplan.

Vi har ikke lekser, men elevene må bruke tid hjemme til innleveringer eller øve til prøver/framlegg dersom de ikke bruker arbeidstimene godt nok. 

skole fra 08-15 hver dag. De drar 07:30 og er hjemme 15:30. Å slippe lekser og hjemmearbeid er helt fantastisk!!

Anonymkode: 5f194...d7f

Skrevet

Tja…

Mine går på tilnærmet heldags ungdomsskole. Vi har ikke mat inkludert- må ha med matpakke til to måltider pr dag. Men vi har noe flere gymtimer samt 3 timer leksehjelp med lærer i skoletiden. Det kalles «arbeidstimer» og elevene jobber med ukas arbeidsplan.

Vi har ikke lekser, men elevene må bruke tid hjemme til innleveringer eller øve til prøver/framlegg dersom de ikke bruker arbeidstimene godt nok. 

skole fra 08-15 hver dag. De drar 07:30 og er hjemme 15:30. Å slippe lekser og hjemmearbeid er helt fantastisk!!

Men det var ikke det jeg spurte om.

Jeg spurte om hun trodde det var nok lærerkrefter til at alle barn på norske skoler skal kunne gå over til heldagsskole OG få undervisning/leksehjelp av kvalifiserte lærere. Når alle elever i Norge skal være flere timer på skolen så må det nødvendigvis ansettes mange flere i skolen.

Skrevet

Dette hadde vært helt tipp topp! Nå er mine store , men ordningen høres helt gull ut. Hadde lett valgt heldagsskole uten lekser! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Tja…

Du snakker om ungdomsskole, der det i utgangspunktet ikke er vanlig at ungdommer får hjelp med å gjøre leksene sine. Da blir det ett fett om de gjør leksene hjemme eller i skolebygget, og på hvilket tidspunkt de gjør det. Vi snakket om barneskolebarn som trenger hjelp med lekser - vil det være nok lærere til å yte slik hjelp hvis barna skal gjøre leksene på skolen i stedet for hjemme? Du vet at vi har lærermangel i Norge?

Skrevet

Du snakker om ungdomsskole, der det i utgangspunktet ikke er vanlig at ungdommer får hjelp med å gjøre leksene sine. Da blir det ett fett om de gjør leksene hjemme eller i skolebygget, og på hvilket tidspunkt de gjør det. Vi snakket om barneskolebarn som trenger hjelp med lekser - vil det være nok lærere til å yte slik hjelp hvis barna skal gjøre leksene på skolen i stedet for hjemme? Du vet at vi har lærermangel i Norge?

Er det ikke vanlig at ungdomsskole elever får hjelp til lekser? På vår skole er det satt opp frivillig leksehjelp 2 dager i uken. Vi følger dessuten fortsatt opp skolearbeid på han som begynner i 10 i dag . ( leksefritak , men øver til prøver og ser over innlevering ) . Jeg ser for meg å følge opp lekser hos han som begynner i 8 i dag også. Vi hadde også 2 dager med frivillig leksehjelp på skolen på barneskolen . Veldig ofte ble de fleste leksene gjort der. Hjemme så vi over , hjalp til med innleveringer , øve til prøve etc . 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Er det ikke vanlig at ungdomsskole elever får hjelp til lekser? På vår skole er det satt opp frivillig leksehjelp 2 dager i uken. Vi følger dessuten fortsatt opp skolearbeid på han som begynner i 10 i dag . ( leksefritak , men øver til prøver og ser over innlevering ) . Jeg ser for meg å følge opp lekser hos han som begynner i 8 i dag også. Vi hadde også 2 dager med frivillig leksehjelp på skolen på barneskolen . Veldig ofte ble de fleste leksene gjort der. Hjemme så vi over , hjalp til med innleveringer , øve til prøve etc . 

Mine barn hadde aldri leksehjelp med mindre det er noe konkret de slet med, og da spurte de meg om hjelp. Sånn cirka tre ganger i løpet av halvåret. Eldste gikk ut av ungdomsskolen med 5,4 i snitt. Vi har aldri øvd sammen og gjort lekser sammen, da hadde jeg jo ikke rukket å verken gjøre husarbeid, kjøre til treninger, lufte hunden, jobbe dugnad osv. Ikke er det nødvendig å øve sammen med foreldrene heller når man er 13 år og oppover. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...