Gå til innhold

Pengeråd til ny student?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei! har nettopp begynt å studere, flyttet til Bergen og greier - spennende! 

Helt til nå har foreldrene mine fikset alt med husleie, regninger, matinnkjøp, osv., mens nå må jeg ordne disse tingene selv. Er helt litt nervøs for om jeg kommer til å rote til alt og sløse penger. Digger å lese blogger da, så jeg fant noen pengetips her https://pengetips.blogspot.com/ som jeg kan bruke (var kun 1 artikkel derimot),, og i avisa https://finansavisen.no/nyheter/personlig-okonomi men jeg føler avisa kanskje ikke er rettet helt mot nye studenter. Kanskje bedre å bare spørre folk..

Er det noen her som har noen råd om noen av de viktigste tingene jeg bør tenke på angående penger som student? setter pris på alle svar, spesielt fra studenter og tidligere studenter!

Anonymkode: f560d...751

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke så mange råd, men når det gjelder mat, anbefaler jeg å planlegge uka. Planlegg middager og lunsj osv, sånn at du slipper impulshandling. Frys ned rester, hvis du har mulighet til det, både av ferdige retter og ingredienser. Har du noe ferdig i fryseren, er det enklere å la være å kjøpe ferdigmat. Og mange osterester f.eks, kan fort bli nok til pizza, taco eller en grateng. 

Anbefaler å legge inn husleie o.l på avtaletrekk når du får inn penger, sånn at det viktige alltid blir betalt. 

Anonymkode: 5bafd...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg inn husleie på autotrekk

Betal alle regninger dagen du får inn stipend/lån/lønn. Selv om forfall er om 2 uker, legg inn alt med forfallsdato den dagen du mottar penger. På den måten vet du hva du har igjen frem til neste utbetaling. 

Legg av litt penger hver måned (så mye du tror du kan uten at det påvirker livet ditt i stor grad). Kan du legge av 500,- er det flott. Da har du om noe skjærer seg, eller det plutselig er en gjeng med studenter som skal på helgetur og du vil bli med. 

Kan du legge av mer - opprett en spareavtale i ett fond, jeg begynte som student og spare 200,- i måneden i fond, og nå 20 år etter er det mye penger (har økt beløpet etter hvert som jeg tjener bedre)

Ikke lån noe utenom lånekassen. Ikke bruk kredit kort!!!

Planlegg mat, og kjøp inn litt fremover. Lag matpakke og ta med på studiestedet. Det kos å gå i kantina, spesielt om de du går med gjør det. Men har du matpakke, kan du kjøpe en kaffe eller smoothie og spise mat sammen med dem.

Ikke kjøp dyre klær, vesker eller sko! Tenk kvalitet ja, men du finner gode klær som ikke er de dyreste merkene. 

Ha vorspiel før du går byen ;) og ta kollektivt hjem 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To god to go appen er fin til å skaffe seg mat for en rimelig penge. Men, vær litt kritisk til hva du velger. Noen gir bare mye dårlige frukt og grønnsaker.

Anonymkode: df017...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...