Gå til innhold

Fuck altså,gikk på vekta nå...

Anbefalte innlegg

Skrevet

79,1 kg. Er 169 cm. Det sitter rundt magen dessverre. Har gått opp 6 kg siden i fjor sommer. En av grunnene er at jeg fikk covid i november og sliter med utmattelse etter det. Så etter jobb, som er stressende psykisk, jobber i helsevesenet, og oppfølging av 3 barn etter jobb så har jeg ikke hatt energi til trening, blir utmattet av å gå en tur. Har søvnproblemer, og så har jeg trøstespist litt mer godis i helgene enn det jeg har gjort før, og det hjelper ikke på. 

Jeg vet ikke hvordan jeg skal komme ut av dette. Det med godis vet jeg, og det skal jeg gjøre noe med. Men utmattelsen etter jobb vet jeg ikke hvordan jeg skal klare. Tips? Blir deprimert av det her,  at kroppen ikke funker som den har gjort. Blir trist av å se alle de fine fjellturene jeg har vært på, og ønsker  å gå, men klarer ikke pga utmattelsen og tungpusten, fått redusert lungekapasitet etter coviden og. 

Anonymkode: 0f9e1...b90

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har gått ned 20kilo uten å være særlig mye i bevegelse. Kun ved å regulere kost  og matinntak 

Anonymkode: 34173...2d4

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Har gått ned 20kilo uten å være særlig mye i bevegelse. Kun ved å regulere kost  og matinntak 

Anonymkode: 34173...2d4

Takk for svar. Vet mye ligger i matinntaket, og det skal jeg gjøre noe med. Men ønsker å kunne klare å trene/gå turer som før igjen.

Kjempe flink du er som har gått ned såmye :)

hi

Anonymkode: 0f9e1...b90

Skrevet

Viktigst å først få orden på kostholdet. Pass på at du spiser sunt, masse grønnsaker, fisk, kjøtt, gode fettkilder. Hold blodsukkeret jevnt på denne måten.

Gjør dette, med hovedfokus på sunn mat som stabiliserer blodsukkeret, for det vil være viktigst for at kroppen din skal komme seg igjen og du skal få energi igjen.

Gjør du dette vil etterhvert vektnedgang være en bonus, men som du ikke trenger stresse så mye med.

Ta gjerne en tur til legen også, og få sjekket blodprøver mtp. ernæringsstatus, husk D-vitamin. Snakk også med legen ang. stresset på jobb, og ta det ev. opp med arb.giver også.

Jeg tar melatonin i dråpeform (helsekosten), og det hjelper noe på søvnen.

En tanke til slutt, som du kanskje kan spørre legen din om. Jeg har ikke hatt covid-19, men viste seg for noen år siden at jeg hadde gått med en annen infeksjon som var blitt kronisk. Visste også at jeg hadde blitt utsatt for en parasitt mange år før, som trolig ikke var behandlet. Fant en lege som var villig til å forsøke å behandle dette, og i den forbindelse gikk jeg på Ivermectin-kur (husker ikke om jeg tok en kur eller to, tror det var to). Det som var markant endring for meg, det var mye bedre lungefunksjon. Min dårlige lungefunksjon var sagt av leger før dette å være astma, noe jeg visste det ikke var, da ingen astmamedisin ga annen virkning enn bivirkninger for meg. Etter Ivermectin-kuren(e) fikk jeg markant bedre lungefunksjon. Grunnen til at jeg forteller dette er fordi Ivermectin er blitt brukt til å behandle en del koronapasienter som har vært innlagt. Så jeg ville diskutert dette med legen din, om det kanskje kan være en tanke å prøve en kur med Ivermectin mtp. å få tilbake bedre lungekapasitet? Har riktignok ikke lest at dette medikamentet er brukt mot "long-covid", men kanskje du har en lege som kan være interessert i å vurdere dette?

Anonymkode: 57720...ae2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...